• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Orange Peel Treatment Renault Mégane Estate

@Wide-O: Lijkt mij een vet gaaf element om toe te voegen aan een Show-Off-post. Naast het stappenplan en de foto's van het proces en het mooie resultaat, ook gewoon foto's van wat er volgens diegene beter had gekund voor de volgende keer.

Ik heb het geprobeerd, om zo eerlijk mogelijk te zijn. Ik ben zowiezo een beginner, dus hoe veel je ook leest of kijkt of goede raad krijgt: fouten maak je toch. Heb nu net even de banden gedaan... toch weer niet die 15 minuten gewacht nadat ik de Tire heb aangebracht, maar 10 minuten, want ik moet nog weg etc etc. O ja, en banden opwarmen? Vergeten... :blush: Al die kleine shortcuts maken het verschil tussen een mooi resultaat en een super resultaat.

Bij mij komen die fouten er vooral door ongeduld, in plaats van in een soort "zen" toestand (zoals Aficior zegt) rustig te werken en jezelf te verliezen in je bezigheid. En de orange-peel behandeling hebben we nog overwogen, maar tijd/geld/ervaring/risico... noem maar op. Dus soms is iets niet doen ook een goede beslissing. Bij jou is het gelukt, op die kleine ongelukjes na. Dat krijg je ook wel goed, als je ook weer eerst je tijd neemt om te kijken wat de beste beslissing voor jou is.

Affijn, ik moest dus weg! Help! :D
 
  • Leuk
Reactions: ChrisW
@Quantoxx: Een slooppaneel is inderdaad een goeie! Of voor degenen die bij een voortgezet onderwijs school in de buurt wonen: de afdeling auto-techniek heeft waarschijnlijk altijd wel een oefen-auto staan. Mensen uit de agrarische sector altijd wel een auto voor de autorodeo (wel eerst even overleggen, anders is die vent sitting duck met zo'n schitterende wagen). Je bericht doet mij weer denken aan die keer dat ik Pritt Poster-Buddies tot één grote bal had gekneed als alternatief voor auto-klei... Lachen man. Het experiment was helaas geen succes.

@Aficior: Bedankt voor je reactie! Ik ben er van onder de indruk en moest het even laten bezinken. Dat een van de forum-legendes waar ik veel van geleerd heb nog eens zo op een bericht van een voormalig-beginner zou reageren! Dank u!

Het poetsen van de grote kinderwagen was ook erg gaaf om te doen voor het ontwikkelen van een gezins-gevoel. Ik kan het alle aanstaande vaders aanraden.

Bedankt voor je meedenken in een wax die mogelijk beter staat bij een strakke auto-lak. Op dit moment heeft optimale lichtreflectie mijn voorkeur, dus laat ik het voorlopig even blanco. Een wax gebruik ik vaak om waskrassen (die onvermijdelijk weer zullen gaan ontstaan) te maskeren. Heb je het idee dat Wolfgang Deep Gloss ook maskeert?

Maar dan nog: Als ik zo'n tip van jou krijg, dan ben ik natuurlijk benieuwd naar om hem toe te gaan passen. Ik zal hem meenemen in de volgende bestelling!
 
Tja, om nou voor een tesje naar een VMBO of boer te moeten gaan... :p Een slooppaneel kan je thuis wel ergens stallen en pakken wanneer je er zin in hebt. Een tripje langs een sloop of zelfs een lokale garage zou je wel genoeg keuze kunnen geven.
 
Leuk dat je deze mindere ervaring ook deelt. Ook daar is dit forum voor.
De deurranden zijn wel echt plekken om bij polijsten en zeker bij een orange peel behandeling te ontzien / af te plakken. De vouw in het portier iets minder, maar nog altijd iets om voorzichtig mee te zijn. Jij weer een ervaring rijker en wij de informatie.
Ik ben benieuwd of je nog ooit besluit om het bij te gaan werken. Dan zien we het verslag wel weer. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O en ChrisW
De deurranden zijn wel echt plekken om bij polijsten en zeker bij een orange peel behandeling te ontzien / af te plakken. De vouw in het portier iets minder, maar nog altijd iets om voorzichtig mee te zijn. Jij weer een ervaring rijker en wij de informatie.

Het ironische is dat die plaatsen eigenlijk weinig tot niets "bijdragen" tot de strakheid van de lak; plooien en randen zijn plooien en randen. Met een DAP kun je er meestal gerust overheen, met rotary of orange peel pads is het inderdaad geen slecht idee om die mooi af te plakken (desnoods met heel dunne tape). Dat is tenminste wat ik hier van meeneem als ik ooit de stap zou durven zetten.
 
  • Leuk
Reactions: ChrisW
@Wide-O: Ik begrijp dat vrouwen en auto's beiden schitterend kunnen zijn om naar te kijken, maar laten we het op dit poets-forum wel even helder houden: een huid heeft plooien. Een auto niet. Pfjieuw… Dat ging nog maar net goed;).

Je schrijft: "Het ironische is dat die plaatsen eigenlijk weinig tot niets "bijdragen" tot de strakheid van de lak." Dit zou ik willen nuanceren in dat de randen, vouwen, bollingen iets zeggen over de strakheid van het paneel, niet de lak. Zoals je op de laatste drie foto's van mijn eerste bericht kan zien, doen al die kwetsbare plekken mee in het geheel. Zou ik bij Orange Peelen de randen ontzien bijvoorbeeld, dan krijg ik bij al die randen, aan weerszijden, een grote verticale sliert sluierbewolking. De rest van de lak is strak, maar daar waar ik niet geweest ben, blijf ik de wolkjes sinaasappelhuid zien. Als een soort kitscherig foute foto-lijst om een schitterende foto heen. Ik heb dat zelf gehad op onze vorige auto en vind dat persoonlijk storender.

Ik ben bang dat we er niet aan zullen ontkomen om ook deze kwetsbare plekken mee te nemen. Met wat ik nu weet, zou ik minder hits gedaan hebben op de kwetsbare plekken en een nieuwe pad eerst wat afruwen op sterkere delen, zodat de scherpe kantjes er vanaf zijn. Dan die pad bewaren om daarna pas de kwetsbare delen doen. Bedankt voor je opmerking, want die aanpak bedenk ik me nu pas! #lerenvanelkaar

Orange Peeling is blijvend. Dus ook de kwetsbare delen die nu dus nog iets kwetsbaarder geworden zijn. Voor mij betekent dit nu dat ik voor de rest van de tijd dat we deze auto hebben, extra voorzichtig zal moeten blijven op alle randen, naden, etc. Mogelijk dat deze vanaf nu alleen nog met een DAP te benaderen zijn.

En voor alle duidelijkheid nogmaals: dit soort zaken gebeuren je echt niet als je een DAP gebruikt. Ik weet dat de eerste keer dat ik zo'n ding op mijn eigen auto of op die van dierbaren ging zetten, erg heftig kan voelen. Vooral als ze er bij staan en opmerken: "Schuur je er niet doorheen, Chris?" Voor degenen die nog twijfelen over een DAP: bel anders eens met Carclean. De reden dat ik dit nogmaals schrijf, is dat het voor mij ook genieten is op de weg als ik een auto zie waar ik aan kan zien dat er aandacht en moeite aan is besteed. Met een DAP is dat een quick-win, maar zit die angst voor de Zeskoppige Draak er zo gratis bij, terwijl dat niet nodig is.

Aan de reacties te zien, denk ik te merken dat het onderwerp leeft. Misschien is het handig / leuk om deze link te delen:

https://forum.carclean.com/threads/...pdate-2-extra-fotos-carclean-com-busje.10710/

Is uit den ouden Carclean-doosch. Een bericht van Dibbuz uit 2012 over het orange peeling. Daar tref je stap-voor-stap informatie en een ervaringsverslag over sinaasappelhuid-behandeling van autolak.

Ik was toen net anderhalf jaar in het blije bezit van een DAP500, terwijl zij al bruut aan het experimenteren waren. Door dit voorwerk leerde ik dat het nog mooier kon. En het was al zo mooi!
 
Ik heb even overlegd met mijn vrouw, en ze is het absoluut niet eens met die plooien. Maar wat weet zij nou van detailing, pah! :p

OK, ik zie hem - het equivalent van een kitcherig lijstje, met een vuil randje ook, waar je net niet bij kan met de stofdoek... Want ja, je blijft er natuurlijk niet 1mm af, maar 5-10-20-30 etc, wellicht niet eens egaal, ik zie het al voor me ja. Jarenlang kijken naar "hey, je bent wat vergeten". Brrrr. En mits een paar kleine aanpassingen (beetje versleten pads houden voor die randen/minder hits) had je wel een 100% resultaat gehaald...

Ik heb die link al openstaan en ga nog eens goed lezen.

Speelde vermoeidheid ook een rol? Zo'n behandeling vereist natuurlijk 100% concentratie voor langere tijd.

Tijdens mijn rondje "restauratie" is het er wel over gegaan, wel meerdere keren. Maar omdat de spuiter zo z'n best had gedaan was er al heel weinig OP achtergebleven, werd voor hem het risico groter dan het te verwachten voordeel (en hij heeft er al tientallen gedaan, dus hij "weet van hoed en rand"). Wel denken we eraan om volgend jaar - als ik er geld voor heb - de auto weer te lijf te gaan met het fijnere schuurpapier en er dan... een nieuwe laag clear over te denderen. Dat is in principe het ideale geval ("flow coating"), maar de tijd & werk dat daar in kruipt is ook niet voor de poes. Auto moet toch weer half uit elkaar etc etc.

Wij "faalden" in dit geval puur door de angst om een 90% strakke lak naar de vaantjes te helpen - dat zijn ook belangrijke beslissingen die je neemt in het hele proces. Prachtig resultaat behaald, maar die kinderwagen naast mijn auto zie je echt niet zo helder & strak, en dat heeft niets te maken met mijn eventuele kinderwens. ;)

In ieder geval heb ik door het proces nu een volleerd spuiter met cabine als vriend voor het leven, en "la mia machina è la tua machina": hij was er even fier op als ik. Dat geeft ... opties bij het maken van foutjes. :no_mouth:

Ik hoop in ieder geval dat je een goeie oplossing vindt.
 
  • Leuk
Reactions: ChrisW en IceT
@Wide-O: Ja, gek is dat hé? Mijn vriendin las gisteren ook even mee en direct jongen: "Plooien...?! Plooien...?! Hoezo?!" Denk je op een mannen-forum te zitten en dan weten ze zich er nog tegenaan te bemoeien.

Je vraagt of vermoeidheid ook een rol speelt en wat mij betreft niet. De klus heeft me minimaal 30 uur gekost (ga maar uit van meer), verspreid over diverse dagen en weekenden. Bij deze poetsklus heb ik het voor het eerst anders gedaan en kan het eigenlijk adviseren: laat de auto tussendoor een week of meer met rust. Toen ik de rechter-flank had gedaan met vier hits per paneel, heb ik de auto een paar weken met rust gelaten. In die weken kon ik ervaren waar er nog cellulitis-wolkjes zaten en kon ik me bezinnen op hoe het volgende plan van aanpak er uit ging zien.

Ik onderschrijf wat Aficior zegt: Tijd en rust nemen voor polijstwerk is een vereiste. Mijn gedachte achter orange peelen is dat de lichtreflectie permanent is. Ik citeer hierbij forum-poster Bikkel even van zijn Tegeltjes-Avatar: 'Glans zit niet in een potje'. We hopen jaren te gaan genieten van deze auto, dus eenmalig 30, 40 of 50 uur aan polijstwerk verneem ik dan niet meer. De lichtreflectie wél.

De rustperiodes dienen ook een ander doel. Dat is die neiging in mezelf die ontstaat tijdens orange peelen en welke Dibbuz ook beschrijft in zijn post in 2012. Orange peel die is verwijderd, ben je heel snel vergeten. Hierdoor ontstaat een constante neiging die voelt als: "Wat als ik er nog één keer overheen ga...? Wat als ik het nou nóg iets strakker maak...? Als ik toch bezig ben, dan maar in een keer goed toch...?" Ik heb mezelf er tegen in bedwang moeten houden, want het is heel verleidelijk. Te ver door gaan is te ver door gaan. De illustraties hebben we kunnen zien. Als ik dan rustperiodes in las en in die periode een onbehandelde flank zie ten opzichte van een behandelde flank van de auto, dan relativeert dat behoorlijk.

De aandacht gaat nu uit naar orange peelen, maar voor de volledigheid vermeld ik nog even dat deze lakbehandeling ernstig tekent op je lak. Nabewerking is echt een must. Zie stappenplan. Gelukkig had ik gehoorbeschermers met ingebouwde radio. Met RadioNL op blijft de stemming er wel in. Hoewel ik me kan voorstellen dat anderen die dit lezen een andere muziekzender zouden kiezen;).
 
  • Grappig
Reactions: Wide-O
Slim hoor, om die pauze(s) in te lassen. Daar zou ik al compleet de mist ingaan. "Instant gratification". Die 50 uur (zal het wel geweest zijn) doe je inderdaad maar één keer, en dan doet de keuze van die potjes er niet zo veel meer toe. Zelfs met een blinde gok krijg je het dan 100% goed.

