• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

2de keer polieren, wat een teleurstelling.

Marob

Detailing trainee
21 aug 2017
41
23
31
Hallo iedereen hier ben ik weer. Het is nu 2 weken geleden dat ik mijn eerste auto gepolierd heb, een fiat punto, en wat was ik blij met het resultaat.
Vandaag ging ik opnieuw aan de slag, maar dan met een bmw 1-serie. Volle moed ging ik aan de slag en ik keek al uit naar het schitterende resultaat. Na 1 hit met veloce op geel had ik al wel resultaat maar de swirls bleven toch duidelijk zichtbaar. Opnieuw dan maar, 3 hits later zag ik toch een zeer duidelijk verschil. Maar toch bleef ik de krasjes zien. (Kutlampen ook waardoor je echt alles ziet :joy:). Ik heb het paneel dan maar gewoon afgewerkt en over gegaan naar het dak. Daar was het dus nog erger. Alle krasjes bleven gewoon duidelijk zichtbaar. Wat moet ik nu...

Ik heb me wat ingelezen en ik denk dat ik mss moet overschakelen naar een spiderpad met scholl?
Maar moet ik dan ook afwerken met scholl?
En pads, mijne zijn allemaal van raffini. En ik heb van elks 3. Kan ik deze nog gebruiken?

Hopelijk kunnen jullie me wat vooruit helpen of zeggen wat ik fout doe. Ik heb de auto gewoon zo gelaten en terug gegrepen naar het vertrouwde blackhole. Wat ik liever niet wou uiteraard, maar 10 uur staan polieren zonder het gewenste resultaat zag ik echt niet zitten.

Goed weekend nog allemaal en bedankt voor het lezen!
 
Wat je “fout doet” is moeilijk te zeggen. Dat de 1 serie zich lastiger laat corrigeren dan een Punto is niet geheel buiten het verwachtings patroon :)

Ik heb ook wel eens dat ik met een Rotary 3 a 4 hits moet geven met pads en pasta’s die behoorlijk grof zijn.

Soms moet je jezelf ook bij het resultaat neer leggen. 100% correctie is echt lang niet altijd mogelijk. Al doen sommige alsof het hun wel lukt.

Natuurlijk kan je andere pads na producten gewoon gebruiken wanneer je S3 op een spiderpad gaat gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: Timm en Marob
Ik snap je teleurstelling, maar je mag niet vergeten dat je van een wagen komt met een redelijk zachte lak. Als je dan naar een Duitse wagen overstapt; waarvan geweten is dat deze een kneiterharde lak heeft, dan weet je gewoon dat het resultaat niet hetzelfde kan zijn. Monello polijstpasta heeft idd niet zoveel “bite” als de Scholl. Dit helpt, maar ook hier niet teveel van verwachten hoor!
Ik hou wel van je volharding om de swirls volledig weg te werken...
Een spiderpad is een goeie investering. Als je met de Scholl S3 aan de slag gaat zou ik wel afwerken met de S30 of S40. Daarna nog een hit met de Finale van monello brengt de glans helemaal naar boven naar het schijnt.
 
  • Leuk
Reactions: Marob
Als je je ingelezen hebt, weet je dan je van een auto met (waarschijnlijk) een hele zachte lak gelijk doorgegaan naar een auto met (weer waarschijnlijk) één van de hardste autolakken. Ik weet niet wat voor machine je hebt gebruikt? Ik denk dat het een combinatie is van beter met de beschikbare middelen omgaan, al een stuk winst op zal leveren. Anders is misschien toch de DAP-cursus die Carclean organiseert later deze maand een goede optie. Scholl en zwaardere machines zal sneller resultaat geven, maar met de nu gebruikte middelen moet je met iets meer tijd ook een goed resultaat kunnen halen.
 
  • Leuk
Reactions: Marob
Inzake mijn auto heeft het ook een aantal detailsessies + aanschaf van nogal wat (test) materiaal geduurd voordat ik em enigszins defectvrij kreeg. Hier zitten echt wel de nodige uren in en dan werk ik nog met wat krachtigere machines.
In mijn geval was het de combinatie Scholl S3 icm een spiderpad op de Rupes wat pas echt resultaat boekte.
Veloce icm een MF cutting pad werkt ook alleen stoft Veloce een stuk meer.
 
  • Leuk
Reactions: Marob en Marcel1973
Als je met de Scholl S3 aan de slag gaat zou ik wel afwerken met de S30 of S40. Daarna nog een hit met de Finale van monello brengt de glans helemaal naar boven naar het schijnt.

Sorry maar hier ben ik het niet helemaal mee eens. Helemaal niet zelfs.

Als je de finale heb liggen hoef je echt geen s30 aan te schaffen. Het verschil is wel zo verschrikkelijk nihil.

Buiten dat zie ik ook de nut van die extra hit na de s30 niet. Laat staan de S40! Die fijner is dan finale.
 
Rust, dat zal een belangrijke tip zijn.
  • Rust dat je eerst met een testspot begint en niet gelijk begint
  • Rust dat niet alle auto’s en autolakken gelijk zijn
  • Rust in bewegingen die je uitvoert. (Vlieg je als een malle over de lak, of neem je tijd, veel tijd)
  • Rust in je hoofd (dat het niet altijd 10 is, maar een 7 ook een voldoende is)
  • Rust om het volgende keer weer te proberen en van een 7 naar een 7,5 te gaan
  • Rust om niet direkt naar andere producten te grijpen, maar eerst de techniek goed onder de knie te hebben.
 
Bedankt voor de reacties @Zluytr ,@Cordoba ,@Nick1407 ,@Ric325i , ik wist uiteraard dat dit meer uitdaging was als de fiat. Maar in de fiat ging alles in 1 hit met veloce weg, bij de bmw had ik verwacht 2,3 hits maar helaas.
Ik moet wel zeggen dat het van een doffe lak ( auto is 12 jaar ) naar een mooi blinkend en dieper zwart is gegaan. Maar toch heb ik redelijk wat lange rechte krassen die gewoon niet weggaan en zeer duidelijk zijn.

Ik ga mij dan toch eens de s3 en spiderpad aanschaffen gewoon ter vergelijking of is er iets anders wat jullie aanraden zoals een MF cutting pad of wool pad?

Ik heb idd de DAP900.
Ik heb ook veel gelezen dat de scholl maar 2 stappen nodig heeft en de raffini 3. Waar zit het verschil dan precies?
 
Sorry maar hier ben ik het niet helemaal mee eens. Helemaal niet zelfs.

Als je de finale heb liggen hoef je echt geen s30 aan te schaffen. Het verschil is wel zo verschrikkelijk nihil.

Buiten dat zie ik ook de nut van die extra hit na de s30 niet. Laat staan de S40! Die fijner is dan finale.

Wat afwerken met een ander product/ merk betreft kan ik je noch gelijk, noch ongelijk geven. Ik spreek enkel uit mijn ervaring, maar deze is beperkt tot de Scholl producten.
Met culpa: ik had dit er beter bij geschreven.

Ik meen hier op het forum wel gelezen te hebben dat de S30 een soort van waas kon achterlaten en dat een hit met finale dit zou kunnen oplossen.
Of ik zou het verkeerd moeten begrepen hebben...
 
  • Leuk
Reactions: Marob
+1 @Zluytr ,als je al finale hebt liggen zou ik zeker geen S30 aanschaffen in dit geval.
Mijn BMW als voorbeeld is dat de lak keihard is maar niet kritisch dus eenmaal gecorrigeerd kun je finishen met wat jij wil. Zelf pak ik daarvoor veelal de polijstmiddelen van Rupes.
In jouw geval = finale gewoon goed.
 
  • Leuk
Reactions: Marob
@Marob ,klopt
Als er nog veel defecten zijn dan zou ik een rondje S3 / spiderpad doen dan locaal hier en daar nog nabehandelen en een finish geven met Finale.
 
