• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wetsanden Lak vs Koplampen

Michel Kuijpers

Detailing guru
13 apr 2015
1.867
173
40
Brunssum
Hi All,

Ik ben al een tijdje aan het ijsberen dat ik de stap wil maken naar het wetsanden.
Dit puur om mijn kennis uit te breiden en de eventuele toekomstige klanten beter te kunnen helpen.
Het is toch altijd een uitbreiding op je kunnen vind ik altijd.
Alleen moet ik die knoop nog doorhakken om de stap nog te zetten, ik heb het forum al rond liggen neuzen en lezen maar het ziet altijd makkelijker uit dat het is volgens mij.
Nu is mijn vraag, het wetsanden van koplampen bv is voor mij geen probleem omdat ik het restultaat altijd zie.
Werkt dit op lak nu hetzelfde? ( even lakmeting niet meegenomen want ik weet dat dit moet bij wetsanden )
Reageert plastic anders dan metaal? Ik doe bij koplampen altijd:

- Korrel 800 afbouwen naar Korrel 3000 ( 800 handmatig daarna alles machinaal )
- Compounden en daarna finish polish ( machinaal )
- Coating.

Als ik dit op lak zou doen, kom je dan ophetzelfde restulaat uit? Misschien duurt het bij lak wat langer dan koplampen dat realiseer ik me dan wel.

MVG Michel
 
Stap 1: Slooppaneel halen.
Stap 2: Halveer jouw stappenplan. (Korrel, snelheid)

:)

Bij lak duurt het juist NIET langer dan koplampen. Op een koplamp kan je aardig raggen, sort of speak, maar bij een lak ben je dan al aardig aan het happen.
Met name als je met een grove korrel zoals 800 begint en machinaal vond ik al helemaal snel gaan. :)

Een testpaneel met donkere (harde) lak was voor mij ideaal om te ouwehoeren. Stap voor stap, rustig aan naar wat je wil behalen. Daarna bijvoorbeeld grover en/of machinaal.

It fooled me once, it fooled me twice. ;)
 
Slooppaneel is inderdaad stap 1 :) zodra ik die heb zal ik eens beginnen met 1500 korrel en dan afbouwen naar compound en finish polish.
Vind het altijd nog raar uitzien van zo'n grijze plek van het wetsanden naar weer terug brengen van de lak.
Terwijl dit bij een koplamp eigenlijk hetzelfde is, je gaat van dof naar glans.
 
ik gebruik voor koplampe afhankelijk van de hoeveelheid vervuiling 400 600 800 1000

voor de lak zelf ben ik alleen met de hand korrel 2000 - 3000 en dat gaat iig gecontroleerd. ik ben kwa lak wetsanden nog niet heel ervaren
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
Koplampen hebben natuurlijk dikker kunststof dan de lak clear coat heeft. :) Liever te fijn beginnen en dit herhalen dan één keer té grof.

Vergelijk het ook niet met koplampen schuren! Als je dat in je hoofd houdt, zal het snel mis gaan. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
Schuurpapier is er in verschillende korrelgroottes. De korrelgrootte wordt aangegeven met een getal, voorafgegaan door de letter "P". Het getal is de reciproke van de korreldiameter in inch. Schuurpapier P1000 heeft dan korrels met een gemiddelde diameter van 0.001 inch

De korrelgrootte van het schuurmiddel stem je af op de maximale laagdikte die je wilt wegnemen
Een grovere korrel neemt meer af en vraagt om meer nabewerking.
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
Eigenlijk lijkt het spannender dan het werkelijk is. Maar er komt natuurlijk iets meer common sense bij kijken.

Ik ga persoonlijk niet groffer dan 1500, en natuurlijk moet je de dikte in de gaten houden. Maar dan zal je zien dat het nog redelijk mee valt hoeveel lak je verwijderd.
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
Thanks allen voor de uitleg. Gewoon proberen en niet vergelijken met koplampen en je verstand erbij houden.
Eerst maar eens een oefen paneel zoeken en daarmee aan de slag.
Kan ook me eigen visstick maar als het misgaat zal me verzekering dit niet zo fijn vinden :) ( iets met al twee schades opgegeven )
 
Slooppaneel ergens kopen of scoren, dat scheelt de wereld. :)

Ik henmb momenteel nog; Audi (hard) en Fiat (single stage) -->

15057351888151866526610.jpg
 
De sloop hier in de buurt weet z'n prijzen ineens wel.. Die Fiat-kap was €85,-... Je zou ook nog bij garages kunnen koekeloeren, misschien hebben ze schadekappen liggen. ;)