• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan en producten

brecko

Detailing chief
21 aug 2017
113
85
Hallo allemaal,

Even mijn beginnersstappenplan meegeven. Ben er pas mee begonnen, wagen is nog maar 2 keer op deze manier gewassen. Ik gebruik 2 emmers, maar geen Grit Guard (misschien binnenkort eens investeren).

Ik heb helaas de tijd en ervaring nog niet om te kleien, maar aangezien mijn auto nog maar 6 weken oud is, weet ik niet of dat echt al heel noodzakelijk is?

Here we go:
  • Foamen met Monello Artico Magico en 5 min. laten inwerken
  • Afspuiten met HD
  • Velgen inspuiten met Poorboys Iron Remover en 5 min. laten inwerken
  • Agiteren met goedkope borstel
  • Afspuiten met HD
  • Velgen wassen met Auto Finesse Lather* en Four Finger Wool Wheel Mitt
  • Velgen afspuiten met HD + wagen opnieuw nat maken indien droog
  • Bumper besproeien met Poorboys Bug Squash**
  • Auto wassen met Auto Finesse Lather en Microfiber Madness - Incredimitt Wash Mitt
  • Afspuiten met HD
  • Drogen met Dry Me Crazy Drying Towel
  • Gyeon Q2M Glass met Monello Picolo Nero (Dodo Juice - Supernatural Window Waffle) aanbrengen en opwrijven met Dry Me Crazy Drying Towel
  • Nalopen met Poorboys QD+: aanbrengen en opwrijven met Picolo Nero
  • Velgen behandelen met Poorboys Wheel Sealant en Waxing Moon Deluxe-pad
  • Velgen opwrijven met Monello Picolo Nero
  • Interieur afstoffen met Dusting Diamond - Interior Mitt
  • Interieur stofzuigen
  • Interieur reinigen met Poorboys APC
  • Doeken, mitt en pads wassen met Nanolex Microfiber Wash.
In bold de zaken die ik zopas besteld heb en volgende keer zal toevoegen aan het proces. Alleen weet ik niet goed waar ik juist mijn nieuw aangekochte Monello Acquafobia moet inpassen. Ik dacht volledig op het einde na de QD+, maar dan moet ik eigenlijk de wagen eerst nog eens nat maken en nadien terug drogen?

* Born to Be Mild net besteld gezien de lovende reacties. Auto Finesse Lather schuimt niet heel erg. Niet dat de shampoo slecht werkt hoor.

** Ook de Poorboys Mesh Microfiber Bug Towel besteld om tussendoor bumper alleen te behandelen (zonder de hele auto te wassen).
 
Alleen weet ik niet goed waar ik juist mijn nieuw aangekochte Monello Acquafobia moet inpassen. Ik dacht volledig op het einde na de QD+, maar dan moet ik eigenlijk de wagen eerst nog eens nat maken en nadien terug drogen?

De QD+ zou ik dan gewoon vergeten en de Aquafobia gebruiken.
 
Ik zou eerst de velgen doen en dan pas beginnen met foamen van de body enzo. Als je pech hebt zitten anders de kalkvlekken al op je lak voordat je goed en wel begonnen bent.
 
Ik kan mijn iets voorstellen bij wat je zegt, maar ik hen zelf nog nooit goed een wetcoat getest. (Ik gebruik zelf Bathe+)

Anderen kunnen hier meer over vertellen. :)
 
Ik zou QD en Aquafobia niet allebei gebruiken... Aquafobia werkt het fijnste op een natte auto. Geeft op een droge best snel strepen.
 
Ik heb het paar keer gebruikt en ben er tevreden over.

Je moet met de acquafobia wel ff goed opletten.

- Natte auto gebruiken, risico dat je auto opdroogt met warm weer, mogelijk kalkvlekken (werkt iets makkelijker dan droge auto);
- Droge auto kan ook, je hebt dan mogelijk twee droogdoeken nodig, omdat de eerste al vol met water zit;
- Absoluut per paneel gebruiken;
- Een pufje en gelijk met de HD (misschien dat harde gardena straal ook kan, nooit geprobeerd) erover heen.
- Auto afdrogen.
 
De glasreiniger kun je beter aanbrengen en reinigen met een gewone mf doek en opwrijven met de SN Window Waffle.

Dat is de bedoeling, daarom heb ik die Waffle gekocht. Bij het uitwrijven met Picolo Nero krijg ik precies minuscule krasjes in het glas. Weet niet of dat echte krassen zijn, want als ik ze dan opwrijf met droogdoek, verdwijnen ze wel min of meer.

Gebruik ik misschien te veel Gyeon Q2M Glass? 2 a 3 sprays op doek per m2 ongeveer.

Zal straks eens foto nemen.
 
Wat je ziet zijn strepen van product waarschijnlijk. Een Waffle doek droogt veel beter.
Glass ruim opsprayen, uitwrijven met een Nero.
Opnieuw een klein beetje opsprayen en opwrikven met Waffle doek.
 
  • Leuk
Reactions: brecko
Ik heb het paar keer gebruikt en ben er tevreden over.

Je moet met de acquafobia wel ff goed opletten.

- Natte auto gebruiken, risico dat je auto opdroogt met warm weer, mogelijk kalkvlekken (werkt iets makkelijker dan droge auto);
- Droge auto kan ook, je hebt dan mogelijk twee droogdoeken nodig, omdat de eerste al vol met water zit;
- Absoluut per paneel gebruiken;
- Een pufje en gelijk met de HD (misschien dat harde gardena straal ook kan, nooit geprobeerd) erover heen.
- Auto afdrogen.
Ik heb zelf de Wetcoat geprobeerd met de tuinslang en dat is ook heel goed te doen
Maar wel zoals al is gezegd
paneel voor paneel
 
Een nieuwe dag, een nieuwe vraag :)

Zoals jullie inmiddels wel weten, is het bij mij nogal moeilijk om veel tijd vrij te maken om mijn auto te wassen. Het bovenstaande stappenplan kost mij ongeveer 2 uur als ik het grondig doe (zonder het interieur zelfs). Enkel zondagavond komt in voorlopig in aanmerking. Maar nu het winter wordt, gaat het ook weer sneller donker worden.

Ik zou graag nog investeren in producten om te kleien en een wax (beginnerproof). Daarvoor zou ik de producten uit het stappenplan van @Quantoxx gebruiken om toe te voegen aan mijn persoonlijk stappenplan (Monello-klei, Born Slippy, Peluche Verde, Gyeon Prep, Collinite 845).

Aangepast zou het dan worden:

  • Foamen met Monello Artico Magico en 5 min. laten inwerken
  • Afspuiten met HD
  • Velgen inspuiten met Poorboys Iron Remover en 5 min. laten inwerken
  • Agiteren met goedkope borstel
  • Afspuiten met HD
  • Velgen wassen met Auto Finesse Lather en Four Finger Wool Wheel Mitt
  • Velgen afspuiten met HD + wagen opnieuw nat maken indien droog
  • Bumper, zijpanelen en spiegels besproeien met Poorboys Bug Squash
  • Auto wassen met Born To Be Mild en Microfiber Madness - Incredimitt Wash Mitt
  • Afspuiten met HD
  • Kleien met Monello-klei en Born To Be Slippy
  • Afnemen met Monello Peluche Verde
  • Nalopen met Gyeon Prep
  • Afspuiten met HD
  • Drogen met Dry Me Crazy Drying Towel
  • Waxen met Collinite 845 en Monello Disco Duo applicator pads
  • Afnemen met Monello Peluche Verde
  • Nalopen met Poorboys QD+: aanbrengen en opwrijven met Picolo Nero
  • Afspuiten met HD
  • Monello Acquafobia
  • Afspuiten met HD
  • Drogen met Dry Me Crazy Drying Towel
  • Gyeon Q2M Glass met Moon Wax Deluxe Pad en afnemen met Dodo Juice - Supernatural Window Waffle
  • Velgen behandelen met Poorboys Wheel Sealant en Waxing Moon Deluxe-pad
  • Velgen opwrijven met Monello Picolo Nero
  • Interieur afstoffen met Dusting Diamond - Interior Mitt
  • Interieur stofzuigen
  • Interieur reinigen met Poorboys APC
  • Doeken, mitt en pads wassen met Nanolex Microfiber Wash.

Nu is mijn vraag: als ik dit wil verdelen over 2 avonden, hoe deel ik het dan best op? Waar stop ik zondagavond en waar hervat ik maandag? Is het stappenplan logisch?
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik dit aanpassen:

Na het kleien zou ik hem nog een keer wassen. Born Slippy is vrij vettig en dat wil je wel verwijderen door hem te wassen. Of je moet alles met Prep verwijderen, maar dat kost veel product lijkt me.
Na het wassen afnemen met Prep, daarna niet afspuiten en drogen, maar zorgen dat de prep goed verwijderd is of verdampt.
Als je Aquafobia gebruikt lijkt me nalopen met QD+ een beetje overbodig.
Ramen zou ik ook niet nalopen met QD+, hooguit een laagje RainX of een vergelijkbaar product aanbrengen.
Na het reinigen van het interieur zou ik het wel nog even voeden (kan met bijvoorbeeld PB natural look, maar er zijn ook talloze andere producten voor).

Dan krijg je dus onderstaand.

  • Foamen met Monello Artico Magico en 5 min. laten inwerken
  • Afspuiten met HD
  • Velgen inspuiten met Poorboys Iron Remover en 5 min. laten inwerken
  • Agiteren met goedkope borstel
  • Afspuiten met HD
  • Velgen wassen met Auto Finesse Lather en Four Finger Wool Wheel Mitt
  • Velgen afspuiten met HD + wagen opnieuw nat maken indien droog
  • Bumper, zijpanelen en spiegels besproeien met Poorboys Bug Squash
  • Auto wassen met Born To Be Mild en Microfiber Madness - Incredimitt Wash Mitt
  • Afspuiten met HD
  • Kleien met Monello-klei en Born To Be Slippy
  • Auto wassen met Born To Be Mild en Microfiber Madness - Incredimitt Wash Mitt
  • Afspuiten met HD
  • Drogen met Dry Me Crazy Drying Towel
  • Nalopen met Gyeon Prep en afnemen
  • Waxen met Collinite 845 en Monello Disco Duo applicator pads
  • Afnemen met Monello Peluche Verde
  • Afspuiten met HD
  • Monello Acquafobia
  • Afspuiten met HD
  • Auto sheeten met open straal, daarna drogen met Dry Me Crazy Drying Towel
  • Gyeon Q2M Glass met Moon Wax Deluxe Pad en afnemen met Dodo Juice - Supernatural Window Waffle
  • RainX of vergelijkbaar product aanbrengen
  • Velgen behandelen met Poorboys Wheel Sealant en Waxing Moon Deluxe-pad
  • Velgen opwrijven met Monello Picolo Nero
  • Interieur afstoffen met Dusting Diamond - Interior Mitt
  • Interieur stofzuigen
  • Interieur reinigen met Poorboys APC
  • Interieur voeden
  • Doeken, mitt en pads wassen met Nanolex Microfiber Wash
 
  • Leuk
Reactions: brecko
Kunt natuurlijk ook gewoon alles op maandag gaan doen ;)
Kijk ook vooral eens bij stappenplan van @Istnogferarie, daar zit mooie verdeling in qua beschikbare tijd.

Onderstaand een voorzetje nav jouw bovenstaand plan:


Zondag

  • Velgen inspuiten met Poorboys Iron Remover en 5 min. laten inwerken (niet elke week toch?)
  • Agiteren met goedkope borstel (niet elke week toch?)
  • Afspuiten met HD (niet elke week toch?)
  • Velgen wassen met Auto Finesse Lather en Four Finger Wool Wheel Mitt
  • Velgen afspuiten met HD + wagen opnieuw nat maken indien droog
  • Foamen met Monello Artico Magico en 5 min. laten inwerken
  • Afspuiten met HD
  • Bumper, zijpanelen en spiegels besproeien met Poorboys Bug Squash
  • Auto wassen met Born To Be Mild en Microfiber Madness - Incredimitt Wash Mitt
  • Afspuiten met HD
  • Kleien met Monello-klei en Born To Be Slippy
  • Afnemen met Monello Peluche Verde
  • Nalopen met Gyeon Prep
  • Afspuiten met HD Vervallen of wassen na kleien, maar na prep zou ik het weglaten gelet op je beschikbare tjid.
  • Drogen met Dry Me Crazy Drying Towel Vervallen
  • Waxen met Collinite 845 en Monello Disco Duo applicator pads
  • Afnemen met Monello Peluche Verde
Maandag
  • Nalopen met Poorboys QD+: aanbrengen en opwrijven met Picolo Nero Optie
  • Afspuiten met HD Optie
  • Monello Acquafobia Optie, heeft geen/weinig nut als je net gewaxt hebt. Bij volgende keer wassen, meer nut.
  • Afspuiten met HD Optie
  • Drogen met Dry Me Crazy Drying Towel Optie
  • Gyeon Q2M Glass met Moon Wax Deluxe Pad en afnemen met Dodo Juice - Supernatural Window Waffle
  • Nalopen met Poorboys QD+: aanbrengen en opwrijven met Monello Duo Pad
  • Velgen behandelen met Poorboys Wheel Sealant en Waxing Moon Deluxe-pad
  • Velgen opwrijven met Monello Picolo Nero
  • Interieur afstoffen met Dusting Diamond - Interior Mitt
  • Interieur stofzuigen
  • Interieur reinigen met Poorboys APC
  • Doeken, mitt en pads wassen met Nanolex Microfiber Wash.
 
  • Leuk
Reactions: brecko
Kunt natuurlijk ook gewoon alles op maandag gaan doen ;)
Kijk ook vooral eens bij stappenplan van @Istnogferarie, daar zit mooie verdeling in qua beschikbare tijd.

Onderstaand een voorzetje nav jouw bovenstaand plan:


Zondag

  • Velgen inspuiten met Poorboys Iron Remover en 5 min. laten inwerken (niet elke week toch?)
  • Agiteren met goedkope borstel (niet elke week toch?)
  • Afspuiten met HD (niet elke week toch?)
  • Velgen wassen met Auto Finesse Lather en Four Finger Wool Wheel Mitt
  • Velgen afspuiten met HD + wagen opnieuw nat maken indien droog
  • Foamen met Monello Artico Magico en 5 min. laten inwerken
  • Afspuiten met HD
  • Bumper, zijpanelen en spiegels besproeien met Poorboys Bug Squash
  • Auto wassen met Born To Be Mild en Microfiber Madness - Incredimitt Wash Mitt
  • Afspuiten met HD
  • Kleien met Monello-klei en Born To Be Slippy
  • Afnemen met Monello Peluche Verde
  • Nalopen met Gyeon Prep
  • Afspuiten met HD Vervallen of wassen na kleien, maar na prep zou ik het weglaten gelet op je beschikbare tjid.
  • Drogen met Dry Me Crazy Drying Towel Vervallen
  • Waxen met Collinite 845 en Monello Disco Duo applicator pads
  • Afnemen met Monello Peluche Verde
Maandag
  • Nalopen met Poorboys QD+: aanbrengen en opwrijven met Picolo Nero Optie
  • Afspuiten met HD Optie
  • Monello Acquafobia Optie, heeft geen/weinig nut als je net gewaxt hebt. Bij volgende keer wassen, meer nut.
  • Afspuiten met HD Optie
  • Drogen met Dry Me Crazy Drying Towel Optie
  • Gyeon Q2M Glass met Moon Wax Deluxe Pad en afnemen met Dodo Juice - Supernatural Window Waffle
  • Nalopen met Poorboys QD+: aanbrengen en opwrijven met Monello Duo Pad
  • Velgen behandelen met Poorboys Wheel Sealant en Waxing Moon Deluxe-pad
  • Velgen opwrijven met Monello Picolo Nero
  • Interieur afstoffen met Dusting Diamond - Interior Mitt
  • Interieur stofzuigen
  • Interieur reinigen met Poorboys APC
  • Doeken, mitt en pads wassen met Nanolex Microfiber Wash.

Super, bedankt voor je advies! Ik kom er sowieso niet toe om mijn wagen elke week te wassen. Een keer om de 3 weken is haalbaar :)
  • Waarom zit je het foamen en afspuiten in het rood?
  • Prep laten verdampen in plaats van afnemen? Moet je niet op een droge wagen waxen?
Er stond trouwens nog een foutje in mijn vorige post (twee keer nalopen met QD+). Over die QD+: is denk ik een beetje een overhaaste aankoop geweest. Had op een ander forum advies gevraagd om zo gemakkelijk mogelijk een tikkeltje meer shine te verkrijgen. Maar met de rest aan producten past die blijkbaar nergens in een stappenplan.
 
QD+ is echt een mooi product hoor, maar aangezien je nu ook Aquafobia heb zou ik het niet zo een plek weten te geven in het stappenplan. Je kunt natuurlijk wel als je een keer hebt gewassen en geen aquafobia hebt gebruikt even een rondje QD+ doen. Óf het als vogelpoep verwijderaar gebruiken.
 
1) Foamen had ik qua plek gewijzigd, voor leesbaarheid ander kleurtje gegeven. Is geen must overigens hoor.
2) Nalopen met Gyeon Prep had ik opgevat als: "pufje op mf-doek, lak afnemen, droge kant mf-doek nadrogen en weer door". Neem aan dat je niet je lak insprayt en dan gaat afnemen. Veels te duur voor ;)
 
  • Leuk
Reactions: brecko
Zucht. Nu was ik er eindelijk vol goede moed aan begonnen, gooit het weer roet in het eten.

Ik begon een tweetal uurtjes geleden aan het normale stappen plan (velgen, foamen, wassen). Maar toen de wagen bijna gewassen was, begon de zon volop te schijnen. Heb dus gekozen om hem te drogen, in plaats van de beginnen kleien. Mijn wagen staat er nu wel netjes bij, maar heb dus geen volledig stappenplan kunnen uitvoeren.

Inmiddels is de zon alweer wat verdwenen, maar het blijft onvoorspelbaar. Wat zouden jullie doen? Ik kan hem straks opnieuw nat maken en beginnen kleien en waxen ... Of is dat niet aan te raden? Zon is op z'n winters, maar wel weinig bewolking.

Wel zonde dat ik al m'n droogdoeken net opgebruikt heb. Kan ik voor kleien en waxen verder met enkel Peluche Verde's?