Afgelopen weekend hebben wij als club een groot treffen gehad in Sevenum.
Omdat we als groep er met 3 auto’s heen wilden die voornamelijk als “Daily” worden gebruikt hebben we besloten om de week ervoor alle 3 de auto’s tegelijk te detailen.
Op het programma stonden :
1x Astra F uit ‘94 (bleef thuis)
2x Astra G uit ’98
1x Astra H uit ’04
De Astra F is van een lid die sinds vorige week haar eigen auto'tje heeft.
Ze wilde zelf erg veel zelf doen en leren mbt het detailen van haar eigen auto. Daarom hebben de dames deze auto helemaal zelf gedaan.
Voor ons (als heren) stond als eerste een Astra H GTC op het programma.
Deze rode GTC begon ondanks zijn lage leeftijd al een klein beetje te verkleuren en dof te worden.
Op het dak zaten jammer genoeg 2 redelijk diepe krassen die ik er niet helemaal uit heb gekregen. Op de vraag hoe ze er zijn gekomen weten we nog steeds het antwoord niet : de auto wordt altijd met de hand (washmitt + 2 emmer methode) gewassen en afgedroogd met een miracle dryer.
Zaterdag was de eigenaar van de GTC (en de loods) naar een sloperij om wat onderdelen te halen. Hierdoor had ik de GTC een dag eerder dan gepland tot mijn beschikking en ben ik op zaterdagmorgen (8:00uur) deze eerst maar eens helemaal gewassen met Dodo’s Born To be Mild en de velgen schoongemaakt met Mequiars Wheel Brightner (1:7).
Nadat ik de GTC helemaal gewassen en afgedroogd had kwam mijn maatje Patrick zodat we konden gaan clayen (Mequiar’s Last Touch en Poorboy’s Quick Clay) tot er geen vervuiling meer te voelen en horen was.
Hierna eerst eens de Monello serie geprobeerd maar dat heb ik na diverse test spots toch weer gauw ingeruild voor de good old SSR. Monello en Opel gaan gewoon weg niet samen :weetniet
Het lijkt wel of de Monelloniet lekker wil pakken op deze lak. Heb er op bijvoorbeeld Mercedes of Renault lak nog nooit deze "problemen" mee gehad.
Nadat alles was afgeplakt heb ik eerst de gehele auto behandeld met SSR2 op een oranje pad en daarna SSR1 op een licht groene pad. Ondertussen had Patrick de kunstof en scherpe delen al afgeplakt en was hij begonnen met het schoonmaken van de velgen. Na de laatste polijstbehandeling was het al 19:00uur en besloten we ermee te stoppen.
Maandag om 8:30uur weer verder gegaan met de GTC. Als eerste de auto "stofvrij" gemaakt. De auto heeft de hele zondag in de loods gestaan dus echt nodig was het eigenlijk niet.
Met Spray & Wipe de auto goed nat geneveld (Last Touch heeft siliconen waardoor andere producten niet lekker zouden kunnen pakken) en afgenomen met een miracle dryer.
Hierna de gehele auto met SSR 1 op een witte pad voor de laatste keer gepolijst.
Na het polijsten de auto voorzien van een laagje Wolfgang Deep Gloss Glaze. Deze glaze beschermt beter als een wax tegen vuil en vooral verkleuring (iets wat bij een rode auto geen overbodige luxe is).Na het aanbrengen van de glaze deze een uur laten curen.
In de tussentijd was ook de eigenaar van de rode Astra G aangekomen en begonnen om zijn auto te wassen. Nadat deze klaar was met wassen en schoonmaken van zijn velgen de GTC naar zijn rustplekkie in de loods gereden zodat de glaze mooi een uur of 20 kon uitcuren.
Vervolgens de rode Astra G helemaal geclayed met Mequiars Last Touch en Poorboy's Clay en deze afgeplakt. Ook deze rode G was hier en daar al aardig roze aan het worden. Omdat ik deze auto al eerder had gedaan vondt ik een testspot niet nodig en ben ik begonnen met SSR2.5 op een oranje pad, SSR2 op een oranje pad en SSR1 op een lichtgroene pad. Na het polijsten ook zijn auto in de glaze gezet en een uur laten curen. Na het uitpoetsen van de glaze zijn Astra naast de GTC gezet zodat ook deze tot morgenvroeg kon uitcuren.
Om 22:00uur het licht in de loods uitgedaan en richting huis gegaan om de doeken en pads uit te wassen.
Dinsdag om 8.30 uur weer aanwezig. De beide rode Astra's stonden er nog steeds netjes bij : mooi gezicht om ze daar zo te zien staan :mrgreen:
Vanmiddag zou er een clublid langskomen om zijn Xenon in te bouwen. Omdat ik hem daarmee zou helpen had ik vandaag maar een half dagje om iets te kunnen doen. Daarom onze eigen Astra eerst maar eens geclayed met Dodo Clay en Dodo born slippery.
Nadat de Xenon was ingebouwd om 15:00uur weer verder gegaan met onze eigen Astra. Deze eerst gepolijst met SSR1 op een licht groene pad, gevolgd door SSR1 op een witte pad.
Hierna de auto met Swissvax Cleaner Fluid op een gouden pad behandeld. Na het uitpoetsen van de cleaner fluid de Astra in zijn 1ste laagje Dodo Light Fantstic gezet en een uurtje laten curen. Tegen 22:00uur de auto uitgepoetst met de Dodo Fantastic Fur.
Woensdag om 9:00uur weer aanwezig in de loods. De lange dagen beginnen nu wel hun tol te eisen. Bij aankomst direct met de loods eigenaar naar een klant van hem geweest die een lak probleem had met een Twingo (allemaal witte stipjes op een splinternieuwe zwarte Twingo - 30km gelopen).
Dat "even" kijken duurde echter tot 14:00uur waardoor de planning ook redelijk in de soep begon te lopen 8o
Gelukkig had Wilma wat tijd kunnen vrijmaken bij haar projectje en heeft ze de Astra van binnen gedaan, de velgen gereinigd en de 2de laag wax aangebracht.
Bij terugkomst heb ik al het kunstof gedaan, de ramen schoongemaakt en een laatste inspectie ronde gedaan.
Om 19:00 uur alles opgeruimd om weer lekker richting huis te gaan.
De foto's :
De GTC van Matador :
De G van Astra Red Devil :
Onze eigen G :
Nadat de beide heren van de rode Astra's hun auto helemaal klaar hadden hebben ze nog een kleine fotoshoot gehouden.
Omdat het toen al tegen 21:00 uur was zijn de foto's niet heel duidelijk :
Lijstje van gebruikte spullen :
- Wassen met 2 emmer systeem (Dodo Born to be Mild shampoo icm Mequiars Washmitt's)
- Afdrogen (Miracle Dryers)
- Clayen (Poorboy's Clay met Spray & Wipe / Mequiars Last Touch - Dodo Clay & Dodo Slippery)
- Polijsten (SSR2.5, SSR2 & SSR1 icm oranje, licht groene en witte kompressor / LC pad)
- Glaze (Poorboy's White Diamond)
- Sealant (Wolfgang Deep Gloss Sealant)
- Bandjes (Poorboy's Bold 'n Bright)
- Kunstof delen (Poorboy's Trim restorer)
- Ramen (AutoGlym Fast Glass)
- Interieur (Poorboy's Natural Look & Leather Stuff)
Gr. Arjan
Omdat we als groep er met 3 auto’s heen wilden die voornamelijk als “Daily” worden gebruikt hebben we besloten om de week ervoor alle 3 de auto’s tegelijk te detailen.
Op het programma stonden :
1x Astra F uit ‘94 (bleef thuis)
2x Astra G uit ’98
1x Astra H uit ’04
De Astra F is van een lid die sinds vorige week haar eigen auto'tje heeft.
Ze wilde zelf erg veel zelf doen en leren mbt het detailen van haar eigen auto. Daarom hebben de dames deze auto helemaal zelf gedaan.
Voor ons (als heren) stond als eerste een Astra H GTC op het programma.
Deze rode GTC begon ondanks zijn lage leeftijd al een klein beetje te verkleuren en dof te worden.
Op het dak zaten jammer genoeg 2 redelijk diepe krassen die ik er niet helemaal uit heb gekregen. Op de vraag hoe ze er zijn gekomen weten we nog steeds het antwoord niet : de auto wordt altijd met de hand (washmitt + 2 emmer methode) gewassen en afgedroogd met een miracle dryer.
Zaterdag was de eigenaar van de GTC (en de loods) naar een sloperij om wat onderdelen te halen. Hierdoor had ik de GTC een dag eerder dan gepland tot mijn beschikking en ben ik op zaterdagmorgen (8:00uur) deze eerst maar eens helemaal gewassen met Dodo’s Born To be Mild en de velgen schoongemaakt met Mequiars Wheel Brightner (1:7).
Nadat ik de GTC helemaal gewassen en afgedroogd had kwam mijn maatje Patrick zodat we konden gaan clayen (Mequiar’s Last Touch en Poorboy’s Quick Clay) tot er geen vervuiling meer te voelen en horen was.
Hierna eerst eens de Monello serie geprobeerd maar dat heb ik na diverse test spots toch weer gauw ingeruild voor de good old SSR. Monello en Opel gaan gewoon weg niet samen :weetniet
Het lijkt wel of de Monelloniet lekker wil pakken op deze lak. Heb er op bijvoorbeeld Mercedes of Renault lak nog nooit deze "problemen" mee gehad.
Nadat alles was afgeplakt heb ik eerst de gehele auto behandeld met SSR2 op een oranje pad en daarna SSR1 op een licht groene pad. Ondertussen had Patrick de kunstof en scherpe delen al afgeplakt en was hij begonnen met het schoonmaken van de velgen. Na de laatste polijstbehandeling was het al 19:00uur en besloten we ermee te stoppen.
Maandag om 8:30uur weer verder gegaan met de GTC. Als eerste de auto "stofvrij" gemaakt. De auto heeft de hele zondag in de loods gestaan dus echt nodig was het eigenlijk niet.
Met Spray & Wipe de auto goed nat geneveld (Last Touch heeft siliconen waardoor andere producten niet lekker zouden kunnen pakken) en afgenomen met een miracle dryer.
Hierna de gehele auto met SSR 1 op een witte pad voor de laatste keer gepolijst.
Na het polijsten de auto voorzien van een laagje Wolfgang Deep Gloss Glaze. Deze glaze beschermt beter als een wax tegen vuil en vooral verkleuring (iets wat bij een rode auto geen overbodige luxe is).Na het aanbrengen van de glaze deze een uur laten curen.
In de tussentijd was ook de eigenaar van de rode Astra G aangekomen en begonnen om zijn auto te wassen. Nadat deze klaar was met wassen en schoonmaken van zijn velgen de GTC naar zijn rustplekkie in de loods gereden zodat de glaze mooi een uur of 20 kon uitcuren.
Vervolgens de rode Astra G helemaal geclayed met Mequiars Last Touch en Poorboy's Clay en deze afgeplakt. Ook deze rode G was hier en daar al aardig roze aan het worden. Omdat ik deze auto al eerder had gedaan vondt ik een testspot niet nodig en ben ik begonnen met SSR2.5 op een oranje pad, SSR2 op een oranje pad en SSR1 op een lichtgroene pad. Na het polijsten ook zijn auto in de glaze gezet en een uur laten curen. Na het uitpoetsen van de glaze zijn Astra naast de GTC gezet zodat ook deze tot morgenvroeg kon uitcuren.
Om 22:00uur het licht in de loods uitgedaan en richting huis gegaan om de doeken en pads uit te wassen.
Dinsdag om 8.30 uur weer aanwezig. De beide rode Astra's stonden er nog steeds netjes bij : mooi gezicht om ze daar zo te zien staan :mrgreen:
Vanmiddag zou er een clublid langskomen om zijn Xenon in te bouwen. Omdat ik hem daarmee zou helpen had ik vandaag maar een half dagje om iets te kunnen doen. Daarom onze eigen Astra eerst maar eens geclayed met Dodo Clay en Dodo born slippery.
Nadat de Xenon was ingebouwd om 15:00uur weer verder gegaan met onze eigen Astra. Deze eerst gepolijst met SSR1 op een licht groene pad, gevolgd door SSR1 op een witte pad.
Hierna de auto met Swissvax Cleaner Fluid op een gouden pad behandeld. Na het uitpoetsen van de cleaner fluid de Astra in zijn 1ste laagje Dodo Light Fantstic gezet en een uurtje laten curen. Tegen 22:00uur de auto uitgepoetst met de Dodo Fantastic Fur.
Woensdag om 9:00uur weer aanwezig in de loods. De lange dagen beginnen nu wel hun tol te eisen. Bij aankomst direct met de loods eigenaar naar een klant van hem geweest die een lak probleem had met een Twingo (allemaal witte stipjes op een splinternieuwe zwarte Twingo - 30km gelopen).
Dat "even" kijken duurde echter tot 14:00uur waardoor de planning ook redelijk in de soep begon te lopen 8o
Gelukkig had Wilma wat tijd kunnen vrijmaken bij haar projectje en heeft ze de Astra van binnen gedaan, de velgen gereinigd en de 2de laag wax aangebracht.
Bij terugkomst heb ik al het kunstof gedaan, de ramen schoongemaakt en een laatste inspectie ronde gedaan.
Om 19:00 uur alles opgeruimd om weer lekker richting huis te gaan.
De foto's :
De GTC van Matador :
De G van Astra Red Devil :
Onze eigen G :
Nadat de beide heren van de rode Astra's hun auto helemaal klaar hadden hebben ze nog een kleine fotoshoot gehouden.
Omdat het toen al tegen 21:00 uur was zijn de foto's niet heel duidelijk :
Lijstje van gebruikte spullen :
- Wassen met 2 emmer systeem (Dodo Born to be Mild shampoo icm Mequiars Washmitt's)
- Afdrogen (Miracle Dryers)
- Clayen (Poorboy's Clay met Spray & Wipe / Mequiars Last Touch - Dodo Clay & Dodo Slippery)
- Polijsten (SSR2.5, SSR2 & SSR1 icm oranje, licht groene en witte kompressor / LC pad)
- Glaze (Poorboy's White Diamond)
- Sealant (Wolfgang Deep Gloss Sealant)
- Bandjes (Poorboy's Bold 'n Bright)
- Kunstof delen (Poorboy's Trim restorer)
- Ramen (AutoGlym Fast Glass)
- Interieur (Poorboy's Natural Look & Leather Stuff)
Gr. Arjan