• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review / test Rupes Bigfoot iBid HLR15 dual action polisher

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.993
193
47
Den Haag
Een tijdje geleden werd ik benaderd door de accountmanager van WSB Finishing Equipment (o.a. Rupes importeur) of ik het leuk zou vinden om de nieuwste Rupes telg te testen.
Uiteraard wilde ik dit! :grinning:
En zo stond van de week de AM bij me op de zaak om de machine af te geven.

Uitpakken van het pakket.
Aangezien ik mezelf belachelijk vind klinken op beeld en meer het type niet lullen maar poetsen ben, heb ik het praten maar achterwege gelaten :D

Wat zit er allemaal in de doos?
- machine
- oplader
- inbussleutel
- 2x 18V 5.0Ah accu
- gebruiksaanwijzing
- 1x 250ml D-A Coarse Cut pasta
- 1x 250ml D-A Fine polishing pasta
- 2x blauwe corse woolpad
- 2x gele pad fine woolpad
- 2x blauwe intermediate foampad
- 2x gele fine foampad

Technische gegegevens:
- 15mm slag
- OMP 3000~5200
- 125mm backingplate
- gewicht 1,75 kilo ex accu


Met een volle accu kan ook geveer 45 minuten vol gas gepolijst worden. Naarmate de accu leger raakt, merk je dit niet, de machine blijft vol gas tot de accu echt leeg is. Dit wordt aangegeven door het knipperde led lichtstrip aan beide kanten van de machine én door een groen knipperend ledje op de accu.

Er wordt gesproken dat beide accu's tegelijk worden opgeladen maar dit is niet helemaal waar.
De slimme electronica in de lader en accu communiceren met elkaar en de lader zal eerst de accu opladen die het minst leeg is (of het volst, ligt eraan hoe je het bekijkt), daarna zal pas de andere accu geladen worden. Zo heb je dus altijd een volle accu bij de hand.
Het opladen van een accu gaat sneller dan het leeg maken dus bang zijn dat je met lege accu's komt te zitten is nagenoeg gereduceerd tot 0.

Als het goed is, komt er binnen niet al te lange tijd een adapter voor de HLR15 zodat je ermee ook op 230 volt kan werken.

Beide accu's op de lader, de lader voert een check uit.
20240329_075829.jpg


Eerst de accu die het "volst" is, opladen.
20240329_075842.jpg


Schakelt automatisch over naar opladen van de andere accu.
20240329_083408.jpg


Beide accu's vol.
20240329_094855.jpg


Machine in close-up:
De grip aan de voorzijde is beter dan die van de Mark III (vindt ik persoonlijk). Komt omdat de kop meer profiel heeft.
20240331_082231.jpg


De snelheidsregeling. Deze is makkelijk met je duim te bedienen.
20240331_082234.jpg


De schakelaar waarmee je ook gas kan geven in elke ingestelde snelheid.
Wel is het even een geklungel om de vastzetknop in te drukken. Deze is niet alleen voor het vergrendelen van de schakelaar maar dient tevens ook als beveiliging tegen onbedoeld inschakelen van de machine. Zeker voor een linkshandige zoals ik is het even zoeken om het gevoel te krijgen hoe de vastzetknop werkt.

20240331_082239.jpg


Wat me ook meteen opviel, de dunne backingplate zonder koelgaten.
20240331_082218.jpg


20240331_082225.jpg


Vergelijking:
Omdat ik wel eens wilde weten hoe de accu variant het zou doen tegen de gesnoerde versie, heb ik m'n LHR15 Mark III ernaast gedaan. Ik wilde ook nog de Mark I erbij doen, maar die had er blijkbaar geen zin in, oftewel hij doet het niet meer :oops:

De gesnoerde machine is een fractie langer dan de accu variant.
20240331_082411.jpg


Maar schuif de accu erop en beide machines zijn nagenoeg even lang.
20240331_082608.jpg


20240331_082436.jpg


20240331_082456.jpg


20240331_082625.jpg


20240331_082628.jpg


20240331_082728.jpg


Zoals eerder gezegd worden de andere machines van Rupes met een geperforeerde backingplate geleverd. Dit zorgt ervoor dat de machine koele lucht door de pads heen blaast zodat deze niet warm worden.
De accu variant heeft een 'massieve' backingplate van metaal (voert warmte beter af?) met een rubber bescherming eromheen zodat, mocht je tegen opstaande randen aan zitten met polijsten, deze beschermd worden.
20240331_082734.jpg


20240331_082738.jpg


De accu machine is een stuk minder hoog dan de Mark III.
20240331_082850.jpg


Het contragewicht van de accu machine is een stuk kleiner.
20240331_123816.jpg


20240331_123831.jpg


En om te laten zien hoe goed alles op elkaar afgestemd is en hoe goed uitgebalanceerd de machine is, deze een stuk laten draaien met en zonder backingplate.


Geluid:
Behoorlijk verschil in geluid!
Dit komt omdat er in de Mark III een metalen tandwieloverbrenging zit en in de accu versie zijn deze gemaakt van composiet materiaal.
De 230 volt versie heeft een ouderwetse koolborstelmotor en de accumachine een koolborsteloze motor.


