• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kras in plastiek bumper

Delphine

Detailing rookie
25 aug 2025
4
2
Hallo,
Ik ben Delphine, rij graag in een mooie en propere auto, en deed al meerdere keren beroep op jullie forum om m’n auto te optimaliseren :)
Vandaag heb ik een probleempje waarbij ik graag jullie raad wil:
Ik rij met een Peugeot 3008 (van 2020) en merkte dit weekend plots een snede/kras in de vorm van een halve cirkel in mijn bumper. Ik ben heel zeker dat ik nergens tegen reed en met niets tegen mijn auto zat bij het in- en uitladen. Eerder deze week nog de auto gewassen en de wat afgekeurde bumper met plastic bumper restore middel opgepoetst. Toen niets op te merken!
Kunnen jullie me helpen?
- wat zou deze schade veroorzaakt hebben?
- kan ik iets doen om de schade te herstellen of minder te doen opvallen? Bestaat er iets om te vullen zodat het hoogstens een lichte kras lijkt?
- soms heb ik het idee dat het van binnenuit komt, maar dat lijkt met absurd en ergens ook ondenkbaar?
- nog andere tips of ideeën die me kunnen helpen bij het verwerken van dit verdriet? (Elke schade of kras valt me altijd zwaar…)
Alvast bedankt voor jullie hulp!!!
Delphine

Bijlagen

• IMG_2574.webp
    IMG_2574.webp
    132,2 KB · Weergaven: 108
  • IMG_2581.webp
    IMG_2581.webp
    177,2 KB · Weergaven: 102
  • IMG_2582.webp
    IMG_2582.webp
    73,5 KB · Weergaven: 109
Gezien de vrij kleine diameter lijkt het een afdruk van een stuk pijp (loodgieter?), of misschien een hoog geplaatste uitlaat van een scooter ofzo. Misschien dat @Andy advies kan geven, op foto lijkt het mij wat diep om het gewoon met lak op te vullen, maar Andy kan dat beter beoordelen.

• Leuk
Reacties: AndyVR en Delphine
Misschien dat je het ietwat kan maskeren met een kunststof plamuur, maar door het relief eromheen wordt dat wel erg lastig, helemaal weg krijg je het dus denk ik nooit.

• Leuk
Reacties: Delphine
Om het kleur verschil zou ik mij niet druk maken.
Zal geen wit zijn.
Normaal als het voor bumper is dan zal de kleur dicht bij het origineel liggen.
Maar wat je hebt uit gezocht lijkt mij wel goed.
Omdat het maar een kleine reparatie is maak je ook een klein beetje aan.
Zorg dat je het zo goed mogelijk aanbrengt dus zeker niet teveel.
Alles wat teveel is moet er weer af.

oké Wat ik nog niet helemaal snap: zou je die kunststof / plastiek bumper opschuren? Kan dat geen kwaad?

Dan schuur je het bestaande relief weg, dus maakt het de plek waarschijnlijk juist meer opvallend. Met zoiets als plamuur het plekje alleen zeer goed schoonmaken en ontvetten, en dan vullen, en dan zou je met iets dat ongeveer hetzelfde relief heeft een beetje kunnen spelen om het te laten lijken op de rest.
Hoe goed je het gaat zien zal inderdaad afhangen van hoe dicht het prutje bij de kleur in de buurt komt.

• Leuk
Reacties: Delphine
- Ik vermoed iets zoals Cordoba ook al zei, je ziet de ronde tekening wat lijkt op het eindstuk van een uitlaat/demper.
Je mag zo goed voor jouw wagen zorgen, helaas doen daarom anderen dat nog niet... De jammere realiteit.
- Je kan zeker iets doen aan deze schade, van maskeren tot quasi onzichtbaar herstellen.

Hieronder wat ik zou doen:

* Allereerst de te herstellen locatie proper maken
* De schade wat opruwen/schuren met P 150-180, beperk de plek en ga niet te groot.
* Maak het oppervlak stofvrij en ontvet met een milde ontvetter, je wilt het plastic namelijk niet doen smelten met een agressieve thinner bijvoorbeeld.
* Controleer als de schade naar binnen of naar buiten puilt. Mocht de schade wat naar buiten puilen, dan kan je dit gedeelte met een föhn opwarmen voorzichtig en vervolgens naar binnen duwen tot de schade niet meer uitpuilt.
* Gebruik plamuur speciaal voor plastic, zoals hieronder:
550x425.webp

Deze plamuur gebruikte ik zelf in mijn vorige carrière.
De tube bovenop de pot is de verharder voor de plamuur, is noodzakelijk erbij te gebruiken.
Gebruik ongeveer 1 stipje verharder ter grootte van een erwt bij een hoeveelheid plamuur zoveel als wat in een koffielepeltje zou passen, hanteer deze verhouding ongeveer. Steeds de verharder goed mengen onder de plamuur totdat je geen rood meer ziet (de verharder is roodgekleurd, de plamuur zelf is zwart van kleur).
* Smeer de plamuur dunnetjes over de schade, doe dit zeker niet te dik. Je kan altijd nog een 2de laagje plamuur erover smeren mocht de deuk/kras onvoldoende opgevuld zijn.
* Laat de plamuur even goed drogen en voel na 10-15 minuutje eens voorzichtig als deze is uitgehard, je kan ook een föhn gebruiken om het drogen te versnellen maar let op dat je voldoende afstand bewaart en houd de föhn niet stil op 1 plaats maar wapper wat met de föhn. Plastic vervormd namelijk bij een te hoge hitte.
* Gebruik wat schuurpapier P 220-240 om de plamuur te schuren, bij voorkeur met een schuurblok of een houten blokje (met daarop het schuurpapier) zodat je de plamuur mooi kan afvlakken.
* Na het schuren inspecteren, ontstoffen en ontvetten. Nu kan je de vorige stappen herhalen mocht het resultaat nog onvoldoende zijn, zo niet dan kan je verder.
* Schuur rondom de schade met P320-400, zie foto.
IMG_2574.webp

De rode cirkel is waar de plamuur ongeveer zal zijn qua grootte. Het gebied binnen de rode lijnen mag met P320-400 geschuurd worden maar ga niet te ver, probeer het klein te houden.
* Goed ontstoffen en ontvetten.
* je kan nu met een specifieke structuurspray het gebied lakken. Zorg wel dat je de juiste structuurspray en kleur gebruikt, dit kan van grof tot heel fijn gaan en van grijs tot pikzwart. Test eerst op een stukje karton om de feeling er wat in te krijgen en om de gewenste laagdikte/structuur te vinden.
Spray zoals hieronder:
mipa-bumper-paint-kunststoflak-spuitbus.webp

Ik heb in het verleden nog wel zulke bumpers hersteld waarvan je vaak toch al goed moest kijken om de oude schadelocatie terug te vinden.
De kans blijft wel dat je het zal zien, zeker als je het nog nooit hebt gedaan maar het gaat er in ieder geval stukken beter uit zien mits goed aangepakt.

Laatst bewerkt:
Waw ☺️ dank je wel voor de goeie tips. Ik heb inderdaad juist wat schrik dat ik nog onvoldoende feeling heb en het erger zal maken, maar dit advies zal zeker helpen!

• Leuk
Reacties: AndyVR