• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zwarte hoogglans velgen polieren (krasjes) en waxen maar welke producten?

Ontvetten om je werk te beoordelen is helemaal top, je hoeft echter niet voordat je Lime Prime gebruikt te ontvetten. Alle 3 bevatten een cleaner die het oppervlak reinigt (paint cleaner).

Het verschil is niet erg groot maar even snel de verschillen.
Lime Prime Lite. Geen korrel, veel oliën. Verwerk met zwarte pad, even laten drogen en afnemen met een mf doek. Geschikt voor iedere lak.
Lime Prime. Klein korreltje (alleen om oppervlak te reinigen, geen correctie) normale hoeveelheid oliën. Verwerken met een witte pad en direct afnemen. Is te gebruiken op iedere soort lak.
Lime Prime Plus. Korrel voor kleine correctie (vergelijkbaar met een finishing polish) en weinig oliën. Lekker dik gemaakt voor betere verwerking met een machine. Witte pad moet hiervoor voldoende zijn. Er wordt afgeraden deze voor zachte lakken te gebruiken omdat de korrel dan slecht afbreekt. Ook direct afnemen met doek.

In de meeste gevallen is de normale Lime Prime de makkelijkste oplossing echter zal Lime Prime Lite iets meer vulling bieden.
 
Misschien heb ik er niet zo veel verstand, maar als ik een tip mag geven.... dan kunnen de kenners het verder weer over nemen.

Als jij door je lak heen wil gaan, moet je wel heul vaak polijsten!

gebruik glazes lekker op auto lak! (Of helemaal niet)

Polijst je velgen 1x goed strak.. en gooi ze in de Rim.

Ik zelf gebruik meestal mezzo op velgen, dit werkt 9 vd 10 goed op velgen. Ook met een handpad kom je een heel eind.

Als de velgen in de rim staan hoef je ook niet zo hard te boenen om ze schoon te krijgen, en de velgen zijn beter beschermt tegen krasjes.

Als je dan nog een knappe wheelwoolie gebruikt en en washmitt gaat het helemaal goed komen!
 
ntvetten om je werk te beoordelen is helemaal top, je hoeft echter niet voordat je Lime Prime gebruikt te ontvetten. Alle 3 bevatten een cleaner die het oppervlak reinigt (paint cleaner).

Het verschil is niet erg groot maar even snel de verschillen.
Lime Prime Lite. Geen korrel, veel oliën. Verwerk met zwarte pad, even laten drogen en afnemen met een mf doek. Geschikt voor iedere lak.
Lime Prime. Klein korreltje (alleen om oppervlak te reinigen, geen correctie) normale hoeveelheid oliën. Verwerken met een witte pad en direct afnemen. Is te gebruiken op iedere soort lak.
Lime Prime Plus. Korrel voor kleine correctie (vergelijkbaar met een finishing polish) en weinig oliën. Lekker dik gemaakt voor betere verwerking met een machine. Witte pad moet hiervoor voldoende zijn. Er wordt afgeraden deze voor zachte lakken te gebruiken omdat de korrel dan slecht afbreekt. Ook direct afnemen met doek.

In de meeste gevallen is de normale Lime Prime de makkelijkste oplossing echter zal Lime Prime Lite iets meer vulling bieden.

Bedankt voor de duidelijke info, dit is waarschijnlijk voor andere forumleden ook héél nuttig!

Misschien heb ik er niet zo veel verstand, maar als ik een tip mag geven.... dan kunnen de kenners het verder weer over nemen.

Als jij door je lak heen wil gaan, moet je wel heul vaak polijsten!

gebruik glazes lekker op auto lak! (Of helemaal niet)

Polijst je velgen 1x goed strak.. en gooi ze in de Rim.

Ik zelf gebruik meestal mezzo op velgen, dit werkt 9 vd 10 goed op velgen. Ook met een handpad kom je een heel eind.

Als de velgen in de rim staan hoef je ook niet zo hard te boenen om ze schoon te krijgen, en de velgen zijn beter beschermt tegen krasjes.

