• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polish/Cleanser + Wax voor zwarte lak

Hallo iedereen,

Nogmaals bedankt voor alle goede raad en tips de vorige keer. Wegens tijdsgebrek de Black Hole moeten overslaan, maar met het resultaat van de Collinite 915 alleen was ik al meer dan tevreden. Heel mooie satijnachtige glans. Wel gevloekt bij de motorkap; waarschijnlijk onvoldoende afgespoeld na het wassen vooraf. Elk detail (als je het zo al kan noemen) telt. Met de herfst voor de deur plan ik de wagen binnenkort een iets uitgebreidere beurt te geven, met volgende stappen in gedachten:

1. Klassieke wasbeurt (Nanolex Pure)
2. Kleien met de mitt (al is dit een maand geleden pas gebeurd > beter overslaan?)
3. Polishen (Poorboys Professional Polish, zonder korrel)
4. Gyeon Prep
5. Black Hole
6. Collinite 915 (Bij openen pot vandaag zag ik dat deze bovenaan een vloeibaar laagje had: wegdeppen met een padje
alvorens opnieuw te gebruiken/even in de ijskast zetten/....? Ik veronderstel dat het misschien niet verstandig is de 915
In bijna vloeibare vorm aan te brengen?)

Enkele bedenkingen bij deze stappen:

1. Aangezien de wagen nog niet zo lang geleden én gekleid is én volledig behandeld werd met Monello non-ferro: deze
stappen overslaan of kan het geen kwaad dit nogmaals te doen?

2. Aangezien de Professional Polish geen korrels bevat (en dus een cleanser is?): heeft het nut deze te gebruiken als ik voor
het waxen sowieso de Black Hole ga gebruiken? En indien toch nuttig, moet ik tussen beide dan nog iets gebruiken om de
lak te ‘voeden’ (of gebeurt dat door de Black Hole). Ook: Desgevallend Gyeon Prep gebruiken ná de polish (die geen korrel
heeft)?

Tenslotte: moet de Black Hole, eenmaal uitgebuft, een paar uren de tijd krijgen vooraleer ik de wax aanbreng, of mag dit direct gebeuren (los van het feit of je dan nog zin hebt..)?

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Maar wat heb je 1 maand geleden met de auto gedaan?
Volledig schoongemaakt/voorbereid en in de Wax gezet? En zo ja welke Wax?
Kijk afhankelijk van de situatie/de mate waarin de auto gebruikt wordt en waar ie gestald wordt kan de auto in 1 maand gewoon weer ”vies” zijn.
Ik heb zelf ook 915 gehad en dat er zich een laagje in de pot vormt heb ik niet meegemaakt ,ik zou gokken dat dat laagje oplosmiddelen zijn en niet zozeer de Wax zelf.
 
Hallo iedereen,

Nogmaals bedankt voor alle goede raad en tips de vorige keer. Wegens tijdsgebrek de Black Hole moeten overslaan, maar met het resultaat van de Collinite 915 alleen was ik al meer dan tevreden. Heel mooie satijnachtige glans. Wel gevloekt bij de motorkap; waarschijnlijk onvoldoende afgespoeld na het wassen vooraf. Elk detail (als je het zo al kan noemen) telt. Met de herfst voor de deur plan ik de wagen binnenkort een iets uitgebreidere beurt te geven, met volgende stappen in gedachten:

1. Klassieke wasbeurt (Nanolex Pure)
2. Kleien met de mitt (al is dit een maand geleden pas gebeurd > beter overslaan?)
3. Polishen (Poorboys Professional Polish, zonder korrel)
4. Gyeon Prep
5. Black Hole
6. Collinite 915 (Bij openen pot vandaag zag ik dat deze bovenaan een vloeibaar laagje had: wegdeppen met een padje
alvorens opnieuw te gebruiken/even in de ijskast zetten/....? Ik veronderstel dat het misschien niet verstandig is de 915
In bijna vloeibare vorm aan te brengen?)

