• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Help de polijstrookie

Roffel

Detailing trainee
31 aug 2018
40
20
Dag allen,

Ik heb met de SSS een DAP900 aangeschaft met 2 monello compressor pads (wit medium en groen fijn).
Er zitten Monello medium en fijne polijstpasta bij.

Nu heb ik twee dingen die mij nog onbekend zijn.
1) Hoe maak ik deze pads tijdens het polijsten schoon?
2) is een kleine pad aan te raden voor kleinere spots zoals in de voorbumper/B-stijlen?

Ik heb alle extra's die er toe doen in huis (voor mij voldoende) en wil de Skoda Octavia eens goed gaan aanpakken.

Gisteren en vandaag de steenslag aangetipt en met 3000 nat geschuurd. De 'schaafplekken' krijg ik hopelijk dus ook weg met de mediumpolijst stap.
 
Laatst bewerkt:
@Roffel Behalve kleinere polijstpad (4") dan ook kleinere backingplate er op zetten, om te voorkomen dat je met de backing plate de lak raakt. Eerlijk gezegd zou ik eerst nog een stap grof polijsten (grove pasta, bijvoorbeeld de Veloce én een bijbehorende pad, bevoorbeeld geel of oranje Monello pad). Gezien je een recente Skoda hebt, zou ik gaan voor Veloce op geel als 1e stap, en voor middelgrof zou ik Mezzo op oranje pad doen. Daarnaast: bumper is kunststof, dus veel gevoeliger voor oververhitting, doe eerst ervaring op op de metalen delen (vloeit de warmte beter weg).
 
Keuze pad en polijstmiddel? —> testspot, altijd als eerste.

Waarom?
“Assumption is the mother of all fuck-ups”.
 
Thanks alvast voor de replies.
Ik zal uiteraard eerst een testspot zetten.
Misschien dan toch NOG maar weer een pakketje bestellen haha.
Hoewel dat morgen niet binnen is. Uhoh.
Ik ga eens ff googlen of dat morgen nog ergens te halen is.
 
@Marcel1973 De topicstarter heeft geschuurd met 3000, in een logische afbouw ga je dan eerst grof polijsten, dat heeft niets met aanname te maken.
 
Ik heb zaterdag gepland om de Skodaat aan te pakken. Nu kan ik helaas het pakket van Carclean niet op tijd binnen krijgen. Ik zal dus even lokaal moeten gaan kijken of hier nog iets te scoren valt.
Mocht dit nou niet lukken, kan ik dan ook meer hits vergelijken met een grovere stap?

@Cordoba , zit je met een DAP900 ook snel op te hoge warmte voor kunststof? Heb vroegah mijn Ibiza's meerdere keren laten doen, waarbij ik zelf meehielp en dat ging eigenlijk heel vlotjes.

Een maat van me kan ook polijsten (rotary) en die zou de steenslag eventueel alvast grof kunnen aanpakken zodat ik de fijne stap doe.
 
@Cordoba, ben het eens hoor vwb steenslag.

Maar neem aan (cq. lees) dat TS rest ook gaat doen. En lees (te) vaak dat testspot overgeslagen/niet gedaan wordt en direct naar grofste geschut wordt gegrepen.
En da’s gewoon zonde, althans mijn mening.
 
Ook met een DAP moet je met kunststof wat voorzichtiger zijn, maar is ook afhankelijk van je polijsttechniek en de gebruikte materialen. Gewoon een hit doen, en even voelen of je warmte voelt op de gepolijste plek. Als het warm is, gewoon even wachten (of op een andere plek verder gaan) voor je op die plek de volgende hit doet.

Je kunt inderdaad ook meer fijnere hits doen inplaats van een grove, maar dat betekent ook je pads tussendoor schoon maken. Kijk niet vreemd op als het aantal benodigde hits een factor 10 meer is met een fijnere polijststap, en dat betekent ook navenant meer verbruik van polijstmiddel, en vooral slijtage van je polijstpad.

Als je alleen een paar verspreide steenslag plekjes hebt, zou ik daar geen rotary op los laten: dan haal je ook rond de steenslagplekjes onnodig veel lak weg.
 
Pff. Geen Monello leverancier in de buurt (minimaal 80km) en zit morgen met een baby van 7 maand.... Dat wordt m dus niet.
Heb nu een zaak gevonden die pads van CG HEX LOQIC verkoopt met polijstmiddel van Autoglym of MA-FRA. Dan moet ik hier maar even wat gaan halen.

De auto heeft vooral swirls en zal een testspot zetten om te kijken of ik deze weg kan krijgen.
Als ik met medium weg kom voor de swirls en de steenslagplekjes met grof doe, moet ik dan de hele auto met grof doen?
 
Zoals ik het tot nu toe lees zou ik zeggen: doe jezellf een plezier en lees eerst wat meer info / how-to / etc over hoe je iets wilt gaan aanpakken.
Je hebt wel al wat antwoordjes gehad, maar krijg het idee dat je iets te snel van start wilt gaan en zelfs middelen wilt aanschaffen waarvan ik denk, hmmmm
 
Ik begrijp de twijfel @mk-us .
Ik zal mijn idee voor morgen even delen:
- Foamen in wasbox, incl kwasten voor alle hoekjes/gaatjes. Helaas geen foamcanon tot mijn beschikking.
- Velgen aanpakken middels Monello Non-Ferro.
- Banden reinigen met PB APC-D (1:10)
- Wassen met Monello Lavare in Scratch shield emmer met grid guard (x2).
- Kleien Monello i.c.m. Perfetto.
- Opnieuw wassen.
- Polijsten:
Rubbers afplakken met Colad tape.
Testspot Groene compressorpad icm finale. Afnemen met Gyeon Prep om te controleren. Anders door met witte compressorpad icm mezzo.

Begin hierbij op plaatwerk (motorkap) om ervaring op te doen zoals Cordoba zei.
Na twee hits de pad wassen in water met beetje dreft. (Helaas geen compressor bij de hand).
Uit laten draaien voor ongeveer 2 min.

Afsluiten met groene pad en Finale uiteraard.

Gepolijste delen afnemen met Gyeon Prep.

- aanbrengen PB Blackhole, swipetest voor uitpoetsen.
- aanbrengen Collinite 845, swipetest voor uitpoetsen.

Ik heb enkel doeken van Monello waaronder de Verde (8x), Sensa Acqua (2x), Bianco (1x), Nero (2x).

Ik heb later de mogelijkheid om te boosten middels Acquafobia.

Interieur, motorruim en ruiten is wel in the hand.
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
Dat dacht ik al. Kon het uiteraard proberen ;).
Ik ga vanavond een grove pad en grove polijst gebruiken (na wassen en lokaal kleien). Dit puur voor de geschuurde plekjes.
 
Grof polijst inderdaad alleen waar het nodig is, en dan kun je afbouwen. Afhankelijk van de swirls en de lak, kun je de middelgrof alleen voor de steenslag gebruiken, en pas bij fijn de totale lak meepakken, of al vanaf middelgrof de totale lak meepakken.
(Edit: ik zie dat je alleen mezzo als grover polijstmiddel hebt, en dus maar 2 staps polijsten)

Wat de velgen betreft: persoonlijk doe ik die altijd óf vooraf, óf achteraf, zodat je gewoon de hele dag voor de lak hebt. Nu zijn jullie met zijn tweeën, dus heb je meer tijd, maar persoonlijk wil ik op zo'n dag alleen maar lak doen en alleen als er tijd over is, doe ik andere zaken (velgen, kunststof trims, ruiten, interieur).
 
  • Leuk
Reactions: mk-us en Roffel
Een +1 voor @Cordoba : probeer je tijd zo in te delen dat je niet achteraf stuk gaat op een deel lak, terwijl je wel de wielen klaar hebt.
Owkee als je de wielen belangrijker vind, dan die als eerste doen maar je snapt het wel.
 
Zo, dat was me het dagje wel!
Om 08.00 begonnen en eerst de velgen even gereinigd met Non Ferro om het grove vuil van de auto af te hebben.
Daarna de auto en velgen goed afgespoten nadat ik deze gisterenavond door de wasbox heen heb gehaald.
Aansluitend Non-Ferro op de lak met stiekem nog aardig wat paarse uitslag.

Ik had vrijdagavond al met grove polijst de steenslagreparaties weggewerkt om met medium en aansluitend fijn te eindigen.

Na de non-ferro weer goed afgespoten en gewassen.
Met klei verder gegaan en stiekem veel zwarte wasen over de lak, wat duid op verontreiniging.

Eerste testspot motorkap waren 2 hits mezzo en 1 hit finale afdoende om hem netjes te krijgen.
Dat heb ik dus ook op motorkap/dak gedaan.
Zijkanten was 1 hit Mezzo en 1 hit finale afdoende en achterbumper was 1 hit finale genoeg.
Na 5 uur pezen (ja, ik ben een beginner en wilde het voorzichtig aanpakken) was het resultaat verbluffend. Enkele krasjes helaas niet weggekregen waardoor volgende keer toch echt met grof polijst nodig is maar 99% is strak!!
Na de black hole en Collinite 845 een schitterend resultaat. Helaas niet veel foto's/filmpjes gemaakt maar de swirls zijn weg en de beading/sheeting is fenomenaal.

Bij uitrijden van de garage helaas veel regen maar het effect is hierdoor (helaas) wel direct zichtbaar.
 
o_O Ik hoop dat ik je verkeerd begrepen heb: eerst grof gepolijst, en daarná pas met klei aan de slag?:scream: