• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail 1ste keer. "Tevreden" maar wat doe ik fout.

Leen

Detailing addict
7 jun 2017
42
65
Afgelopen weekend voor het eerst de Lexus onder handen genomen. En voor de eerste keer machinaal. Ik heb nul ervaring en dat blijkt ook wel aangezien er nog genoeg krasjes zijn, waarvan ik denk/zeker weet dat die eruit kunnen, en ik dus ook NIET ECHT tevreden ben. Maar aldoende leert men en heb alweer zin in de volgende keer.

Maar mijn vraag aan jullie is, Wat doe ik fout?

Dit is wat ik heb gedaan:

- Wassen volgens twee emmer methode. (Dodo Juice - Born to be mild)
- Kleien. Mequiars en Poorboys - spray and wipe.
- Auto afgespoeld met water en gedroogd.
- Light cutting pad Orange met Raffini Mezzo. (niet echt resultaat)
- Heavy polishing pad Green met Raffini Veloce.
- Foam cutting pad Yellow met Raffini Veloce.
- Light cutting pad Orange met Raffini Finale.
- Auto afgenomen met Gyeon prep. (erg fijn en lekker middeltje)
- Foam finishing pad Red met Poorboys black hole.
- handmatig wax aangebracht. Poorboys Nattys paste wax blue.

Ik denk zelf dat ik te kort heb gepolijst of te snel over het oppervlak gegaan. Hoelang moet je eigenlijk polijsten?
Ik hoor graag van jullie.

Resultaat:
image1-2.JPG

image2-1.JPG

3 dagen later, ongewassen en eigenlijk niet gereden.
image3.JPG

image4.JPG
 
Ik zou zeker even een paar filmpjes kijken om een idee te krijgen van de snelheid. Daarnaast, je hebt net zoveel hits nodig als je zelf nodig acht. Met een écht harde lak is het niet raar als je 4 hits nodig hebt met de combinatie 'Heavy polishing pad Green met Raffini Veloce'.

Daarnaast kan het ook zijn dat als je je pads niet genoeg schoonmaakt ze dichtlopen met middel en je dus cutting power verliest. Te weinig of te veel middel of het niet genoeg doorwerken van je middel kan daar ook voor zorgen. Veloce heeft naar mijn ervaring nog wel eens twee dambord patronen nodig om helemaal doorgewerkt te zijn.
 
Je zegt het zelf al; Te snel bewogen met polijsten. :)

Wanneer je Veloce op Geel pakt, dan ben je best wel grof bezig. (In de lijn de grofste combi) Dus je zal langzamer moefen bewegen en de korrel ook de tijd geven om daadwerkelijk wat te doen én om af te breken.

Daarbij vind ik je combinaties ook wat vreemd. ;)


Greeetz
 
- Light cutting pad Orange met Raffini Mezzo. (niet echt resultaat)
- Heavy polishing pad Green met Raffini Veloce.
- Foam cutting pad Yellow met Raffini Veloce.
- Light cutting pad Orange met Raffini Finale.

Dit snap ik niet.

Oranje met Mezzo te weinig resultaat, oke maar dan Groen (zachter) met Veloce en daarna Geel (hardst) met Veloce? En Oranje met Finale?

Ik denk niet dat de lak hard is (geen basis, maar gedachte) waardoor je met Oranje en Veloce eerst resultaat boekt, hierna afschalen met Groen en Mezzo en dan Wit met Finale.

Het tempo is allerzeerbelangrijkst. Rustig aan, langzaam een stukje werken en dan je werk beoordelen door het af te nemen met Prep en dan verder gaan op basis van die informatie. Probeer eerst eens een paneel helemaal goed te krijgen (80-90%) en dan deze werkwijze op de rest van de auto toe te passen. Scheelt erg veel tijd en scheelt een 2e keer te moeten.
 
Ik was in de veronderstelling dat de groene pad (heavy polishing pad) harder is dan de oranje. (light cutting pad) vandaar dat ik in mijn beleving van zacht naar hard aan het gaan was.

En qua hoelang polijsten? Blijf ik doorgaan tot het stof wordt zeg maar of dat het nog een beetje "vettig" is.

