• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verrassend weinig correctie? Polo, Rupes en Scholl

Klopt wel, alleen blauw en blauw mf is discutabel.

Ik vind namelijk de blauwe foampad corrigeren als een malle.

Wol is meer voor roterend gebruik. Wel hele fijne pads.
 
Af te raden ook weer niet.

Maar wol is over het algemeen voor roterend gebruik gemaakt. Al word het paarse wolletje van Monello vaak op een DA gebruikt. De pad die jij gekocht heb zal meer uit de verf komen op een rotary. (heb m zelf nooit op een DA getest)

MF is dan juist weer meer voor DA gebruik. Al ben ik hier ook niet echt fan van. (te veel werk)

Ik denk dat je het beste een witte spiderpad had kunnen kopen, maar ik schat zo in dat jij graag bij 1 merk wou blijven.
 
Ik gebruik de MF pads, vooral de blauwe. Het nadeel, primen van de pad maar in mijn geval voordeel met perslucht het schoonmaken. Stukje polijsten, pad uitblazen, nieuwe pasta erop en gaan. MF Blauw of Foam Blauw corrigeert denk ik even goed maar nadeel van de Foam Blauw is dat deze ook wat meer spettert. Vergelijking tot de spiderpads heb ik niet want die gebruik ik niet.
 
Ik heb rond de middag de motorkap nog eens een beurt gegeven met blauwe MF pads, blauwe schuim pads en de rest wat ik al gedaan heb.

2 hits met MF blauw + S3
2 hits met blauw + S3
2 hits met groen + S20
2 hits met geel + S40

toen zag ik nog steeds veel swirls. Dezelfde swirls als ik zag na S3 + blauw eigenlijk.
Ik heb wel het idee dat de blauwe pads wat correctie geven, ik zie na deze behandelingen eigeniljk alleen nog maar ronde swirls met de LED zaklamp erop.
Daarvoor waren er ook onregelmatige (rechtere) swirls.

Ik heb het gevoel dat S20 en S40 daarentegen totaal geen indruk maken op de lak.

Ik was er zo zat van dat ik 't nu maar volgestopt heb met black hole en daarna gewaxt heb met Dodo Juice Blak Widow.

Als iemand met een Rotary er een leuke uitdaging in ziet... :sweat:
 
Ik heb rond de middag de motorkap nog eens een beurt gegeven met blauwe MF pads, blauwe schuim pads en de rest wat ik al gedaan heb.

2 hits met MF blauw + S3
2 hits met blauw + S3
2 hits met groen + S20
2 hits met geel + S40

toen zag ik nog steeds veel swirls. Dezelfde swirls als ik zag na S3 + blauw eigenlijk.
Ik heb wel het idee dat de blauwe pads wat correctie geven, ik zie na deze behandelingen eigeniljk alleen nog maar ronde swirls met de LED zaklamp erop.
Daarvoor waren er ook onregelmatige (rechtere) swirls.

Ik heb het gevoel dat S20 en S40 daarentegen totaal geen indruk maken op de lak.

Ik was er zo zat van dat ik 't nu maar volgestopt heb met black hole en daarna gewaxt heb met Dodo Juice Blak Widow.

Als iemand met een Rotary er een leuke uitdaging in ziet... :sweat:

Ik ben totaal geen expert maar even volgende zaken:
Gebruik je propere doeken? Bij verzadigde of geen propere doeken kun je terug swirls krijgen bij het afwrijven van je polish. Werkt je de S3 genoeg door? Welke snelheid gebruik je?
S20 is dacht ik een one step polish en de S40 is echt puur om glans erin te krijgen.
Er zullen hier vast wel nog tips en betere antwoorden langskomen.
 
@iichel

Er valt echt wel resultaat te halen op jouw Polo, ook zonder een rotary. We kunnen allemaal wel de meest zware combinaties gaan roepen, maar 9 vd 10 keer licht het aan mensen hun werkwijze.

Iets wat me al opvalt na je verhaal te lezen is dat je al flink wat hits heb gemaakt.

Maar als je de swirls (nog) niet weg krijgt met de zwaarste stap, dan heeft afbouwen naar lichtere combinaties ook geen zin.

Met de zwaarste combinaties ga je normaal gesproken door tot je het gewenste resultaat heb gehaald, en dan ga je afwerken met de lichtere combinaties om meer diepte en glans uit je lak te halen.

Daarnaast vraag ik me af hoe en of je de pads schoonmaakt? En hoe je überhaupt te werk gaat met de MF pads?

Eigenlijk is het ook best moeilijk mensen te adviseren als je niet ziet hoe hun werken.

Want hoe groot maak je het “werkvlak”?
Hoe snel beweeg je met de machine?
Hoeveel druk zet je op de machine?
Hoe veel pasta gebruik je?
Hoe lang werk je die pasta door?

Dit zijn allemaal dingen die het resultaat zullen bepalen.
 
Om die reden raad je iedereen aan om een DAP-cursus te volgen, of in de leer te gaan bij een goede ervaringsdeskundige.
Video's van youtube zijn leuk om te zien, echter de vraag is wie doet het goed en is 'Ammo' nu wel zo goed als men denkt.
Volg je de verkeerde, dan zit je vastgebakken aan de verkeerde methodiek met alle 'ellende' van dien.
Uiteraard zijn er ook hen die het zichzelf hebben aangeleerd op de juiste wijze: dikke pet af voor jullie ! ! !
 
Dank @Zluytr voor je goeie vragen.

Want hoe groot maak je het “werkvlak”? --> Ik heb ongeveer een halve motorkap genomen per sessie
Hoe snel beweeg je met de machine? --> ongeveer 3 cm per seconde
Hoeveel druk zet je op de machine? --> bijna geen druk, horizontaal laat ik de machine z'n gewicht het werk doen. op verticale(re) vlakken lichte ondersteuning
Hoe veel pasta gebruik je? --> 5 'erwten' per hit per werkvlak
Hoe lang werk je die pasta door? --> ik gebruik 1x pasta voor 4 keer eroverheen. de pasta wordt duidelijk transparent.
Pads worden na iedere keer gewassen.
Ik gebruik de MF pad net als de blauwe pad.
Machine (Rupes LHR15 mk1) gaat op standje 1 bij het verspreiden en standje 5 voor het polijsten.
 
Een halve motorkap is zeker bij het "cutten" te groot. Ik zou dit bij de Polo zeker in 4en delen.

Voor de rest lijkt het zo ok. Al zou ik zeker op standje 6 werken bij het cutten. Je moet zeker niet bang zijn om toeren te maken. Lekker gas op de lollie!

Wat ik zei, je kan beter wat meer stappen doen met je zwaarste combinatie. Ik doe soms zelfs met de rotary meerdere hits, dus het dubbele op een DA is helemaal niet zo gek.En pas als je tevreden bent ga je afbouwen. Van de mildere stappen heb je wat minder hits nodig.
 
Okay, thanks @Zluytr !! Van de week eens het dak onder handen nemen :) Daar zitten gelukkig wat minder swirls maar het is wel een leuke plek om eens wat meer ervaring op te doen met het 'zwaardere' werk. Ik heb voor de grap ook nog eens wat witte Spiderpads van Scholl gevonden voor 12 euro per twee. Ook maar eens proberen :)

Dus
- kleinere plekken pakken
- gas op die lollie

bij het afbouwen ook kleinere vlakken en meer toeren nemen? Eventueel een zwaardere pad nemen met S20?
Dus Spiderpad + S3?
Blauw + S20?
Groen + S40?

Uiteraard na ieder stapje een kijken of er genoeg correctie behaald wordt, echter vind ik het nog lastig in te schatten met cutten.
Dat er daarna nog vooral hologrammen in zitten lijkt me logisch na een zware pad/pasta.
Die moet je dan vooral wegwerken met de lichtere stappen.
Ervaring zal het leren.

Ik heb me vooral gebaseerd op deze afbeelding van Scholl, in de gradatie van polijstmiddelen.

Scholl Polish Chart.jpg
 
  • Leuk
Reactions: GTI-EDITION230
@iichel : ik ken dat probleem ! Ik ben deze week gestart met mijn Porsche Cayenne te " detailen ". Ik heb enkele maanden geleden de lak mijn zwarte Porsche Cayman een " verwenbeurt " kado gedaan. Dat ging zéér goed. De weinige krassen verdwenen zonder problemen met de combinatie DAP900 - spiderpad Scholl - Scholl S3. Op mijn Cayenne (zelfde kleur als de Cayman) heb ik echter weinig tot geen resultaat. Ik ben nu een twaalftal uren bezig geweest en de swirls ( vorige eigenaar was fan van de carwash ) zijn bijna allemaal verdwenen. Kleine, ondiepe krassen blijven zichtbaar met de belichting van de Scangrip. Ten einde raad ben ik de Flex ( D/A ) van Tembaco gaan halen maar eveneens geen resultaat :mad: :sob:
Ik moet nu al mijn hoop gaan vestigen op een rondje " Rotary " vrees ik. Korte besluit : mijn Cayenne heeft beton-lak
 
Witte Spiderpad (ik neem aan dat je de witte hebt?) met S3 vind ik een lekkere combinatie. Heb je er inmiddels al mee gewerkt? Let bij de Spiderpad op met het raken van hoekjes, pad is wat gevoeliger. Pad voelt erg stug aan, maar wordt zachter bij warmte.

Voor de mensen waarbij de D/A niet roteert, ik heb zelf een streepje op de backingplate van mijn DAP900 gezet. Als het stil blijft staan of langszaam draait zet je te veel druk of werk je onder een hoek/ op schuin plaatwerk. Dus dan grootte van pad/machine aanpassen. Is bij mij goede reminder om op mn techniek te letten.
 
  • Leuk
Reactions: iichel
Is niets geks. Ik had op mijn polo 6n 4 hits nodig met veloce op geel. Uiteindelijk naar 3 hits kunnen brengen door de eerste hit met de paarse wolpad te doen. Daarna 1 hit met mezzo op oranje en 1 hit met finale op wit. En idd, de motorkap moet minimaal in 4 stukken opgedeeld worden. 40 X 40 heb ik gedaan. En de dap zelfs een beetje liften op liggende delen. De "zaag" het werk laten doen..
 
Paarse Monello Foamed Wool pad of Meguiars microvezel (extra) cutting pad's met S3 of M105 zijn in mijn ervaring de combi's die werken op Duits Beton.Ik was na een Polo en 3 BMW echter zo klaar met eeuwig met een DA op zo'n ding harken dat ik een Rotary gekocht heb.

Uiteraard na ieder stapje een kijken of er genoeg correctie behaald wordt, echter vind ik het nog lastig in te schatten met cutten.
Dat er daarna nog vooral hologrammen in zitten lijkt me logisch na een zware pad/pasta.
Die moet je dan vooral wegwerken met de lichtere stappen.
Ervaring zal het leren.

Na corrigeren met een DA zie je een haze, niet echt hologrammen. Die heb je meer met een Rotary. Haze geeft een beetje een egale witte, vale waas over de lak. Hologrammen zijn echt banen/strepen.
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Paarse Monello Foamed Wool pad of Meguiars microvezel (extra) cutting pad's met S3 of M105 zijn in mijn ervaring de combi's die werken op Duits Beton.Ik was na een Polo en 3 BMW echter zo klaar met eeuwig met een DA op zo'n ding harken dat ik een Rotary gekocht heb.



Na corrigeren met een DA zie je een haze, niet echt hologrammen. Die heb je meer met een Rotary. Haze geeft een beetje een egale witte, vale waas over de lak. Hologrammen zijn echt banen/strepen.
Interessant. Deze combo's onthouden voor in de toekomst.
 
Voor mij de beste combi om knetterharde lak: Paarse Monello Foamed Wool pad met Raffini Veloce. Beter dan S3 op BMW en VW lak imo. Afbouwen met de groene Heavy Polishing pad en Mezzo, finishen met de witte Light Polishing pad en Finale. De middelste stap (Mezzo) kan je overslaan als je wil want Veloce Finisht al erg mooi eigenlijk. Als je niet de gehele polishing lijn van Monello zou kopen kan je na de Paarse wollen pad met Veloce ook wel finishen met S40.
Succes!
 

Vergelijkbare onderwerpen