• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hogedrukspuit+foam cannon

Black Lion

Detailing addict
16 mei 2008
404
65
Ben een beetje aan het kijken om de hoeveelheid swirls te kunnen verminderen op mijn nieuwe auto. Nu vraag ik me af hoe veel % minder swirls ik ga krijgen als ik mijn auto eerst doe met een foam cannon?
Ik heb ooit al eens gekeken naar een hogedrukspuit, maar heb geen idee waar ik op moet letten en wat puur voor het auto wassen een goede is.
Kunnen mensen me ff helpen?
 
Swirls krijg je toch wel hoe voorzichtig je ook wast, al gebruik je 1000 emmers en evenveel washmitts. :rolleyes:

Een foamlance voor op de hoge druk reiniger brengt een laag foam aan zodat het (vastgekoekte) vuil los weekt en deze afgevoerd wordt zonder aan te raken.

Ook dit is géén garantie dat je een x % minder swirls krijgt.
Er zijn zelf mensen met een auto hier op het forum die met een doek al swirls in de lak trekken :eyes:

Het beste is om de lak zo goed als mogelijk te behandelen en daarna eventueel voorzien van een coating, deze zijn over het algemeen "krasbestendiger" dan een wax en/of sealant. Óók een coating is géén garantie dat je geen swirls krijgt.

Dien er gewoon mee te leven, want anders was het geen hobby hè :rolleyes:
 
Naar een coating heb ik wel eens naar gekeken, maar ik woon in een appartement en heb hier niet de faciliteiten om dit goed te doen, vandaar dat ik voor een wax ben gegaan (21 van Waxaddict).

Als ik jou zo hoor dan heb je niet zo veel aan foamlance?
 
Je hebt juist heel veel aan een hoge druk reiniger en foamlance. Dit hoort gewoon bij de standaard uitrusting.
Het resultaat valt of staat met een degelijke voorbereiding, is deze ruk, dan is het eindresultaat ook ruk.

Zelf foam ik altijd of het nou een full detail is of gewoon een tussentijds sopje.
 
  • Leuk
Reactions: MX5 en BrunoV
Deze uitrusting is voor mij nog een gemis vandaar ook dit topic.
Kun je dan terug komen op mijn begin vraag? Wat zijn nou goede hogedrukspuit reinigers? Waar moet ik op letten bij de aanschaf en wat voldoet voor een detailer?
 
De keuze van een hoge druk reiniger hangt helemaal af van je wensen.
De ene wil een high end HD met alle toeters en bellen erop en de ander neemt genoegen met een budget apparaat.

Zelf schaar ik me in de laatste categorie. Zo'n ding gebruik ik alleen voor het afspuiten en foamen, niets meer niets minder.

Er zijn tal van topics te vinden over welke HD aangeschaft moet worden:

https://forum.carclean.com/search/25308/?q=Welke+hogedrukreiniger&o=relevance
 
Op dit forum staat een heel mooi aanbieding voor een Nilfisk mét goede foamlans én product. Ik heb dezelfde Nilfisk en ben daar heel erg tevreden mee. Daarvoor een Kärcher gehad maar dat apparaat was lang niet zo goed. Nilfisk is qua bouwkwaliteit alleen al zoveel beter dan Kärcher, ik zou niet twijfelen.
 
Sinds in een HD gebruik om te foamen en goed af te spoelen was ik een stuk makkelijker en beter, al het grove vuil is al weg voordat de spons erover gaat. Ik heb zelf slechte ervaringen met Kärcher en daarom een stihl (Nilfisk) gekocht met 9 meter slang. 9 meter lijkt veel maar je wilt er zo ver mogelijk van de auto mee vandaan blijven. Het verstelbare mondstuk staat op 75% druk, meer dan genoeg voor de auto. De foamlans van monello is prima en die gebruik ik ook voor de washcoat.
 
Een simpele Nilfisk C120 heb ik lange tijd gebruikt om mee te foamen en dergelijke. Zo'n model heb je al voor €115,-. Echter heb je dan een korte en stugge slang, onderdelen waren lastig te vinden omdat deze modellen vaak op verschillende manieren worden geassembleerd. (Bijv. bouwmarkt-acties en dergelijke)

Inmiddels ben ik een stapje hoger gegaan en gebruik nu een Nilfisk E145. Goede pomp, langere flexibele slang op haspel, meer druk, etc. Deze staat inderdaad momenteel te koop op het forum. Ik heb mijn HD gekocht voor €260,- bij KoudBlauw, zonder poespas erbij. (normale spuitkop, vuilfrees, foamlansje)
 
Zit er nog even kwaliteitsverschil tussen de Nilfisk 145 en de Kärcher k4? Behalve de extra rol met slang? Ik heb geloof ik wel 10 meter slang nodig ipv de 8 meter die meegeleverd is.
 
Nilfisk is wel de way to go, al was het alleen al om de fantastische soepele slang, druk is ook hoger en verplaatst meer water dan de gemiddelde Karcher, afwerking ook beter. Ik heb de 150.2 Fantastisch apparaat.
 
K4 is wel een goeie, deze hebben al sterke motoren, de modellen K3 en K2 hebben plastic motoren. Op mijn K5 zit 8 mtr slang en daar heb ik genoeg aan op de Passat. Langer is wel lekkerder maar niet perse nodig. Maar volgens mij zit er op de K4 standaard 6 mtr
 
Ik moet wel een 10 meter of meer aan slang hebben, hoe kan ik dit oplossen?

Denk met een Gardena koppeling of niet? Zal vast op de slang passen?
 
Laatst bewerkt:
Gardena koppeling gaat prima.
Laat wel eerst de slang vollopen voor je hem aan de HD koppelt
En dan de HD even door laten lopen voor hem aan te zetten
Zo voorkom je luchtbellen waar de HD van stuk gaat.
 
  • Leuk
Reactions: HansR