• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Audi S4 3.0 TFSI Quattro Pro Line

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Afgelopen weekend stond deze Audi S4 van @sim gepland om onder handen te worden genomen.
Nadat Jimmy er om 7 uur was, eerst even een bakkie koffie gedaan om vervolgens om 07:30 uur te beginnen

De auto bij aanvang:
Hiervan geen foto's omdat de auto de avond er voor nog gewassen en gekleid is, was dus de auto nagenoeg schoon. Om er toch zeker van te zijn dat de auto enige vervuiling op heeft gepikt tijdens de rit naar de mooiste stad achter de duinen, deze toch nog behandeld.

Pre-wash / foamen / wassen:
- Kenotek foam
- Monello foam lance
- restantje ValetPro shampoo
- diverse washmitts
- Kenotek de-ironizer

foto 01.jpg


Een heel klein beetje reactie van de de-ironizer.

foto 02.jpg


Kleien:
Nadat alle was spullen opgeruimd waren, de auto naar binnen is gereden, was het tijd om te kleien, gewoon voor de zekerheid. Er kwam 0,0 vuil vanaf aangezien de auto de avond ervoor al een kleibeurt heeft gehad.
foto 03.jpg


Staat van de lak.
Deze liet de gebruikelijke wasstraat sporen zien, overal swirls, sommige oppervlakkig, sommige erg diep. Ook leek het wel of op sommige delen de vorige eigenaar goed te keer is gegaan met een schuurspons.
foto 04.jpg


Lakdiktemeting:
de Audi zit ruim in z'n velletje, overal gezonde waardes zonder noemenswaardige uitschieters.

foto 05.jpg


Polijsten:
aangezien de Audi lak er om bekend staat best heel hard te zijn, was deze geen uitzondering.
Ik wilde beginnen met de Rupes Bigfoot, Scholl Concepts rode Ninja pad en Scholl Concepts S2 Black.
Pad op de machine: check
Pasta op de pad: check
Snoer aangesloten op machine: check
Schakelaar aangezet: niets, nakkes, nada, noppes.
Huh? Hoe kan dit nou dan? Stekker los gehaald, even geblazen (alsof dat helpt... :joy:), stekker terug in de machine en.... nog niets., Stekker aangesloten op de rotary en warempel, de machine doet het gewoon. Nogmaals in de Rupes Bigfoot gedaan en weer niets, gloeiende de gloeiende :mad:
Uit frustratie een ander Festool snoer gepakt en die deed ook niets op de Bifgoot.
Dan maar de machine open geschroefd en gekeken of er iets geks aan de hand was. Op het eerste gezicht niets vreemds gezien: koolborstels zijn nog in prima staat, geen draadbreuk enz.
Uit frustratie de Bigfoot maar eens een paar klappen gegeven en hey, ineens doet íe het weer. De machine laten draaien en flink mee lopen schudden maar hij gaf geen krimp meer.

Gebruiktte materialen:
- Festool rotary, DAP900, Rupes Bigoot, Rupes Bigfoot Mini, LE A1000
- diverse Scholl pasta's
- diverse pads

Een aantal voor en na foto's

foto 06.jpg


20200711_092200.jpg


foto 07.jpg


foto 08.jpg


foto 09.jpg


En toen... toen gebeurde het onvermijdelijke :scream:
Even niet opgelet, niet 100% gefocust en toen was het raak. Met de woolpad en rotary de kunststof sideskirt lichtjes aangetikt met als gevolg dat de lak weg is.

Dat gevoel wat dan bij je opkomt, alsof Rico Verhoeven je een dreun op volle snelheid in je maag geeft, ik werd compleet onpasselijk. Het is dat de vloer 2 meter massief beton is, ik kon op dat moment wel door de grond heen zakken... Als ik alle vloekwoorden had weg gelaten, dan had ik weinig gezegd... :skull:
Meteen was de hele zin in detailen weg, voelde me echt belabberd. Het liefst was ik in een hoekje gekropen en hoopte dat het slechts een boze droom was...

foto 010.jpg

Met het lood in de schoenen de auto verder afgewerkt.

