• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hologrammen na werken met DAP900 ???

BigRed92

Detailing addict
2 mei 2018
53
60
31
Emmen
HELP !! HELP !! HELP !! HELP !! HELP !! HELP !! HELP !! HELP !! HELP !! HELP !! HELP !! HELP !!

Hallo allemaal, vandaag was er weer een nieuwe bestelling binnen, en dus weer aan de slag.
ik had nog een witte spiderpad besteld, 2 paarse spiderpads, S3 en S30 en nog een flesje detailerspray voor op de pads met het polijsten.

Vandaag begonnen aan de deuren, natuurlijk eerst weer de auto gewassen, gedroogd ect. dit is een fototje hoe het van te voren eruit zag:

IMG_0349.JPG


IMG_0350.JPG


behoorlijk gehavend dus...
heb de witte spiderpad geprimed met S3, nog even 4 kloddertjes erop en aan de lak begonnen. langzaam te werk gegaan met een béétje druk. het schaakpatroon gemaakt, residu afgeveegd en de lak controleren...

IMG_0351.JPG


IMG_0352.JPG


echt een hele verbetering zoals is te zien, maar helaas nog wel wat kleine krasjes en swirls.
Ik was heel benieuwd naar de S30 dus heb de paarse spiderpad gepakt, deze gepriemd met S30, een aantal kloddertjes (erwtjes) erop en maar weer aan de slag.
Ik was serieus verbaasd over het resultaat :

IMG_0355.JPG


IMG_0356.JPG


ik was er tevreden mee en ben met de volgende deur begonnen.
deze keer gekozen voor 3 hits met de witte spiderpad om te zien of ik zo meer correctie kreeg en ook nog de laatste krasjes eruit zal krijgen.
heb het natuurlijk afgemaakt met S30 op paarse spider.

het begon al donker te worden inmiddels en ben ik dus gestopt. maar ik wil het nog afmaken met Finale op Zwart om te kijken of ik de glans nog meer kan ophalen.

de lak voelt nu al echt super glad aan, mooie diepe zwarte kleur en een prachtige glans...

IMG_0357.JPG


Hier nog wat bewegend materiaal van het resultaat :


zoals je ziet nog een heel klein beetje swirls maar al een hele verbetering met wat het was en ben bang dat ik deze er ook niet uit ga krijgen.




Echter zijn er 2 plekjes wie ik er echt niet uit krijg.

1 is volgensmij echt een vastgebrand vogelbombardement en de 2e is een klein krasje wie er niet uit komt.

IMG_036vfff1.JPG



IMG_0362.JPG



Het viel mij op dat ik de S3 heel vettig begon te vinden, ook werd hij moeilijker uit te vrijven, wat kan hiervan de oorzaak zijn want met de vorige deur was dit totaal niet het geval.

maar nu het grote probleem.....

volgensmij kan het niet, en dit is ook een van de redenen dat ik een DAP heb besteld... maar volgensmij heb ik hologrammen...
ik heb geen idee hoe en heb er ook flink de pest in, de halve dag gebuffeld voor niets.
aan de ene kant denk ik dat het wat vettige vlekken zijn omdat de S3 vettig begon te worden, maar na flink poetsen met een microfiber doek gaat het maar niet weg... WAAROM... hoe kan dit. weet één van jullie iets ?? baal er echt super van omdat de lak er super goed uit zag en ik als beginner toch stiekem een beetje trots op mezelf ben... was...
of komt het misschien doordat ik geëindigd ben met S30 en hierna nog een finish met Finale moet maken ?...
please help want ik kan wel janken....., van dichtbij ziet het er echt super strak uit allemaal, maar als ik van een afstandje (meter of 2/3) met mijn lamp op schijn lijkt het wel alsof ik banen zie....

IMG_0364.JPG


en ik heb hier nog wat bewegend materiaal:


ik hoop dat jullie me kunnen helpen, morgen (zaterdag) wil ik er graag mee aan de slag dus alle tips zijn welkom....
 

Bijlagen

  • IMG_0351.JPG
    IMG_0351.JPG
    226 KB · Weergaven: 306
  • IMG_0352.JPG
    IMG_0352.JPG
    224,6 KB · Weergaven: 154
Laatst bewerkt door een moderator:
Op foto en video lastig te beoordelen ipv real life maar het lijkt op achtergebleven polijstmiddel. Probeer eerst eens goed te ontvetten.
Maak je de pads wel schoon tussendoor? Anders wordt het een grote vette bedoeling met oude lak en oxidatie wat je rondsmeert.
De swirls kunnen er zeker nog uit maar als de lak hard is heb je er meer tijd voor nodig.
Finale op een zwarte pad is niet handig, beter pak je daarvoor een witte Monello pad, deze is wat stugger dan zwart en helpt je de finale beter te verwerken.
 
Heb toen ik met de 2e deur begon een nieuwe spiderpad gepakt. Moet eerlijk zeggen dat ik wel veel product heb gebruikt volgensmij,

Heb zo geen prep staan. Hoe kan ik nog meer ontvetten. Misschien apc ? Maar apc op de lak lijkt me niet zo’n strak idee. Misschien 1:10 vermengt of is dit ook een no-go
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kun je over IPA beschikken (Kruidvat, etc.)? Ik gebruik een mengsel van gedistilleerd water met 10 % IPA om te ontvetten (1:10).
Ik zou vervolgens opnieuw starten met die deur, en enkel die deur (alvorens verder te gaan) om zo uit te maken wat werkt en wat niet: S30 + paarse of witte spiderpad. Ontvetten en resultaat bekijken, liefst met LED (zak)lamp. Analyse en bij afwezigheid van swirls zou ik overwegen om te stoppen.
Eventueel afwerken met Finale en witte Monello pad (cfr raad Altos).
Probeer eens te pad niet te primen met S30 maar met Quick Detailer (twee keer wolkjes over het pad spuiten). Zo kun je S30 beter inwerken.
Ben benieuwd, succes!
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me dat je gewoon polijstmiddel rondsmeert en daar holo’s van krijgt. Niets met lak te maken, ligt op je lak.

Als je geen prep (of vergelijkbaar alternatief) hebt en, als ik het goed begrijp dus niet ontvet, hoe doe je dan tussentijds controleren zoals je aangeeft??

Ik krijg het gevoel dat je (te) snel wilt.
Begin bij de basis. Testspot en werk ontvetten en controleren. Eventueel opschalen of constateren dat het goed is en dan door, paneel per paneel. Dat kost niet meer tijd, want je bent nu ook al paar dagen bezig.

Niet als razende roel met alle mogelijke combo’s over de lak harken en achteraf kijken of “het weg is”. Dan gaat je lol er denk ik snel van af en haal je hoop producten in huis die je misschien niet eens nodig hebt. Door alle mogelijke combi’s die je beschrijft, zou ik je niet kunnen vertellen welke combi nu goed werkt op je lak.
Tussendoor na paar hits nieuwe pad (van dezelfde merk en kleur) of schoonmaken. Door het polijsten lopen je pads vol en wordt het steeds minder qua resultaat.

Werk met beleid, heb je meer plezier en voldoening van.

Tip: misschien is de lakdiktemeter-actie op de sss wel handig.
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Lijkt me dat je gewoon polijstmiddel rondsmeert en daar holo’s van krijgt. Niets met lak te maken, ligt op je lak.

Als je geen prep (of vergelijkbaar alternatief) hebt en, als ik het goed begrijp dus niet ontvet, hoe doe je dan tussentijds controleren zoals je aangeeft??

Ik krijg het gevoel dat je (te) snel wilt.
Begin bij de basis. Testspot en werk ontvetten en controleren. Eventueel opschalen of constateren dat het goed is en dan door, paneel per paneel. Dat kost niet meer tijd, want je bent nu ook al paar dagen bezig.

Niet als razende roel met alle mogelijke combo’s over de lak harken en achteraf kijken of “het weg is”. Dan gaat je lol er denk ik snel van af en haal je hoop producten in huis die je misschien niet eens nodig hebt. Door alle mogelijke combi’s die je beschrijft, zou ik je niet kunnen vertellen welke combi nu goed werkt op je lak.
Tussendoor na paar hits nieuwe pad (van dezelfde merk en kleur) of schoonmaken. Door het polijsten lopen je pads vol en wordt het steeds minder qua resultaat.

Werk met beleid, heb je meer plezier en voldoening van.

Tip: misschien is de lakdiktemeter-actie op de sss wel handig.

Mijn vriendin haalt vandaag IPA voor me op bij de winkel, de lak controleren doe ik door na 1 hit alles met een MF doek uit te vegen en met de lamp erop. Wissel na elk paneel van doek.
Heb ook van pad gewisselt per paneel.

De combi die ik nu gebruik zijn 3 hits S3 op witte spiderpad, daarna 1 hit S30 op paarse spiderpad. Wil het straks afmaken met finale op wit. Heb net nog eens in het licht gekeken (gister toen ik het zag was het inmiddels al donker) en volgensmij kan ik er inderdaad een streep door trekken met m’n vinger dus als het goed is geen hologrammen maar idd achtergebleven polijstmiddel, ben bang dat ik te veel product heb gebruikt. Maar we gaan het zien als m’n vriendin vanavond met IPA thuiskomt.

Keep u posted !!

P.S. De lakdiktemeter staat inderdaad op mijn verlanglijstje en mijn telefoon gaat 1 September klokslag 00.00 uur af.. naast de lakdiktemeter ben ik ook zeer geintresseerd in het Soft99 pakket.
Zo langzamerhand word de schuur iets te klein.
 
Pak ook op tijd een schone doek. Die zitten soms sneller vol dan je denkt en dan ben je al gauw polijstmiddel over de lak aan het smeren.

Ben bij elk paneel van doek gewisseld, en later zelfds 3x van doek gewisseld omdat me de ene doek niet beviel (lak was zo vettig dat mijn doek er niet door kwam, vers uit de verpakking dus nog niet in de was geweest en nog wat zacht dus.) en omdat m’n 2e doek perongeluk op de grond viel
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Mijn idee idd @grijzepanda
Paarse spider met S3, evt witte spider met s3, eindigen met Monello wit en S30. Zo zou ik het iig doen. Misschien ook nog Monello geel of groen gebruiken, voor Monello wit. Testspot wijst dat wel uit.
 