Leuk zo'n machine in het luchtledige laten draaien maar dat zegt natuurlijk niets.
Dus heb ik ook beide in de praktijk getest. Hetzelfde paneel, dezelfde pads en pasta en geprobeerd van laag in toeren naar hoog in toeren te werken.
Daar waar de HLR15 relatief stil is, zo hard gierde de Mark III. Nu werkt de omgeving waar ik aan het werk ben ook niet echt mee, een hal van 8 meter hoog, 6 meter breed en 35 meter lang. Het galmt behoorlijk dus.
Daarom is het altijd verstandig om gehoorbescherming te gebruiken!



20240331_093327.jpg


Conclusie:
Ik had echt verwacht dat ik continue accu's aan het wisselen moest maar ik heb beide accu's maar 1 keer op te hoeven laden.
Nu is het zo dat je niet 45 minuten aan 1 stuk door aan het polijsten bent. Stukje polijsten, machine uit, lak schoon maken, machine aan, lak inspecteren enz.
In mijn geval had de auto géén zware correctie nodig (1 stap met Rupes blauw/blauw en 1 stap geel/geel) dus ik kon met gemak de auto doen. Ik had ook niet het gevoel en idee dat ik de 230 volt machine écht nodig had of dat ik tekort kwam.

Zijn er nog verbeterpunten?
Het zou mooi zijn om wisselstukken erin te zetten a la Flex PXE80 zodat je de slag kan kiezen. Soms vind ik het fijner om met 8mm slag te werken dan met 15mm.
En wat ik ook wel fijn vindt, is een opbergkoffer zoals een (Festool) Systainer in plaats van een kartonnen doos maar dan wordt de prijs nóg hoger.

Voor en nadelen:
+ vrijheid
+ geluid
+ makkelijk te handelen
- prijs!
- prijs!
- prijs!

Is de machine echt z'n geld waard? Aan de ene kant zeg ik ja, aan de andere kant nee.
Voor mij persoonlijk heeft de machine géén toegevoegde waarde aan m'n bestaande machinepark (8 stuks). Ik heb me hier jaren mee gered en zal de komende jaren me er ook mee redden.
Ook gebruik ik een accumachine te weinig. Is het je dagelijkse werk, dan is het de moeite waard (en zeker zakelijk) of als je veel op locatie werkt.
 
Laatst bewerkt:
Als ik je verslag goed heb begrepen duurt het langer om een accu leeg te trekken dan op te laden, dat betekent dat de accu's dus met hoge laadstromen geladen worden. Dat roept bij mij direct vragen op over de levensduur van de accu's.

Aanvullende vragen:
- je kunt ook laden met 1 accu in de lader (dus als de andere gebruikt wordt)
- kun je ook de laadsnelheid verlagen, om zo een langere levensduur van de accu's te krijgen (net zoals een EV steeds aan de snellader hangen ten koste gaat van de levensduur van het accupakket).
 
@Cordoba,
Ja, je kan ook 1 accu opladen.
Het opladen duurt zo'n beetje 50~55 minuten maar omdat je niet aan 1 stuk door 45 minuten aan het polijsten bent, is de accu sneller opgeladen dan dat je er 1 leeg maakt.
Je kan de oplader niet instellen qua laadsnelheid.
Ik weet dat de duolader DC18RD van Makita een laadstroom van 9.0Ah heeft en deze een 18V 5.0Ah binnen 45 minuten heeft opgeladen. Ik denk dat het bij de Rupes niet veel anders is.
Zal morgen eens kijken wat de laadstroom van de Rupes lader is.
 
Mooi gedaan! Het geluid viel mij meteen op: dat zit netjes in elkaar en je hoort dat het soepel draait.

Nu heb je niet hoeven harken maar heb je nog verschil gemerkt in de warmteontwikkeling met de nieuwe backing plate?

En ik lees niets over het wel of geen verschil in correctiekracht en/of "stall". Dat zou ik een verrijking van je toch al mooie review vinden. Ik lees her en der namelijk dat de draadloze Flex XFE 15 iets eerder schijnt te stallen dan de snoervariant en daardoor een fractie minder correctiekracht heeft.

Los van de prijs haal ik er in ieder geval uit dat je dik tevreden bent over de machine.
 
Mooi verslag en ja het geluid is wel een groot verschil. Maar hoe zou het gaan met de accu's als je die maar 1 of 2x per jaar gebruikt?
Zie het aan mijn PXE80 die gebruik ik ook niet heel veel en moet zeggen merk wat accu's betreft daar nog niks van.
Al blijft dat met accu's wel een nadeel vind ik op langere termijn.
 
@RoCo, mede door de open celstructuur van de Rupes pads, wordt het niet warm en stallen doet de accu machine niet.
Net even voor je getest, niet op m'n auto maar op de (metalen) muur. Ik heb flink kracht gezet en de machine schuin gehouden.
Getest met volle accu.



@schaef, ik durf het je niet te zeggen wat de degradatie van een accu is bij niet veel gebruiken.
Wel zijn er een aantal voor en nadelen van een Li-ion accu.

- diepontlading
- gevoelig voor zeer hoge temperaturen
+ licht van gewicht, al is dat relatief
+ géén geheugenfunctie
+ groter opslagcapaciteit
 
Hele mooie en duidelijke review. Ik verwacht dit jaar een nieuwe machine te mogen gaan aanschaffen.

Al blijf ik twijfelen tussen Rupes en Flex. In beide gevallen weinig ervaring mee met de grotere DA. De fxe80 is dan wel echt een vriendje geworden de laatste 1,5 jaar.

Nogmaals ziet dit er wel heel erg doordacht en krachtig uit.
 
Dank voor je mooie review!
Met de accumachine alsnog gehoorbescherming dragen als je er langdurig mee werk dus.