De auto voorzien van een laag "eigen" wax.
foto 011.jpg


Daarna nog wat puntjes op de i gezet:
- banden behandeld met Waxaddict Slicks Tyre Dressing
- ramen schoon gemaakt met Gyeon glass cleaner
- nog een doek over de velgen gehaald vanwege het stof

En toen kon de auto na dik 22 manuren naar buiten:

foto 012.jpg


foto 013.jpg


foto 014.jpg


foto 015.jpg


foto 016.jpg


foto 017.jpg


foto 018.jpg


foto 019.jpg


foto 020.jpg


foto 021.jpg


foto 022.jpg


foto 023.jpg


foto 025.jpg




Is de auto helemaal strak? Nee, maar dat was ook niet haalbaar, in 1 dag met 2 man omdat het wat tegen zat. De lak is knetter en knetterhard, dat vergde heel veel tijd. De basis is nu gelegd en het is aan Jimmy om de auto verder strak te maken.
 
Laatst bewerkt:
Nice.......jammer idd van de lak, maar ja, dat kan een keer gebeuren. Je zal het vast netjes opgelost hebben.
werkt lekker hè, die s2 black. Echt mijn favorietje.
Lekker gewerkt.:cool:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Zeer mooi gedaan weer!

Die lak was er niet best aan toe :dizzy:.
En die eigen gemaakte schade, tja jammer. Maar het overkomt je een keer...
Je doet er niks aan. Gelukkig is het een sideskirt. Dus ik denk dat het opnieuw spuiten van zo'n ding de wereld niet kost... En gewoon proberen zonder bon :no_mouth:
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Balen van die skirt, maar shit happens! Mooie detail weer!!

voor wat betreft je Rupes, hoor je hem ook niet meer ‘grommen/zoemen’? Bij mij was de module met de regelaar kapot. Condensator naar z’n grootje (bolle kop en lekken) wat schijnbaar een Rupes dingetje is... Eerdere details deed hij het ook weer na een paar klappen, maar op een gegeven moment was t echt einde verhaal..
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Mooi verslag en een fijne Audi die er weer netjes bij staat. Balen van het slippertje, kan me het gevoel goed voorstellen. Juist als je er zoveel tijd en moeite in hebt geinvesteerd en dan gebeurt dat :tired_face:
Je schrijft het onvermijdelijke, wat ik me oprecht afvraag: als je met een DA met grote uitslag en de juiste pad en polish combi tegenwoordig net zulke resultaten kan halen als met een rotary, waarom zou je dan nog met een rotary blijven werken en het risico nemen?
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Weer een mooie detail en dito verslag!
Wat de schade betreft...
ik heb het ook voor gehad. Met de Rotary een opstaande rand geraakt en hoppa: weg was de lak!
Gelukkig was dit op wagen van de vrouw en zit de schade verborgen onder de achterklep. Het gevoel; zoals jij het beschrijft, heb ik ook ervaren. Ineens is alle vreugde en plezier ff weg.

Hopelijk kan alles netjes geregeld worden met de eigenaar.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Zonde van de lakschade, "gelukkig" op een skirt, maar wel weer een mooi resultaat. Swirls en imperfecties lijken me lastiger te detecteren dan op andere kleuren: je kan ze makkelijker verbloemen, maar de echte detailer wil een zo perfect mogelijk resultaat, zonder van alles te maskeren. Daarom stomme vraag van mijn kant, daar ik nog nooit een witte auto heb gedetailed: is een dergelijke witte lak (dus niet-metallic en los van de hardheid) nu heel lastig te detailen?
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Overigens super dat je dit soort 'foutjes' ook laat zien! Dit hoort er helaas ook gewoon bij... Valt me overigens ook op dat de lak er op die skirt wel heel erg in grote stukken af komt.. Vraag je je toch af hoe goed die heeft gehecht! Lijkt eerder alsof die los is gesprongen...
 
Zo zie je maar, zelfs de detailing guru glijd wel eens uit. Zoals eerder gezegd wel top om ook dit te vermelden.

De Audi staat er weer mooi bij
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
werkt lekker hè
De S2 Black werkt super fijn, de finish is echt subliem.

voor wat betreft je Rupes, hoor je hem ook niet meer ‘grommen/zoemen’? Bij mij was de module met de regelaar kapot. Condensator naar z’n grootje
Geen idee, de machine bromde ook niet, ineens deed 'ie het weer.

Je schrijft het onvermijdelijke, wat ik me oprecht afvraag: als je met een DA met grote uitslag en de juiste pad en polish combi tegenwoordig net zulke resultaten kan halen als met een rotary, waarom zou je dan nog met een rotary blijven werken en het risico nemen?
De keuze voor de rotary is simpel: deze corrigeert veel sneller dan een D/A. Het is een keuze die je moet maken; ga je 3 uur staan harken met een D/A of ben je een uurtje bezig met de rotary en een uurtje nabewerken met de D/A. Dan heb je nog een uur over om andere dingen te doen.
Daarbij heb ik slechts een weekend de tijd waarin een auto zo goed als af moet ;)

Dus ik denk dat het opnieuw spuiten van zo'n ding de wereld niet kost...
Hopelijk kan alles netjes geregeld worden met de eigenaar.
Komt helemaal goed.

Daarom stomme vraag van mijn kant, daar ik nog nooit een witte auto heb gedetailed: is een dergelijke witte lak (dus niet-metallic en los van de hardheid) nu heel lastig te detailen?
An sich is een witte lak net zo te behandelen als elke andere willekeurige lak. Belangrijk is om er een goede lichtbron bij te hebben en de lak vanuit meerdere hoeken bekijken.

Vraag je je toch af hoe goed die heeft gehecht! Lijkt eerder alsof die los is gesprongen...
Lak hecht anders op kunststof dan op metaal, sowieso is kunststof echt tricky omdat deze de warmte vast houd in plaats van afvoert zoals metaal.
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek
Tof van je om te delen, het blijft mensenwerk. Het overall resultaat is wel weer mooi hoor, jeetje!

Ik vond de lak ook wel grof er af komen, als dat normaal is voor kunststof is het helemaal een fixe waarschuwing. Wellicht dat één van de spuiters dat kan beamen? @Ron B @AndyVR
 
Balen, natuurlijk, maar wat ik wel interessant vind is hoe je dit oplost met de eigenaar. Spreek je je hier van te voren iets over af en hoe doen anderen dat bij een klus voor iemand anders?
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Zeker een leuk en eerlijk verslag
zo kun je zien dat ook hoe (jammer het dan is )het een keer fout kan gaan:worried:
En zoals eerder is gezegd dat je als beginnende detailer goed moet bedenken eer je
met een rotary gaat spelen
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Balen, natuurlijk, maar wat ik wel interessant vind is hoe je dit oplost met de eigenaar. Spreek je je hier van te voren iets over af en hoe doen anderen dat bij een klus voor iemand anders?
Ik geef zelf altijd aan dat er normaliter iets niet fout kan gaan. Ik weet wat ik doe en ben sowieso voorzichtig met mijn eigen spullen en met name met de spullen van een ander. Gaat er iets fout terwijl ik normaal mijn ding doe; Dan is dat buiten mijn macht om. (Slechte lak, hechting, verlijming, slijtage, whatever) Laat ik steken vallen en veroorzaak zelf iets; Dan is dat uiteraard mijn probleem. (Met de backingplate iets raken en beschadigen, struikelen over m'n karretje en mijn schedel in de deur parkeren, whatever)