Zoals ik al in het andere topic zei:

@BigRed92

Waarom ga je met een heavy compound pad (paars) een finishing product (S30) verwerken?

Niet vreemd dat je "hologrammen" krijgt. Je staat met de pad micromarring te veroorzaken omdat deze erg grof is.
Beter is het om af te schalen naar een oranje Scholl polishing pad (niet te verwarren met de Scholl honey Neo Spider finishing pad want ook oranje...) met bijvoorbeeld Scholl S17 en vervolgens met S30 of S40.

Zie onderstaand schema.

Bekijk bijlage 109862
 
Ben vandaag nog eventjes bezig geweest, heb het paneel ontvet maar dit bracht geen verbetering. Dus heb de DAP maar weer uit de schuur gehaald, en aan de slag gegaan.

Ben begonnen met S3 op paarse spiderpad, dit gaf een klein beetje verbetering, daarna 1 hit S30 op oranje Monello pad erover en that did the trick
Hologrammen weg en doordat ik ook ‘hologrammen’ op het andere paneel had zag ik dat het paneel wat ik zojuist bijgewerkt had echt een zichtbare diepere kleur en glans had, alsof er een soort waas over het andere paneel zat terwijl ik die goed ontvet had. Heb gelijk het andere paneel aangepakt met 1 hit S30 op oranje Monello pad. Paarse spiderpad met S3 was overbodig.

Ben zo blij als een kind want ik was echt even in paniek.
Alles nog even nagelopen met Finale op witte Monello. Perfect, diepe kleur, heerlijke glans...
Net een spiegel !

Al met al....
Nooit maak ik meer de fout om S30 op paarse spiderpad te doen. Ik denk zelfds dat ik mijn 2 paarse spiderpad’s tekoop ga zetten aangezien de witte spiderpad mij echt mooie correctie geeft icm S3 op een harde lak.

Ben er nu wel achtergekomen dat een auto zoals mijn Golf 7 met veel hoeken in de panelen best lastig is om te polijsten. De monello pad’s heb ik al in het klein. Ik denk dat ik bij mijn volgende bestelling ook een kleine witte spiderpad toevoeg om hiermee de hoekige gedeeltes te bewerken, dat lijkt me een stuk makkelijker werken.
En natuurlijk even een flesje Prep erbij aangezien ik denk dat dat wat vriendelijker is dan verdunde alcohol

In iedergeval bedankt allemaal voor de reacties en tips !! Ik kan weer rustig ademen.
 
Mooi dat het is opgelost!

Ik heb nog wel een opmerking: Je zei volgens mij dat je met je vinger strepen kon trekken in de ' hologrammen'. Dat wil dus zeggen dat het geen lakdefecten waren, maar dat het vettigheid was die op de lak zat. Dan heeft het volgens mij te maken met het niet juist verwerken van het polijstmiddel, of dat je lak dat specifieke polijstmiddel niet zo fijn vind. Als je dit nog een keer tegenkomt zou ik eerst eens testen met een ander polijstmiddel (zoals Finale). Dat werkt waarschijnlijk sneller.
 
Mooi dat het is opgelost!

Ik heb nog wel een opmerking: Je zei volgens mij dat je met je vinger strepen kon trekken in de ' hologrammen'. Dat wil dus zeggen dat het geen lakdefecten waren, maar dat het vettigheid was die op de lak zat. Dan heeft het volgens mij te maken met het niet juist verwerken van het polijstmiddel, of dat je lak dat specifieke polijstmiddel niet zo fijn vind. Als je dit nog een keer tegenkomt zou ik eerst eens testen met een ander polijstmiddel (zoals Finale). Dat werkt waarschijnlijk sneller.

Dankjewel !

Ja daar zat ik nu net ook over na te denken.
Ik denk dat het misschien ook gewoon een vette streep van mijn vinger kon zijn wie ik over de ‘hologrammen’ heen heb getrokken aangezien ik na het ontvetten met alcohol (verdund) totaal geen verbetering zag.

Na 1 hit met dezelfde S30 alleen nu op een oranje Monello pad was het helemaal opgelost. Heb het afgewerkt met Finale op witte Monello na een tip hier op het forum voor dat kleine beetje extra.

Ik weet ook niet waarom ik S30 met de paarse spiderpad combineerde. Ik denk dat ik het hier op het forum verkeerd heb begrepen aangezien ik de paarse pad had gekocht voor de zware correctie en mij werd aanbevolen om eerst de witte met S3 te gebruiken aangezien de witte pad grover is dan de paarse en daarna eens te finishen met S30. Verkeerd begrepen dus en daarom S30 op paars gebruikt.

Achteraf is het gewoon een combinatie geweest van de het goede product op de verkeerde pad en dus verkeerd gewerkt.
Aldoende leert men gelukkig, deze fout maak ik never nooit meer.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen