• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Correctie op Audi A5

Estoril Blue

Detailing addict
14 okt 2016
39
50
Na weer uren op het forum rondgelezen te hebben, is het moeilijk om door de pads nog het polijstmiddel te zien :)

Voorbije week 2 dagen uitgetrokken om de A5 van mijn buurman onder handen te nemen. Was een full detail, tijdslimiet was wel 2 dagen, dus is altijd afwachten wat je effectief kan realiseren ...
De A5 in kwestie is van 2009, spierwit van kleur, 160k op de teller en was tot op heden nog nooit echt gedetailed. Wel frequent naar de ‘hand’ car wash waar men voor een klein bedrag de binnen- en buitenzijde van de auto onder handen neemt. Tijd dus voor wat echte auto-liefde.

Het eerste probleem begon al tijdens het wassen - veel zwarte plekjes op de lak. ‘Teer’ dacht ik, dus Gyeon Tar erop gesproeid, echter zo goed als geen effect. Vreemd. Nadien kleien maar! Oesje, dat viel ook tegen. Na 2u hevig kleien, was de lak al veel properder, maar de zwarte puntjes bleven.

Testspot gedaan, uiteindelijk beslist om verder te gaan met Veloce op Raffini Geel (momenteel mijn zwaarste combi). Op het dak was het resultaat heel goed, alle waskrassen waren verdwenen. De motorkap en zijpanelen, dat was een ander verhaal. Waskrassen waren weg, maar er bleven horizontale strepen achter. Zelfs 3 hits waren niet voldoende - ik zag geen verschil. Omdat ik maar 2 dagen had en het interieur ook nog de nodige zorgen nodig had, besloten om het overal bij 1 hit te houden en vervolgens af te bouwen met Scholl S30+ op Scholl oranje.
Nadien afgetopt met Collinite 915.

Eigenaar was heel tevreden over het resultaat, ik echter wat minder ... De zwarte puntjes waren namelijk ook niet verdwenen, ondanks het polijsten ... vreemd.

Een hele lange inleiding, maar nu concreet mijn vragen:
- iemand ook ervaring met dergelijke zwarte plekjes?
- mijn combi was blijkbaar niet zwaar genoeg. Per definitie op MF overschakelen, lijkt me misschien niet nodig? Ik lees toch dat met foam ook zwaardere correctie kan gehaald worden? Met S3 op blauwe navy spider pad, zou dan al meer effect moeten geven? Kan zijn dat ik onterecht wat de MF pads mijd, wegens gebrek aan ervaring hiermee ...
Met Rupes nog geen ervaring, hopelijk wel na de clinic op de 23ste :p

Bedankt voor de reacties!
 
Al die puntjes op de lak is vliegroest. Vooral witte auto's laten dit erg duidelijk zien. Verkijk je niet snel op correctie in een hit, er is geen ultiem product wat met minimale inspanning erg goed resultaat boekt. Sommige krassen kunnen te diep zijn om te verwijderen of er zijn meerdere keren nodig. Op een Fiat waar ik mee bezig ben is de lak niet erg hard maar de krassen zijn dusdanig diep en extreem dat ik met een gelijkwaardig product aan Veloce en een sterkere pad als Monello Geel meerdere, soms wel 3 polijstgangen nodig heb om enige verbetering te zien. En Audi staat over het algemeen bekend om harde lak.
 
  • Leuk
Reactions: Estoril Blue
Jup, dat klinkt als vliegroest. :p Witte auto pak ik zonder bij na te denken als producten om de vliegroest te verwijderen. (Non-Ferro/Gerrous Dueller in mijn geval) :D

Hoeveel hits had je nodig om de swirls te verwijderen? (Veloce - Geel)
Wat bedoel je met ''horizontale strepen''?
 
Vliegroest ... uiteraard ... :no_mouth: Ik was zo gefixeerd dat het teer zou zijn, dat ik er helemaal niet meer bij nagedacht heb dat het vliegroest zou kunnen zijn. Gek dat als je in een bepaalde richting denkt, je alle andere opties niet meer ziet ...

Dus best even de wax strippen, non-ferro of iets dergelijks gebruiken en weer waxen?

