• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

aanpak in-en exterieur VW Polo 1995 (memoryrot)

Merivawim

Detailing chief
1 nov 2009
1.629
85
52
Goedemorgen mensen,
zoals al een tijdje aangekondigd stond gisteren het (eerste) autootje van een toffe collega van me op het programma. Het heeft geruime tijd geduurd vooraleer we hieraan konden starten door invoerproblemen (met dank aan de Belgische staat ):(

1) Algemene toestand bij start :
Hier kan ik kort zijn : een zwaar verwaarloosde staat, zowel binnen als buiten. Swirls en krassen en schaafplekken naar believe...bijgeschilderd door pro's en amateurs. Een doffe lak zonder enige bescherming en een verschrikkelijk vies interieur dat door de verkopers op een amateuristische manier werd weggestopt door goedkope en slecht geplaatste stoelhoezen.... eerst wat foto's die genoeg verklaren :

buitenzijde :

IMG_0426.JPG

IMG_0429.JPG

IMG_4899.JPG

IMG_4900.JPG

IMG_4901.JPG

IMG_5271.JPG

IMG_5273.JPG

IMG_5278.JPG


binnenzijde :

IMG_0434.JPG

IMG_0438.JPG

IMG_5306.JPG


conclusie: WERK aan de winkel. Aangezien m'n collega er op stond om mee te helpen om dit zelf ook te leren, heb ik ze in alle stappen laten helpen waaruit later in de show-off zal blijken, dat ze heel wat talent in huis heeft :ja


plan van aanpak :

Bij de aankomst direct de auto een foamjasje gegeven met de autobrite-foamlance in samenwerking met een HD van Nilfisk (145.2) met Supa Snow foam. (foto werd genomen na een vijftal minuten inweken)

IMG_5286.JPG


Na het foamen en voor het wassen hebben we de motorruimte even aangepakt met autoglym engine cleaner en wat water en borstels (de wagen bleek zelfs met een fijn straaltje uit een gieter al gevoelig aan vocht)

motorruimte voor :

IMG_5297.JPG


en motorruimte na :

IMG_5344.JPG


Daarna werd de auto volledig gewassen met een mengsel van Meguiars NXT-shampoo met een goede scheut Meguiars APC.

na het wassen :

IMG_5288.JPG


Daarna zijn we direct beginnen kleien...dat dit nodig bleek zal wel geen verrassing zijn... Souad aan het werk :

IMG_5292.JPG


Na het kleien zijn we gestart met het polijsten van de lak na een testspot bleek Meguiars M105 op paars wollen pad de nodige correctie te geven. Daarna werd de volledige auto nogmaals gepolijst met M205 op witte foampad (natuurlijk allemaal met de DAP 900).
Souad nogmaals in actie :

IMG_5301.JPG


Omdat ze graag had dat de interieur ook werd aangepakt omdat ze hier echt vies van was (en terecht) heb ik haar even uitgelegd hoe ze moest werken met de extractor. De tank werd gevuld met zuiver warm water en een kleine drukspuit gevuld met APC 1/10 en een borstel dienden om te schrobben. eerst werden de lelijke stoelhoezen verwijderd en alles grondig gestofzuigd.

Dit bleek echt de job van haar leven :D Met een niet aflatende ijver en enorm doorzettingsvermogen werden ettelijke extractortanks gevuld en leeg gemaakt...elk plaatsje en hoekje werd behandeld!

IMG_5308.JPG

IMG_5309.JPG

IMG_5338.JPG

IMG_5312.JPG

IMG_5331.JPG


het resultaat mocht er dan ook zijn...een quasi nieuw interieur :)^
Na het afwassen van alle plastics werd een laagje poorboys Natural look aangebracht.

IMG_5332.JPG

IMG_5330.JPG

IMG_5328.JPG



Intussen kon ik verder met de buitenzijde :

de gehavende bumper werd geschuurd, geplamuurd en bijgespoten (een werkje waar ik achteraf niet echt fier op was...en waar ik nog moet bijwerken) Het was in elk geval al voorlopig gefatsoeneerd.
De trims werden behandeld met poorboys trimdetailer, de banden werden voorzien van een laagje poorboys gel.
De lak werd ook nog voorzien van een laagje Poorboys Blackhole (dap 900 en zwarte pad). Als wax nam ik collinite 915 (het voertuig slaapt immers elke nacht buiten) (dap met concorso gold pad)
De ruiten werden binnen en buiten gereinigd met Megs NXT-glascleaner.
Hier wat na- foto's van de buiten zijde :

IMG_5305.JPG

IMG_5318.JPG

IMG_5322.JPG

IMG_5335.JPG

IMG_5341.JPG

IMG_5343.JPG

IMG_5358.JPG


De buitenkant was natuurlijk niet perfect maar is zeker een pak verbeterd.
Aan deze job zijn heel wat uurtjes besteed en één ding onthou ik zeker....als ik een interieur grondig moet aanpakken, dan weet ik waar ik moet zijn :ja

tot slot nog een foto van een gelukkige eigenares aka afgestudeerde interieurdetailer.

IMG_5351.JPG


Tot de volgende keer!
 
Knap werk!:)^
Op de foto's zie ik telkens de eigenares aan het werk....heb jij eigenlijk wel iets gedaan? :D
 
Ziet er weer goed uit. Maar wat een werlend van verschil.. 8-()) Gelukkig goed opgeknapt om weer in te rijden. :ja
 
That's the way to do it :ja
Off-topic vraagje: wat is er te zien in de zijspiegel op foto 23? :weetniet
 
die wieldeksels zijn er...maar ze had ze niet meegebracht.
Sparen voor een extractor? zeker de moeite waard...dat ding doet wonderen!
 
Wat ik me afvraag. Heb je de bekleding ook weer waterdicht gemaakt na het extracten? :weetniet
 
@m@rk : nee nog niet ; de bekleding moet daarvoor volledig droog zijn...dit staat nog wel ergens op de agenda. Ik heb hiervoor fabricguard 303 voorzien.
 
Ik moet toegeven dat het idd een mooi(er) resultaat is (met los haar) :D

Vraagje Wim : is de extractor enkel gebruikt om "op te zuigen" of ook om "in te sprayen" ?

(anders voldoet een waterstofzuiger ook )

Wel een leuke nrplaat :" 1 droog xxx"
 
wow! wat een werk en wat een resultaat! enne als ik jou was nam ik die collega voortaan bij elke klus mee ;)
 
Wat een wereld van verschil :p Ik kan geloven dat daar ettelijke uren in gekropen zijn! Gelukkig had je hulp en gezelschap :D Mijn complimenten voor zowel interieur als exterieur. Good job
 
@grandscenicman : de extractor werd hier gebruikt met de tank gevuld met zuiver water....het sprayen en zuigen was echt wel nodig om na te spoelen...anders krijg je kringen van de zeep die achterblijft. En nat-droogzuiger zal ook wel helpen als er minder vervuiling is dan hier...na de tweede en derde keer sprayen en zuigen bleef er vuil water uit de stof komen.