• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

aantasten onderliggende laag door collinite

bofkont

Detailing addict
9 dec 2013
84
55
46
Friesland
Beste mensen,

Ben zelf zeer tevreden over de colonite 845.
Maar kan deze ook aangebracht worden in deze volgorde?
1 blackhole
2 exp sealant
3 colonite 845

Lees nogal eens dat de colonite onderliggende lagen kunnen aantasten.
Sowieso tussen stap 2 en 3 wacht ik een dag.
Wat denken jullie als echte kenners?
Of zou ik beter pb natty toepassen als laatste laag?

Zelf al wat gevonden mijn excuses.
De Collinite 845 schijnt nogal wat oplosmiddelen te bevatten.
Dus beste af te toppen met de natty's,

Als je al gaat aftoppen zou ik altijd aftoppen met hetzelfde product, bijvoorbeeld Blackhole, en 2x 845.

2x 845 heb ik zelf heel goede resultaten mee behaald qua standtijd, dubbele laag (dagje er tussen) scheelt aanzienlijk, onderstaand filmpje is na ongeveer 3 maanden:

bofkont;351831 zei:
Beste mensen,

Ben zelf zeer tevreden over de colonite 845.
Maar kan deze ook aangebracht worden in deze volgorde?
1 blackhole
2 exp sealant
3 colonite 845

Lees nogal eens dat de colonite onderliggende lagen kunnen aantasten.
Sowieso tussen stap 2 en 3 wacht ik een dag.
Wat denken jullie als echte kenners?
Of zou ik beter pb natty toepassen als laatste laag?

Collinite zal best oplosmiddelen bevatten maar ik heb er nu opzitten.
Pb black hole
Wolfgang sealent
Collinte 845
Aantasten onderliggende lagen?
Ik zeg niet dat dat niet gebeurd maar ik zeg wel dat deze combi er bij mij al vanaf eind augustus opzit en ik er vooralsnog niks van merk...

Daar kun je ook niets van merken. Óf de Wolfgang is nog in stand maar daaroverheen zit de #845, óf de oplosmiddelen hebben de Wolfgang aangetast en de #845 is nog in stand. In beide gevallen zul je dus niet echt merken of je onderliggende laag is aangetast.

Ibizasigno.
Maw het maakt niet zoveel uit want er is nog een beschermlaag aanwezig.
Ik zit er wel aan te denken om binnenkort met reload de auto nog 1 extra laagje te geven om vervolgens eind maart de auto weer volledig aan te pakken en dan dit keer met iron gloss maar dat terzijde.

Bofkont blackhole/ ex p/collinite kan dus gewoon en als het goed is zou dat er langer op moeten zitten als de natty's mocht je standtijd een factor vinden oplosmiddelen of niet...

Oke mannen erg bedankt voor jullie info.
Heb sindskort een dap 900 via de actie gekocht in december, en de mothers klei.
Ben in het voorjaar van plan de auto goed aan te pakken.
Mijn bmw heeft nogal wat oude swirls.

Als je zegt dat er dan in ieder geval een beschermlaag aanwezig is heb je gelijk Ric325i. Niets aan de hand natuurlijk. Alleen zou je in deze situatie je kunnen afvragen of het niet zonde is van de Wolfgang, die ofwel geen zin heeft want hij is getopt met de #845 of geen zin heeft omdat de oplosmiddelen in de Collinite de Wolfgang hebben opgelost of in de situatie van bofkont de EX-P.

Bofkont: Jou ken ik waarschijnlijk van de andere BMW forum's niet?

Als ik je een tip mag geven, neem vooral je tijd, en probeer de wagen niet op 1 dag af te hebben.

Mijn plan van aanpak is dat ik op dag 1 de wagen goed schoonmaak,

Dag 1

Auto allereerst gewoon wassen.
Velgen : Velgen reiniger , Non-Ferro, coating
Banden: Meguiar's safe degreaser , Wolfgang Black Diamond tiregel
Wielkasten: Fender wheelbrush, APC, goedkope cockpitspray
Uitlaatsierstukken: Eventueel wetsandpapier, Mothers Mag en Alupolish
Plastic trims: APC / Poorboy's Trim restorer en na een uur nog eens trimrestorer
Koplampen en achterlichten: polijsten en een willekeurige sealant erop zetten.
Logo's : Met een milde borstel APC inwerken om oude wax/vuiligheid te verwerken
Ramen : Kleien, scrubben en sealen (met Rain-X bijvoorbeeld)
Rubbers : Reinigen met APC, eventueel voeden met GYEON cure ( niet schrikken van de vlekken, blijven herhalen totdat er parels opstaan)
Motorruimte: AutoGlym Engine cleaner icm Autoglym Vinyl & Rubber care
Naden en kieren (deurposten, randen onder de motorkap, kofferdeksel etc.) : Reinigen met een borstel en APC en/of safedegreaser, sealant

Dag 2

Indien niet binnengestaan: Weer wassen.
Polijststappen zijn volledig afhankelijk van hoe de lak reageert, maar bij een BMW moet je normaliter je tijd hiervoor nemen.
In ieder geval zorgen dat je Inizio in huis hebt, een goede ontvetter en een goede lichtbron. Als je 95% van de swirls eruit hebt, verder na de volgende stap, rustig afbouwend van Mezoo naar Finale. Opnieuw ontvetten om het eindresultaat te bewonderen én om de lak voor te bereiden op de sealant.

Puur naar de duurzaamheid kijkende voegt EXP weinig toe aan de 845, maar zelf gebruik ik deze alleen in de winter. In de zomer zou ik EX-P en Natty's gebruiken. Waarbij je dan wel om de 2-3 maanden een nieuwe laag Natty's moet aanbrengen.

Ik heb het idee dat de Natty's iets natter van glans is dan de 845 , en dat de 845 weer iets beter bestand is tegen zout etc. Maar dat is slechts een idee wellicht.