• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Collinite 845

blingbling

Detailing chief
30 aug 2018
58
90
Over deze wax is al veel geschreven op het forum maar ik zie door de bomen het bos niet meer, morgen wil ik een auto gaan voor zien van deze wax.
Nu zou ik graag willen weten met welke pad brengen jullie het aan ( wil het met de poetsmachine aanbrengen,of raden jullie dit mij af?)
En welke cure-tijd houden jullie aan,aangezien ik hier op het forum verschillende dingen lees

zelf zat ik te denken aan onderstaande pad.

PS: verwarmen jullie de fles wax ook met warm water om het te verdunnen?
 

Bijlagen

  • polijstpad.jpg
    polijstpad.jpg
    22,5 KB · Weergaven: 126
Als je het machinaal aanbrengt zul je hier en daar met de hand moeten werken omdat je niet in elke hoek of bolling geraakt.

Met de hand kan dat met een schuimen waxpad of met een microvezelpad. Machinaal met een zwarte of rode pad.

Als je de 845 nog niet eerder verwarmt hebt dan is de wax dik en is het raadzaam om hem voor gebruik te verwarmen.

Een curetijd van een paar minuten volstaat. Dat kun je gemakkelijk testen.
 
  • Leuk
Reactions: Jerre
Je kan de fles even in lauw water zetten, maar als je er even goed mee schud zou hij al zeer vloeibaar moeten zijn.
Zeer makkelijke wax om met de hand aan te brengen, maar het is ook mogelijk om machinaal aan te brengen (maar is in mijn ogen trager dan met de hand).
Cure tijd , paneel per paneel aanbrengen/afnemen, uiteraard altijd de swipe test doen.
 
Sinds kort gebruik ik ook de 845. Breng deze wax aan met de Disco Nero Foam Applicator. Zoals vermeld, voor gebruik goed schudden als hij niet goed vloeibaar is even +-10 in warm water leggen. Niet te warm water want dan wordt de wax echt dun en dat is niet fijn.

Op advies van @M3fan hou ik de fles tegen de disco nero en dan komt er een klein beetje uit. Dan beginnen te smeren tot er nauwelijks wax van de pad komt. Dan weer hetzelfde. Ik vind het makkelijk om de wax in rondjes aan te brengen en vervolgens in banen terug over de wax te gaan. verdeel je alles goed en mis je zeker geen stukje. Ik laat hem meestal ongeveer 10 min staan en dan een swipetest. Meestal kun je hem dan perfect afnemen, is je swipetest niet goed nog iets langer wachten. (Maar dat is natuurlijk afhankelijk van de temperatuur etc.)

Daarnaast breng ik de wax niet per paneel aan. meestal per "kant" bijv. dak helemaal 10 min wachten en afnemen. of hetzelfde met hele linker of rechterkant. Sinds kort onderhoud ik mijn Fiesta namelijk ook per kant. Dus als ik bijv. klaar wil maken voor de winter doe ik dat instappen, zodat ik niet alles in een dag hoef te proppen. Vind ik persoonlijk veel relaxter werken. Succes:)
 
  • Leuk
Reactions: FarAlley
Ik gebruik de 845 redelijk vaak en ben het eens met Jerre. Je kan de wax machinaal aanbrengen maar dit duurt naar mijn opinie langer dan hem met de hand aan te brengen en je kan gemakkelijker overal aan. Onder de deurklinken of de buitenspiegels bvb geraak je niet met een grotere backing-plate. Tegen de tijd dat je de backing-plate hebt veranderd of van machine bent geswitched heb je een halve wagen met de hand gedaan. Verder, zoals hierboven aangehaald : dun uitsmeren, enige tijd laten curen, swipetest en afnemen (in mijn geval met een Peluche verde).
 
+1 voor de eerdere tips! :D

* Aanbrengen met bijv. een Disco Rosso of vergelijkbaar product. (Disco Nero / Doppio / etc)
* Schudden van de fles volstaat veelal al, maar bij koudere temperaturen even in warm water laten opwarmen.

Machinaal aanbrengen gaat in mijn ervaring sneller en flinterdun. Zo kan je grote delen van een auto helemaal waxen. Doe bijvoorbeeld het dak machinaal, handpadje erbij voor de lastigere delen, vervolgens een hele zijkant machinaal, handpadje erbij voor lastigere delen, etc.

Tegen de tijd dat je de hele auto gedaan hebt kun je rustig wachten tot je eerste paneel een goede swipetest geeft en dan in één keer door met uitwrijven. :D
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Als het je eigen auto is ( dus niet die 85 van andere auto's ), dan zou ik voor kiezen om het handmatig te doen:
- noem mij maar gek maar vind het een dusdanige kers op de taart dat je daar best wat tijd in mag steken en van genieten !
- ik vind dat indien handmatig te werk gaat je steeds dunner gaat werken en een wax meer ( of juist minder ) gaat waarderen qua eigenschappen
 
  • Leuk
Reactions: Brad, Timm en Dany
In mijn ervaring kun je 'm machinaal veel dunner aanbrengen, en ik doe dat gewoon met 5,5" pad. De plekken waar ik met de machine niet bij kom, trek ik de pad van de machine en doe die plekjes even met de pad in de hand.
 
