• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon One, een aantal vragen.

@MeganeRS - Donders! Da's lekker dan. Sorry, kerel. :S

Wind en regen/sneeuw is inderdaad ook een factor. Mijn tent bleef zelfs met Code Oranje en hevige sneeuwval nog prima staan, maar de tent stond ook niet klaar in een uurtje. :p

Hij is trouwens te koop, haha! :p
 
@Quantoxx ,

Tja niks aan te doen, doet ook niet zoveel pijn, tent was gekocht via een niet nader te noemen bedrijf uit een Chinees land, voor maar 56€ ;).

Dus morgen kleien, wassen en polijsten en zaterdag in de wax. Gelukkig heb ik daar nog een paar potjes van staan ;).
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Vorige week besloten om ook eens aan de gang te gaan met coaten, dus een setje Gyeon One gekocht, want dat zou wat eenvoudiger aan te brengen zijn dan de "echte" coatings. Dus goed om wat ervaring op te doen.
Vandaag een proefstukje gedaan op die oude MGA, op een spatbord dat deze winter waarschijnlijk toch vernieuwd wordt.
Mijn vragen:
  • Ik vond het erg lastig om te bepalen hoeveel coating je op het suede lapje moet doen. Ik heb een stuk of drie druppels (ter grote van 50 cent stuk) op het lapje gedaan en daar een stuk van 50 * 50 cm mee gedaan. Maar voor mn gevoel was na twee keer heen en weer het lapje droog. Hebben jullie advies hoeveel ik moet gebruiken?
  • Moet je kunnen zien waar je geweest bent bij het opbrengen? Dat kon ik namelijk echt niet.
  • Kan ik zo'n suede lapje later nog eens gebruiken? ik wil mijn auto namelijk in delen doen. Misschien wel vijf keer een middag.
  • Overal staat; gebruik nieuwe doeken (ik gebruik Gyeon Baldwipe), maar moet ik dat letterlijk nemen, of kun je de doeken nog een keer gebruiken of wassen?
  • En zit er dan nog verschil tussen de doeken die gebruikt voor de Prep en voor de coating?
bedankt voor jullie hulp.

Ger
 
@Ger356 mooi project zo'n MGA!
- Ik zorg altijd dat ik m'n suede doekje van 'voldoende' coating voorzie voordat ik een stukje van 50x50 doe. Als je voelt dat het lapje 'stroef' over de lak gaat na een tijdje dan heb je te weinig product gebruikt, of je moet een kleinere oppervlakte per keer doen.
- Ja, hoewel het niet altijd even makkelijk is kun je meestal wel zien waar je gebleven bent, vond ik zeker met One en Pure. Gebruik goede verlichting. Zelf gebruik ik de hoofdlamp van Scangrip tijdens het coaten, zo zie ik goed waar ik geweest ben en wat ik af heb genomen.
- Gooi de suede lapjes weg na gebruik. Ik bestel altijd een pakje extra bij de coating, zo hoef je geen haast te hebben en heb je altijd voldoende. Een coating kost genoeg, zonde om te besparen op de doeken als die je resultaat later nadelig beinvloeden.
- Gebruik de doeken eenmalig voor de coating. Zie antwoord hierboven. Wat je kan doen is de doek waar je mee afneemt, meteen na de panelen die je met die doek doet (ik gebruik voor een BMW coupe 4 baldwipes om af te nemen bijvoorbeeld) in een emmer met heet water gooien, en deze vervolgens uitwassen. Ik heb daarna nooit meer 'harde stukjes' gevonden in de doeken, maar ik neem niet het risico om ze op de lak te gebruiken. Echter voor het interieur of onder de motorkap zijn ze zeker nog prima! (Daarbij kan je ze altijd nog in het huishouden gebruiken, bij ons thuis zijn de doeken voor de auto's in ieder geval van veel hogere kwaliteit dan die voor de schoonmaak thuis :p)
- Mijn advies (zie ook de reactie van @Dibbuz verder naar boven) gebruik voor alles na het polijsten doeken met gesloten lus om krasjes zoveel mogelijk te voorkomen. Iedere doek die niet helemaal schoon of niet de juiste structuur heeft beinvloed je polijst resultaat namelijk, voordat je de coating aanbrengt. De coating beschermt vervolgens de krasjes of marring die je daarvoor aan hebt gebracht.

Overal genomen, ik kan niet in iemand z'n budget kijken, maar als je de kans op defecten zo veel mogelijk wil verkleinen, schaf dan een mooie set doeken aan. Een doek die je toch niet gebruikt kun je altijd voor iets anders inzetten of bij een volgende sessie coaten.
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
Dank Wouter voor je reactie. Overigens het slachtoffer van mijn coating is mijn Tesla model S. Dat scherm van mn MG-A was alleen om een stukje te proberen