Als ik het zo hoor krijg je die "tekening" wel goed met een gewone DAP, en zonder bijkomende stress. (of heb je dat al gedaan)

Die link naar Dibbuz z'n verhaal is echt geweldig. Had nochtans gezocht op verhalen over orange peel, maar ben niet terug gegaan tot 2012. Toch ook weer andere resultaten op verschillende lakken.

Ik ga me nog eens goed inlezen in de gebruikte pads. Mijn spuiter dacht meteen dat ik het had over 3M Trizact (die je in 3000 en zelfs in 5000 hebt), maar die Arancia pads zijn toch nog net even anders (denim). Ik moet echt eens een testpaneel vragen aan 'm, hij heeft er natuurlijk hopen.
 
Op dit forum heb ik ooit eens iemand horen zeggen: "Het dak is het meest ondankbare paneel. Het kost je het meeste materiaal, de meeste tijd en het meeste werk van de hele auto en het krijgt relatief de minste aandacht."

Je gaat het pas zien, als je het doorhebt. Sindsdien geef ik prioriteit aan de staande panelen en de motorkap en niet aan het dak. Ik spreek dit ook met eigenaren en mezelf af bij eventuele poetsklussen. Bespaart me een hoop op álles.

Voor de grap heb ik bij mijn eerste post deze foto en onderschrift er bij gezet:

"
20191030_132937.jpg
-Na-foto van mijn klei-set: Na jarenlang al dat geknijp in handsproeiers en retourtjes naar de kraan voor pompsproeiers (waarvan de kan te snel leeg raakt), is dit mijn eerste keer met een Gloria 5 Liter sproeier. Werkt stukken efficiënter!

"

Je voelt 'm al aan komen of niet...?

Ik heb niks met het dak gedaan, behalve wassen. Ik heb geen reactie ontvangen van dat het iemand is opgevallen. Of in elk geval is het niet gezegd.

Zou het dak dan toch echt de sluitpost blijven op een poetsklus? Wat is jullie ervaring?
 
+1 voor @Altos
Dat het hier op een foto niemand is opgevallen zegt helemaal niets. Bovendien was dit een foto van het kleien, dus dat lijkt me voor de orange peel treatment. En je verwacht dan dat iemand gaat zeggen dat het dak (nog) niet strak is? :confused:

Ik heb hier eergisteren een na-foto van de auto van mijn vriendin na de winterprep geplaatst en die ziet er daar best goed uit. Maar in het echt zit het oude beestje vol met diepe krassen en slecht bijgewerkte steenslag. Ik denk dat het nu 2,5 jaar geleden is dat ik voor het laatst wat gepolijst heb aan die auto en toen heb ik verre van de gewenste correctie behaald. Verder wordt deze alleen geregeld gewassen en 1 of 2 keer per jaar een grondige decontaminatie en verse LSP. Ik heb mezelf nu zelfs het kleien bespaard, omdat ik weet dat hij komend jaar toch ingeruild gaat worden. Het was nu puur zorgen voor een schone lei om de Fusso Coat te smeren.

Ik zie mezelf niet iemand anders' auto gaan detailen en dan voorstellen: Zal ik het dak maar overslaan? Want dat valt toch niet op... :rolleyes:

Het lijkt me haast dat de gevallen waar al gezegd zou kunnen worden dat het dak het meest ondankbare paneel is om te detailen, dat het dan moet gaan om een hoge auto of bus waarvan je het dak niet kan zien als je er naast staat, maar een krukje of trapje moet gebruiken om dit te zien. In zo'n geval is het ook aanzienlijk meer werk (krukje op en af, krukje steeds verzetten...)
Bij een normale / lage auto is het dak zeker een in het oog springend paneel - zeker als je dicht bij de auto staat.
 
Laatst bewerkt:
Ja, het dak is toch wel een paneel dat in het oog springt hoor. Zeker in de zomer.
Telkens je instapt kijk je er recht op.
Mijn ervaring is dat het dak zeker niet het meest ondankbare paneel is want het is lekker plat met soms nog een sunroof dat dan een deel van het paneel in beslag neemt.
Zoals hierboven reeds gezegd, als je een suv of bestelwagentje doet, dan kruipt er zeker meer tijd in omdat je dan op hoogte werkt. Maar dan nog zal ik het dak doen want dit geeft voldoening voor mezelf en je geeft geen halve klus af, ook al kijk je er niet op.
En een foto zal dan ook nooit zo duidelijk en gedetailleerd zijn als wanneer je het met je eigen ogen bekijkt. :)
 
