• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kras wegwerken

Om de kras minder zichtbaar te krijgen, hoef je niet persé alle gebied er omheen even ver weg te polijsten. Je ziet de kras vooral omdat de kras ruw is, en daardoor witter ziet dan de omringende lak. Als het je lukt om de ruwheid ín de kras weer glad te krijgen, is het al een hele tour om de kras weer in beeld te krijgen. Overigens deze kras is zonder meer gemeen diep, daar is geen discussie over.

Naar mijn mening, is het netjes opvullen van een lange kras niet simpel, net zo min als het netjes terug vlak schuren. De kans dat de kras na een half gelukte 'opvullen-schuren' sessie meer opvalt dan nu, is volgens mij een serieus risico. Overigens heb ik vorige week op een testpaneel waar een kras op was gezet om het vullen te oefenen, ook laten zien dat dit met polijsten al veel minder zichtbaar te krijgen was. (paneel was afkomstig van een Renault als ik het goed heb, en een paar minuten gepolijst met Mezzo op een Nanolex grijze thin cutting pad op een Proxxon (kleine rotary).
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Wat eerder werd gezegd over (blanke) lak weghalen door het polijsten: haal je werkelijk zoveel weg door polijsten dat deze plek lokaal veel dunner/te dun wordt? En wat als de blanke laag weggepolijst zou worden, wat is daarvan dan het gevolg? Daar heb ik eerlijk gezegd geen idee van. Lijkt de plek dan "matter" dan de overige lak?
 
Ooit bij een clinic bij CC is de motorkap van mijn Fabia I gebruikt als demo. Bij een grove polijstsessie (ik dacht 2 of 3 passages) vanwege een behoorlijke kras (maar iets minder dan nu bij Stitch) was er 3 micron lak weggepolijst (op een totale lakdikte (grondlak, kleurlak & blanke lak) van zo'n 130 micron. Dat is om een idee te krijgen van wat je wegpolijst. Met middelgrof polijstmiddel en fijner kun je het vaak niet eens meten, omdat je vaak ook niet op precies dezelfde plek meet, maar 1 of 2 cm er naast.

Als de blanke lak weg is, zie je vooral een kleurverschil, niet zozeer een glansverschil.
 
Zoals @Zluytr al aangeeft is een kras bijwerken op een metallic lak een hele operatie en ga je het verschil steeds zien (soms maar minimaal, maar toch). Wanneer een lak machinaal gespoten wordt, wordt deze superfijn verneveld. De metallic partikels worden dan ook mooi verneveld/verdeeld over het oppervlak. Bij het opvullen van een kras gaan de metallic partikels in de lakstift zich anders verhouden en ook de richting waarin deze aangebracht wordt speelt hierin een rol.

Let op: je zal zeker en vast een verbetering zien en misschien zal enkel een geoefend oog het defect nog weten terug te vinden! Het zal in elk geval minder opvallen, dan wanneer je het zo laat.

Veel succes alvast, mocht je het erop wagen!
 
De kleur zwart is vergevingsgezind wat betreft opvullen/bijwerken.
Bijzonder want juist al het andere zie je direct op de kleur.

Met touch up stick/saté prikker in meerdere lagen de geul opvullen tot het boven het omliggende gebied uitkomt, niet te veel want vaak is bijwerk lak keihard.
Blanke lak stift links laten liggen.

Wetsanden met tips van hierboven, ene stap verticaal, volgende stap diagonaal.
Zo kun je goed zien of je schuur krassen van vorige stap voldoende weg hebt gekregen.

Wanneer je mooi vlak bent, en korrel heb afgebouwd met liefde polijsten.

Ik snap dat je er tegenop ziet maar vertrouw mij, en de rest, het resultaat zal absoluut naar wens zijn en verbazen.
Zonder enige wetsand ervaring een kras van 40 cm tot op staal op zelfde manier gedaan en het resultaat was weergaloos.
Niet 100% weg want je moet realistisch wezen maar absoluut hele verbetering.

Komt goed! Van papier naar polijsten even goed belichten om schuurkrassen weg te krijgen maar dit is geen punt.
 
Opvullen gaat het zeker niet worden. Mijzelf kennende neem ik er niet genoeg tijd voor en wordt het er zeker niet beter van.
Ik snap dat je er tegenop ziet maar vertrouw mij, en de rest, het resultaat zal absoluut naar wens zijn en verbazen

I see bad things in the near future :p

Als ik ook maar iets geleerd heb van het wetsanden is dat je er de tijd voor moet nemen. Wanneer je denkt dat die paar schuurkrassen wel weg zullen gaan en je niet verder hoeft af te schalen of langer door moet schuren in HAAKSE bewegingen, dan kom je er vaak achter dat je weer een paar stappen terug moet gaan. (En wederom de vervolgstappen moet doen) ;)
 
Een werkje is het zeker. Maar het is wel te overzien. Althans dat vindt ik.

Het is inderdaad niet zo 1.2.3. gedaan maar ik mag hopen dat je een geintje maakt.
Als de insteek ff snel snel is geweest met polijsten snap ik dat resultaten tegenvallen.

Ik zou haast de vloek uitspreken genaamd wolpad. :p
 
Ik heb een hoop ervaring met opvullen en wetsanden, en sta er toch niet zo positief tegenover als jij.

Sowieso is een lakdikte meter essentieel bij klusjes als deze.. en kan het weg polijsten bij een pittige lak ook nog vies tegen vallen.

Ook daar loop je risico door de lak heen te gaan. Overgens niks mis mis met een wolpad

Er zijn een hoop risico’s die je neemt voor een resultaat wat niet 100% kan worden.

Van de andere kant, hoe dwars zit de kras?
Ben je bereid het over te laten spuiten?
Zo ja... dan kan je het altijd proberen.

Ik zelf zou nooit met zo’n kras blijven rijden.
 
@Zluytr

Ik snap wat je bedoelt, als dit geen vlak deel was zou ik er niet aan beginnen.

Spuiten wederom de enige beste optie, maar die optie kan meneer achter de hand houden mocht het misgaan.
Als dit niet als laatste middel tot de optie behoord kun je het waarschijnlijk best laten voor wat het is.

Ik ben van mening dat wanneer je het schuur klosje vlak op de opgevulde heuvel plaatst tijdens het schuren, je minimaal van de omliggende blanke lak zou moeten weg schuren.

Maar hier komt de kwestie van gezond verstand weer om de hoek, rotery polijsten wordt voor degene met weinig ervaring afgeraden, en terrecht er zijn zekere risico's aan verbonden.
Maar op vlakke delen, met gezond verstand en lage rotatie snelheid valt dit prima te proberen.

Moraal van dit verhaal ; als je bewust bent van de risicos, je onderzoek doet en niet onbesuisd te werk gaat komt het best in orde.

Disclaimer aan mijn zijde, er bestaat geen garantie dat de kras zo goed als niet te waarnemen valt na het opvullen.
Grote verbetering moet het uitgangspunt wezen, low kost welteverstaan.
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Als je zou geen spuiten, zal ik je zeker aanraden het te proberen.. al is het alleen voor de ervaring.

Maar wijze beslissing!
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Oh, als je alleen die opties hebt dan zeker zelf lekker proberen. Uiteraard wel goed proberen te doen, ook al is spuitwerk toch al het idee. :p
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!