• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aankoop nieuw materiaal

Gunsmoke007

Detailing addict
12 apr 2011
13
60
Goeiemiddag,
Na 10 jaar ben ik bijna in het bezit van een nieuwe auto. Een Audi A3 dus een harde lak (Ara Blauw - audi xclusive kleurke). Ikzelf gebruik een DAP500 in combinatie met oudere Lake Country-pads 160mm (lichtgroen, zwart(grey), rood) ook nog eentje met meer cut maar weet niet meer welke kleur deze was, hij ziet beige ondertussen maar is eens per ongeluk mee in de wasmachine geraakt en verkleurd.
Als producten gebruik ik om te polijsten: SSR1 en SSR2 en monello inizio.
Mijn huidige wagen nog is een zwarte Golf 6 metallic. Heb enkele jaren tussen zijn beginleeftijd en nu niet meer aan detailen gedaan wegens tijdsgebrek maar zou voor mijn nieuwe wagen terug de draad willen oppikken.

Nu wil ik dus mijn oude pads/producten een beetje vervolledigen waar nodig. Wat zouden jullie aanraden van huidige producten? (rekening houdend dat mijn producten die ik nu gebruik in sommige gevallen echt al vele jaren oud zijn).

Enkele "problemen" die ik ondervonden heb bij mijn laatste recente polijstbeurt:
-> pad waarvan ik kleur niet ken is stuk gegaan (velcro los)
-> veel problemen met spetters en stof, ondertussen gelezen dat ik de pad wat meer tussen de beurten moet uitwassen. Dat deed ik dus niet
-> Mijn lak was echt "verkleurd" met witte vlekken, dof enz... en na het polijsten is die een stuk beter geworden maar toch heb ik nog minimale krasjes die verder uit mekaar staan dan echt een bundel swirls en ook over de uiteindelijke glans ben ik nog niet tevreden.
-> heb enkel 4 stuks 160mm pads ter beschikking maar voor sommige oppervlakken zijn deze echt wel te groot. Neem ik dan best nog iets kleinere pads bij 120 a 130mm OF ga ik voor kleine backingplate met dan kleinere pads.
-> mijn washmitt is 10 jaar oud, ik had gedacht om een nieuwe te bestellen. Op zich is ze nog niet kapot maar zit misschien vol met "onzichtbaar" vuil of is dit niet nodig?

Nog even verduidelijking met het polijsten, ik heb enkele verschillende hits gedaan met het huidige resultaat:
- Een keer cutting pad (kleur onbekend)met Monello inizio, daarna groene met SSR2 en zwarte/grijze met SSR1 - manueel gewaxt
- Een keer curring pad (kleur onbekend)met Monello inizio maar 2 keer na mekaar en daarna de groene met SSR2 - manueel gewaxt
-> Binnenkort heb ik bouwverlof en wil ik nog wat oefenen op de oude auto als ik hem dan nog heb. Eventueel suggesties met huidige + eventueel nieuwe producten?

Moest er trouwens iemand uit de buurt van Mechelen zijn die eens wil afkomen om te helpen of tips en tricks te geven dat zou ook leuk zijn. Je mag altijd iets laten weten, wil er gerust ook wat voor betalen indien nodig of uitwisselen producten of ... je weet maar nooit.

Voorlopig ga ik het hierbij laten, ik ga binnenkort dan wat voor en na fototjes hier plaatsen van de oude wagen en hoop dan goed te kunnen starten met de nieuwe wagen en nieuwere producten.
 
Monello Inizio is pakweg 7-8 jaar terug vervangen door Monello Veloce, dus dat geeft ook aan dat je polijstmiddel echt oud is. De verkleurde pad is mogelijk geel geweest (als ik me niet vergis komen de kleuren van LC, Monello en Chemical Guys overeen ook met hun cuttingfactor).

Wat advies betreft: heb je ook foto's om hier te laten zien, zodat er een beter advies gegeven kan worden (al is in werkelijkheid zien, veel beter om de boel te beoordelen). Als je een foto maakt, plak een stukje tape van een andere kleur naast het lakdefect, dan stelt de camera scherp op het contrast tussen lak en tape (en niet op reflecties in de lak).

Voor kleinere pads, kun je gewoon een kleine backing plate aanschaffen, bij een DAP900 krijg je een standaard backing plate die geschikt is voor pads van 4" (100mm) op je huidige backing plate kun je ook 5,5" (140 mm) pads zetten, maar ik denk dat je dit nog te groot vindt.

Washmitt is vooral onderhevig aan slijtage/vervuiling door gebruik, maar er zijn tegenwoordig veel mooiere/betere washmitts, ik zou de oude mitt bewaren voor dorpels en dergelijke en voor de bovenkant van de auto een nieuwe aanschaffen. Misschien kijken voor een mooie aanbieding in een bundel bijvoorbeeld washmitt, droogdoek en wat verse microvezeldoeken.
 
Op een DAP zou ik zelf kijken voor Scholl pads bv Paars (cutting) en Oranje (finishing) om te beginnen + bijbehorende polijstmiddelen zoals S3 , S17 (cutting) om de lak te corrigeren en om te finishen denk ik eerder aan Rupes geel maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.
Wellicht ook een goed idee om wat nieuwe mf doeken te kopen en dan zou ik naar doeken van Nanolex of Gyeon kijken.
 
Op een DAP zou ik zelf kijken voor Scholl pads bv Paars (cutting) en Oranje (finishing) om te beginnen + bijbehorende polijstmiddelen zoals S3 , S17 (cutting) om de lak te corrigeren en om te finishen denk ik eerder aan Rupes geel maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.
Wellicht ook een goed idee om wat nieuwe mf doeken te kopen en dan zou ik naar doeken van Nanolex of Gyeon kijken.
De Finishing pads heb ik nog en zijn bijna nooit gebruikt. Te weinig mijn poliermachine gebruikt en vandaar ook idd de oude producten. Ik ga dus enkel voorlopig nieuwe cuttingpads aanschaffen en nieuw polijstmidden. (Misschien wel kleinere pads ook + Kleine backingplate) De tips hierboven van welk merk zal ik zeker eens bekijken.

Foto's zal ik asap eens werk van maken, van mijn laatste polijstkunsten heb ik wel een fototje gemaakt.
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
Ondertussen heb ik mijn nieuwe auto al, dus foto's van de Golf 6 zullen er niet meer komen.
Ik ga dus nu voor een wat nieuwe basisspullen gaan en in een later stadium wat producten om het weer kras en swirlvrij te maken.
Wat ik zou willen aanschaffen:
Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm (krijgt goede scores)
Incredipad Wash Pad (eens iets anders dan een handschoen want steek mijn handen eigenlijk nooit in een washmitt - ik heb in combinatie ook nog mijn bijna nooit gebruikte wookies fist voor de lak) (mijn oude washmitt gaat gebruikt worden voor de velgen)
Tireshine Bandenapplicators - 2-pack (gebruik nu de foampads van megs hiervoor maar deze zijn pak goedkoper en voorgevormd lijkt me dus wel handig)
Pennello Doppio - Horse Hair & Nylon Brushes (heb nu lederen zetels in combi met alcantara - na het stofzuigen kan ik ze met deze borsteld onder handen nemen. Vroegere wagen deed ik dit gewoon met stofzuigen en microvezeldoek met product en nadien droog)
Fantastic Fur - 3 pack (voor het afnemen van de wax of polijstmiddel)
Lege fles met maatverdeling en sprayer 250/500ml combi 6-pack (om mijn eigen mixes te maken : APC en Claylube en Detailspray)
Purple Compounding Pad - 145mm (nieuwe compounding pad - voor het finishen heb ik nog de zwarte en de rode - de kleinere backingplate en bijhorende pads zijn dan voor bij een volgende aankoop)
Dan zou ik nog nieuwe polijstmiddelen willen toevoegen, al wat ik nu heb is al minstens 5 jaar oud of zelfs ouder en ik lees hier bv bij die scholl compound dat je maar 12maanden ongeopend kan bewaren... nu is het wel zo dat als je maar 1 of 2 wagens hebt dat toch ook nooit binnen het jaar opgebruikt is of polieren jullie zoveel keer per maand??

Dan nog een vraagje, op mijn nieuwe auto heb ik als optie shadowlook genomen en dus is de plastic sierrooster bijvoorbeeld in zwarte kleur "gespoten". Hoe behandel ik deze best? Deze week ergens ga ik foto's maken van mijn auto om hier ook een beeld van te geven en dan kan ik mijn winkelwagen indien nodig aanvullen of verbeteren. De aankoop van de producten zou ik ook deze week ergens willen afronden.

Alvast dikke merci aan diegene die al tips en advies gegeven hebben.
 
Als je de beoordelingen bekijkt zitten er bij de Orange Delirium droogdoek toch wel veel negatieve beoordelen, en ook veel waarbij de doek na pakweg een jaar niet meer voldoet. Zo'n 8-10 terug waren volgens mij de ervaringen met deze droogdoek en de toen nieuwe Monella Senza Acqua (de grote) vergelijkbaar, met licht voordeel voor de Monello doek. Tegenwoordig gebruik ik de Dry Me Crazy doek, en die is echt indrukwekkend qua water absorbtie, voor de lastige hoekjes gebruik nog een dunnere kleine Monello Senza Acqua Piazza.

Bij polijstmiddelen is het vooral belangrijk om ze op een goede plek te bewaren: bij voorkeur donker, niet te vochtige ruimte en temperatuur in elk geval vorstvrij, en bij voorkeur ook niet te warm. (dus bijvoorbeeld ook niet langdurig in een auto bewaren die regelmatig in de gloeiende zon staat).
 