  • Leuk
Reactions: ChrisW en RoyR
Mijn (korte) ervaring leert me dat de "totale look" van de auto afhangt van tientallen details (zowel binnen als buiten). Elke keer als je iets toegevoegd hebt zie je misschien geen enorm verschil (of meestal toch niet), maar het totaal van alles bij elkaar bepaalt het resultaat. Op een gegeven moment "klopt" het. Toen ik mijn stuur bijvoorbeeld onder handen nam (volledige behandeling met Colourlock) zag je niet meteen verschil als je een foto van de auto neemt, maar als je er rond stapt of gaat inzitten (of rijden) zie/voel je het meteen. En als later dan de hele auto gedaan was is het één van de vele elementen die maken dat de auto er "nieuw" uitziet.

Voor mij is het dak ook het gemakkelijkste paneel heheh, dus overslaan zit er niet bij. Bij mij zullen het eerder de onderkant van de dorpels of onderkant voorspoiler zijn die stiefmoederlijk behandeld worden. Of de binnenkant van de velgen (die zie je eigenlijk niet of nauwelijks).

Dus, ook al ben ik van nature een beetje lui, ik zou persoonlijk niet overwegen om bvb het dak over te slaan bij een OP behandeling. Maar ik snap je punt wel.
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw en ChrisW
@The Joy Of Detailing: haha, ja als je hem zo interpreteert dan snap ik dat de grap mislukt is. De clou zat 'm in dat ik er 'na-foto' bij gezet heb;).

Ik kan me ook wel voorstellen dat als je als profi dit leest en / of exclusievere auto's gaat detailen, dat het 'wat opmerkelijk' is als iemand geen donder aan z'n dak doet en dit ook nog met droge ogen voorstelt aan anderen. Helemaal bij een sinaasappelhuidjes-behandeling van de eigen auto. Voor zover het daily drives van een gemiddelde bestuurder betreffen, lijk ik er mee weg te komen. Dit zal ook met het verschil in waarnemen te maken hebben en / of het niveau van perfectie welke ik zelf nastreef;).

Wat je zegt over auto's met een hoge instap, SUV's en dergelijke is het dak nog minder aantrekkelijk om zoveel tijd, middelen en moeite aan te besteden. Brrr… toen je begon over dat trapje zat ik zo weer te kachelen op het dak van die RAV-4...;) Zonde van alles vind ik.

@Rednose, TJOD en Wide-O: tof om jullie reacties te lezen over jullie beleving bij het dak. Nuanceert mijn eigen beleving weer eens even. Jullie hebben inderdaad een punt welke ik al weer vergeten was: het dak is wel het meest ontspannen voor schouders en armen om op te kunnen werken. Misschien dat ik het nu nog niet mis dat ik het dak nog niet gedaan heb, maar dat als ik er ooit werk van ga maken dat het geheel in eens nóg meer in het oog springt.
 
Dit zal voorlopig de laatste post zijn met betrekking tot de orange peel van onze Renault en ik wilde graag nog een poging doen om te laten zien hoe dankbaar het orange peelen is. Iets wat me positief opvalt aan orange peelen, is dat je auto langer schoon lijkt. De lak is zo strak, dat er én het stof der aarde op zit én de lak nog steeds schittert. De auto is 9 november voor het laatst gewassen en heeft 1010 kilometer gereden in die tussentijd.

Het was vandaag een zwaarbewolkte december-dag, onder een carport, en de foto's genomen met de Samsung. Niet bepaald schitterende omstandigheden voor schitterende foto's, maar ik doe graag een poging om er toch iets van te kunnen laten zien.

Op dit moment zitten we in de laatste dagen van de zwangerschap en heb ik nog even heerlijk zen de auto's gewassen. Papa is opgegroeid met Fast & The Furious en inmiddels hebben we de kinderwagen voorzien van led-strips onder de voor- en achteras. Regelbaar in intensiteit en diverse kleuren. Overdag komt het niet over, maar een wandeling bij duisternis is geweldig!

20191207_095949.jpg20191207_134304.jpg

Toen ik de auto's naast elkaar had geparkeerd, ontstond dit moment. Een Renault met orange peel-behandeling, die naast een Toyota Aygo (druppelt nog na) staat die ook een sinaasappel-huid behandeling heeft gehad die weer de Renault weerkaatst die... Afijn, mooi spul!
20191207_135236.jpg