• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kan ik hier überhaupt íets mee?

BrunoV

Detailing chief
5 jan 2013
600
100
Dag mededetailers,

Sinds een jaar of wat heb ik een camionette, een busje noemen ze dat te noorden van Maas en Waal. Het is een 2004 Fiat Doblo cargo met een lekkere 1.6 16V motor in! Maar het ding heeft al twee levens gediend onder aannemers van tuin en terraswerken en dus allesbehalve in goede staat, athans wat de carosserie, het plaatwerk, betreft.
Dit is het ergste, de motorkap. Er zitten witte puntjes, punten in die 'wolken' vormen.
DSC01936.JPG


Ik heb de helft van de motorkap al eens gepolijst met DAP900, begonnen met de zwaarste combi die ik heb: wol met Veloce (ook S3 geprobeerd) en afgeschaald. Het resultaat was dat die helft van de motorkap een stuk strakker werd maar de witte 'aanslag' verbeterde niet.
DSC01937.JPG


Nu denk ik dat ik wil proberen of ik dit kan verbeteren of wegwerken middels nat schuren.
Heeft dat een kans of denken jullie dat de enige oplossing blank schuren en herspuiten zal zijn? Hieronder nog enkele foto's om een beeld te vormen van het probleem.
DSC01938.JPG
DSC01939.JPG
DSC01940.JPG
 
Daar heb je echt een vergrootglas / loupe voor nodig
Wit duidt meestal op de grondlaag, maar het kan meevallen
Voor je gaat schuren dus eerst proberen te beoordelen of de lak door de kleurlaag heen stuk is
 
Hmm, of de lak door de kleurlaag heen stuk is. Ik durf denken van wel want op één van de foto's zie een een roestpuntje. Ik denk dus dat op die plek er geen laak meer is en het staal in aanraking gekomen is met vocht en lucht.
 
Doordat het polijsten geen verbetering bracht ben ik ook zeker dat het niet iets is dat op de lak ligt. Het is echt iets ín, of zelfs onder de lak.
 
Ik gok dat het roestpuntje een gevolg is van steenslag, en min of meer toevallig in de 'wolken' zit. Mijn idee is dat er een probleem is met de blanke laklaag, die lokaal loslaat of craqueleert, waardoor een wit beeld ontstaat. Bij het doorschijnen van de kleurlaag, zou ik verwachten dat je ook plekken hebt, waar nog wel een minimale dikte aan kleurlaag zit, maar waar de grondlak doorheen schemert (en dan zou je dus ook hier en daar blauwig wit moeten zien).

Overigens wat het automodel betreft: de Nederlandse pers noemt dit tegenwoordig inderdaad een busje, vroeger was dit een bestelwagen in de volksmond ook wel bekend als 'hondenhok'. (niet specifiek voor de Doblo, ook Combo en Caddy vallen daar bijvoorbeeld onder)
 
Bij een oud Peugeootje dat ik ooit heb gehad, begon de blanke lak los te laten en dat zag er voor zover ik me kan herinneren ongeveer zo uit. Zeker die laatste foto.
 
Zoals ik het zie en dat wil je niet horen is gewoon spuiten.
Lijkt wel of er een bijtende stof op is gekomen.

Maar..... je kan ook proberen te schuren en daarna polijsten denk niet dat het erger kan worden.
 
Al even geleden, maar ik heb nog niet gemeld wat ik gedaan heb. Niets. Na de bedenkingen en tips van de mede forumleden heb ik besloten het te laten voor wat het is. Dat hondenhok heeft me niet veel geld gekost en moet me in gebruik zo weinig mogelijk kosten. Dat het niet meer mooi is dat is dus eigenlijk niet zo erg belangrijk!. Ik heb wel de koplampen gepolijst, die waren bijna ondoorzichtig!
 
  • Leuk
Reactions: Witsel
Het zou wel leuk zijn @BrunoV wanneer je een foto van de camionette hier zou plaatsen. Lijkt me wel leuk.
Kun je ook aangeven waarom je dat voertuig hebt? Heeft het iets met detailing te maken?
 
@Aficior, neen die camionette had niets met detailing te maken. Enkel met een zo goedkoop mogelijke manier van mobiel zijn voor een korte periode, waarin dan extra kon gespaard worden voor de aankoop van onze droomfamiliewagen. Die is intussen een feit en het bakkerswagentje heb ik net niet break-even verkocht.