Als je dan nog een knappe wheelwoolie gebruikt en en washmitt gaat het helemaal goed komen!

Meestal kan ik lezen dat velgen (blanke lak) heel gevoelig zijn voor polijsten (veel gevoeliger dan autolak), maar deze velgen zijn nog nieuw. Dus normaal zal dit wel lukken. Is de lakdikte van velgen ook te meten met een lakdiktemeter?

Hoe meer dat ik opzoek over gyeon rim, hoe meer dat het waarschijnlijk gaat zijn dat ik deze ga aanschaffen (positieve reviews). Zelf heb ik gyeon trim als aangebracht op mijn plastic exterieur delen en dat is prima gelukt.

1) Kan ik de wintervelgen nu al voorzien van gyeon rim, of gaat dan de werking er van afnemen als je ze nog niet gaat gebruiken (het duurt nog wel een aantal maanden voor deze er opgaan)? De velgen liggen binnen op kamertemperatuur en afgedekt met een doek,

Ik ga waarschijnlijk wel eerst proberen de krasjes manueel weg te krijgen, zoals eerder gezegd heb ik zowel de oranje, witte als zwarte handpad van monello.

2) Welke pad zou je aanraden om de lichte krasjes weg te werken? De witte of de oranje (deze heeft meer cutting). Ik gebruik scholl polijst producten. Ik heb ze denk ik allemaal (s3, s17, s20, s30 en binnenkort s40), maar waarschijnlijk is de s40 een goede start om te kijken wat ik er mee weg krijg?
 
Laatst bewerkt:
1.) ja kan.. als de velgen niet gebruikt worden zal dr standtijd ook niet aangetast worden.

2.) je kan licht beginnen.. zelf werk ik met mezzo op velgen, dit werk elke keer het beste. S17 staat wen beetje gelijk aan mezzo als je dat niet in huis heb.
 
Meestal kan ik lezen dat velgen (blanke lak) heel gevoelig zijn voor polijsten (veel gevoeliger dan autolak)
''Gevoelig voor polijsten'' zou betekenen dat de lak zacht is en/of gevoelig. Dit zijn verschillende dingen, want een harde lak kan moeilijk zijn om te corrigeren, maar is al snel weer bekrast door soms zelfs alleen al het afnemen met een doek.

Ik gebruikte deze eerste keer een cone. Mijn idee was om een harde cone te gebruiken, ik moet immers polijsten, maar het advies was om een zwarte Finessing Cone te gebruiken. De lak kan namelijk wat dunner of zachter zijn en dan liever drie keer moeten polijsten met beleid als in één keer teveel met geweld. :p


Is de lakdikte van velgen ook te meten met een lakdiktemeter?
Dat zou mogelijk moeten zijn. :D

1) Kan ik de wintervelgen nu al voorzien van gyeon rim, of gaat dan de werking er van afnemen als je ze nog niet gaat gebruiken (het duurt nog wel een aantal maanden voor deze er opgaan)? De velgen liggen binnen op kamertemperatuur en afgedekt met een doek,
Voor zover ik weet slijt de Rim alleen of merendeels alleen mechanisch. Dus ze moeten gebruikt worden om afname in werking te zien. Maar, ik zou de wintervelgen gewoon net voor gebruik in de Rim zetten. Fris en Fruitig. :D

2) Welke pad zou je aanraden om de lichte krasjes weg te werken? De witte of de oranje (deze heeft meer cutting). Ik gebruik scholl polijst producten. Ik heb ze denk ik allemaal (s3, s17, s20, s30 en binnenkort s40), maar waarschijnlijk is de s40 een goede start om te kijken wat ik er mee weg krijg?
Wil je écht safe zitten, dan begin je inderdaad met Wit + S30. (Wit + S40 is wel érg fijn) Zie je na enige tijd geen verschil, dan ga je een stapje hoger. Een hele kleine stap zou zijn S30 op Oranje, maar ik zou zelf Oranje + S17 pakken en opnieuw proberen.
 
