• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat is hét alternatief voor IronX?

Danielle

Detailing addict
30 aug 2008
512
65
Ik zie dat de Iron X niet meer in de webshop staat. Ik ben een paar jaren niet meer actief geweest op dit forum en ben dus niet op de hoogte van merken. Bilberry heb ik gehad en ook de paarse Meguiars (erg goed, maar erg agressief)
Ik ben op zoek naar een goede velgenreiniger vergelijkbaar met Iron X.
Ik heb de Bilt-Hamber al in mijn winkelwagen.
 
Ik zelf nog niet maar lees er goede verhalen over volgende week vrijdag ga ik hem bestellen. Heb zelf nu die van Meguiars alleen die blijft mijn spraykoppen slopen.
 
Deze twee zijn de enige die ik vaak genoeg gebruikt hebt en sowieso goed (en veilig) hun ding doen:

(Monello) Non-Ferro
(Dodo Juice) Ferrous Dueller

Dit zijn populaire ''ijzerverwijderaars''. Ph-neutraal met als bonus een goede reinigende functie.
Velgenreinigers zijn veelal alleen om te reinigen, maar pakken het remstof/vliegroest niet echt aan.
 
Velgenreinigers zijn veelal alleen om te reinigen, maar pakken het remstof/vliegroest niet echt aan

Wat bedoel je daar precies mee? Het schoonmaken/reinigen van de velgen gaat toch met name om het verwijderen van het remstof, dus wat doet een velgenreiniger die 'veelal reinigt, maar de remstof niet aanpakt' dan wel?
 
@Jansen - Jij weet ook wel wat het verschil is tussen een velgenreiniger en een product zoals Non-Ferro. :D En wanneer je welke gebruikt.

Ik heb het misschien te simpel verwoord. Maar remstof wat er al een tijdje zit en al flink heeft kunnen hechten en/of invreten verwijder ik niet met een velgenreiniger, maar week ik los / los ik op met een de-irionizer.

Als goedkopere velgenreinigers net zoveel deden als duurdere de-ironizers, dan hadden we allemaal alleen velgenreinigers in huis, toch?
 
Ik denk dat de grootste fout wordt gemaakt tijdens het reinigen van de velgen;
ik zie en lees 9/10 keer dat men meteen maar huppeke een de-ironizer pakt, terwijl:
A - dit absoluut niet nodig hoeft te zijn ( lees bv velgen die in een coating of wat betere velgenwax zitten )
B - dit wellicht wel noodzakelijk is, maar je gebruikt deze dan na het regulier reinigen van de velg en zeker niet als uitgangspunt
 
Er zullen vast en zeker goede velgenreinigers zijn die ook het hardnekkigere remstof aanpakken. Zo hoor ik altijd goede berichten over de Meguiars - Wheel Brightner die @Jansen fijn vind, maar ook over andere merken. :D

Ik pak voor de velgen veelal een paar spraytjes Non-Ferro of Ferrous Dueller. Reinigt gewoon goed, laat LSP's minimaal aangetast en die paar spraytjes kosten ook de wereld niet.
 
Beetje flauw van me ;). Ik weet het verschil wel, maar 'normale' zure velgenreinigers (zoals meguiars wb) pakken ook remstof aan en andere vervuiling niet echt. Echter, als je echt ingevreten remstof wilt verwijderen dan ben je doorgaans beter af met een product als Non-Ferro.

Ik gebruik Meguiars WB doorgaans als prewash voor de velgen. Dat blijft voor mij de veiligste manier om de velgen schoon te maken, omdat je daarmee bijna alle remstof verwijdert er dus minder risico is op krassen. Met een pH-waarde van 5,5 sloopt het ook niet direct je wax/sealant/coating, dus het enige nadeel in mijn ogen is dat het niet zo goed is voor sprayers, maar als je direct na het insprayen van de velgen de sprayer doorspoelt valt dat ook wel mee.

 
Hallo Daniëlle en welkom terug.

Goede adviezen hierboven. Ik zelf gebruik de wielreiniger van Poorboys. Kun je fijn verdunnen. En net als jij spoel ik de sprayers na gebruik goed door.

Als de-ironizer gebruik ik het product van Monello. Prima combinatie indien nodig.
 
  • Leuk
Reactions: Ozy