• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

2 carnauba waxen gebruiken: meerwaarde en zo ja, welke on top?

Zesser

Detailing addict
28 mrt 2011
77
55
Binnenkort ga ik mijn Golf Variant nog eens waxen.
Vorige keer AG SRP gebruikt met Coll. 915 wat best een mooi resultaat gaf.
Nu zou ik willen proberen met de AG High Defintion wax en de Coll. 915 om te kijken of een 2e laag wax een meerwaarde heeft.
Maar welke zou ik gebruiken als toplaag, de wax met het hoogste carnaubagehalte (welke is dit?) of de meest duurzame (volgens mij de Coll. 915?).
Zou 2 waxen gebruiken een meerwaarde betekenen voor glans/duurzaamheid?
Bedankt alvast voor jullie adviezen...
 
persoonlijk zou ik de Colli onder doen, langste standtijd gelijk op het lakwerk voor optimale hechting ;)
 
Ik zou hetzelfde doen als Ivo.
Denk dat dan ook de AG HD wax beter tot zijn recht komt.

(maar er spookt nog even iets door mijn hoofd over waxen die niet lekker zouden pakken bovenop Collinite waxen)
 
ik zou eerst de AG SRP gebruiken gevolgd door de extra gloss protection wat echt een hele lange standtijd heeft en daar de high definition wax erop.

als kers op de taart!
 
Niet om 't een of 't ander, maar op Detailing World is ergens een aardig wetenschappelijk opgezette test te vinden die aantoont dat een 2e waxlaag maar één effect heeft: het maakt de eerste laag dunner.....
Zie ook dit oude draadje: https://forum.Carclean.com/threads/studie-dikte-van-waxlagen-en-sealants.2993/
 
Een bekend artikel, maar je conclusie is verkeerd. Die proef laat namelijk zien dat bij die specifieke wax, Vintage, de dikte was toegenomen na het zetten van een tweede laag. De standaard deviatie laat wel zien dat je de metingen en de verschillen eigenlijk mag verwaarlozen, maar ik vind persoonlijk toch dat je wel wat kan halen uit die verschillen.

Pas bij de derde laag zie je dat de laag niet meer toeneemt. Bij een eerdere test met Collinite 915, zag je exact hetzelfde: een dikkere laag na 2 lagen en geen baat meer na de derde laag.

Bij opti-seal zie je wel dat de 2e laag niks toevoegt, zelfs schadelijk is voor de eerste laag. Maar dat is niet verassend, Opti-seal is een spray sealant die bomvol zit met oplosmiddelen (het is niet voor niks een WOWA: wipe on, walk away).

In ieder geval: Een tweede laag is bij natuurlijke waxen altijd aan te raden, niet alleen om de laag dikker te maken, maar ook om er zeker van te zijn dat je geen plekjes hebt gemist.
 
Maar ook platter/samengeperster/harder.
Het gaat niet zozeer om de totaal dikte van de waxlaag/lagen, maar ook meer om de dichtheid van de totale waxlaag.
Daarbij geeft een 2e laag een grotere zekerheid qua dekking.
Dodo Juice heeft ook een test gedaan mbt colour charging; meerdere layers met een gekleurde wax gaf een verduidelijking van de kleur ( al dan niet voor een bepaalde tijd, kan een mooi extra effect geven voor die duur )
Tevens kan je ook gaan denken dat de ene laag een langere standtijd heeft en dan topping voor een mooie beading zorgt.
In elk geval ben ik bang dat het 1 van de dingen zijn waarbij er een hoop pro vs contra standers zullen zijn.
Beste is te doen waar je zelf het meest prettigst bij voelt, en/of zelf het beste resultaat mee behaald ( denkt ) te hebben
 
ik zou eerst een goeie sealant doen en dan een van de waxen ;)

ps. heb je geen foto's van je variant, ik heb nl. ook een variant in de bekende LC9Z variant :grinning:
 
LZ9W is mooier w^^w

Zou inderaad eerst een sealant aanbrengen en dan de wax, verdubbel je bijna je standtijd!
 
Iedereen bedankt voor de meningen en tips.
Ik zal er nog eens over nadenken wat ik doe, maar misschien inderdaad eens een sealant proberen en dan de wax als toplaag.
Zou eens de Wolfgang DPGS willen proberen, maar kan ik direct na deze laag bijv. de Coll. 915 aanbrengen of moet deze eerst uitharden?

Ivm de kleur, op mijn gelijkvormigheidsattest vind ik "Schwarz 2T2T" terug.
 
De DGPS moet na het uitwrijven minstens 12 uur droog staan. Met andere woorden, het mag niet blootstaan aan regen of een hoge luchtvochtigheid.

De polymeren in de DGPS moeten goed aan de lak kunnen hechten, vandaar de 12 uur 'rust'.

Dit geldt ook voor het layeren ervan. De DGPS moet kunnen uitdampen.