• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aanbrengen Gyeon Q² Syncro.

Lukevp1234

Detailing rookie
4 nov 2018
11
15
Goedemorgen,

Ik heb een beetje een andere vraag dan anders, het zit namelijk zo. Ik heb laatst een nieuwe auto aangeschaft (Volvo s90) die tot mijn verbazing ontzettend slecht is afgeleverd door de dealer. De auto zit vol met swirls en hologrammen. Nu heb ik een afspraak gemaakt met een professional om mijn auto te laten polijsten zodat al de swirls etc weg zijn. Dit omdat ik zelf totaal geen fan ben van zelf compounden/ polijsten.

Zoals de titel al aan geeft wil ik wel heel graag de Gyeon Q² Syncro combinatie op mijn auto hebben wat ik zelf wil gaan doen, mede omdat dat door een professional onbetaalbaar is ;P Nu staat mijn afspraak op volgende week disdag naar de detailleer te gaan en is mijn echte probleem dat ik hoogstens een week later de coating aan kan brengen( uiteraard heb ik wel gewoon een garage waar ik dit in kan gaan doen). En dan nu de vraag, overal lees ik dat ik mijn auto moet gaan kleien alvorens je de coating aan brengt, ik ben mij bewust van de Iron en Tar removers die ik moet gaan gebruiken, maar kleien zorgt wel weer voor marring in de lak :( Kan ik die stap van kleien overslaan met in het achterhoofd dat dat een week eerder al is gebeurd??

Hele lap tekst maar ik hoop de context ook duidelijk te hebben :)

Mvg Luke
 
Dat een auto door een dealer slecht wordt afgeleverd is niet iets om je over te verbazen. Dat is eerder regel dan uitzondering. ;)

Kleien is iets wat voor het polijsten zou moeten gebeuren. Erna heeft weinig zin. Dus dat hoef je na het polijsten door een professional niet meer te doen.
Ook de ijzer- en teerverwijderaars zijn voor vóór het polijsten.

In principe zou je direct na het polijsten de coating aan willen brengen. Als er ondertussen met de auto gereden is of als er een paar dagen tussen zou zitten, dan zou een wasbeurt met een shampoo zonder toevoegingen op zijn plaats zijn.

Is de detailer op de hoogte dat je zelf een coating aan gaat brengen?
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Lukevp1234
Hoi bedankt voor je reactie!

Ja de detailer is er van op de hoogte dat ik zelf een coating aan ga brengen. Vandaar dus ook dat hij de auto voor dat hij hem gaat polijsten gaat kleien, het punt waar ik over viel is dat ik wel een weekje moet de auto moet gaan rijden tussen de beurt en de coating in. Zeg dat dat neer komt op ongeveer 500km.
 
Tis natuurlijk altijd beter om direct de coating aan te brengen direct na het polijsten. Op een week tijd zal er niet een dusdanige vervuiling op de wagen zijn dat je opnieuw moet kleien.

Na die week zou ik gewoon een grondige wasbeurt doen (wel op voorziene manier), goed drogen, goed ontvetten en daarna coaten. Daarna garage in en goed laten uitharden.

Is er geen optie om de wagen een week in de garage te laten? Eventueel auto van de vrouw ofzo gebruiken?

Ik snap dat veel mensen de kosten wat graag drukken, maar waarom laten polijsten en zelf dan coaten? Als je het polijsten niet leuk vindt, tot daar aan toe, maar als je dan toch geld uitgeeft om iemand anders te laten polijsten dan liet ik persoonlijk de wagen ook daar coaten. Zo krijg je de wagen hopelijk volledig strak en beschermd terug.
 
Als je maar een 500mk rijdt die week tussen polijsten en coaten, en je kan de auto intussen binnen stallen, je zet hem niet onder bomen of naast een spoorweg intussen, dan hoef je volgens mij geen Iron of Tar gebruiken. Ik zou wel na het wassen een rondje doen (machinaal of met de hand) met bijv. Professional Polish van Poorboys (niet de "2" of die met carnauba in!). Dan zeer goed ontvetten (Gyeon Prep) en dan kan je gaan coaten.
Heb je al met een coating gewerkt? Van waar ben je? Misschien kan een medeforumlid je wel helpen? Als je tot bij mij zou kunnen komen wil ik gerust nog een rondje machinaal finishen en dan Synchro aanbrengen. Ik heb trouwens nog een nieuwe set Synchro staan.
 
  • Leuk
Reactions: Lukevp1234
Ik zou het toch allemaal niet zo'n lekker gevoel vinden. ;)

* De auto door een pro laten polijsten.
* De auto een week lang gebruiken. (Wat de nodige defecten zal veroorzaken)
* De auto zelf (zonder voldoende ervaring?) coaten.

Als ik dit met mijn eigen auto zou moeten doen, dan had ik er niet aan begonnen. Als het goed is kosten de stappen vóór het coaten het meest, omdat dit nou eenmaal veel tijd kost, dus dan had ik voor het op de juiste manier aanbrengen en garantie de meerkosten van de coating bijgelegd.

Maar... Als ik het dan toch zó zou moeten doen, dan had ik de lak wederom in een zo optimale staat gebracht:

* Prewash.
* Foamen.
* Handwas. (Eventueel met nieuwe foamlaag)
* Lak inspecteren. (Eventueel specifieke reinigers en/of kleien)
* Finishing combi polijsten. (Hoeft niet uitgebreid te zijn, maar wel om eventuele swirls en dergelijke aan te pakken + reiniging)
* Ontvetten.

Lijkt misschien weer veel werk, maar je gaat een LSP aanbrengen die je hebt gekozen om zijn standtijd en werking. Een lak in goede staat, met name schone staat, is dan wel gewenst. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Iglo
Ik vind dat er een beetje overdreven word hier. Je gaat er toch geen rally cross mee rijden?

Ideaal is het niet, maar ook geen wereld ramp.

Mijn advies zou zijn beetje foamen (het liefst nanolex prewash) dan wassen, een rondje Gyeon Primer al dan niet met de hand en tot slot nog een rondje prep.

Deze stappen neem ik overgens altijd na het polijsten.
 
Zou mij ook bij @Zluytr aansluiten. Als je die 500km geen zandstormen of modderputten tegenkomt zou het mee kunnen vallen.
Als je de auto correct wast (dus wel risico op waskrassen minimaliseren) en je lak goed reinigt dmv bijvoorbeeld Gyeon Primer, dan zou je in mijn ogen prima de synchro aan kunnen brengen.
Wel zou ik de auto goed inspecteren. Ben je na het wassen niet tevreden met de staat van de lak (wat zou kunnen) dan zou ik geen Synchro aanbrengen. Je camoufleert er niks mee, het is puur iets wat je aan brengt over je lak. Zitten er defecten, dan blijven die keurig zichtbaar met de coating er overheen.