• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

205 Dturbo: exterior detail

Wok

Detailing addict
8 mrt 2010
48
52
Eind vorig jaar heb ik me een extra hobbyauto aangeschaft: een Peugeot 205 Dturbo uit 1992. Overgenomen van de tweede eigenaar, die de auto maar liefst 17 jaar (!) in bezit heeft gehad. Technisch prima in orde (boekjes keurig afgestempeld) en an sich ook netjes gehouden. Wel duidelijke gebruikssporen en van detailing had de vorige eigenaar nog nooit gehoord...

Sinds de aanschaf heb ik de Dturbo nog altijd niet echt goed gewassen. Na de jaarwisseling heb ik 'em alleen een keer door de wasbox gejaagd om de vuurwerk- en kruitresten eraf te spoelen. Daarna nog helemaal niks mee gedaan, behalve een paar keer mee naar het werk gereden. Vandaag goed weer, dus heb ik de koets maar eens een full detail gegeven :)

Zo stond-ie erbij vanmiddag:
12889368375_cbdf5ee7d4_o.webp

Niet eens zo slecht, maar met de zon erop zijn de waskrassen toch duidelijk zichtbaar:
12889369335_b1443e6f14_o.webp

De plastics toch duidelijk verbleekt door 21 jaar en 311K km aan weersinvloeden:
12889370155_469d9c84ae_o.webp

Nog een detailshot van de krassen:
12889390915_983939523e_o.webp

Aan de slag in de wasbox (met twee emmers water en twee kisten vol met detailing spulletjes):
12889485283_d17ce068fe_o.webp

Daarna terug naar huis en de auto gekleid. Het was wel duidelijk dat dat in de afgelopen 21 jaar nog nooit was gebeurd... De klei kon daarna meteen de container in :roll

Even een hapje gegeten en daarna de spullen ingeladen en naar de loods gereden om te gaan polijsten...

Bandjes in de dressing gezet en de plastics en rubber behandeld. Kort intermezzo na het polijsten om de rug even bij te laten komen:
12889874974_bf97cc5f28_o.webp

12889447005_0e44dd97e0_o.webp

Het resultaat na een dagje buffelen:
12889874694_ccaa9fb171_o.webp

12889857724_0d0e6f55af_o.webp

12889505633_21b7150018_o.webp

12889836484_0df3f9e43a_o.webp

12889409135_1d50e1b2fc_o.webp

Ongeveer 80% correctie behaald. Ik heb het vermoeden dat mijn DAP900 defect is, aangezien op standje 2-3 (product verdelen), de schijf niet meer ronddraait zodra ik de pad contact laat maken met de auto. Ook op de hoogste stand (6) draait-ie niet van harte, terwijl ik nauwelijks tot geen druk uitoefen op het apparaat....

Gebruikte producten:
- Wassen (2BM) met Monello Lavare en Supernatural 'Wookie's Fist'
- Kleien met Monello Dolce Verde en DJ Born Slippy
- Gyeon Q2M Iron
- Auto Finesse Imperial Wheel Cleaner
- Monello Wheel Woolies
- Mother's Wheel Brush
- Wolfgang Black Diamond tire dressing
- Meguiar's APC (1:10, 1:4 en 1:1)
- Monello Raffini Veloce (op 5,5" Monello oranje pad en Monello oranje handpad)
- Monello Raffini Mezzo (op 5,5" Monello groen)
- Monelle Raffini Finale (op 5,5" Monello wit)
- Collinite 845 op zwarte Monello handpad
- Auto Finesse Revive
- Diverse foam pads
- Diverse Monello MF-doeken (Piccolo Nero, Peluche verde, Peluche Bianco)

Zo zeg. Die is er echt van opgeknapt! En wat een heerlijkheid zoeen loods. Heel knap gedaan. Misschien heb je nog garantie op je dap. Cc is iig altijd heel coulant. Volgende foto's wel met reclameloze kentekenhouders he ;) ? Heb je nu ook de binnenkant al kunnen aanpakken of krijgen we dat een ander keertje te zien?

Dank :) De binnenkant heb ik alleen een natte lap en een stofzuiger door heen gehaald, dus het interieur moet ik nog een keer goed onder handen nemen.

De auto is een soort van rijdend project, dus mettertijd volgen meer plaatjes ;)

Heel mooi wagentje. Leuk, zo'n dieseltje met GTI-bumpers en wielkastverbreders en de 1.9-velgen. Prachtig kleurtje ook, na het brandweer-rood de mooiste kleur voor een Sacré Numéro.

Misschien wel een een nieuwe voorbumper scoren, want deze ziet er niet echt ge-detailed meer uit. Tere plek die voorste bumper: kraken en breken bij het minste contact met een boordsteen of zo (ik spreek uit ervaring ;))

Vervangend bumpertje heb ik al liggen. Die wil ik echter tegelijk monteren met een automaat motorkap en een GTI-onderspoiler achter, zodat ik die delen in één keer kan laten spuiten.

Dat ziet er weer piekfijn uit! Ik heb recent mijn onderstaande sorrento vert 205 GTi ook gedetailed zoals je hier kunt zien. Om hem helemaal af te maken zou ik:
- verse rode biesjes bestellen of de huidige weer mooi rood maken
- vlakke badges op de C-stijl monteren
- verse verstralers in de te monteren voorbumper schroeven

IMG_5569.webp

Sowhee... jij bent nog wel even een wat verder gegaan dan ik :ja

De punten die jij noemt staan allemaal nog op de to-do list; ik moet alleen even uitzoeken hoe ik de rode strips aan ga pakken. Dit is namelijk zo'n non-GTI set (want Dturbo) en daarin zijn stootlijst en strip één geheel in plaats van dat de strips echt losse inleglijstjes zijn. Anders had ik ze namelijk al vervangen door chromen strips (daarvan heb ik namelijk nog een originele set nieuw in verpakking liggen).