de oranje droog doek heb ik ook, 2 stuks gebruik ze al een jaar of 8, prima doeken, de grote witte monello gebruik ik ook en die is net iets fijner, neemt iets meer op.
de wash pad, persoonlijk geef ik voorkeur aan de handschoen, je voelt dan veel beter waar de vervuiling zit op de lak, bovendien is de kleur met blauw/wit vervelend omdat je niet goed ziet of er vervuiling op zit, ik geef de voorkeur aan de dikke monello washandschoen.
kwa doeken ben ik een fan van https://www.carclean.com/nl/monello-peluche-bianco-trio-45x65cm.html
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Dan zal die oranje doek toch misschien op kwaliteit ingeboet hebben, want idd de laatste reviews zijn minder. Ik heb alleen naar het totaal aantal revieuws gezien en daar scoorde de doek niet slecht onder 121 stemmen. Enige wat ik denk, gaat een witte droogdoek niet altijd snel vuil zien? Rubbers enz krijg ik nooit enkel door het normaal wassen 100% proper, als je daar dan met een witte doek overgaat om ze op te drogen krijg je zwarte strepen. Uiteraard zie je die ook op andere kleuren maar wit is toch wel... Misschien moet ik het gewoon eens proberen.

Die doeken voor het afnemen van wax enz lijken mij dan geen probleem, ik heb zelf al die dod juice doeken gehad en vind ze wel niet slecht vandaar dat ik weer dezelfde zou nemen.

Dat van die washandschoen dat staat vast, zal deze keer geen handschoen worden want ik zeg het ik steek nooit bij geneen type tot nu toe mijn handen daarin. en die binnenkant vervormt helemaal enz... dus lijkt mij beter dat ik eens wat anders probeer. (Hieromtrend nog één zaak, ik heb paar dagen geleden mijn nieuwe auto gewassen met mijn wookies fist, auto staat er uiteraard zeer netjes bij op die moment maar nu zie ik dat de pianolak delen al swirls bevatten en nu weet ik niet of het door mijn wookie komt of dat het door de garage al aangebracht was, als ik hem ben gaan afhalen was het niet zonnig en is me dagen erna zeker niet opgevallen)

Dus: tss de droogdoeken twijfel ik nu tss:
Dry Me Crazy Drying Towel - 65x40cm
Q²M Silk Dryer XL - 70x90cm
Beide krijgen zeer goede scores en reviews
 
Voordeel van een witte droogdoek is wel dat je het direct op de doek ziet als je een stukje hebt overgeslagen bij het wassen. Persoonlijk weinig problemen met de verschillende witte droogdoeken die ik gebruik, waarbij ik wel moet zeggen dat ik zwarte strepen van rubbers e.d. er eerst handmatig al bijna helemaal uithaal, voor ze in de wasmachine gaan. HIerbij maak ik een sopje met Nanolex Microfiber Wash, en wrijf het vuile deel van de doek langs een ander deel van de doek, waarbij het vuil bijna helemaal verdwijnt.
 
  • Leuk
Reactions: Gunsmoke007
De pianolak op mijn deurstijl van nieuwe auto zat bij ophalen bij dealer al onder de swirls. Dat is zo gevoelig dat 1x wasstraat genoeg is
 
De pianolak op mijn deurstijl van nieuwe auto zat bij ophalen bij dealer al onder de swirls. Dat is zo gevoelig dat 1x wasstraat genoeg is
Dan zal het daar wel van komen, al zou je van een garage waar ze dagelijks auto's uitleveren wel iets meer kunnen van verwachten maar dat mag waarschijnlijk niet :)

@Cordoba, mijn doeken op voorhand wassen zie ik eigenlijk niet echt zitten, maar dat de doeken dan lichtjes zouden verkleuren neem ik er wel bij. Dan weet ik idd of hij proper is gekuist of niet :)

Dit weekend bestellen se en vandaag of morgen als het weer meezit de wagen wassen voor de nodige fotokes.
 
  • Leuk
Reactions: Timo84
Op een DAP zou ik zelf kijken voor Scholl pads bv Paars (cutting) en Oranje (finishing) om te beginnen + bijbehorende polijstmiddelen zoals S3 , S17 (cutting) om de lak te corrigeren en om te finishen denk ik eerder aan Rupes geel maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.
Wellicht ook een goed idee om wat nieuwe mf doeken te kopen en dan zou ik naar doeken van Nanolex of Gyeon kijken.
Moet ik dan eerst de S3 gebruiken en daarna met dezelfde pad nog eens S17 of kies ik gewoon één van de 2 producten in combinatie met de paarse pad? (rekening houdend dat het nu nog een nieuwe wagen is en ik geen product nu koop om binnen een jaar pas nodig te hebben hé)
 

Bijlagen

  • Scholl_polish_pad_finder_used_paintwork.jpg
    Scholl_polish_pad_finder_used_paintwork.jpg
    72,4 KB · Weergaven: 0
@Gunsmoke007 , de combinaties die ik vaker gebruik:
-S3/zwart-witte sandwich spiderpad =corrigeren van defecten op echt harde lak
-S3/Paars kan ook een goede combo zijn
-S17/Scholl paars = iets minder grof maar nog steeds goed in staat om defecten te verwijderen ik vind S17 net wat krachtiger dan de meeste medium polijstmiddelen.
In de praktijk zul je moeten uitvinden met een test spot wat werkt voor jouw lak maar met Scholl paarse pad en 2 type polijstmiddelen kom je een heel eind (lukt het niet kun je altijd nog een sandwich spiderpad aanschaffen)