Om dit netjes af te ronden hier mijn ervaringen met Gyon One:
Ik heb de Model S in vier stukken gedaan. Buiten op het erf want die auto is te groot voor mn garage en daar staat die MG.
Het was oktober, mooi weer maar ‘s avonds werd het behoorlijk nat door de dauw.
Eerst de hele auto gefoamed en gewassen.
Vervolgens een eerste deel gekleid, afgeplakt en gepolijst. Wat een klus is dat.
Dan dat deel met afwasmiddel afgespoeld.
De ellende is dat je daarna weer alles droog moet zien te krijgen. Ik vind dat een lastige tussenstap.
Dan afnemen met Prep. Klusje, maar niet vervelend.
Dan het aanbrengen van de Gyeon One zelf: heel eenvoudig.
Ik moest gewoon wat meer gebruiken en dan wijst het zichzelf.
Ik deed een streepje vloeistof op het suede doekje en deed daarmee 1/4 tot 1/2 vierkante meter.
Goed verdelen en direct schoonwrijven met een microvezel doek.
Het resultaat is glans, maar verder eigfenlijk niets.
Het voelt niet glad aan en is ook niet hydrofobisch.
Dat komt pas als je de Cure aanbrengt. Dat is geweldig spul en super eenvoudig aan te brengen (Als de auto droog is).
Ik bracht de Cure pas de volgende ochtend aan nadat de dauw opgedroogd was.
En zo ben ik vier dagen achter elkaar een ruime middag bezig geweest, maar het is ook een enorme bak van een auto.
De coating zorgde er de afgelopene weken voor dat de auto redelijk schoon bleef, maar nu na ruim een maand voor de eerste keer gewassen.
Ik wilde weer Cure opbrengen, maar deed dat terwijl de delen nog niet heel erg droog waren.
Dat geeft een smeerboel met veel strepen. Lang wrijven om het weer op glans te krijgen.
Volgende keer maar eens met wetcoat proberen.

De moraal: al die waarschuwingen over binnen werken, niet nat laten worden en niet te veel One gebruiken want anders strepen enz. zijn vast terecht, maar ik heb tegen bijna alles gezondigd en het is helemaal goed gegaan. Het coaten zelf is piece of cake.

O ja, die suede doekjes moet je inderdaad weggooien want die worden helemaal hard.
De microvezeldoeken heb ik gewoon direct gewassen en zijn wat mij betreft als nieuw.

Ger
 
  • Leuk
Reactions: Brad en mk-us
Dank Wouter voor je reactie. Overigens het slachtoffer van mijn coating is mijn Tesla model S. Dat scherm van mn MG-A was alleen om een stukje te proberen
De ellende is dat je daarna weer alles droog moet zien te krijgen. Ik vind dat een lastige tussenstap.

Vond ik persoonlijk wel mee vallen, mijn ervaring na het polijsten is eigenlijk dat het water er graag vanaf wil lopen, even de kop van de tuinslang er af zodat je een mooie straal hebt en daarna is het alleen nog een kwestie van doek er vluchtig langs.

Ik deed een streepje vloeistof op het suede doekje en deed daarmee 1/4 tot 1/2 vierkante meter.
Goed verdelen en direct schoonwrijven met een microvezel doek.
Het resultaat is glans, maar verder eigfenlijk niets.
Het voelt niet glad aan en is ook niet hydrofobisch.

Echt glad voelt het inderdaad niet aan, eerder een beetje plakkerig. Ik kwam op een druppel of 10 á 15 per keer (zal vergelijkbaar zijn met wat jij gebruikt heb denk ik) en kon daar dan ook een kwart paneel mee doen.

Dat komt pas als je de Cure aanbrengt. Dat is geweldig spul en super eenvoudig aan te brengen (Als de auto droog is).
Ik bracht de Cure pas de volgende ochtend aan nadat de dauw opgedroogd was.
En zo ben ik vier dagen achter elkaar een ruime middag bezig geweest, maar het is ook een enorme bak van een auto.
De coating zorgde er de afgelopene weken voor dat de auto redelijk schoon bleef, maar nu na ruim een maand voor de eerste keer gewassen.

Gyeon One zou hydrofobisch moeten zijn dus dat klinkt wel een beetje raar, ik heb het niet getest zonder de Cure overigens.

Ik wilde weer Cure opbrengen, maar deed dat terwijl de delen nog niet heel erg droog waren.
Dat geeft een smeerboel met veel strepen. Lang wrijven om het weer op glans te krijgen.

Hoe heb je het opgebracht? Ik heb dat probleem namelijk gister tijdens de eerste keer wassen helemaal niet ervaren. Ik heb na het wassen het meeste water met een drying towel van de auto afgehaald maar ben daarna gewoon met een paar pufjes op de doek per paneel aan de slag gegaan en 0,0 last van strepen.

De moraal: al die waarschuwingen over binnen werken, niet nat laten worden en niet te veel One gebruiken want anders strepen enz. zijn vast terecht, maar ik heb tegen bijna alles gezondigd en het is helemaal goed gegaan. Het coaten zelf is piece of cake.

Er zal ongetwijfeld wat marge in zitten qua gebruik en aanbrengen maar het zal voor de optimale werking en standtijd waarschijnlijk toch het slimste zijn je aan de handleiding te houden. Ik had het geluk dat de auto in een warme loods geparkeerd kon worden dus dat scheelde in mijn geval.

O ja, die suede doekjes moet je inderdaad weggooien want die worden helemaal hard.
De microvezeldoeken heb ik gewoon direct gewassen en zijn wat mij betreft als nieuw.

Same here, die suede doekjes kosten de kop niet dus die heb ik ook meteen weg gegooid. De microvezel doeken meteen na gebruik in een emmer warm water gekieperd met een scheut tornador en dreft er in en bij thuiskomst meteen op 40 graden gewassen (lang programma) en daarna in de droger gemikt, doeken zijn weer als nieuw. Eeen getest op de achterkant van een oude CD en 0,0 krassen dus die durf ik nog wel opnieuw te gebruiken voor de lak.
 
CD test met een spotlamp gedaan? Bij mij leken de CD's ook onbeschadigd in tafellamp licht (diffuus) totdat ik er met spotlicht op ging namelijk.