• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Winterklaar

Omepietie

Detailing trainee
17 sep 2016
13
25
57
Veluwe
Ik heb 2 maanden geleden mijn auto volgens het 5 stappenplan gedaan. Nu wil ik er voor de winter nog een laagje collinite over aanbrengen. Is het dan weer nodig om te kleien en te polijsten?
 
Kleien zal ik altijd doen. Anders ga je het vuil wat op de auto ligt beschermen.

Polijsten hangt natuurlijk af van de staat van de auto. Dat hij 2manden geleden is gepolijst is, wil nit zeggen dat de auto helemaal rak is. Voor een mooie hechting zal ik je sowieso aanraden ook minstens een rondje te doen met een licht polijst middel.
 
+1
Tijd vind ik relatief, ik bedoel dat 2 maanden mij weinig zegt.
Hoeveel km's heeft de wagen in die 2 maand gereden, in welke weersomstandigheden, hoe vaak gewassen in die 2 maand, handmatig gewassen of toch stiekum de wasstraat, binnen of buiten overnacht enz. is van grotere invloed dan een bepaalde tijd.
 
Kleien doe je "als het nodig is". De manier om hier achter te komen is de zgn. boterhamzakjes-test: Doe een boterhamzakje om je hand en wrijf zachtjes met je vingertoppen over de (schone) lak. Als er vervuiling in de lak zit, kan je dit voelen en horen. Het kan ook zonder zakje maar dit versterkt het geluid en gevoel.
Waarschijnlijk zal na 2 maanden de klei niet heel erg vuil worden, maar zo weet je wel dat je een goede, schone ondergrond hebt voor de wax. Zeker om de winter in te gaan komt dit de standtijd van de wax ten goede.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Tonny en RedCat
Even eroverheen met een paint cleaner of lichte polish kan nooit kwaad, dan weet je ook zeker dat je wax goed hecht en een optimale standtijd behaalt voor de winter.

Als je het complete stappenplan twee maanden geleden hebt gedaan lijkt mij kleien met een hele milde klei voldoende.
 
Bedankt voor de reacties. Ik ga dus kleinen en licht polijsten. Beter het zekere oor het onzekere. Ach het is geen vervelende klus.