• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

3 de laagje 845 ?

Minieken

Detailing rookie
10 aug 2010
333
0
Hey,
Ik heb een vraagje. Heb eind september 2 laagjes 845 aangebracht op m'n auto. Met een weekje tussen om goed te drogen. Daarna gaan kamperen, maar was erg slecht weer. Daar heb ik in de selfwash effe beetje foam aangebracht en zo snel mogelijk afgespoten. :schaam
Toch leek de tweede laag wax een beetje weg sindsdien, is het dan goed om na grondig wassen een (derde) laag aan te brengen? :weetniet
Ik zou die der in het voorjaar graag nog eens afkrijgen om m'n autooke eens grondig te pollijsten. :-p
Groetjes Mini.

is eigenlijk niet te zeggen of je "tweede" laagje eraf is hoor, kun je onmogelijk zien!
Verder zou ik zeggen: Wassen, drogen, paint cleaner en gerust nog n laagje erop hoor! :cool

Het kan geen kwaad hoor, maar door de oplosmiddelen in de 845 zal je (ondanks een weekje wachten) al een deel van de eerste laag verwijderd hebben.
Dus een "verse" laag kan geen kwaad, maar het wordt geen 3e laag maar eerder een 1.75e laag.

Ik denk dat met de 845 de 2e laag al niet zo heel veel zin had, omdat door de oplosmiddelen je oude laag deels oplost. Natuurlijk weet je dan wel zekerder dat je geen plekjes over hebt geslagen. Een 3e laag heeft dan al helemaal weinig zin. Maar als je waxlaag echt aangetast lijkt is het natuurlijk weer wél nuttig om te doen. Zeker met de winter voor de deur.

Heb wel eens een balletje opgegooid bij Colli.
Volgens hun zit er in de 845 veel minder oplosmiddel dan de meeste mensen denken...

Werd beetje geheimzinnig over gedaan (kon de grijns net niet zien in de mail) maar hij zou redelijk over een andere wax aangebracht kunnen worden.

Mbt de laagjes; daar kan je op zoveel manieren naar kijken...:

2x waxen is altijd beter dan 1x waxen, al was het maar omdat je eventueel gemiste plekjes de 2de keer waarschijnlijk wel raakt.
Sommige waxen hebben een cleanertje aan boord die een eerder aangebrachte laag (deels) kunnen verwijderen.
Sommige waxen hebben (veel) oplosmiddelen in hun samenstelling die een eerder aangebrachte laag (deels) kunnen verwijderen.
Een wax hecht mogelijk minder goed op een waxlaag dan op een schone lak.
Beter geen glaze en 1x waxen dan een glaze en 2x waxen..?
Softwax over hardwax?
Hard of soft?
Hard op hard of soft op soft?
Bij 1 merk blijven - wanneer je wilt layeren - of maakt dat niet uit?
Curen... wel, niet, lang, kort, maakt het uit, heeft het zin?
Tijd tussen de beide lagen?
Meer dan 2 lagen...?
Als 5 lagen aanbrengen geen zin heeft (kan volgens mij alleen omdat de wax dus niet op een eerdere waxlaag hecht) dan heeft een 4de, 3de of zelfs 2de dus ook al niet zoveel zin meer want dan doe je precies hetzelfde.
etc, etc.

Enfin, blijven allemaal leuke discussies, nog leukere testen en reviews en houden het forum lekker levendig en de kennis steeds breder.

Verder: gewoon lekker iedere maand waxen met waar jij je lekker bij voelt, ongeacht prijs, pot, kleur, geur, of wat iemand anders er ook van vindt!

Even gezocht in welk topic ik mijn vraag zou stellen. In deze dan maar. Ik lees dat bepaalde waxen je voorgaande stappen kunnen aantasten omdat er cleaners en/of oplosmiddelen inzitten. Enkele concrete vragen:

1. Tast de NXT 2.0 vloeibaar voorgaande stappen aan? (cleaner, glaze of je eerste waxlaag)
2. Wat doet de Collinite 845 met je eerdere stappen?
3. Kan je na de PB prof polish ook direct met Natty's gaan werken? Zonder WD en EX-P dus. En kan Natty's ook direct na de glaze? (Zonder EX-P)?
4. Hoever moet je later terug gaan in stappen na een volledig stappenplan. Ik bedoel: wat is het beste om na enkele maanden weer uit te voeren: bijv. alleen bijwaxen of eerst weer een glaze of zelfs weer cleanen, glaze, waxen?
5. Kan ik NXT vloeibaar ook na de PB glaze gebruiken? Kunnen Meg. en PB door elkaar worden gebruikt?
6. Is een paintcleaner altijd nodig/raadzaam? Of kan ik ook eens na het wassen direct naar een glaze of wax gaan?

Alvast weer bedankt voor jullie tips en suggesties...:-)^

1. Zit een mild cleanertje in, dus het zal iets doen met je vorige laag
2. Ben er ook niet zo van overtuigd dat de 845 een bende aan oplosmiddelen is. Laat de vorige waxlaag goed uitharden en dan zal je 845 prima gaan.
3. Natty's kan prima op een 'schone' lak. Een glaze is leuk voor de looks, maar hoeft niet (ik laat even in het midden of het nog invloed heeft op standtijd). Een sealant onder een wax kan, maar hoeft niet. Het komt erop neer dat je kan kiezen wat je wilt (wax, sealant, sealant + wax)
4. Ik zou gewoon na wassen een nieuw laagje wax zetten. Zit je waxlaag er weer een tijdje op en is deze wat 'vervuild', dan maar eens het hele riedeltje opnieuw doen (wellicht zonder polijsten)
5. Door elkaar gebruiken van merken zou m.i. gewoon moeten kunnen (anders doe ik nogal wat verkeerd), maar zoals boven vermeld heeft de NXT een lichte cleaner. Zou dat laatste niet doen.
6. Paintcleaner is wel net even dat ene stapje beter.... Je kunt ook gewoon kleien en dan waxen.

1 - theoretisch wel, praktijk schijnt allemaal wel mee te vallen
2 - niks, gewoon smeren
3 - zeker weten ( beide keren )
4 - wassen, zelf clean ik even ( PP doet wonderen ), daarna weer verder
5 - jip, bijt elkaar niet
6 - Ja kan gewoon >>> hoeft echt niet elke keer na wassen weer te glazen / waxen >>> daar kan je een DetailerSpray voor gebruiken ( QD+ / Red Mist etcetc )