• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

2e hands velgen opknappen

ruubmeister

Detailing addict
29 apr 2017
42
50
Dag poetsers,

Gisteren heb ik een setje 2e hands velgen op de kop getikt. Om ze in topstaat te krijgen vermoed ik dat ik ze het beste kan laten afdraaien ivm lichte stoeprandschade en dergelijke.

Ik wil echter eens kijken of ik ze ook weer fris krijg door ze te polijsten met een cone voor op een boormachine. Zoals te zien op de foto lijkt het er op dat er oxidatie op de velg zit, maar enkel op het licht grijze deel, het donkergrijze deel (de kern) is nog heel netjes. Welk polijstmiddel kan ik het beste gebruiken hiervoor? Is het nog nodig om ze te kleien alvorens ik ga polijsten? Of is dit dubbel werk omdat ik toch al ga polijsten?

Vandaag heb ik ze goed schoongemaakt en even een gedeelte met de hand gepolijst icm meguiairs ultimate compound en het leek erop dat de velgen er iets beter uit kwamen te zien. Ook werd de pad zwart dus ik neem aan dat er geen blanke lak op het lichte deel zit?

5bd55f89c9614eda15b182329cf08d8c.jpg
 
De oxidatie kan je zelf niets aan doen. :) Dit zal onder de blanke lak zitten op de gepolijste delen. Op de donkere lak zal dit niet snel gebeuren.

Als de gepolijste delen zoveel zwart afgaven, dan waren ze erg vuil of er zit inderdaad geen blanke lak op en heb je vuiligheid van het kale metaal gehaald.
 
Ik heb ze goed gewassen, lijkt me sterk dat er nog zoveel vuil af zou kunnen komen. Stel er zit inderdaad geen blanke lak op, dan lijkt de oxidatie toch oppervlakkig te zijn en met polijsten haal je in principe een laagje van de bovenlaag af toch? Ik vond het wel een logische redenatie, haha! Het is in ieder geval het proberen waard, wellicht dat het toch nog acceptabel wordt? Wat voor een polijstmiddel zou je aanraden?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het lastig te zeggen. :) Het lijkt mij stug dat een velg geen blanke lak heeft. Veelal word de velg geheel in een blanke lak gezet, dus ook de gepolijste spaken waarop de blanke lak niet zo goed kan hechten. (Oxidatie)

Er kwam zowel van de gelakte delen als de gepolijste delen veel zwarte troep?
 
Ik heb eigenlijk alleen de focus gelegd op de blanke delen, dus weet niet of er ook zwarte troep van de andere delen komt.
 
Als je ongelakte lichtmetalen velgen poetst met slijpende pasta wordt het product of de pasta inderdaad zwart. op mijn alfa zijn de buitenste vlakken van mijn velg ook niet gelakt en hoogglans gepolijst. Een drama. Ik ga ze op termijn laten coaten of lakken ( mooi onderwerp voor hier :) ) Als je de putjes weg wil hebben zal je ze moeten schuren ( fijn schuren ) en machinaal polijsten.Vergeet de rest van de velg niet te beschermen met tape. Ik zelf gebruik voor deze taak altijd eerst brasso voor messing en daarna silvo voor zilver.
Uiteraard zijn er hier op carclean pasta's die ook goed/beter werken.
Metaal polijsten doe je overigens altijd kruislings , nooit in 1 richting werken, de randen ronden af en je trekt geulen in je oppervlak.
 
Ik wil 1 tip geven hier, zulke velgen niet zelf opknappen. Het duurt enorm lang voordat je het klaar hebt, de originele staat krijg je bijna nooit terug en je hebt problemen met de blanke lak.
Als een velg 2delig is met de buitenrand die gepolijst moet worden dan is het nog wel te doen.
Bij zulke velgen krijg je alleen het mooiste resultaat door ze cnc te draaien en te laten lakken. Aangezien dit prijzig is had je net zo goed voor een nieuw setje kunnen kijken. Ik zou ze laten coaten, ben je voor een redelijk bedrag klaar met een goede kwaliteit ;)
Het is gewoon erg veel en secuur werk. Stel je voor je hebt het netjes opgeknapt, hoe ga je de blanke laag aanbrengen? Of ga je geen blanke laag opzetten?
 
Tips zijn altijd welkom. Het makkelijkste is als ik ze dus cnc laat afdraaien. Ik denk dat ik er dan geen blanke lak meer op laat spuiten, omdat er dan nog steeds risico is op oxidatie. Een coating schijnt dan weer de oplossing te zijn heb ik gelezen? Ik wil ze namelijk het liefst origineel houden.

Dan nogmaals de vraag stel ik wil ze weer laten blinken, wat raden jullie aan qua polijstmiddel? Het gelakte deel kan uiteraard wel een beetje liefde gebruiken en ik heb ook nog een andere set velgen liggen die wat aandacht nodig hebben.
 
