• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail 2016 Porsche Macan S

GuidoA

Detailing guru
15 jun 2020
461
135
Het is weer even geleden dat ik een full detail heb gepost, maar deze is wel weer een verslagje waard. Recent mocht ik de nodige uurtjes besteden aan deze dunkelblaue Porsche Macan S a.k.a. the rock... Om te beginnen een paar plaatjes van het eindresultaat:
IMG_7443.jpg

IMG_7444.jpg

IMG_7445.jpg

IMG_7441.jpg

IMG_7442.jpg


Ik ben vrijdag begonnen met wassen. Zaterdag polijsten en zondag coaten. De auto is 6 jaar oud en verkeerde op het eerste gezicht in uitstekende conditie, wel de nodige waskrassen en één diepere kras. De auto leek niet bijzonder vies, met kleien was er weinig vervuiling te bekennen, slechts 1 stukje teer dus al met al leek het een redelijk makkelijke klus te gaan worden. De inspectie leerde me dat de auto deels was overgespoten (3 panelen 250 micron, de rest van de auto ongeveer 150) en al eerder gepolijst was, getuige wat polijstmiddel hier en daar en een paar mooie polijstbanen van een rotary.

Tijd voor een testspot. Ik heb recent een Rupes Mille aangeschaft en de nieuwe Lake Country HDO CCS foam pads. Maar eerst mijn vaste referentie punt: Rupes gele pasta met gele foam pad. Dat deed vrij weinig met de waskrassen op de kap. Dus dan maar eens de oranje LC pad, dat deed ook niets, daarna de blauwe LC pad met een grove pasta, beter maar nog steeds lang niet goed genoeg, hmm toch grof geschut nodig. Over naar de blauwe LC microfiber HDO pad op de Rupes 15 DA met de grofste compound die ik heb. Dat begon er meer op te lijken maar hier en daar toch niet 100%. Gvd wat een harde lak. Zou ik dan toch een keer een rotary moeten kopen? Daarna de rupes blauwe wolpad op de Mille geprobeerd om te kijken of dat nog verschil maakte. Behalve dat het leek alsof ik net een schaap had geschoren op de motorkap was het resultaat hetzelfde. Bovendien is de Rupes 15mk3 met de MF pad 100x rustiger in de hand dan de Mille met wol. In eerste instantie was ik wel blij met de Mille maar ik ben er nog geen dikke vrienden mee geworden als ik ze zo naast elkaar gebruik.
Om toch het gewenste resultaat te halen de techniek iets aangepast, de Rupes op standje 6 (die ik normaal eigenlijk nooit gebruik), iets kleinere vlakken, iets meer druk, iets langer doorwerken. Daarmee kon ik toch >95% correctie halen met een set al waren er stukjes die toch twee keer moesten. En ondanks de zware combi eigenlijk geen haze.

De diepere kras uitgeschuurd met de Rupes ibrid met Kofax dry 1500-2000-2500-3000 en daarna weer gepolijst. Niet 100% maar zeker na het coaten moet je weten dat de kras er zat anders zie je het niet meer.
Voor de vorm afgewerkt met een finishing polish met SiO2 als voorbereiding op de coating, al deed het voor de glans eigenlijk niet zoveel meer. Zo was die ogenschijnlijk makkelijke klus door die k.. harde lak toch best pittig, maar het ergste moest nog komen...

Het coaten ging best voorspoedig, twee lagen en een flinke stapel doeken verder begon ik echt blij te worden van het resultaat. Tussen de bedrijven door het interieur schoongemaakt, gezogen, matten netjes geborsteld, etc. Alleen nog even het laatste klusje: de 21 inch velgen. Op het eerste gezicht leken die net als de rest van de auto in erg goede staat. Nou al met al een uur per velg besteed om ze te demonteren, grondig te reinigen, lees behoorlijk wat ijzer maar ook veel grote stukken teer, daarna ontvet, gepolijst en van binnen en buiten in de coating om ze daarna weer te monteren. Een mooi resultaat, maar mijn lesje wel weer geleerd, velgen zijn bijna altijd (tenzij ze echt nieuw zijn) veel meer werk dan je denkt en daar moet je een passend bedrag voor vragen of ze lekker laten zitten en alleen de buitenkant doen…

Zo blijkt maar weer dat de ene klus de andere niet is en ook al inspecteer je een auto grondig, dan nog kan het mee zitten of tegenvallen. Maar goed, het resultaat mag er weer zijn. Dus ik blij, eigenaar blij, eind goed al goed.

Nog wat plaatjes, een witte auto verveelt nooit:
714545A2-284B-4F57-BEE1-EE0C5724BA80.jpeg

Mooie polijstbanen voor en na:
939DFA07-FEDE-4614-8CD1-8DF0CDBE95CC.jpeg



7ACDD065-7062-4850-948D-E705A2DB3332.jpeg

De enige diepere kras:
482E399C-DE65-487B-9334-B888F04BC4CD.jpeg

De tegenvaller:
F854DB12-279B-4851-A46A-4BD1EA796807.jpeg

Klaar voor het coaten:
7861332D-E03B-41D2-B4DB-364330246AD1.jpeg

Mijn best gedaan:
9D49C38F-08EE-487A-A798-13F4731B2C64.jpeg

Prachtig interieur:
38AE4438-455B-451C-B6C1-F1B5F226DE1B.jpeg

Hier viel niets meer aan te doen, Porsche vraagt 250 euro voor vier nieuwe stukjes plastic! Gelukkig op MP voor 1/10 daarvan te bestellen want het stoort wel…
77BAFBA0-219F-4F1A-8352-AE3EE421B7B0.jpeg

En tot slot de before en after:
5A0B70DB-96E4-4311-87B4-9F5ADA3D90DF.jpeg
Dat was hem weer!
Groet,
Guido
 
Mooi verslag. Die staat er weer strak bij.
Kwa schuren. Is dat een beetje veilig? Ik heb ook een diepere kras op een van mijn deuren die er met polijsten niet uit gaat.
Ik heb ooit eens op mijn vorige auto geschuurd. Maar in een bepaalde lichtinval, zag je een donkere vlek.
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA
Mooi verslag. Die staat er weer strak bij.
Kwa schuren. Is dat een beetje veilig? Ik heb ook een diepere kras op een van mijn deuren die er met polijsten niet uit gaat.
Ik heb ooit eens op mijn vorige auto geschuurd. Maar in een bepaalde lichtinval, zag je een donkere vlek.
Kort gezegd: ja. De eerste keer is best spannend maar als je rustig opbouwt en dan netjes afwerkt voor je gaat polijsten dan valt het reuze mee hoeveel lak je weg haalt. Ik had misschien nog iets verder kunnen gaan maar liever iets te voorzichtig dan te veel lak weghalen.
Ik kan me twee redenen voorstellen dat je achteraf er iets van ziet: toch nog schuur krassen die niet goed zijn afgebouwd en weg gepolijst of en dat is misschien waarschijnlijker dat het geschuurde deel echt gladde lak oplevert terwijl een niet geschuurd deel op dezelfde lak toch iets van orange peel of oneffenheden heeft. Dan lijkt het misschien een donkere vlek maar is het eigenlijk een stukje perfecte lak dat beter reflecteert. Dat is waarom show cars vaak geschuurd worden. Eea ander wordt erg goed uitgelegd in dit filmpje:
En ik vind met de Rupes ibrid veel fijner als met de hand, makkelijker om gelijkmatig resultaat te halen.
 
  • Leuk
Reactions: Jenny2 en RoyR
Met de hand vind ik toch delicater én nauwkeuriger. Met de hand ben je in staat om de 'auqaplaning' op te zoeken en zodoende een heel fijn en voorzichtige schuurgraad te hebben. Met de machine mis je dat gevoel. Het is gelijkmatig, zeker, maar het gaat ook rap en als je niet uitkijkt té rap.
 
  • Leuk
Reactions: Jenny2 en RoyR

Vergelijkbare onderwerpen