  • Leuk
Reactions: Marob
Klinkt inderdaad als een gevalletje Harde Lak! :)

Het kan zijn dat je inderdaad de korrel niet de tijd geeft om te kunnen werken ofso, maar ik denk dat het met name aan de harde lak ligt.
 
  • Leuk
Reactions: Marob
Ik dat er al veel duidelijk geworden is @Marob Ik denk dat je voor Fiat eigenlijk niet meer nodig hebt dan een oranje Monello pad en de Mezzo polijstpasta, dus dat geel en Veloce eigenlijk al overkill is. Zo heb ik zelf al eens een voorscherm van een Nissan X-trail gedaan, waar een diepe kras in zat van een tak van een heg kort langs de weg. Vanwege het buigen van het kunststof scherm, na 5 seconden proberen, gekozen om dit met een handpad (Monello wit) en Finale aan te pakken, en eigenlijk binnen een paar minuten zo goed als onzichtbaar gepolijst.

Succes met volgende projecten.
 
  • Leuk
Reactions: Marob
Bedankt voor jullie reacties allemaal, ik heb nog veel te leren maar daar dient dit forum ook voor toch. Ik ben dus nog maar eens aan het lezen gegaan. (@Quantoxx ik hou van jou posts man,leuke tests en plezier om te lezen) Iedere keer leer ik weer wat bij maar nu heb ik dus weer vragen :p

1. Ik ben even opzoek gegaan naar de spiderpad, is de witte 5" degene die ik nodig heb voor S3 op een DAP?

2. Ik had de bmw 1 serie motorkap in 4 delen gesplits maar ik lees dat dit mss wel teveel in 1 keer is? Wat denken jullie moet ik in kleine oppervlaktes werken...

3. ik ben na de eerste keer polieren al veel verminderd in product maar toch denk ik dat ik nog wat teveel gebruik, 3 dotjes ( erwtjes) zou al genoeg zijn als ik het goed lees?

4. Wat is nu eigenlijk de perfecte hit? Ik doe meestal 3 keer het dambord, zoals het hier genoemd word, per hit. Is dit teveel van het goede?

5. Moet ik echt na elke hit de pad afspoelen? Dit deed ik dus totaal niet, bij de fiat had ik 2 pads gebruikt zonder spoelen voor de volledige auto... en hoe spoelen jullie die dan tussendoor uit, gewoon wat water en dreft & daarna droogzwieren?

6. Nog even een vraagje over wax ook, ik gebruik de 845. Hoeveel tijd moet ik laten tussen de eerste & 2de laag? Want ik deed dit meestal vrijwel direct na elkaar...


Fijne zondag!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
1=https://www.carclean.com/nl/sandwich-spider-foam-polishing-pad-135mm.html
2= Pak een gebied van 40 bij 40 cm om tegelijk polijsten per keer
3=in de basis zou ik zeggen 3 dotjes is genoeg
4=3x is niet per se teveel en ik denk een redelijke richtlijn zelf tel ik niks ik werk op gevoel en wat ik zie gebeuren met de polish. Maar dat komt vanzelf wel
5=nee ook hier werk ik op gevoel en wat ik zie (wat er op de pad zit). Na een motorkap wordt het wel tijd om je pad schoon te maken of te wisselen van pad . Ik haal ze door de padwasher en pak gewoon een verse maar ik barst ook van de pads dus dat maakt het makkelijker.
6=ik zou gewoon secuur 1 laagje aanbrengen dat is zat. Als je per se een 2e laag erop wil zetten moet je dat niet gelijk doen maar er een tijd tussen laten zitten vanwege de oplosmiddelen in de wax.
 
@Ric325i bedankt voor je tijd en uitleg. Ik kijk al weer uit naar de volgende keer en hopelijk dan met iets meer resultaat :D een padwasher kost wel veel dus toch maar met de hand even uitspoelen.
 
Voor het geld van een padwasher kun je ook een stapeltje pads kopen en telkens wisselen wat ook snel werkt. Blijft belachelijk prijzig zo’n padwasher maar wel erg handig...