• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Project oldtimer: 1974 Citroën DSpecial

Hier ook maar weer eens updaten :)

De lekke binnenband heb ik bij een bandenboer uit de buitenband laten halen, en deze was over de halve lengte gescheurd. Echt een klapband geweest dus.
Op bepaalde plekken was ook het rubber hard, verduurd en gevulkaniseerd. Waarschijnlijk lag deze band (die ook van een goedkoper merk was) al jaren ergens op de plank. Nu dus maar weer gewoon een Michelin binnenband gehaald bij het magazijn van de DS club.

Als ik daar dan toch was meteen een sticker gekocht voor op het luchtfilterhuis.
Dat was best roestig en dus aan een refresh toe:

Voor:
4ef1f8cdce55efe6f262679834ca3171.jpg


Kaalschuren:
1e9d2d4b034b2fae9f1b56f8551119e1.jpg


Spuiten:
f97231c75e501444b3931728ca5dc117.jpg


Sticker erop:
9c128e9773153268894ba5c56e2e1f70.jpg


Ready en genonteerd:
db53bbd45fbae3ae7109a5321b3f5696.jpg


Meteen ook het luchtfilter uitgewassen in benzine en weer geolied. Kwam aardig wat troep uit!
 
Dan rest nog op het lijstje voor deze winter:

* achterbumper polijsten
* schade achterportier herstellen
* motorkapisolatie opnieuw plakken

En dan eind februari ofzo weer een uitgebreide was, poets en schoonmaakdag en vervolgens naar de taxateur :D
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Inmiddels ben ik toegekomen aan het polijsten van de rvs bumpers.

Voor dit soort klusjes heb ik Mag&Alu van Mothers liggen. Alleen heb ik het idee dat deze niet genoeg bite heeft voor het rvs.

De achterbumper die ik na mijn schade van vorig jaar gemonteerd heb is aardig dof en gekrast. Na 2 hits met mag&alu en een cone op de schroefboor is deze 50/50 het resultaat: wel meer glans maar niet echt minder krassen...

Op foto 2 gaat het om het rechter deel, onderin is gepolijst, bovenin niet.

Zeggen jullie
* verkeerde product?
* langer doorwerken?
* meer hits?

Is RVS eventueel te schuren om krassen weg te halen en daarna weer op te polijsten?

EDIT: op de foto's ziet het er bedrieglijk mooi uit :/

7200fb3a366aa69050c48e12030e6c01.jpg
de8e0ff92c85066bfc658ca61d72a7ee.jpg
 
Voor RVS zul je naar wat zwaardere middelen moeten grijpen. Magnesium en aluminium zijn veel zachter..

Ik heb hier al betere ervaringen met de Great Lion middelen, maar voor echt krasvrij hoogglans zul je naar middelen moeten grijpen die Carclean denk ik niet voert...
 
Krassen uit chroom verwijderen door te detailen gaat je niet lukken. Sorry. Daar is chroom te hard voor.
Ik gebruik ook het door @Kees-sw gesuggereerde product. Prima spul, maar krassen uit chroom krijg je er niet uit door te poetsen.
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
@Simmke Aardig wat glimpunten gescoord op de DS. :heart_eyes: Wat staat er nu op die sticker op het luchtfilter, dat je daar een andere sticker op geplakt hebt?

Wat de bumpers betreft: ik vraag me af of je de juiste hardheid cone hebt gebruikt én of een cone wel de beste optie is. Gezien het feit dat de glans wel flink verbeterd is, zijn de oppervlakkige krassen wel aangepakt, maar de diepe krassen niet of nauwelijks. Als je een te harde cone hebt, is het vrijwel onmogelijk om voldoende druk te zetten, zodat de cone in de diepe krassen polijst, zeker als je een gele cone hebt. Je zou een zachtere cone kunnen proberen, maar mogelijk dat je met een polijstbal, of probeer het eens met de kleine backing plate en polijstpad op de DAP.
 
@Cordoba op de sticker bovenop staat dat je iedere 10.000km het luchtfilter moet wassen in benzine, laten uitlekken en invetten met olie. Dat dan in 5 talen het kleine stickertje aan de zijkant geeft aan wat de winter en zomerstand is van de luchttoevoer.

Mbt de hardheid van de cone heb ik geen idee, die heb ik voor de gein eens uit China besteld voor een euro. Het foam voelt inderdaad wel aardig stug.

Ik ga binnenkort eens bij daglicht kijken hoeveel vooruitgang ik geboekt heb ipv bij TL licht, en dan beslissen wat ik doe :)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@Cordoba op de sticker bovenop staat dat je iedere 10.000km het luchtfilter moet wassen in benzine, laten uitlekken en invetten met olie. Dat dan in 5 talen het kleine stickertje aan de zijkant geeft aan wat de winter en zomerstand is van de luchttoevoer.

Waarom is dit eigenlijk?

Ps: die led-verlichting voor de tellers is echt wel een goede ;) Heb je het luchtfilterdeksel met een staaldraadborstel op een boor gedaan?
 
Is RVS eventueel te schuren om krassen weg te halen en daarna weer op te polijsten?
Jup, dit is zeker mogelijk. Volgens mij had ik dit al eens eerder gepost, maar ik pak de foto's er nog even bij... :p

Oooh... Ik maakte enkele foto's direct met de ''upload bestand''-knop en staan dus niet op mijn telefoon...

Ik heb een strookje geschuurd met 1000/1500/2000/3000 en gepolijst met S3/Geel. Daar zie je natuurlijk wel dat de krassen stukken minder zijn en er eigenlijk alleen schuurkrassen overbleven. (Wilde een vies stel krassen weg hebben)

Ik was te gehaast met het afschalen. Ik lette er erg op dat ik altijd haaks schuurde op de schuurkrassen van de grovere stap. Op de foto zie je veel meer glans, maar nog dofheid door mijn eigen beun-schuren. :p

15155120621741705162177-jpg.103994



Voor het werken met de polish hoef je naar mijn mening niet veel druk uit te oefenen. Het product reinigt, of je nou machinaal en hard drukt te werk gaat of handmatig en met beleid. ---> (Alleen polish, met de hand)

1515512257096985888746-jpg.103995


15155123576211241725813-jpg.103996



Uiteindelijk heb ik de rest wél met meer geduld gedaan en dat resulteerde in een veel beter resultaat. Dus dat was schuren, machinaal polijsten met een compound en wegens tijdsgebrek géén finishing combi. --->

20180111_150050.jpg
 
@Adrien304
Dezelfde reden dat je bij een moderne auto het luchtfilter vervangt: om van het vuil af te komen ;) het luchtfilter bij de meeste oude auto's is gemaakt van verschillende lagen metaal gaas van verschillende grofheid :)

Het luchtfilterhuis kaalschuren heb ik idd met de staalborstel op de schroefboor gedaan ;)