• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd - 1ste x auto grondig(er) reinigen

Schoneautoliefhebber

Detailing rookie
19 okt 2017
21
15
Hallo allemaal,

Ik ga voor het eerst de auto (proberen) grondig(er) te reinigen dan een standaard "wasbeurt".
De volgende producten heb ik besteld:
  1. Valet Pro - Snow Foam Combo - 5L
  2. Monello - Piccolo Nero Trio - 35x35cm
  3. Monello - Dolce Verde Klei Set + 100 gram extra clay
  4. Monello - Wheel Woolies - Set van 3
  5. Monello - Lege fles met verdeling en sprayer 700ml - 3-pack
  6. Monello - Disco Rosso Foam Applicator
  7. Valet Pro - Glass Cleaner - 1000ml
  8. Wolf's Chemicals - Car Shampoo - White Satin - 5000ml
  9. Wolf's Chemicals - Spray On Protection - The Mask - 1000ml
  10. Monello - Non-Ferro Velgenbundel
  11. Monello - Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels - 45x45cm
  12. Kwazar - Blue Venus Hand Foamer - 2000ml
Om eerlijk te bekennen weet ik nu niet echt wat een goede/juiste stappenplan is, mijn gedachte is om onderstaande stappen uit te voeren. Bij onderstaande stappen is de auto droog, onbehandeld en niet eerst bewerkt met enig middel dan ook. Zie het alsof je net van bijv. werk komt aanrijden en nu gaat beginnen.

Ik was de auto overigens in een wasbox ZONDER de borstel te gebruiken, enkel de lens om de auto af te spoelen. De velgen doe ik vóórdat ik begin met de auto zelf.

  1. Auto inspuiten met de Valet Pro Snow Foam Combo
  2. Enkele minuten wachten en dan afspoelen (hiervoor gebruik ik koud water)
  3. Auto wassen met de Wolf's Chemicals - Car Shampoo - White Satin - 5000ml
  4. Auto niet drogen maar klei-en met de Monello - Dolce Verde Klei Set + 100 gram extra clay
  5. Na het klei-en de auto "uitpoetsen" met de Monello - Piccolo Nero Trio - 35x35cm doeken
  6. Hierna met de Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml i.c.m. de Monello - Disco Rosso Foam Applicator de auto waxen
  7. Dan de ruiten reinigen met de Valet Pro - Glass Cleaner - 1000ml en de Monello - Piccolo Nero Trio - 35x35cm doeken
Bovenstaand is hoe ik op dit moment denk de auto het best te reinigen, ik weet dat ik geen polijstmiddel(len) heb maar ik wil eerst met de huidige producten goed overweg kunnen voordat ik ook ga beginnen met het polijsten en eventuele andere "extra's".

Graag jullie op/aanmerkingen en of advies. Let wel, ik ben beginner en géén expert.
Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ziet er alvast goed uit. Persoonlijk ken ik Wolf's Chemicals - Spray On Protection niet, dus ik weet niet of dat goed is.

Je mist een glijmiddel bij de klei, persoonlijk gebruik ik DJ Born Slippy, daarna zou ik wel de auto opnieuw wassen, aangezien het vrij vettig is.

Na het waxen zou ik niet zo goed weten wat er nog af te drogen is aan de auto ;).
 
Ziet er alvast goed uit. Persoonlijk ken ik Wolf's Chemicals - Spray On Protection niet, dus ik weet niet of dat goed is.

Je mist een glijmiddel bij de klei, persoonlijk gebruik ik DJ Born Slippy, daarna zou ik wel de auto opnieuw wassen, aangezien het vrij vettig is.

Na het waxen zou ik niet zo goed weten wat er nog af te drogen is aan de auto ;).
Bedankt voor je bericht en tip!

De Monello Klei-set bevat het volgende:
  • 1x Dolce Verde klei 150 gram in handig opbergdoosje;
  • 1x Perfetto Spray 500ml om de klei over het oppervlak te laten glijden;
  • 1x Peluche Verde microfiber doek om de spray veilig af te nemen.
De "glijmiddel" is daar onderdeel van, thanks voor de tip!

Ook bedankt voor de opmerking aangaande de auto drogen na het waxen, die stap haal ik eruit.

Zou jij de auto dan nogmaals wassen na het kleien maar vóór het waxen of ná het waxen?
 
ik begin met de auto zelf.
  1. Auto inspuiten met de Valet Pro Snow Foam Combo
  2. Enkele minuten wachten en dan afspoelen (hiervoor gebruik ik koud water)
  3. Auto wassen met de Wolf's Chemicals - Car Shampoo - White Satin - 5000ml
  4. Auto niet drogen maar klei-en met de Monello - Dolce Verde Klei Set + 100 gram extra clay
    Ik zou hierna de auto afspoelen en drogen. Daarna de wax erop.
  5. Na het klei-en de auto "uitpoetsen" met de Monello - Piccolo Nero Trio - 35x35cm doeken
  6. Hierna met de Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml i.c.m. de Monello - Disco Rosso Foam Applicator de auto waxen
  7. Dan de ruiten reinigen met de Valet Pro - Glass Cleaner - 1000ml en de Monello - Piccolo Nero Trio - 35x35cm doeken
  8. Als laatst de auto drogen met de Monello - Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels - 45x45cm
Tip: Glas altijd reinigen door op de doek te spuiten en dan op het glas niet andersom.
 
ik begin met de auto zelf.
  1. Auto inspuiten met de Valet Pro Snow Foam Combo
  2. Enkele minuten wachten en dan afspoelen (hiervoor gebruik ik koud water)
  3. Auto wassen met de Wolf's Chemicals - Car Shampoo - White Satin - 5000ml
  4. Auto niet drogen maar klei-en met de Monello - Dolce Verde Klei Set + 100 gram extra clay
    Ik zou hierna de auto afspoelen en drogen. Daarna de wax erop.
  5. Na het klei-en de auto "uitpoetsen" met de Monello - Piccolo Nero Trio - 35x35cm doeken
  6. Hierna met de Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml i.c.m. de Monello - Disco Rosso Foam Applicator de auto waxen
  7. Dan de ruiten reinigen met de Valet Pro - Glass Cleaner - 1000ml en de Monello - Piccolo Nero Trio - 35x35cm doeken
  8. Als laatst de auto drogen met de Monello - Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels - 45x45cm
Tip: Glas altijd reinigen door op de doek te spuiten en dan op het glas niet andersom.
Thanks voor de tips!

Bedoel je dat wanneer ik de ruiten ga reinigen, het spul op de doek spuit en dan de ruiten reinig of het spul op de doek spuiten én op de ruiten?
Of bedoel je dat ik het spul beter alleen op de doek kan spuiten en niet op de ruiten?
 
Prima plan, maar zou de klei-set verruilen voor losse producten. (losse Dolce Verde + Dodo Juice - Born Slippy Concentrate) en de Picollo's voor Dolce Verde doeken. (1-2x een Trio)
Na het kleien zou ik de auto goed aspuiten en/of wassen en drogen met een droogdoek.

(Meer waar voor je geld)


Ik weet niet wat de staat van de auto is, maar een Glaze (Bijv. Black Hole of White Diamond) zou je kunnen gebruiken om de lak iets schoner te maken en tegelijkertijd te voeden. Afnemen met Peluche Verde's.

(Nieuwere auto zal het amper nodig hebben, maar you never know)


Voor de ramen zou ik boenen met Disco Duo MF-pads en nawrijven met een Vetro Bianco. De Dodo Juice - Clearly Mehtol is erg goedkoop als je een conentraat koopt en zelf aanmaakt met demiwater van de supermarkt)

(Wafeldoek om streeploos na te wrijven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: RG.
Prima plan, maar zou de klei-set verruilen voor losse producten. (losse Dolce Verde + Dodo Juice - Born Slippy Concentrate) en de Picollo's voor Dolce Verde doeken. (1-2x een Trio)
Na het kleien zou ik de auto goed afsluiten en/of wassen en drogen met een droogdoek.

Ik weet niet wat de staat van de auto is, maar een Glaze (Bijv. Black Hole of White Diamond) zou je kunnen gebruiken om de lak iets schoner te maken en tegelijkertijd te voeden. Afnemen met Peluche Verde's.

Voor de ramen zou ik boenen met Disco Duo MF-pads en nawrijven met een Vetro Bianco.
Bedankt voor je tips!

Voor nu wil ik het graag met de reeds bestelde artikelen uitvoeren. Dit is om een feeling te krijgen met de producten, bij een volgende bestelling kan ik dan kritischer gaan kijken wat ik wel en niet neem.
De auto(lak) is opzicht in goede staat maar ik erger me toch vooral aan de vliegen die ongewenst meeliften. Daarnaast is mijn auto Metallic zwart en wil ik graag (bij een volgende bestelling) het zwart wat meer naar voren brengen (mocht dat niet lukken met de huidige producten).
 
Je staolenplan is dan verder prima, op enkele puntjes na;

* De hele auto kleien en daarna goed afspoelen. Een andere optie is om een paneel te kleien en meteen af te nemen met een doek.

* De ramen kan je doen als je de auto gewaxed hebt. Je spuit inderdaad de glasreiniger oo de doek en neemt dan het glaswerk af. Mocht je nog ergens wax op gesmeerd hebben, zoals het glas/rubbers/kunststof, kan je dit meteen effe weghalen.
 
  • Leuk
Reactions: RG.
Je staolenplan is dan verder prima, op enkele puntjes na;

* De hele auto kleien en daarna goed afspoelen. Een andere optie is om een paneel te kleien en meteen af te nemen met een doek.

* De ramen kan je doen als je de auto gewaxed hebt. Je spuit inderdaad de glasreiniger oo de doek en neemt dan het glaswerk af. Mocht je nog ergens wax op gesmeerd hebben, zoals het glas/rubbers/kunststof, kan je dit meteen effe weghalen.
Ik ga na het kleien de auto uitpoetsen inderdaad. Moet nog even een gevoel krijgen bij het klei-en of het voor mij verstandiger is om het per paneel te doen of in 1 x de hele auto.

Een extra (schone) doek is aanwezig mocht ik per ongeluk een ander deel van de auto raken.

Thanks voor de tips!
 
Ik klei gewoon de hele auto. Ik werk dan wel uit de zon en dan droogt de boel niet helemaal in. Vervolgens spoel ik de auto goed af met de tuinslang of HD.

Nadien effe snel wassen is natuurlijk de beste optie. :)
 
ik ben zelf nog maar een beginner, maar let op met de valet pro snow foam combo deze is niet wax-safe dus het tast de standtijd van de wax wel aan als je het iedere wasbeurt gaat gebruiken. Of je moet deze zodanig verdunnen dat het de wax niet hard aantast.
Als je een wax safe foam wilt pak dan bv monello artico deze is ook heel goedkoop.
 
ik ben zelf nog maar een beginner, maar let op met de valet pro snow foam combo deze is niet wax-safe dus het tast de standtijd van de wax wel aan als je het iedere wasbeurt gaat gebruiken. Of je moet deze zodanig verdunnen dat het de wax niet hard aantast.
Als je een wax safe foam wilt pak dan bv monello artico deze is ook heel goedkoop.
Bedankt voor deze tip!
Hiervoor heb ik de Monello Artico gehad maar de 5 liter variant was nu niet op voorraad.