Enkele bedenkingen bij deze stappen:

1. Aangezien de wagen nog niet zo lang geleden én gekleid is én volledig behandeld werd met Monello non-ferro: deze
stappen overslaan of kan het geen kwaad dit nogmaals te doen?

2. Aangezien de Professional Polish geen korrels bevat (en dus een cleanser is?): heeft het nut deze te gebruiken als ik voor
het waxen sowieso de Black Hole ga gebruiken? En indien toch nuttig, moet ik tussen beide dan nog iets gebruiken om de
lak te ‘voeden’ (of gebeurt dat door de Black Hole). Ook: Desgevallend Gyeon Prep gebruiken ná de polish (die geen korrel
heeft)?

Tenslotte: moet de Black Hole, eenmaal uitgebuft, een paar uren de tijd krijgen vooraleer ik de wax aanbreng, of mag dit direct gebeuren (los van het feit of je dan nog zin hebt..)?

Alvast bedankt voor de hulp!
Maar wat heb je 1 maand geleden met de auto gedaan?
Volledig schoongemaakt/voorbereid en in de Wax gezet? En zo ja welke Wax?
Kijk afhankelijk van de situatie/de mate waarin de auto gebruikt wordt en waar ie gestald wordt kan de auto in 1 maand gewoon weer ”vies” zijn.
Ik heb zelf ook 915 gehad en dat er zich een laagje in de pot vormt heb ik niet meegemaakt ,ik zou gokken dat dat laagje oplosmiddelen zijn en niet zozeer de Wax zelf.

De laatste behandeling, een maand geleden, was Monello non-ferro en Collinite 915. Heb nog steeds een redelijke beading, maar een combinatie van onvoldoende en/of onzorgvuldige preparatie, en enkele weken in de zuiderse zon hebben de standtijd van de Collinite duidelijk geen goed gedaan. Aangezien ik vooralsnog geen polish met abbrasives wil gebruiken, dacht ik aan een milde variant (Poorboys Professional Polish n1), gevolgd door Black Hole en opnieuw de Collinite.
 
Wat is er fout gegaan?
Goeie vraag...bij de andere panelen ging het uitpoetsen quasi vanzelf. De wagen staat altijd buiten geparkeerd, dus vóór elke handeling ga ik er nog eens over met de mitt en vezeldoek om minstens het stof eraf te halen. Denk dat de motorkap onvoldoende zuiver was en dat dat tot het harde uitpoetsen heeft geleid. Waarschijnlijk ook wat teveel wax gebruikt, al was dat bij de andere panelen dan weer geen probleem...Deze keer uitgebreider en beter!
 
1. Aangezien de wagen nog niet zo lang geleden én gekleid is én volledig behandeld werd met Monello non-ferro: deze
stappen overslaan of kan het geen kwaad dit nogmaals te doen?
Kwaad kan het nooit, maar als je een maand geleden de auto helemaal hebt ontdaan van vliegroest en hebt gekleid, zou het normaliter nu niet echt meer nodig zijn om nogmaals te doen.

2. Aangezien de Professional Polish geen korrels bevat (en dus een cleanser is?): heeft het nut deze te gebruiken als ik voor
het waxen sowieso de Black Hole ga gebruiken? En indien toch nuttig, moet ik tussen beide dan nog iets gebruiken om de
lak te ‘voeden’ (of gebeurt dat door de Black Hole). Ook: Desgevallend Gyeon Prep gebruiken ná de polish (die geen korrel
heeft)?
Je kan met de paint cleaner de lak chemisch reinigen als voorbereiding op de glaze. De Black Hole bevat ook wat paint cleaner, maar ja... Je ziet hier de werking niet zo snel van omdat je de boel nou eenmaal ''dichtsmeerd'' met de oliën van de glaze. ;)

moet de Black Hole, eenmaal uitgebuft, een paar uren de tijd krijgen vooraleer ik de wax aanbreng, of mag dit direct gebeuren (los van het feit of je dan nog zin hebt..)?
Je kan ná het aanbrengen en afnemen van de glaze meteen door met de 915.
 
