• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Caravan reinigen en beschermen

Cupraatjesmaker

Detailing addict
16 mei 2008
56
55
Dag Allen,

In dit topic staat een mooi onderwerp over het aanpakken van een caravan.
https://forum.carclean.com/threads/wilk-545-caravan-onderhanden-genomen.3054/

Korte samenvatting:
- Wassen
- APC
- Meguiar's Marine RV One Step Cleanerwax (machinaal)

In andere topics wordt er aangegeven dat een WAX soms meer vuil vasthoud dan een Sealant en wat bij een caravan dus kan resulteren in zwarte strepen en een sealant wellicht beter geschikt is.

Mijn vraag: kan ik na de cleanerwax ook een sealant aanbrengen? (Bijv. PB EX-P) om een beter resultaat te krijgen?
Of is er een ander alternatief voor de CleanerWax stap en bijv. dan een sealant?

Let wel op dat een caravan qua "lak" een andere benadering vraagt dan een auto.

Producten die ik al in huis heb:
- Mothers Sealant and Glaze
- NXT wax
- Red mist
- PB QD+
- Collonite 915
- PB SSR 1
- PB SSR 2.5
- PB Polish with Sealant
 
Ik heb de Hobby van mijn ouders vaker in de wax gezet met, ik meen te herinneren, Collinite 845. Zwarte strepen heb ik verder nooit duidelijk gezien. (Stond natuurlijk merendeels in de stalling en een paar keer per jaar een aantal weken eruit) ;)

Ja, wax absorbeert vuil en een sealant stoot het af. Dit wil echter niet zeggen dat de boel niet vies wordt. :) Maar, als je voorkeur ligt bij een sealant, zoals EX-P, dan wil deze graag op een schone lak aangebracht worden en dus niet over andere producten heen.

Ik zou dus de lak reinigen of polijsten, dan alles lekker ontvetten en een sealant aanbrengen. :)
 
Thanks!

Ik denk dat ik ga starten met de PB SSR1 of de PB Polish with Sealant (witte polish pad) en hem vervolgens in de EX-P sealant (black finishing pad) te zetten, dit omdat ik nog altijd een heleboel producten in huis heb en daar weinig mee doe :joy:
 
Ik ken die PBW producten niet zo goed. Maar een cleaner met sealant erin (waar blijft je vervuiling?) Getopped met een pure sealant... Kweenie of dat wel optimaal is? :p

Misschien kan iemand anders daar wat over zeggen. :)
 
Kzou zeggen probeer het. Maar ik sta Quantoxx bij. De PB with sealant zou ik achterwege laten. Gewoon de EX-P erop en die kan je dan nog toppen met je Colli 915. Heb je iets langere standtijd, mits je natuurlijk goede voorbereiding hebt. De discussie dat wax meer vuil vasthoudt dan een sealant lijkt mij verwaarloosbaar. Waar zijn we naar op zoek? Bescherming? Makkelijk onderhoud? Die zal je verkrijgen door bovengenoemde stappen te doen.
 
Idd ik ga de mijne licht polijsten, ontvetten en waxen met colli 845. Zwarte strepen heb ik bij de andere caravans ook niet gehad en dat wax vuil zou aantrekken....tsja. De Kip staat toch weer lekker binnen in z'n hok:joy:.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de caravan uiteindelijk gewassen, daarna met alle purpose cleaner gedaan. Toen de SSR1 van PB en vervolgens EX-P.
Nu een jaar later zit de sealant er nog altijd op. Ik was de caravan met een zachte handschoen en water. Top product!
 
  • Leuk
Reactions: sep en VW-fan
Ga ik even onthouden! Ik gebruik nu 123-producten speciaal voor de caravanlak. Ik had gelezen dat autopoetsmiddelen niet altijd goed zijn voor de dunne lak van caravans.