Ah, de Velgen-Koning van Midden-NL heeft gesproken. :p


Wat betreft je andere vraag; De lak op velgen is vaak wat dunner, maar je kan het zien als het polijsten van bijv. de lak op een auto; Testspot doen om te kijken welke gradatie polijstmiddel + pad je nodig hebt.

Heb je alleen Ultimate Compound in huis?

Een testspot zegt dus alles, maar een middenweg is een medium-combi zoals Mezzo op een Oranje pad.
 
  • Leuk
Reactions: tamer
1. Wat is je budget voor het opknappen?

2. Als je de velgen cnc afdraait krijg je weer lijnen erin. Komt niet overheen met de originaliteit denk ik en zal je opnieuw moeten schuren en polijsten. Zijn de gepolijste delen op dit moment gedraaid aluminium?

3. Mijn advies als je het goedkoop wilt houden, met de hand schuren en polijsten en vervolgens in een glascoating. Dit is de meest goedkope oplossing. Vind je het waard om er geld tegen aan te gooien, eerst coaten, cnc draaien en blank laten coaten.

4. Als je de gelakte delen wilt poetsen omdat er wat lichte krasjes inzitten, kan je bijvoorbeeld de normale polijstmiddelen gebruiken die je ook voor de auto gebruikt icm een cone.
 
@Quantoxx ultimate compound heb ik alleen thuis inderdaad. Ik ga denk ik de zwarte cone bestellen van Monello. Goeie combi met mezzo?

@tamer
1. Budget is zover toereikend dat ik het zinvol vind; ik vind het niet erg om er geld aan uit te geven, maar het moet wel reëel zijn. Ik ken overigens iemand met een cnc machine en die zal niet de hoofdprijs vragen.

2. Nee die delen zijn nu glad, ik zie het zelf overigens nog niet zo zitten om te schuren. Polijsten durf ik nog wel een keer aan.

3. Is een optie wellicht, maar ik lees ook regelmatig dat enkel afdraaien en een glascoating een optie is. Is het nodig ze opnieuw te laten poedercoaten? De overige delen van de velgen zien er goed uit!

Overigens bedankt weer voor het meedenken, blijft toch mooi om te zien hoe iedereen hier geholpen wordt
 
Allemachtig wat een bedrag! Die wielen zien er goed uit, maar dat gaat me echt te ver, haha! Voor dat bedrag had ik heel wat moois nieuw uit kunnen zoeken
 
Dat bedoelde ik te zeggen wat @Emi bedoeld.

Het is mooi dat je iemand kent die een machine heeft. Vraag wel even of de harten braamloos gedraaid kunnen worden.
 
Er zijn ook enkele voorbeeld-facturen hier op het forum wat betreft poedercoaten. Dan worden de velgen ook opgeknapt van kleine defectjes, chemisch ontlakt en gepoedercoat voor zo'n €230,-. :D Dit is meer te overzien en er kan ook een flinke glansgraad behaalt worden.

Echter wordt de velg dan één kleur. Dit was iets wat ik zelf ook niet leuk vond, maar misschien is het ook niet eens zo erg.

Mijn velgen zijn ook gelakt en gepolijst, met de nodige oxidatie.

20150717_223701.jpg
 
Ja maar dat wil ik juist niet. Ik wil ze graag zoals dit
5152422d08056266e4838ac4aeccd789.jpg

Donderdag ga ik kijken of ik ze kan laten afdraaien. Ik ben benieuwd. Dit lijkt me tot nu toe de beste manier om ze weer netjes te krijgen.

Jouw velgen zien er ook wel aardig geoxideerd uit zeg, klote man!
 
Vraagje ik heb 20 inch velgen gekocht maar er zit corossie onder de vernis op het vlakke stuk van de velg deze is cnc afgedraaid geweest kan ik dat schuren met de hand of machinaal
 
@Nico - Welkom op het forum.

Corrosie of oxidatie?

Als de gehele velg een blanke lak heeft en je gaat delen schuren, dan ga je de intacte blanke lak ook raken en krijg je dezelfde problemen. Dus eigenlijk moet dan de hele velg weer afgelakt worden.

Je kan dus de afgedraaide/gepolijste delen opschuren/polijsten, maar houdt rekening met bovenstaande.
 
  • Leuk
Reactions: Zrobb en kawazxr
Het zijn wit achtig vlekken denk corossie niet ? moest ik iets raken ik kan toch ook de hele velg vernissen of krijg je dat dan ook aan de hand ? Mvg nico
 
Corrosie is uitgesloten want aluminium kan niet corroderen, maar wel oxideren ;)

Als aluminium in aanraking komt met zuurstof, vormt het een wit poederachtig laagje om zichzelf te beschermen.
Dit proces is niet te stoppen tenzij je het behandeld. Je moet het aluminium afsluiten van de boze buitenwereld. Eerst goed behandelen en daarna met een coating afwerken zodat deze een barrière vormt.
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr