Afgelopen weekend stond deze, in mijn ogen best wel bijzondere, Volvo V70 op het programma. En wat is er dan zo bijzonder aan hoor ik jullie denken? Deze auto is destijds afgeleverd met een AA kenteken, oftwel de auto behoorde toe aan het koninklijk huis.
De auto bij aanvang:
Prewash, foamen,wassen, de-ironizer:
zoals altijd begin ik met het foamen, zo kan het vuil lekker losweken en veilig afgevoerd worden. Na het weken, de auto grondig afgespoten en daarna gewassen.
- Monello foamlance 2.0
- Kenotek foam
- ValetPro shampoo
- Kenotek de-ironizer
- de nodige wasmitts en borstels
Kleien:
nadat alle wasbenodigdheden waren opgeruimd, de auto naar binnen is gereden, enkele bakken koffie achter gekieperd te hebben, kon de auto gekleid worden.
Echt schokkend veel vervuiling kwam er niet vanaf.
- Dodo Juice SN klei
- PB Spray&Wipe
Lakdiktemeting:
geen grote verschillen, redelijk normale waardes, kortom, geen schade verleden.
Staat van de lak:
tjsa, wat verwacht je van een 15 jaar oude auto en dik 305K op de teller. Overal de welbekende swirls, lichte maar ook diepere krassen en her en der is de lak weg vanwege ergens langs geschraapt of ergens tegenaan getikt. Maar de auto is voor 99,99% deukvrij, alleen op de achterbumper zit een heul flauw deukje die je alleen onder een bepaalde hoek ziet.
Polijsten:
ik heb al een keer eerder wat Volvo's gedaan en deze lakken zijn toch echt knetterhard. Van te voren bedenk ik altijd een plan van aanpak en heb een bepaalde volgorde van pads en pasta's in gedachte waarmee ik aan de slag kon gaan.
Ik had de ijdele hoop deze lak te kunnen aanpakken met Zvizzer One en diverse pads om zo deze in 1,5 á 2 stapjes te corrigeren, maar helaas was dit niet toereikend. Uiteindelijk kon heel m'n vooraf bedachte strategie zo de prullebak in.
Besloten om de hele lak maar met de rotary te doen en daarna af te schalen.
- Festool rotary
- Rupes Bigfoot Mini
- Rupes Bigfoot 15 Mark II
- diverse pads
- diverse Scholl Concepts pasta's
Al dat gepolijst resulteerde weer in een glanzende en reflecterende lak. Is de lak volledig ontdaan van alle krasjes en swirls? Zeer zeker niet, de bedoeling was om de auto weer in een acceptabele staat te krijgen zodat de nieuwe eigenaar met een schone basis aan de slag kan. Er is nog wel ruimte voor verbetering, maar dat was gewoon niet haalbaar.
Het zit 'em in de details en de laatste puntjes op de i:
De koplampen waren een beetje verweerd maar na een aantal stappen polijsten zijn ze weer een stukje helderder. Het is niet altijd nodig om ze te schuren om ze weer netjes te krijgen.
Onder de motorkap is de boel schoon gemaakt en behandeld met Meguiar's All Season Dressing.
De verweerde dakrailsen schoon gemaakt, ontvet en behandeld met Gyeon Trim
Het interieur werd gestofzuigd, schoon gemaakt met Nanolex Interior Cleaner.
Een sticker was een doorn in het oog van de eigenaar, dus weg ermee.
De lak beschermd met Waxaddict Randomz.
En nog wat klein spul:
- banden met Gyeon Tire
- ramen schoon gemaakt met Monello Cristallino
- nogmaals alles nagelopen met een doek
Toen kon de auto naar buiten...
De auto bij aanvang:
Prewash, foamen,wassen, de-ironizer:
zoals altijd begin ik met het foamen, zo kan het vuil lekker losweken en veilig afgevoerd worden. Na het weken, de auto grondig afgespoten en daarna gewassen.
- Monello foamlance 2.0
- Kenotek foam
- ValetPro shampoo
- Kenotek de-ironizer
- de nodige wasmitts en borstels
Kleien:
nadat alle wasbenodigdheden waren opgeruimd, de auto naar binnen is gereden, enkele bakken koffie achter gekieperd te hebben, kon de auto gekleid worden.
Echt schokkend veel vervuiling kwam er niet vanaf.
- Dodo Juice SN klei
- PB Spray&Wipe
Lakdiktemeting:
geen grote verschillen, redelijk normale waardes, kortom, geen schade verleden.
Staat van de lak:
tjsa, wat verwacht je van een 15 jaar oude auto en dik 305K op de teller. Overal de welbekende swirls, lichte maar ook diepere krassen en her en der is de lak weg vanwege ergens langs geschraapt of ergens tegenaan getikt. Maar de auto is voor 99,99% deukvrij, alleen op de achterbumper zit een heul flauw deukje die je alleen onder een bepaalde hoek ziet.
Polijsten:
ik heb al een keer eerder wat Volvo's gedaan en deze lakken zijn toch echt knetterhard. Van te voren bedenk ik altijd een plan van aanpak en heb een bepaalde volgorde van pads en pasta's in gedachte waarmee ik aan de slag kon gaan.
Ik had de ijdele hoop deze lak te kunnen aanpakken met Zvizzer One en diverse pads om zo deze in 1,5 á 2 stapjes te corrigeren, maar helaas was dit niet toereikend. Uiteindelijk kon heel m'n vooraf bedachte strategie zo de prullebak in.
Besloten om de hele lak maar met de rotary te doen en daarna af te schalen.
- Festool rotary
- Rupes Bigfoot Mini
- Rupes Bigfoot 15 Mark II
- diverse pads
- diverse Scholl Concepts pasta's
Al dat gepolijst resulteerde weer in een glanzende en reflecterende lak. Is de lak volledig ontdaan van alle krasjes en swirls? Zeer zeker niet, de bedoeling was om de auto weer in een acceptabele staat te krijgen zodat de nieuwe eigenaar met een schone basis aan de slag kan. Er is nog wel ruimte voor verbetering, maar dat was gewoon niet haalbaar.
Het zit 'em in de details en de laatste puntjes op de i:
De koplampen waren een beetje verweerd maar na een aantal stappen polijsten zijn ze weer een stukje helderder. Het is niet altijd nodig om ze te schuren om ze weer netjes te krijgen.
Onder de motorkap is de boel schoon gemaakt en behandeld met Meguiar's All Season Dressing.
De verweerde dakrailsen schoon gemaakt, ontvet en behandeld met Gyeon Trim
Het interieur werd gestofzuigd, schoon gemaakt met Nanolex Interior Cleaner.
Een sticker was een doorn in het oog van de eigenaar, dus weg ermee.
De lak beschermd met Waxaddict Randomz.
En nog wat klein spul:
- banden met Gyeon Tire
- ramen schoon gemaakt met Monello Cristallino
- nogmaals alles nagelopen met een doek
Toen kon de auto naar buiten...