• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tips bij bouwen carport om auto schoner te houden

Nas

Detailing trainee
17 apr 2020
20
45
De voortuin thuis wordt (hopelijk) binnenkort gerenoveerd. Onderdeel van de renovatie is een carport.
Deze zal voor de garage komen, waarschijnlijk gemaakt worden van aluminium/staal en de constructie is in principe een stel palen met een (glazen) dak (ligt niet vast).

Belangrijkste reden om de carport te plaatsen is minder/geen ijsvorming (op de ramen) in de winter, sneeuwvrij(er) de auto meenemen en droog stallen.
Ook merk ik nu op na het poetsen van de auto, dat binnen enkele dagen tot een week de auto voorzien is van een laagje zand/stof.
Ik vroeg me af of bij de constructie van de carport hier rekening mee gehouden kan/moet worden, zodat ik uiteindelijk minder vaak de auto hoef te poetsen?

Aangezien onze voortuin grenst aan een openbaar gedeelte met wat groen en daarachter een dwarsstraat, waar we zicht op hebben uit de woonkamer, is het niet heel gewenst om een zijwand te plaatsen. Maar als dat, of een laag muurtje als afscheiding, of andere aanpassing van de carport kan leiden tot minder schoonmaken, dan ben ik daar benieuwd naar.

Ik hoop liever een antwoord te zien als in: "ik heb een carport met een dak op palen, maar ik moet nog steeds even vaak de auto schoonmaken" liever voorbijkomen dan een "waarschijnlijk zal een zijwand beter werken, maar misschien is het nog beter om beide zijdes te voorzien van een wand".

Tips voor de carport met betrekking tot schoonmaken van de auto zijn ook welkom, ik ben van plan buiten voor een waterpunt te realiseren, 220v aansluiting en een afvoerput. De carport zal sowieso voorzien zijn van verlichting.

PS ik weet niet of dit onderwerp bij de juiste categorie staat, maar deze leek er het beste/minst slechte bij aan te sluiten.
 
Ik heb een carport naast de garage van 6 meter lang. Een kant is dicht doordat het aan de garage grenst, de andere kant grenst aan een heg. Stof en pollen waaien er gewoon in en onder door. Regen gaat vaak gepaard met wind of stevige wind waardoor altijd wel één kant van de auto nat of vochtig wordt.

Ik heb voor een carport gekozen vanwege vogelpoep, regen, blad en andere troep uit de bomen en atmosfeer.

Zo te lezen zal jouw carport aan weerszijde open zijn. Daardoor houd je nog veel last van regen, wind en stof.
 
Ook ik kan uit ervaring vertellen dat een carport weinig tot niets zal helpen tegen stof, zand, stuifmeel e.d. op de auto.
Zoals @Timm al aangeeft scheelt het inderdaad wel met regen, bladeren, vogelpoep en uiteraard vorst (ruiten krabben).
Dus zeker een voordeel tegenover geen carport, maar niet de bescherming van een garage.
 
  • Leuk
Reactions: Einsteinova
Dat zijn twee snelle reacties, waarvoor dank! Het idee is inderdaad om de carport aan weerszijden open te hebben.
Ik bedenk me nu ook: maakt het nog uit wat ik doe met het dak? Zou puur glas (of helder kunststof) het beste zijn of niet helder glas/kunststof?
 
Onze carport is aan de achterkant en zijkant deels afgesloten door een schutting en een schuurtje, en ik merk zeker wel dat de auto daar onder schoner blijft. Ja, stof kan er nog steeds op waaien en als het regent en hard waait dan kunnen er ook delen nat worden (maar dat is zeer beperkt). Echter, doordat er geen dauw vormt op de auto heb ik het idee dat stof of vuil minder aan de auto blijft 'plakken', waardoor de auto minder snel vies wordt.

Als ik een garage zou hebben dan zou ik het liefst een carport voor de ingang hebben die aan beide zijkanten is afgesloten, zodat je ook met het wassen minder last hebt van wind en zon.
 
De ervaring met mijn eigen carport (alleen dak, geen zijkanten) is eigenlijk ook dat het vooral m.b.t. vogelpoep, blaadjes enzo wat helpt. De auto van mijn vriendin staat naast de mijne op de oprit (zij rijdt lease, ik privé, dus ik win ;)) en die is toch vaak wel wat viezer dan die van mij. Het meeste plezier haal je er in de wintermaanden uit; niet krabben is top. Maar echt droog is ie niet, fijnstof/stuifmeel enzo waait er nog steeds op..
 
  • Leuk
Reactions: Altos
In dat geval denk ik dat het duidelijk is: een constructie met palen en een dak houdt weinig stof/zand tegen en/of leidt dus niet echt tot minder vaak poetsen.
Bedankt voor jullie antwoorden! :)