• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Reageer op onderwerp

Afgelopen weken heb ik me over deze Alfa gebogen. Er was veel eer aan te behalen en ik kon rustig de tijd nemen om het uitgebreid aan te pakken, hij is nl van mijn vrouw. Eerst het resultaat, je zou niet (meer) zeggen dat hij 10 jaar oud is:


[ATTACH=full]151669[/ATTACH]

[ATTACH=full]151670[/ATTACH]

[ATTACH=full]151671[/ATTACH]

De gevolgde stappen:

  • wielen reinigen
  • Auto foamen, twee emmer was, afspoelen.
  • Ijzer verwijderen, afspoelen en drogen.
  • Trim aftapen, ontvetten en lakdikte meten.
  • Twee staps polijsten
  • Ontvetten, ontvetten.
  • Twee lagen Nanolex Si3d.
  • De banden gecoat.
  • De plastic trim schoongemaakt en met solution finish behandeld.
  • Motorruimte en interieur aangepakt.
  • Afgetopt met Si Finish.
  • Ruit gepolijst en in de Clearvue
  • Veel puntjes op veel “i”tjes…

Er waren wel wat bijzonderheden. De auto was een paar jaar geleden al gecoat, kleien was niet nodig. Op de motorkap zaten een aantal diepere plekken van ingebrande besjes en of vogelpoep. Die heb ik in meerdere stappen met Kovax dry schuurpapier op de Rupes Nano geschuurd om het zo goed als mogelijk te krijgen. De trim was erg verweerd en mijn eerste ervaring met Solution Finish is zeer positief. En het was mijn eerste keer met Si3D. In vergelijking met andere coatings best makkelijk te verwerken, wel fijn dat je niet zoveel hoeft af te nemen dus minder doeken verpest, je moet het wel wat langer uitwrijven. Resultaat mag er zijn en gezien andere positieve verhalen op het forum zal het met de duurzaamheid ook wel goed zitten dus voor herhaling vatbaar, al wil ik eerst de nieuwe Evo lijn proberen.


Hier nog wat meer plaatjes. Hij (of is een Giulietta een zij?) was best vies:

[ATTACH=full]151626[/ATTACH]

Vies met nog wat kruitsporen:

[ATTACH=full]151639[/ATTACH]

Dus eerst wassen:

[ATTACH=full]151628[/ATTACH]

Non ferro zie je niet op een zwarte auto:

[ATTACH=full]151627[/ATTACH]

Er was nog maar weinig sheeting over:

[ATTACH=full]151630[/ATTACH]

Voor een auto die twee jaar lang met de hand gewassen is vond ik de staat niet mee vallen:

[ATTACH=full]151633[/ATTACH]

Er zaten mn op de motorkap een aantal diep ingebeten plekken, waarschijnlijk zuur van besjes uit een boom.

[ATTACH=full]151631[/ATTACH]

Na het wassen leken de velgen best schoon.

[ATTACH=full]151634[/ATTACH]

Maar als je ze dan gedemonteerd goed bekijkt zie je dat dat dus echt niet het geval is.

[ATTACH=full]151635[/ATTACH]

Maar na wat borstels, APC en non ferro:

[ATTACH=full]151636[/ATTACH]

Wielkasten kan je dan meteen prima uitzuigen:

[ATTACH=full]151637[/ATTACH]

Lakdikte was in orde, inc vorige coating:

[ATTACH=full]151640[/ATTACH]

Er zat nog een oude high spot in, alleen zichtbaar onder een goede lamp (of als je een detailer bent en je het 1x gezien hebt...):

[ATTACH=full]151642[/ATTACH]

Een doorn in het oog waren de zwarte trims tussen de ramen:

[ATTACH=full]151641[/ATTACH]

Eerst meerdere keren met APC en een melamine sponsje lopen boenen, goed laten drogen en daarna met Solution Finish "geverfd":

[ATTACH=full]151653[/ATTACH]

Resultaat mag er zijn:

[ATTACH=full]151655[/ATTACH]

Andere trim knapte er ook lekker van op:

[ATTACH=full]151658[/ATTACH]

[ATTACH=full]151660[/ATTACH]

[ATTACH=full]151654[/ATTACH]

Voor afnemen nog een beetje glimmend maar nadien is dat weg.

[ATTACH=full]151659[/ATTACH]

Het sponsje heeft het niet overleefd:

[ATTACH=full]151662[/ATTACH]

[ATTACH=full]151656[/ATTACH]

[ATTACH=full]151657[/ATTACH]

Een afgeknipte handpad past precies in de klink:

[ATTACH=full]151646[/ATTACH]

[ATTACH=full]151647[/ATTACH]

Na de eerste stap polijsten knapte hij al lekker op, nog wel een beetje een haze:

[ATTACH=full]151650[/ATTACH]

[ATTACH=full]151648[/ATTACH]

Met MF pads echt een uitkomst zo’n padwasher:

[ATTACH=full]151649[/ATTACH]

[ATTACH=full]151651[/ATTACH]

Plekjes op de motorkap geschuurd in meerdere stappen en daarna gepolijst. Grotendeels weg al was 100% niet realistisch:

[ATTACH=full]151643[/ATTACH]

Eerste keer met Nanolex, prima bevallen. Twee laagjes direct na elkaar per paneel:

[ATTACH=full]151663[/ATTACH]

De velgen stonden al in de coating, de banden nu ook. Die knapten er goed van op:

[ATTACH=full]151665[/ATTACH]Geen zonnetje maar erg tevreden met het resultaat:

[ATTACH=full]151666[/ATTACH]

[ATTACH=full]151676[/ATTACH]

En de eerste beading:

[ATTACH=full]151668[/ATTACH]