@Cordoba Maar wat als je dan een vaste wax pakt, dan "plet" je toch ook geen gedeelte van op een pad en dan machinaal verder ?
Maar goed, ieder zijn eigen methode waar hij of zij blij van wordt denk ik dan maar weer :)
 
Ik begrijp geloof niet helemaal wat je bedoelt @mk-us Bedoel je dat je geen vaste wax op een machine pad smeert, of wat bedoel je nu precies?
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
+1 voor Cordoba. :D

Machinaal gaat flinterdun en donders snel. :p

Een vaste wax heb ik ook wel eens machinaal aangebracht (476s/915) door de DAP-pad gewoon effe door de pot te halen, egaal laagje op de pad en weer op de machine te zetten. Hoe therapeutisch handmatig waxen kan zijn, hoe lekker het ook kan zijn om de auto vrij snel gewaxed te hebben. :p
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
@Quantoxx : dan moet je
A - weer in het bezit zijn van een pad + pot waar de wax in past ( anders wordt het echt een 'bende' ) ,
B - ik snap het werkelijk waar niet waarom je auto snel gewaxed moet zijn, er zit toch geen tijdsdruk o.i.d. achter ?
C - Ik snap het wel: dun, dunner, dunst aanbrengen van een wax ( je smeert immers 'altijd' al te veel ), maar hoe leer je dan de eigenschappen kennen van een wax tijdens het aanbrengen er van.
D - Wat gebeurt er indien te dik, wat is te dik, kan het wel dunner, waarom in rondjes aanbrengen, en niet te vergeten waarom juist wel in rechte banen aanbrengen i.p.v. rondjes aanbrengen
E - ik houd het even hierbij want kan wel doorgaan tot de letter Z, maar daar heeft de T.S. helemaal niks aan

Nogmaals: even voor de zekerheid nogmaals: het geld alleen voor als je 1 of 2 auto's in je bezit hebt, zo niet dan kunnen er andere regels gaan gelden

@blingbling : geen idee waar men een fles Collinite 845 opbergt, maar ben zelf nooit verder gekomen dan alleen goed schudden voor gebruik.
Ik denk dat dit een beetje komt dat men de fles in de winterperiode gebruikt en deze 'alvast even meeneemt naar buiten toe o.i.d.'
Dus wat dat betreft zou ik mij geen zorgen maken en 'm lekker bestellen, dit samen met een goede handpad.
Geniet er van en laat ons weten wat je bevindingen er van zijn ( mag ook indien stiekem toch een andere wax gekozen hebt hoor hahaha )
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Timm, Jerre en Brad
@mk-us - :D

A - Ik heb potjes wax waar mij Disco Nero / Rosso ook niet in passen, maar je haalt ze toch ook schuin door de pot om een likkie te pakken? Werkt bij een niet veel grotere machine-pad ook.
B - Ik kan mijn muren met een penseel verfen, maar met een roller gaat makkelijker. Ook al heb ik alle tijd.
C + D - Welke eigenschappen van een wax leer ik kennen door hem aan te brengen? Hoe het smeert of...? Elke wax moet je leren kennen, maar bijv, waxen van Collinite zijn toch wel behoorlijk hufterproof. Deze kan je vrij simpel c.q. zonder er veel bij nat te denken smeren. Als je in je achterhoofd houdt dat de wax bijna onzichtbaar verdeeld moet worden + swipetest = Easy Peasy. :p

Dus machinaal effe snel een laagje wax op de auto, zonder poespas... Lekkah! :p Handmatig een wat ''gecompliccerder'' waxje smeren waarbij je bij elk paneel jezelf uitleeft alsof je iets heel moeilijk aan het doen bent en er lekker therapeutisch de tijd voor neemt... Lekkah! :D
 
  • Leuk
Reactions: Jerre
Ik lees hier soms de discussie voor het aanbrengen in rondjes of in rechte lijnen, (om eventueel swirls te voorkomen).
Maar wanneer je dit machinaal doet, is het toch steeds met draaiende bewegingen en is dit dan fout?
Ga binnenkort de wagen manueel waxen met de Doppio Rosso Foam Grip Applicator, dus wat is jullie mening/advies?
 
@Marcel1973 : Sorry hoor maar dat vind ik zo'n geklooi om met een lepeltje te gaan lopen klooien om een pad te voorzien van wat wax.
@Mario: Grappig dat die lepels erbij zijn geleverd, maar alsnog blijf ik het een geklooi vinden ( wel een waanzinnige wax overigens ! )
@nicknameless : jip de juiste pot + pad zou het moeten doen, maar die vind je niet zo snel meer.
Met je vinger in een pot wax zitten poeren om wat wax eruit te halen en dan proberen zo gelijkmatig te verdelen, sorry maar ik zie ook jou dit ook niet snel doen.
( uiteraard leuk om te proberen, maar wekelijks bij elke waxbeurt, nou nee hoor )
 
  • Leuk
Reactions: m@rio en Timm