En ik was m'n pads tussentijds met de padwasher.
 
@Leen het meeste is al gezegd.
Wat wel handig kan zijn, is dat je even een schemaatje van dit forum download waarop alle pads qua gradatie staan genoemd evt in relatie tot het polijstmiddel.
@Istnogferarie En mij staat bij @nicknameless hebben van die handige overzichtjes gemaakt.
Toen ik pas aan de slag ging met een DAP, toen nog een 500, had ik een dergelijk schema bij in mijn detailtas gestopt. Ik val nog steeds weleens terug op dergelijke schema's. Enne.... al doende leert men!
 
Dambordpatroon maken en het polijstmiddel is dan al flink transparanter geworden. Dit duidt erop dat de korrel al goed afgebroken is en de lubricerende werking ook minder word.


Greeetz
 
Ook even opletten dat de kleuren verschillen per merk, dus in een vraag of verslag graag het merk van de pad erbij vermelden. Dan ook het overzichtje zoeken dat bij het merk pad hoort.

De eerste keer leer je veel en de tweede keer minder maar wat meer van wat anders
Als alles de eerste keer gelijk lukt is de lol er vanaf ;)

Over een poosje gewoon opnieuw aan de slag
Tevreden zijn met waar je dan bent
En de volgende keer weer wat verder

Succes.
 
@RedCat was ik vergeten te vermelden inderdaad maar ik heb de Monello pads. En wat je zegt als alles de eerste keer lukt is de lol er snel vanaf. Ik heb in ieder geval weer zin om aan de slag te gaan.
 
@Istnogferarie die van Monello heb ik, maar verkeerd geïnterpreteerd. Die tweede daarentegen had ik niet en die lijkt me superhandig. Mijn dank is groot. Top!
 
De Faro, al moet ik zeggen dat ik na de gele pad niets meer gecheckt heb en dat is FOUT. Ga op korte termijn, wanneer het weer fatsoenlijk weer is, lekker opnieuw beginnen en dan gewoon een paneel zoals Istnogferarie al aangaf. En van daaruit verder werken.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Zoals ik al zei; De korrel onder de pad wel tijd geven om te werken. Check wat filmpjes en krijg een idee hiervan. Althans, er kan nogal wat verschil zitten tussen de manier van polijsten, maar voor het idee is het een begin.

Het polijstmiddel moet mooi transparant worden en dan is het doorgewerkt.

Ook de hoeveelheid poliistmiddel is iets om op te letten.

Machinestand eveneens een factor.

Pads op tijd reinigen.

Enzovooorts...


Dit zou je moeten kunnen opsommen voordat je begin, haha! ;)
 
Voor mij is je grootste fout (wat je zelf aan geeft) dat je de lak niet heb geïnspecteerd.

Zeker bij het corrigeren moet je na elke hit ontvetten, en de lak inspecteren. Als je niet tevreden bent doe je nog een hit... en nog 1.. en nog 1.
Tot je tevreden bent. Daarna ga je afbouwen met lichtere combinaties. Dat is het verschil tussen een poetser en een detailler.

Dat je de krassen na een paar dagen ziet zegt genoeg.
 
En anders...........ff een keer meekijken met een ervaren detailer, dat helpt ook enorm.
Weet niet of er iemand bij jou in de buurt woont die een keer wil meekijken?
Scheelt een hoop geklooi.
 
Naast de genoemde punten hierboven, kijk ook eens dit filmpje:


Dit geeft je een goede indicatie hoe, en met welke snelheid je moet polijsten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: opelmark
het meeste is wel gezegd zo, de grootste 'fout' is onervarenheid, maar je weet het forum hier te vinden dus dat is al een pluspunt.

je hebt geen woonplaats vermeld anders zou wellicht een van de meer ervaren poetsers je wellicht kunnen helpen, een clinic volgen bij carclean is ook een manier.

veel filmpjes kijken op youtube kan, maar er zitten ook veel onzin filmpjes tussen en iedereen ontwikkelt zijn eigen manier door de jaren heen met producten die kun het beste bevallen.