Kwaad kan het nooit, maar als je een maand geleden de auto helemaal hebt ontdaan van vliegroest en hebt gekleid, zou het normaliter nu niet echt meer nodig zijn om nogmaals te doen.


Je kan met de paint cleaner de lak chemisch reinigen als voorbereiding op de glaze. De Black Hole bevat ook wat paint cleaner, maar ja... Je ziet hier de werking niet zo snel van omdat je de boel nou eenmaal ''dichtsmeerd'' met de oliën van de glaze. ;)


Je kan ná het aanbrengen en afnemen van de glaze meteen door met de 915.
Het kleien en de non-ferro laat ik dan maar even achterwege. Na de cleaner dan wel bv. Gyeon Prep gebruiken? En eventueel nog iets voedends vooraleer ik de glaze aanbreng? Zo ja; suggesties?
 
De glaze is je voeding in deze. Als de ondergrond schoon is (prep is prima) dan heb je het hoogst haalbare in deze staat. Doordat de glaze op de lak komt, zal de wax iets in moeten leveren op de hechting, maar al met al vind ik dat opwegen tegen de positieve bijdrage van de glaze.

Als je de boel polijst, valt de glaze af en komt de wax op een schone lak te liggen. Nu doe je dat niet dus "vul" je de oneffenheden met de glaze en bescherm je het geheel met de wax. Zonder wax is je glaze zo verdwenen.
 
  • Leuk
Reactions: Tom Witters
Als je de Pro Polish (paint cleaner) hebt verwerkt, kan je inderdaad nawrijven met wat Prep erbij.

Iets voedends vóór de glaze? De glaze IS het 'voedende' product. ;) Als de glaze iets voor je doet, dan zeker gebruiken, maar vergeet niet dat de 915 ook een lading oliën bevat en ook een 'voedend' effect zal geven. Hoe behoeftiger de lak, hoe meer deze oliën iets doen.
 
De glaze is je voeding in deze. Als de ondergrond schoon is (prep is prima) dan heb je het hoogst haalbare in deze staat. Doordat de glaze op de lak komt, zal de wax iets in moeten leveren op de hechting, maar al met al vind ik dat opwegen tegen de positieve bijdrage van de glaze.

Als je de boel polijst, valt de glaze af en komt de wax op een schone lak te liggen. Nu doe je dat niet dus "vul" je de oneffenheden met de glaze en bescherm je het geheel met de wax. Zonder wax is je glaze zo verdwenen.
De wax komt er sowieso bovenop. Uiteraard om eea te verzegelen, maar zeker ook voor het oog: prachtige satijnen finish met de 915, al weet ik niet of de Black Hole dit gaat ‘verharden’ (niet qua diepte van de kleur, maar eerder richting wetlook...waar ik persoonlijk niet zo’n fan van ben)
 
Ik begrijp eerlijk gezegd even niet wat je bedoeld met een satijnen finish (Zit tussen hoogglans en mat in) en een glaze die de satijnglans gaat ''verharden'', waarmee je de wetlook-glans bedoeld, waar je niet zo'n fan van bent. (Whaaaat??) :p

Als je een lak goed polijst, dan gaat een glaze of wax weinig meer doen voor de glans. Je lak is immers vrijwel geheel optimaal en een glaze of wax (of andere vorm van bescherming) zal dan misschien nét de kers op de taart kunnen zijn, maar veelal doet het weinig.


Je gaf aan dat je tevreden was met de glans die de 915 gaf, zónder de Black Hole eronder. De 915 zal op jouw zwarte lak juist die wetlook hebben gegeven, maar daar ben je geen fan van?
Je kan één paneel proberen met glaze + 915 en kijken wat de glaze voor je doet én wat de combi voor je doet. Is het verschil niet opmerkelijk, dan kan je dus ook gewoon alleen de 915 aanbrengen.
 
Als je de Pro Polish (paint cleaner) hebt verwerkt, kan je inderdaad nawrijven met wat Prep erbij.

Iets voedends vóór de glaze? De glaze IS het 'voedende' product. ;) Als de glaze iets voor je doet, dan zeker gebruiken, maar vergeet niet dat de 915 ook een lading oliën bevat en ook een 'voedend' effect zal geven. Hoe behoeftiger de lak, hoe meer deze oliën iets doen.
Ben nog redelijk newbie, maar denk dat de recente laag 915 het enige voedende is wat de lak de laatste 2 jaar gekregen heeft. Daarvoor 1x Ultimate Liquid van Meg’s. Was tot nu toe in de veronderstelling dat een glaze simpelweg de swirls opvult en dus enkel een optische functie heeft...Maar goed, met de combi Black Hole - 915 zal hij geen honger hebben.
Over die oliën in de wax gesproken: mijn 915 ligt lichtjes te zweten in het blik. ‘Lichtjes’ = bij schuin houden zie je een vloeibaar laagje weglopen. Dit laagje gewoon wegdeppen en verderwerken vanaf het droge gedeelte (wat dan minder olie bevat)? Pot wegsmijten wegens foute boel?
 
Ik begrijp eerlijk gezegd even niet wat je bedoeld met een satijnen finish (Zit tussen hoogglans en mat in) en een glaze die de satijnglans gaat ''verharden'', waarmee je de wetlook-glans bedoeld, waar je niet zo'n fan van bent. (Whaaaat??) :p

Als je een lak goed polijst, dan gaat een glaze of wax weinig meer doen voor de glans. Je lak is immers vrijwel geheel optimaal en een glaze of wax (of andere vorm van bescherming) zal dan misschien nét de kers op de taart kunnen zijn, maar veelal doet het weinig.


Je gaf aan dat je tevreden was met de glans die de 915 gaf, zónder de Black Hole eronder. De 915 zal op jouw zwarte lak juist die wetlook hebben gegeven, maar daar ben je geen fan van?
Je kan één paneel proberen met glaze + 915 en kijken wat de glaze voor je doet én wat de combi voor je doet. Is het verschil niet opmerkelijk, dan kan je dus ook gewoon alleen de 915 aanbrengen.
Sorry voor de onduidelijkheid :) Met satijn bedoel ik een zachte/warme glans, in tegenstelling tot hoogglans/wetlook/hard. Eerder gebruikte ik de Ultimate Liquid van Meg’s en daarbij leek het metallique in m’n lak verdwenen. Werd bijna pianolak-zwart. Met enkel de 915 was het resultaat voor mij inderdaad optimaal áls je de lichte swirls (eerder in het hoofd dan duidelijk zichtbaar) buiten beschouwing laat. Dacht met de Black Hole én de swirls te verbergen (check) én extra diepte aan het zwart te geven (check), echter zónder wetlook te creëren. Eerder proper en neutraal, klaar om te eindigen met een wax die , afhankelijk van de samenstelling (carnauba, synthetisch,...), een wetlook dan wel een satijnen finish geeft.

snappie? :)
 
Nope, snap er weinig van, haha! :p Dit komt waarschijnlijk door de tegenstrijdigheden.

Was tot nu toe in de veronderstelling dat een glaze simpelweg de swirls opvult en dus enkel een optische functie heeft...
Dit klopt, een glaze heeft een optische functie. De oliën vullen alle oneffenheden en zo ontstaat er een egale/vlakke laag waardoor licht beter kan reflecteren. (Reflectie = glans)
Wanneer een lak dus behoeftig is c.q. meer oneffenheden, zal een glaze meer doen. Zo ook de werking van oliën uit een wax.

Met satijn bedoel ik een zachte/warme glans, in tegenstelling tot hoogglans/wetlook/hard.
Dacht met de Black Hole én de swirls te verbergen (check) én extra diepte aan het zwart te geven (check), echter zónder wetlook te creëren. Eerder proper en neutraal, klaar om te eindigen met een wax die , afhankelijk van de samenstelling (carnauba, synthetisch,...), een wetlook dan wel een satijnen finish geeft.
... Het is nu in mijn hoofd een wirwar, na het lezen van bovenstaande. :p

Diepte/warmte aan je kleur geven, maar juist géén wetlook. Dan een wax voor wél die wetlook of satijn finish.


Over die oliën in de wax gesproken: mijn 915 ligt lichtjes te zweten in het blik. ‘Lichtjes’ = bij schuin houden zie je een vloeibaar laagje weglopen. Dit laagje gewoon wegdeppen en verderwerken vanaf het droge gedeelte (wat dan minder olie bevat)? Pot wegsmijten wegens foute boel?
Dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Geen idee wat dit precies is.
 
Nope, snap er weinig van, haha! :p Dit komt waarschijnlijk door de tegenstrijdigheden.


Dit klopt, een glaze heeft een optische functie. De oliën vullen alle oneffenheden en zo ontstaat er een egale/vlakke laag waardoor licht beter kan reflecteren. (Reflectie = glans)
Wanneer een lak dus behoeftig is c.q. meer oneffenheden, zal een glaze meer doen. Zo ook de werking van oliën uit een wax.


... Het is nu in mijn hoofd een wirwar, na het lezen van bovenstaande. :p

Diepte/warmte aan je kleur geven, maar juist géén wetlook. Dan een wax voor wél die wetlook of satijn finish.



Dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Geen idee wat dit precies is.
Beginners kunnen voor verwarring zorgen, sorry daarvoor :)

Ik dacht dat er een onderscheid werd gemaakt tussen enerzijds ‘glans’ en anderzijds ‘soort glans’. Het eerste komt, zoals ik hier al geleerd heb, niet uit een potje, maar uit de voorbereiding. Aangezien ik Black Hole (verkeerdelijk?) onder ‘voorbereiding’ heb gecatalogeerd,wist ik niet dat deze een effect had op het ‘soort glans’ (wetlook/hard/glasachtig vs. satijnachtig/warm/zacht). Ging er vanuit dat het enkel de kleur dieper/donkerder maakte, naast het opvullen van de swirls. Als ik de Collinite 915 vergelijk met bv. de Ultimate Liquid van Meg’s dan geeft de Collinite toch een veel ‘zachter’ resultaat. Black Hole heb ik nog niet geprobeerd, maar ik maak op uit jouw reactie dat deze net wél tot een wetlook zou leiden (ongeacht welke wax je achteraf aanbrengt?). Misschien is er ook enige begripsverwarring in het spel: ‘wetlook’ is wat ik als resultaat had na het opbrengen van de synthetische Ultimate Liquid. Voor anderen zal wetlook misschien een perfect voorbereide lak zijn? Hoe dan ook: het optische resultaat voor een leek (wanneer je de auto vanop een afstandje bekijkt) na de combi ‘non-ferro + Collinite’ was voor mij prima (= warme glans). Wil nu enkele stappen toevoegen ter voorbereiding van de wintermaanden, maar wel met dezelfde finish. Vandaar de cleaner (volledige zuivering van de lak) + eventueel Black Hole (voeding, swirls opvullen, kleur verdiepen). De auto mag uiteraard mooi blinken, maar niet dat glasachtige. Als er carnauba waxen zijn die bekend staan om hun satijnen finish dan hoor ik het graag!

Het probleem met de zwetende wax is ondertussen opgelost door Carclean, via Collinite.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Als je niet dat glasachtige zoekt, dan zou ik juist de 915 gebruiken. Voor een glasachtige glans de 845. Echter is het niet zo dat beide een immense wereld van verschil geven.

Aan de andere kant: Een zwarte auto met een goede lak, of dit nou komt door goed polijstwerk of enigszins door het gebruik van een glaze, dan zal deze ten alle tijden ''glimmen''. De boel reflecteert nou eenmaal, dus ja... Je hebt niet echt de keuze om de auto alleen maar zijn kleur te laten opvallen zonder die glans te creëren. (Tenzij je matte lak hebt, haha)

Je laat de blanke lak een ''helder raam'' zijn waardoor je op de onderliggende kleurlak kijkt. Dit gaat gepaard met de blanke lak die dus reflecteert c.q. glimt.
 