2.) je kan licht beginnen.. zelf werk ik met mezzo op velgen, dit werk elke keer het beste. S17 staat wen beetje gelijk aan mezzo als je dat niet in huis heb.

Ok, ik heb s17 hier staan. Bedankt voor de info.

@Quantoxx
1) Ik heb gelezen dat als er een nieuwe laag gyeon rim aangebracht moet worden, er ook opnieuw gepolijst moet worden. Is het dan voldoende om bijvoorbeeld met s40 snel te polijsten om de restanten van rim te verwijderen? Of moet er dan gebruik gemaakt worden van zwaarder polijstmiddel?

2) Is één laag rim per velg voldoende? Bij 'trim' hebben ze me aangeraden om ook één laag aan te brengen op de plastic exterieur delen omdat als je er 2 aanbrengt je kans kan hebben op vocht tussen de 1e en 2e laag (witte vlek). Dit kan enkel gebeuren als er een gaatje in de 2e laag zou ontstaan.

3) Heeft rim ook een 'minimum' temperatuur om aan te brengen? Ik heb eens gehoord dat je coatings best niet aanbrengt onder de 15 graden?

3) Zijn doeken als deze goed om rim uit te buffen (2 pakken dus totaal 6 doeken voor 4 velgen). Zijn deze zacht genoeg? De gyeon bald wipe doeken zijn nogal kostelijk: https://www.carclean.com/nl/product/Monello/Piccolo_Nero_Trio_35x35cm_102095?o=srpicolle nero tr
 
Laatst bewerkt:
Hallo medecleaners,

Afgelopen zaterdag de gyeon rim en wat bijhorende monello doeken besteld om de coating aan te brengen. Ik wou nu ik tijd heb (verlof) mijn winter velgen al voorzien van gyeon rim en ze dan weer opbergen.

Is één laagje rim voldoende of mogen er ook 2 lagen worden aangebracht (met een tussentijd van 24 uur)? Of is dit zinloos? Ik geraak er niet echt uit daar ik verschillende meningen kan lezen op internet. Iemand ervaring met de standtijd/verschillen tussen één en twee lagen?
 
Hey Steven,

2 lagen betekent meer dikte en dat betekent weer een langere standtijd. :) Ik heb Rim al een tijdje niet meer gebruikt, dus ik weet niet meer wst de droogtijden en dergelijke zijn.

Ik zie nu ook dat ik niet heb gereageerd op je eerdere bericht. Sorry, pik!
 
Wat adviseren ze bij Gyeon zelf? Staat er iets beschreven op de verpakking? Mss van daaruit verder gaan? 1 laag zou ongeveer een jaar standtijd moeten hebben? Hoe lang gebruiken we wintervelgen en banden? Hooguit 4 maanden per jaar? Lijkt mij dat 1 laag voldoende zou zijn. Zeker als je schrik hebt dat een 2e laag plekken zou maken.
 
In het geval dat er bij Trim, of elke andere coating, het gevaar dreigt dat er tussen 2 lagen vocht kan trekken, dan betekent dit dat de 2 lagen niet aan elkaar hechten. <-- Da's sowieso niet goed! :) Er zal dan te lang gewacht zijn voordat de tweede laag is aangebracht of de eerste laag is vuil geweest toen de tweede laag erop kwam. ;)

Ik dacht te herinneren dat zowel Rim als Trim vrij vlot ná de eerste laag al een tweede laag kan hebben. Curetijd - Afnemen - tweede laag?
 
Ik zie nu ook dat ik niet heb gereageerd op je eerdere bericht. Sorry, pik!

Geen probleem, kan altijd gebeuren.

Wat adviseren ze bij Gyeon zelf? Staat er iets beschreven op de verpakking? Mss van daaruit verder gaan?

Op de verpakking staat niets geschreven over 1-2 lagen. Waarschijnlijk standaard 1 laag.

In het geval dat er bij Trim, of elke andere coating, het gevaar dreigt dat er tussen 2 lagen vocht kan trekken, dan betekent dit dat de 2 lagen niet aan elkaar hechten. <-- Da's sowieso niet goed! :) Er zal dan te lang gewacht zijn voordat de tweede laag is aangebracht of de eerste laag is vuil geweest toen de tweede laag erop kwam. ;)

Ik dacht te herinneren dat zowel Rim als Trim vrij vlot ná de eerste laag al een tweede laag kan hebben. Curetijd - Afnemen - tweede laag?

Ik heb voor ik op mijn beetle gyeon trim aanbracht ook nog informatie ingewonnen bij een professioneel zelfstandige detailer die exotische wagens (duur) polijst en dergelijke. Hij adviseerde 1 laag op gyeon trim en niet aanbrengen onder de 15 °C. Bij een 2de laag kan er Ik zal deze persoon ook eens vragen wat hij denkt over 1 of 2 lagen gyeon rim. Ik ga er nu wel vanuit dat 2 lagen geen probleem is omdat ik nog niemand heb gehoord/gezien die vlekken op zijn velgen heeft door 2 lagen...? Bij gyeon trim heb ik helaas wel al mensen kunnen zien die bij 2 lagen problemen krijgen (witte blaasjes tussen1e en 2de laag).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: M3fan
Ik heb inderdaad ook nog niets gehoord over vlellen bij 2 lagen Rim. Bij Trim kan je inderdaad witte vlekken krijgen, maar dat heeft niet perse met de twee lagen te maken, aangezien het bij 1 laag ook voor kan komen. :)
 
  • Leuk
Reactions: Steven130690
Ik zou zeggen test het met 2 lagen. Volgens mij komt dat wel goed. Aangezien het over wintervelgen gaat en ze dus slechts een beperkte periode in het jaar gebruikt zullen worden lijkt het mij niet zo erg moesten er plekken komen. Vervelend wel.
 
Als je het redt met je verpakking zijn twee lagen geen probleem! Heb op m'n velgbedden 1 laag en op de spaken rondom twee lagen. Prachtig spul, gewoon mee foamen en afspuiten en 95% van de vervuiling is weg. Ik heb de sets een nacht laten liggen na het aanbrengen van de 1e laag, afgenomen met een schone, droge doek en toen de 2e laag aangebracht. Nog eens minimaal 12 uur wachten, toen gemonteerd en rijden maar. Succes!
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
Hallo iedereen,

Ondertussen heb ik mijn wintervelgen al in de 'rim' gezet een paar weken geleden. Het resultaat was heel goed. Volgende week wou ik beginnen aan de zomervelgen (zie startpost voor foto's).

Ik heb nog een klein vraagje voor de zekerheid. Mag ik met de zwarte monello cone (en scholl s30) ook de grijze van delen van de velg doen, dus de voorzijde van de spaken? Ik heb geen idee of dat deze gespoten zijn in een licht grijze kleur en/of dat het gewoon aluminium is met een blanke laklaag op?

Deze grijze delen zijn eigenlijk niet echt nodig om te polijsten, daar ze krasvrij zijn. Maar als ik toch bezig ben wou ik deze delen ook meenemen met de monello cone.

De randjes van de velg ga ik ook afplakken met 3mm fine lime tape.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem deze randen altijd mee met de cone, met S30+ krijg je er zeker meer glans op, ook als er geen zichtbare krassen zijn.
Alles wat je gaat coaten zal ik altijd optimaal polijsten, de tijd is het niet, de moeite ook niet.
 
Ik neem deze randen altijd mee met de cone, met S30+ krijg je er zeker meer glans op, ook als er geen zichtbare krassen zijn.
Alles wat je gaat coaten zal ik altijd optimaal polijsten, de tijd is het niet, de moeite ook niet.

Prima, bedankt voor de info!

Ik heb nog één vraagje: Als je werkt met de zwarte monello cone, moet je deze ook na een bepaalde tijd uitwassen zoals polijst pads van een dap/rupes. Kan je een hele velg polieren voor je de cone moet uitwassen...?