• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aanschaf eerste DA machine

fuske

Detailing trainee
19 aug 2014
30
27
Ten eerste ben ik me ervan bewust dat er veel topics zijn over deze vraag maar toch is bij iedereen de wens anders imo.

Voor mijn BMW E90 uit 2007 wil ik een DA machine gaan aanschaffen, meteen een powerpack van DAP denk ik zo om alles een zo compleet mogelijke beginset te hebben. In de toekomst misschien ook eens voor andere wat polijstwerk gaan doen maar in eerste instantie voor mezelf.
De huidige staat van de lak is redelijk, al eerder lak gekleid en voorzien van goede waxen/cleaners. Maar er zitten her en der toch nog wat waskrassen van ik vermoed de wasstraat.. :(

Nu vraag ik me af of de meerprijs van €40,- voor de DAP900v3 het waard is ten opzichte van de DAP500..?

Voor die 2x per jaar dat ik hem wellicht gebruik neig ik naar de DAP500 te gaan maar hoor graag de adviezen.

Ten 2e vraag ik me af of het verstandig is om het polijstwerk buiten te doen, ik heb geen beschikking over een garage wat groot genoeg is namelijk..

Alvast bedankt voor jullie adviezen!
 
(BEN ZELF NOG NIEUW*)
Zelf deze vraag ook even geleden wat in het rond geslingerd voor mijn E92 uit 2011,
meerdere hebben mij aanbevolen voor de DAP900 te kopen wegens harde lak het extra vermogen nodig kan zijn.

Heb de 900 dan ook gekocht met de SSS samen met het ander materiaal.

Doe ook 3 wagens van ouders en grootmoeder boven op mijn eigen wagen wat ook wel in hun advies zal meegerekend zijn.
 
Je hebt net wat meer met de DAP900 maar zorg elk geval wel dat je goed voorbereid bent met pads/polijstmiddel.
 
Met de harde lak van de bmw is dat beetje extra vermogen wel fijn.in mijn ogen is het de extra investering altijd waard!
 
Voor een BMW is een DAP900 sterk aan te bevelen. Het gaat sneller, je krijgt een veel beter resultaat. Zeker de moeite van het sparen waard.
Je zegt nu wel voor die twee keer per jaar je eigen auto, maar als je de smaak te pakken krijgt weet je maar nooit wat er verder staat te gebeuren!!
Veel sterkte bij de definitieve keuze.
 
Investeer in pads en polijstmiddel ipv bv een dure wax zodat mocht het nodig zijn je niet misgrijpt tijdens het polijsten. Begin uiteraard met een goede planning en een testspot.
 
Bedankt voor de adviezen.. DAP900 dus :) Ik was van plan om het starterspakket te pakken (Power pack) zijn dit de juiste pads en middelen om mee te beginnen. Of kan ik beter een set zelf samen stellen? Voor wat betreft de testspot, waar kan ik dit het beste doen?
 
Power pack is dan de betere keuze. Een testspot zou je in principe op ieder paneel een keer moeten maken met bv mezzo bereik je daarmee de gewenste correctie kun je afwerken met finale is dat niet zo kun je opschalen naar veloce bv om vervolgens weer af te werken met opvolgend mezzo en finale. Stand op de machine gaat ook per afwerkstap qua snelheid omlaag bv 5,4,3 . Let op als je weet dat de auto ergens is overgespoten bv kan de lak daar bv ook een stuk zachter zijn. Gelakte kunstof delen ben ik zelf bv ook een stuk voorzichtiger.
 
3 jaar geleden kocht ik ook meteen de DAP900, met de bedoeling dat ik meerdere auto's per jaar zou doen.
Vorig jaar zelfs nog een Pro900 (2e hands) gekocht. inmiddels doe ik alleen nog maar mijn eigen auto... 1x per jaar!

Was allebei een flinke investering, maar ik ben blij dat ik ze nu allebei heb ;)
 
Zeker voor de DAP 900 gaan op de relatief harde lak van een BMW. Is iedere Euro meer dan waard! Een Pro900 erbij is nog mooier op zo'n lak, maar voor de beginner iets too much.
Buiten polijsten kan prima, maar kies wel een dag uit waarop het zeker droog blijft want halverwege stoppen wil je echt niet.
 
Dank voor de duidelijke adviezen en tips!
Ik ga binnenkort dan maar eens de DAP900 powerpack bestellen ;)

Voor wat betreft de kunststof delen, dus bumpers en sideskirts, deze dus bijvoorbeeld met witte pad en de rest met orange, als dat voldoende is? Ik las elders ook dat je moet beginnen met de witte pad icm mezzo en dan pas opschalen naar orange pad icm mezzo als het nodig is. Of is het beter de combinaties aan te houden wat ook bij de omschrijving staat:
  • Yellow Cutting pad - Raffini Veloce
  • Orange Light Cutting pad - Raffini Mezzo
  • White Polishing pad - Raffini Finale
  • Monello 5.5" Black Finessing Pad - Voor het aanbrengen van een glaze of wax & sealant.
 
Fuske, De combinatie van de te gebruiken pad ligt helemaal aan hoe je testspot uitpakt. Het beste is als je de How to van machinaal polijsten goed doorleest. In het kort komt het erop neer: Elke auto lak is anders, en moet je een test doen op een ca 30x30 stukje om de lak te leren begrijpen. Dit heet een testspot. Met een testspot voorkom je het gebruik van te zware pads wat ten koste van de blanke laklaag gaat, en te lichte pads kost je polijstmiddel, je vrije tijd omdat het resultaat niet voldoende is. In e testspot begin je met de lichtstencombi die je hebt, en bij onvoldoende resultaat ga je steeds een zwaardere combinatie gebruiken totdat het resultaat in die testspot helemaal naar wens is. Hele diepe krassen krijg je er niet uit, dus blijf reeel. Je kunt ook kijken of er een member infde buurt woont om zo de eerste keer even mee te kijken of samen een testspot te maken. De bumpers werkt ook met een testspot als deze meegespoten zijn, dit omdat de ondergrond anders is en dus ook de warmte afvoer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Hisense,
ik kom uit de omgeving Noord-Limburg vlakbij Venlo, mochten er members zijn die me op weg willen helpen...hoor ik dat graag :)
 
Vandaag mijn DAP900 ontvangen! Meteen maar aan de slag gegaan. Ik heb hem uitgetest op een zwarte Starlet van 1994 die vol zat met krassen en swirls, na 20 jaar geen goede wasbeurt te hebben gehad vrij logisch.. Het resultaat mag er zijn. Ik heb me niet helemaal uitgeslooft, maar goed genoeg voor een testauto. Ik zal morgen even wat foto's plaatsen in show off gedeelte. Bedankt voor de adviezen!

https://forum.Carclean.com/threads/eerste-keer-dap-gebruikt-zwarte-starlet.13864/