De swirls gingen er met de veloce vrij gemakkelijk uit, meestal was 1 hit voldoende. Ik heb een foto van voor en na 1hit even toegevoegd. 9C1D35AA-0A77-41E1-923A-1B92862854B4.jpeg66BB5839-BEC7-4E43-877E-F6EEA749557F.jpeg

De horizontale strepen, lijkt me dat dit diepere waskrassen zijn. Ik heb er niet echt een foto van, enkel van toen ik nog moest starten met polishen. Zou ook kunnen van bv. door begroeiing te rijden, denk ik.
C983B737-A3CA-419F-BF06-784B3D36CCB9.jpeg

Op de motorkap zaten ze vooral in de zone van de eerste ca. 30cm boven de voorbumper.

Het was de eerste witte auto die ik in mijn handen kreeg, in elk geval weer wat bijgeleerd ;)
 
Hmm... Als je met één hit de swirls verwijderd, dan zou je denken dat drie hits wel wat aan andere/diepere defecten zou doen. :D

Ik zou het persoonlijk wat veel werk vinden, zo na een detail, om de wax te moeten strippen en om een de-ironizer te gebruiken. Dus dan de vraag: Valt de vliegroest erg op en/of vind je buurman het wel prima? Ik neem stiekem aan dat de buurman al lang blij is met het resultaat. :p

Een volgende keer weet je dus dat je bij lichte kleuren eigenlijk altijd met een de-ironizer aan de gang moet. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Estoril Blue
Strak plan :)

Ik denk dat ik er meer met mijn neus op zit dan hij ...

Ivm de swirls ... ik was ook verbaasd dat na 1 hit de swirls weg waren, maar de diepere niet na 3 hits ... Volgende keer mss toch eens met een blauwe spiderpad proberen en S3?
 
Naja... Als je met één hit al swirls weg krijgt en met 3 hits de diepere defecten niet, dan mag je wel aannemen dat ze dieper zitten dan je denkt. :p Nou haal je niet een bak lak weg door grover te gaan polijsten, maar liever niet te vaak aan de gang gaan.
 
  • Leuk
Reactions: Estoril Blue
Voordat ik ga detailen probeer ik zoveel mogelijk zooi van de auto af te krijgen nog Voordat ik ga kleien.
Gyeon iron
Gyeon Tar
Autoglym Trf
Dat scheelt een hoop meuk in je klei en denk ook minder marring.
 
Lak generaliseren is hetzelfde als zeggen dat iedere man een autopoetser is ;) Sommige harde lakken bieden goede weerstand tegen krassen maar sommige harde lakken kunnen ook extreem kras gevoelig zijn. Ik denk echter wel dat wanneer je zachte lak hebt deze altijd makkelijker "krast" maar of het ook makkelijker te diepe krassen maakt weet ik niet. Theoretisch zou ik zeggen harde lak geeft niet mee, zachte lak wel...
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Ik verwoorde mij niet duidelijk genoeg, denk ik. :D Ja, altijd een de-ironizer gebruiken is goed. Maar wanneer er niet voldoende budget is bij auto's van een ander, dan skip ik wel enkele stappen. Bijv, dus ook een de-ironizer die aardig aan de prijs is. ;) Maar, mijn punt was dat ik dit niet doe als het een lichte kleur betreft.

Harde lakken die gevoelig zijn.. Bleh! :p Kan soms dramatisch zijn, haha!
 
@Ric325i Wat bedoel je met Autoglym trf? Die ken ik niet ...

Nog een bijkomend vraagje. De buurman was inderdaad heel tevreden - volgende polijstbeurt pak ik de vliegroest wel aan dan ... Hij vroeg me wel naar de roestplekjes op de zwarte velgen. Typisch probleem, denk ik, velgen gewassen, schijven roesten en als je remt krijg je 'roeststof' op je velgen, wat uiteraard erg opvalt op zwarte velgen. Ik had na het wassen een paar keer voor- en achteruit gereden met de rem ingedrukt om de schijven te drogen, maar blijkbaar niet voldoende ... Hebben jullie hier nog tips voor?

Thx!
 
Vliegroest/ijzerdeeltjes zou ik Gyeon Iron pakken
Autoglym Trf =Traffic film Remover = soort alkalische pre wash welk niet waxsafe is maar wel een heel goede pre wash. CC verkoopt het niet maar Google is je vriend in deze...
 
  • Leuk
Reactions: Estoril Blue
Ah ok, ik vond het idd al niet op carclean ... Thx :) Werking zal identiek zijn aan de nanolex race film remover, vermoed ik?
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen