• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Collinite

Ik heb een vraagje over collinite 476. Vandaag met deze wax aan de slag gegaan.. het was me een partij boenen.. ik dacht dat deze wax makkelijk verwerkbaar was. Ik begon op moterkap, uit de zon heb ik de helft van de kap gewaxt. Even laten curen, denk 3 minuten ongeveer. Daarna afnemen.. maar dat ging voor geen meter.. het zat helemaal vast...

Zou het kunnen zijn dat ik de wax te dun heb opgebracht waardoor hij te snel ‘uitgehard’ is? Ik heb een lichte auto, de wax is nauwelijks te zien.

Even later probeerde ik iets dikker de wax te smeren en na ongeveer een halve minuut dus een stuk sneller af te nemen. Dat ging stukker beter.. maar veeg ik dan de wax niet te snel af?
 
Zeer dun en egaal opbrengen, lang genoeg laten curen (een uurtje); swipe test doen en bij een positief resultaat dan pas opboenen.
 
Ik heb de auto gewassen en gedroogd. Tijdje geleden behandeld met Lime Prime en DDJ wax. Tussendoor in de Gyeon Cure. Nu tijd voor nieuwe laag wax. Ik gebruikte vandaag een doek van Microfiber madness. Die blauwe dikke ;).

Ik heb hem erg dun aangebracht. Zoals ik zei kon je de wax nauwelijks zien zitten, alleen als je gaat bukken en schuin op de lak kijkt met bepaalde lichtinval. Toen ik het iets dikker ging aanbrengen ging het makkelijker.. een uur laten curen??
 
Heel dun aanbrengen en na een paar minutjes afnemen. Als dat moeizaam gaat heb je het te dik aangebracht.

Je kunt de motorkap wel ineens helemaal doen en dan afnemen. Het dak wel in tweeën splitsen.

De pad hoef je op den duur alleen maar te deppen in de pot, of hooguit een klein likje eruit te halen.

Op een lichte auto is het wel moeilijk te zien
 
Ben zelf geen fan van de colli waxen en heb ze nooit makkelijk gevonden (itt andere waxen) maar een uur curen is wel wat veel lijkt me.
 
Je kan letterlijk geen tijd benoemen wat betreft de curetijd. Simpelweg de swipetest doen is het enige wat goed is. (Sowieso bij de Colli's)

Als je alles goed hebt geraakt,
de wax dun smeert,
een swipetest doet...

Dan kan het niet fout gaan in mijn ervaring. Dit geldt voor mij bij de 845 / 476s / 915.

Als het buffelen was bij het uitpoetsen, dan is de wax overcured en dan mag je inderdaad buffelen. :p
 
Ik ben er ook geen fan van. Nu voor 2e keer gebruikt, de vorige keer was ik zo handig om in de zon te doen.. waardoor het bluffen was. Maar nu niet in de zon. Zelfde verhaal. Totdat ik iets dikker ging smeren.

Zelf zou ik de lak kleien en met een paintcleaner behandelen alvorens een nieuwe laag wax aan te brengen.
Die doeken ken ik niet, maar je zou een dunnere of een mf doek met kortere vezels kunnen proberen.
Een beetje spray&wipe wil ook wel eens helpen.

Dat is ook beter ja, maar daar had ik geen tijd voor.. een Skoda Superb heeft ook best veel lak ;)
Ik heb ook met de monello doeken geprobeerd, zelfde.

Je kan letterlijk geen tijd benoemen wat betreft de curetijd. Simpelweg de swipetest doen is het enige wat goed is. (Sowieso bij de Colli's)

Als je alles goed hebt geraakt,
de wax dun smeert,
een swipetest doet...

Dan kan het niet fout gaan in mijn ervaring. Dit geldt voor mij bij de 845 / 476s / 915.

Als het buffelen was bij het uitpoetsen, dan is de wax overcured en dan mag je inderdaad buffelen. :p

Swipetest ook gedaan, maar dat ging al snel heel stroef. Ik denk dat hij overcured was. Als die term bestaat. Hij is naar mijn idee dun gesmeerd. Paar keer in pot deppen en daarmee halve moterkap doen. ;)
 
Ik denk dat dat beter is. DDJ limePrime is daar ook geschikt voor lijkt me.

