• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lexus ISF zwart marring en blijft krassen

Justinltr

Detailing rookie
9 jun 2026
8
15
Heren goedemiddag,

Inmiddels al eea aan polishes compounds en pads geprobeerd, het lukt. Maar niet zoals ik het wil.

Mijn isf heeft obsidian black 212 en ik denk dat de clearcoat super zacht is.

Heb geprobeerd te polijsten maar zelfs met finishing polish houd ik krassen en swirls na het afvegen met microvezel… zelfs zo zacht dat ik met microvezel gewoon krasjes maak.

Wie o wie kan mij uit m’n lijden verlossen en mij de juiste tips geven om m’n beestje weer prachtig te krijgen.

Ik hoor het graag! (Zie foto’s)

Justin

• Leuk
Reacties: Stefan O
@Stefan O heeft redelijk wat ervaring met Lexus lakken wie weet heeft hij nog wat tips .
Op basis van mijn eigen ervaring zou ik aanraden om elk geval doeken met gesloten lus te gebruiken.

Als de auto strak is kun je overwegen om de auto te voorzien van een glascoating dat kan helpen om nieuwe swirls te voorkomen en wellicht wordt de lak er iets harder/krasbestendiger van.

Zwart is een Pita als het zacht is.

Voorbeeld van marring na een nieuwe Peluche Verde ;

Jaguar XK8 Haze.webp

Optie is om de laatste polijststap samen te voegen met beschermen.
Dus een zachte pad op een lage stand met wax of sealant. De Pad geeft dan het laatste polijsteffect.
En dan zonodig afnemen met een doek met gesloten lus, zoals hierboven aangegeven.

Dag @Justinltr, klopt idd wat @Ric325i zegt. Zachte doeken gebruiken met gesloten lus. Bijna aaiend afnemen, niet boenen.
Ontvetter gebruiken bij het afnemen en als laatste stap de Gyeon primer. Afschalen is heel belangrijk, geen grote stappen. Echt van grof naar heel fijn. Het mooiste zou zijn als je een dusdanig zachte pad gebruikt met de primer en een beetje doorwerkt dat je nagenoeg niet hoeft af te nemen. Hele uitdaging zo’n ISF maar wel ontzettend vet.

Plaatje erbij met het resultaat…..als glas.
0bd2297b-e4cd-405b-98da-569c82903e84.webp
80369ca3-d0f4-4d17-8564-5694b54b418f.webp

@Stefan O inmiddels aantal doeken besteld met de primer erbij, ben zeer benieuwd hoe perfect ik haar kan krijgen…. Zie dat je ook een isf hebt gedaan dus moet mogelijk zijn. Nog meer tips?

• Leuk
Reacties: Ric325i
@Justinltr ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met polijsten maar de volgende tips zijn sowieso belangrijk voor een goed resultaat.
Werk met hoogwaardige polijstpasta’s. Mijn favorieten zijn o.a. Sonax, Menzerna, Scholl, Gyeon om er een paar te noemen. Werk met goede en vooral schone pads, ik heb er voldoende om niet tussendoor schoon te hoeven maken. Mocht je niet zoveel hebben….na ieder paneel schoonmaken. Werk op de juiste snelheid, het is niet zo dat je meer correctie behaalt als je de machine op de hoogste stand zet bv. Werk rustig en controleer je werk. Je behaalt niet altijd een 100% correctie.
Daarnaast is een goede voorbereiding vanzelfsprekend.
Daarnaast zijn er nog honderden tips……mocht je niet zoveel ervaring hebben dan is het vooral lezen (forum) filmpjes kijken, uitproberen of een keer met iemand meekijken.

4346aed1-a979-4a13-bfba-75eb213f2b0c.webp
688a9525-770d-4836-9bba-04fe0855d525.webp
933703d2-9e03-4d66-891d-ac4367efc0e4.webp
Het was overigens zo…….moeilijkste lak die ik tot nu toe heb meegemaakt. Meerdere Lexi verwend maar nog niet eerder zo moeilijk als de ISF. Prachtige wagen maar die lak…….als hij goed en strak is een goede coating erop smeren. Bij vragen…..stuur maar een PB.

En als een coating binnen de mogelijkheden ligt dan zou ik kiezen voor eentje die de lak ook harder maakt en/of 2 lagen van kan aanbrengen.
Ik weet niet of dat 100% de oplossing is maar ik denk dat het zeker bij gaat dragen.

Zulke lakken zijn een ramp voor iemand die zijn lak zeer strak wilt houden.
Zoals @RedCat laat zien geeft een nieuwe Peluche Verde al marring en dat is niet omdat de kwaliteit van de doek niet goed zou zijn maar omdat het type vezel voor dit soort lakken veel minder geschikt is.
Wat je zoekt zijn gesloten lus doeken en heel handig dat je daar bij ons op kunt filteren:
Linkje naar de webshop hiervoor

Deze doeken geven minder kans op marring. Wij kunnen jou geen doek aanbieden met 100% garantie want dat is niet te doen helaas.
Maar zelfs als je hem 100% strak weet te krijgen moet je de auto toch een keer wassen en ook dan zijn er speciale producten voor gevoelige lakken maar ook die zijn naar onze mening niet 100% veilig. Denk aan de Delimitt of Delicato.

Droogdoek is ook een risico op marring, nog groter dan een washandschoen omdat je ook deels droog gaat wrijven.
Deppen werkt nog het beste, spoel de auto af met een tuinslang zonder eindstuk zoals in dit filmpje.

Daarna deppend drogen en dan werken kleine doekjes beter dan grote (lichter in gewicht). Met het goed afspoelen moet je het met één doek kunnen redden maar een tweede is handig voor de zekerheid. Een blazer is drogen zonder contact maar als je buiten staat ben je vaak niet snel genoeg en droogt het water aan de andere kant van de auto al op.

Tip: wees niet té kritisch want dan wordt het geen leuke tijd. Je gaat marring krijgen al was je met 100 washandschoenen en 60 emmers.
Gelukkig zijn er wel producten die het goed weten te verbergen zoals QD+van Poorboy's World.

Succes en onthoud: in de schaduw zie je geen marring dus altijd ogen dicht houden in de zon ;)

@Ric325i @Dibbuz @Stefan O @Jansen

Vandaag aan de gang gegaan met de nieuwe zeer zachte pad + de primer van gyeon in combinatie met de bald wipe. Resultaat lijkt tot nu toe echt beter dan wat het ooit is geweest.

Bedankt voor de adviezen, ik ga toch maar eens de hele auto aanpakken vrees ik!

Zie bijlage voor het verschil

Bijlagen

• IMG_0321.webp
    IMG_0321.webp
    146,7 KB · Weergaven: 47
  • IMG_0303.webp
    IMG_0303.webp
    76,8 KB · Weergaven: 47
  • IMG_0301.webp
    IMG_0301.webp
    62,7 KB · Weergaven: 47
  • IMG_0300.webp