Als je niet dat glasachtige zoekt, dan zou ik juist de 915 gebruiken. Voor een glasachtige glans de 845. Echter is het niet zo dat beide een immense wereld van verschil geven.

Aan de andere kant: Een zwarte auto met een goede lak, of dit nou komt door goed polijstwerk of enigszins door het gebruik van een glaze, dan zal deze ten alle tijden ''glimmen''. De boel reflecteert nou eenmaal, dus ja... Je hebt niet echt de keuze om de auto alleen maar zijn kleur te laten opvallen zonder die glans te creëren. (Tenzij je matte lak hebt, haha)

Je laat de blanke lak een ''helder raam'' zijn waardoor je op de onderliggende kleurlak kijkt. Dit gaat gepaard met de blanke lak die dus reflecteert c.q. glimt.
Het is ongetwijfeld vloeken in de detailer-kerk, maar ik was best tevreden over het optische resultaat na het gebruik van alleen maar de non-ferro. Waarschijnlijk doordat ik enkele weken op dat harde van die synthetische Meg’s had zitten kijken. De Collinite is sowieso een blijver voor mij, en de Black Hole wil ik ook een keer proberen wegens alle lovende commentaren, blijft over: de cleaner. De Poorboys Professional Polisher heeft 0 korrel, wat perfect is in mijn situatie, maar ik las ook goede dingen over de Autofinesse Rejuvenate met minimale korrel (als pads heb ik nog de gele van Meg’s liggen. Eventueel schaf ik nog de rode of zwarte van Monello aan). Heb jij ervaring met deze produkten of andere suggesties?
 
Non-Ferro? ... Dit is een de-ironizer. Dit zal een waxlaag niet verwijderd hebben en dus ook niet voor een optisch resultaat hebben gezorgd, zoals in je verhaal. ;)

Wat jij met je lak wilt doen, zal nooit een ''moeten'' van mijn kant zijn. Ik weet ook niet wat de staat van jouw lak is, wat het kan gebruiken of wat er nodig is. Als het bijv. een nieuwe auto is, dan kan je allerlei middeltjes erop smeren, maar een wax zal vaak al genoeg zijn voor enig ''optisch'' resultaat. Als het een lak is die de nodige liefde kan gebruiken, dan is het weer een ander verhaal.

Als je perse geen schurende werking wilt, dan zou ik bij de Pro Polish blijven.
Als je wél een schurende werking wilt, dan zou ik zelf gaan denken aan een fijn polijstmiddel.
 
  • Leuk
Reactions: Tom Witters
Non-Ferro? ... Dit is een de-ironizer. Dit zal een waxlaag niet verwijderd hebben en dus ook niet voor een optisch resultaat hebben gezorgd, zoals in je verhaal. ;)

Wat jij met je lak wilt doen, zal nooit een ''moeten'' van mijn kant zijn. Ik weet ook niet wat de staat van jouw lak is, wat het kan gebruiken of wat er nodig is. Als het bijv. een nieuwe auto is, dan kan je allerlei middeltjes erop smeren, maar een wax zal vaak al genoeg zijn voor enig ''optisch'' resultaat. Als het een lak is die de nodige liefde kan gebruiken, dan is het weer een ander verhaal.

Als je perse geen schurende werking wilt, dan zou ik bij de Pro Polish blijven.
Als je wél een schurende werking wilt, dan zou ik zelf gaan denken aan een fijn polijstmiddel.
Nog een vraag over de Pro Polish: ik las in een eerdere post van jou dat je deze enkel zou aanraden bij héél erg vervuilde lak. Mijn vraag als detailing-trainee: hoe bepaal je de mate van vervuiling in je lak? Er staat ondertussen 45K kilometer op de teller, de wagen staat altijd buiten geparkeerd en buiten 1 rondje Meg’s Ultimate Polish + Ultimate liquid wax (juni 2020) en kleien/non-ferro/collinite 915 (augustus 2020) is er niets mee gebeurd...Baat het niet dan schaadt het niet? Of is het toch een stap, zoals kleien, die niet helemaal onschuldig is?