Hiervoor heb ik DDJ Light Fantastic wax gesmeerd, daar had ik geen problemen. Wel had ik daarvoor de lak schoongemaakt met LimePrime.

Zou je een wax ook te dun kunnen smeren?
 
Of er zit wax op of niet, gewoon zo dun mogelijk smeren (voor mij makkelijker te zien met een zwarte auto). Je voelt het ook wanneer de waxpad minder gaat afgeven. Daar waar je begint met smeren is vaak te dik dus wanneer je pad slechter wax gaat afgeven smeer dat stukje dan nog extra uit.
Dun=goed
 
Bij mij hoor je een beetje een 'droog' schurend geluid. Ik begrijp dun=goed. Maar als 'te' dun er voor zorgt dat je eerder moet afnemen omdat hij anders te snel cured?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een droog schurend geluid kan ook komen doordat de pad van goedkoop luchtig schuim is. Of opgedroogde wax op de pad.

Je kunt de pad voor gebruik licht innevelen met QD.
 
Dun smeren betekend wel dat de wax beter maar ook sneller cured idd met een te dikke laag merk je dat de bovenlaag droogt maar dat de wax daaronder nog te nat is en dat wil je ook niet. Wellicht was toch de buitentemperatuur te hoog en heb je te lang gewacht met afnemen .
Collinite is zo goed als hufterproof een andere topper op dat gebied is Surf city barrier reef paste wax trouwens.
Wat ikzelf vaak doe dat ik dag 1 de voorbereidingen doe (klei/polijsten enz)
Dag 2 in de ochtend wanneer het nog koel is nogmaals wassen/ontvetten/waxen en de rest afwerken.
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Het was een goedkope pad van monello. Zo'n schuimding.

Dun smeren betekend wel dat de wax beter maar ook sneller cured idd met een te dikke laag merk je dat de bovenlaag droogt maar dat de wax daaronder nog te nat is en dat wil je ook niet. Wellicht was toch de buitentemperatuur te hoog en heb je te lang gewacht met afnemen .
Collinite is zo goed als hufterproof een andere topper op dat gebied is Surf city barrier reef paste wax trouwens.
Wat ikzelf vaak doe dat ik dag 1 de voorbereidingen doe (klei/polijsten enz)
Dag 2 in de ochtend wanneer het nog koel is nogmaals wassen/ontvetten/waxen en de rest afwerken.

Als de wax te nat is, dan kun je hem toch niet makkelijk afvegen? Ik denk dat ik het te dun had gedaan (voor de curetijd) dan. Waardoor hij te snel te droog was. Het was 22 graden buiten. Halve motorkap gedaan met hele dunne laag. Na circa 3 a 5 minuten gaan afnemen.

Daarna op het dak was het helemaal drama. Ik dacht dus te dik, dus nog dunner op het dak. Daarna had ik dus een stukje getest om het iets dikker te smeren en iets sneller af te nemen. Toen ging het wel makkelijk en ging die lekker glimmen.

De volgende keer wordt het DDJ wax. Na de winter de DDJ supernatural hybride nano. Kijken of die wat makkelijker gaat. ;)
 
Je kan niet te dun smeren. Je kan de laag ook niet te dun noemen omdat je te laat bent gaan afnemen. Dikker smeren is waarschijnlijk niet de betere manier geweest, je bent toen gewoon op tijd geweest met afnemen. ;)

Je bedoeld een Disco Rosso o.i.d? Dat zijn goede foampads.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
De beading en sheeting is in iedergeval wel goed! 476 collinite van 2 dagen oud.

E2CCA316-E68B-4856-8FEE-0A273430F66B.jpeg
772588F2-69B7-4D80-A5A5-C16B95021DDA.jpeg
9F4C2F7A-5013-4D07-A034-17A6F2FFCB7D.jpeg