• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies pre-wash middel

Kevin_96

Detailing rookie
16 nov 2021
10
15
Goedenavond,

Sinds ik in het bezit ben van een auto ben ik me ook gaan verdiepen in het onderhouden/schoonhouden ervan. Ik kwam er al snel achter dat je maar beter met een grote boog om een wasstraat heen kunt rijden en heb deze dan ook zelf nog nooit bezocht. Ik was m'n auto nu door hem eerst goed af te spoelen met de hogedrukreiniger en vervolgens schoon te wassen met een mitt en een goede autoshampoo met tot nu toe goede resultaten.

Wel las ik dat je door gebruik te maken van een pre-wash (contactloos) wassen al meer vuil van de auto haalt zodat je dit met het wassen niet nog eens over de lak 'schuurt'. Me hierin verdiepende kwam ik in een bos van termen: 'citrus' 'snow foam' 'ph neutraal' etc. etc. Aangezien ik geen schuimlans heb (en deze voorlopig ook niet aan wil schaffen) vroeg ik mij af of er mensen advies kunnen geven voor een pre-wash middel/methode. Ik heb de volgende aandachtspunten:

- middel dat niet/ nauwelijks schadelijk is voor eventuele waxlagen maar toch de meeste reiniging geeft
- middel dat niet hoeft te schuimen (of dat dit eventueel kan zonder een speciaal hulpstuk)
- zoveel mogelijk all-round: meerdere soorten vuil kan verwijderen

Ik kwam al diverse dingen tegen zoals AutoGlym PolarBlast, BiltHamber Auto Foam, Valet Pro komt ook goed uit de reviews. De vraag is concreet wat zou het beste/ een goed middel zijn voor mijn gebruik en mogelijkheden?
Mvg,
Kevin
 
Hoe wil je de prewash aanbrengen, wil je bijvoorbeeld wel een pompsprayer gebruiken om de prewash aan te brengen? Een serieuze prewash zal ongeveer per definitie een wax of sealant laag ook voor een deel aanpakken. Wat ik zelf nog wel eens doe is het volgende:
- ik pak mijn pompsprayer (Kwazar 1,5 liter)
- doe daar een paar druppels (ongeveer theelepeltje) gewone autoshampoo in, en vul de rest met water
- pompsprayer oppompen en van onder naar boven met een fijne nevel de auto nat maken
- een paar minuten wachten
- auto met een krachtige straal afspoelen, bijvoorbeeld op de motorkap zie je echt het vuile water eraf lopen.
 
Een kant en klaar product waar ik goede ervaringen mee heb is de Gyeon Q²M Bug and Grime. Zelf spray ik dit product alleen op de meest bevuilde onderdelen zoals de voorkant van de auto en de dorpels/onderkant deuren. Dacht dat dit product geadverteerd wordt al veilig voor coatings.

Een APC zoals de Bio-degradable All Purpose Cleaner van Poorboy’s world gebruik in ook in verschillende verhoudingen in een sprayfles.

De pompsprayer van Kwazar zoals Cordoba aangeeft gebruik ik ook met enige regelmaat. Hier doe ik de Monello Artico Magico Snow Foam in.

Maar uiteindelijk gaat er naar mijn idee niets boven de Monello Lancia 2.0 Foam Kit, ik zou hiervoor sparen. Verder nog een tip om voor de meest vuile onderdelen van de auto zoals de onderzijde en de voorkant een aparte wasmitt te gebruiken
 
Maak je niet te druk om je waxlaag en aantasting door de prewash. Schuren met overgebleven vuil is zwaarder voor je waxlaag.

Voor mij is er maar één (of twee eigenlijk) en dat is Bilt-Hamber. Bij voorkeur de Touch-Less omdat die gericht in een sprayer/pompsprayer is te gebruiken. 2-4% verdunning is genoeg tot ruim genoeg. Alternatief is de Auto-foam.
 
Bilt Hamber touch less zou ik ook aanraden. Perfect te gebruiken in een pompsprayer en zeer goede reiniging.
 
Helemaal eens dit. Als je eens snel je auto wilt wassen/afspoelen kan je ook altijd een pompsprayer i.c.m. een BiltHamber oplossing gebruiken als voorwas en de auto (vlekvrij) afspoelen in een wasbox. Ben je binnen 10-15 min. klaar en is de auto vaak al weer 90% proper.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Heb de Touch-Less van Bilt Hamber inmiddels binnen gekregen, nu nog even wachten op mooi weer (voor het wassen dan) om het te proberen. Nu kwam ik echter iets tegen over dit product dat me toch niet helemaal lekker zit. Het product heeft een pH-waarde van 12 en zou daarmee coatings e.d. aan kunnen tasten. Mijn velgen heb ik pas geleden behandeld met Gyeon Rim en zou het jammer vinden als de langdurige bescherming teniet/verminderd zou worden gedaan door met verkeerde producten te wassen.

Kunnen mensen beamen of dit wel/niet schadelijk is voor velgencoating en/of wellicht eigen ervaringen delen?
 
Ik heb zelf Gyeon Cancoat, Pure Evo, Trim en Rim op mijn auto en Nanolex Si3D op een andere auto en ik gebruik vrijwel elke wasbeurt Bilt Hamber Auto foam of Touch Less. In heel wat jaren heb ik nog nooit gemerkt dat het de coatings sneller heeft doen degraderen. Als ik jou was zou ik me er geen zorgen over maken.
 
Die ph waarde is ook puur, onverdund. Zodra deze verdund in jouw foamlance komt te zitten EN nog eens verdund wordt door het water dat door de HD komt, zal de ph-waarde doen verlagen zodra de foam jouw lak raakt. Ph zegt dan ook niet alles, hiernaast zitten er in een product nog tal van chemicaliën welke al dan niet de LSP kunnen aantasten.
Tot op heden geen noemenswaardige vaststellingen gedaan met gebruik van BH autofoam, na wekelijkse wasbeurten op wagens welke in wax of sealant staan. Een coating lijkt mij dan al heel zeker geen probleem te zijn.
 
Ook ik zie geen (zware) afname van mn LSP: vandaag de auto weer gewassen en met de hand foamer en Auto-Foam. Na het afspoelen was de beading en sheeting nog ruim voldoende aanwezig (Sonax BSD als LSP).

Greetz Emiel
 
  • Leuk
Reactions: Kevin_96 en AndyVR

Ik heb zelf Gyeon Cancoat, Pure Evo, Trim en Rim op mijn auto en Nanolex Si3D op een andere auto en ik gebruik vrijwel elke wasbeurt Bilt Hamber Auto foam of Touch Less. In heel wat jaren heb ik nog nooit gemerkt dat het de coatings sneller heeft doen degraderen. Als ik jou was zou ik me er geen zorgen over maken.

Bedankt voor de gedeelde ervaringen

Die ph waarde is ook puur, onverdund. Zodra deze verdund in jouw foamlance komt te zitten EN nog eens verdund wordt door het water dat door de HD komt, zal de ph-waarde doen verlagen zodra de foam jouw lak raakt. Ph zegt dan ook niet alles, hiernaast zitten er in een product nog tal van chemicaliën welke al dan niet de LSP kunnen aantasten.
Tot op heden geen noemenswaardige vaststellingen gedaan met gebruik van BH autofoam, na wekelijkse wasbeurten op wagens welke in wax of sealant staan. Een coating lijkt mij dan al heel zeker geen probleem te zijn.
Dit is dus waar ik ook al een beetje aan dacht, tenminste uit de scheikunde-lessen wist ik me nog het een en ander te herinneren hierover.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en RoCo