• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Abarth Grande Punto

Henkpascal

Detailing addict
22 mrt 2017
66
60
30
Roden
Afgelopen weekend heb ik de hele auto kunnen polijsten!
Met mooi resultaat, het was ook mijn eerste auto die ik ooit helemaal gepolijst had

8925b814bdd4c67f6a90fcf56d43d7e8.jpg

Hier met swirls

En hier het resultaat na het polijsten
e7bbff5365dcfcbe1661d9e9d3ce0ac6.jpg

dc183413bf077d0ef2aebc8ad3bca765.jpg

d55b288da62596486d6ec82973d0c619.jpg


Groetjes
 
Ja dat is inderdaad handig om te vermelden haha!
De auto is altijd met de hand gewassen (sinds dat ik hem heb, vorige eigenaar zeker weten ook) en is altijd netjes in de wax gezet ed.
Heb de auto van te voren alleen gewassen met Dodo Juice, niet gekleid. Volgens een polijst vriend van mij was het niet nodig aangezien ik hem altijd goed gewaxt heb... (jullie kunnen mij nu vertellen of dit onzin is)
Ik heb een DAP900, heb zn heel pakket gekocht op carclean met Monello producten.
Dus heb de Monello pads met Monello polijstpasta's. En ik ben van grof naar medium en daarna polishing gegaan.
Na de polijstbehandeling in de Collinite 845 gezet. En de kunststof delen behandeld met Tire trim gel van CSP, werkt echt goed op kunststof!
 
Ja dat is inderdaad handig om te vermelden haha!
De auto is altijd met de hand gewassen (sinds dat ik hem heb, vorige eigenaar zeker weten ook) en is altijd netjes in de wax gezet ed.
Heb de auto van te voren alleen gewassen met Dodo Juice, niet gekleid. Volgens een polijst vriend van mij was het niet nodig aangezien ik hem altijd goed gewaxt heb... (jullie kunnen mij nu vertellen of dit onzin is)
Ik heb een DAP900, heb zn heel pakket gekocht op carclean met Monello producten.
Dus heb de Monello pads met Monello polijstpasta's. En ik ben van grof naar medium en daarna polishing gegaan.
Na de polijstbehandeling in de Collinite 845 gezet. En de kunststof delen behandeld met Tire trim gel van CSP, werkt echt goed op kunststof!

Erg goed bezig geweest. Mooi resultaat!

Klei-en voor het polijsten is niet een keuze maar een must. Een wax zorgt er niet voor dat er geen teer, vliegjes, ijzerdeeltjes, tfr of andere rotzooi op je auto plakt. Dit was je er niet met een spons of wash mitt af. Normaal is dit dan ook minder erg maar als je gaat polijsten beweeg je met een pad (spons) erg vaak en snel over de lak heen. Als er dan toch nog een vuiltje op je lak zit pakt de pad deze op en zorgt voor vele krasjes in de lak. Als klei-en niet nodig is dan is er maar een manier om te zien of dit zo is (was) en dat is na het klei-en als je klei schoon is gebleven. Echter garandeer ik je dat er altijd wel vuil opzit. Het dak, de dorpel, motorkap, dit zijn allemaal delen die erg gevoelig zijn voor vastgekoekt vuil.
 
ooh sorry, ik tikte en was aan de praat met de vrouw.
TFR = Traffic Film Remover, ik bedoelde dus als vervuiling de Traffic Film zonder de remover want daar gebruik je klei voor ;)
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Op de foto waar de motorkap gepolijst is, daar zie je toch nog heel veel poespas zitten? :p

Tip van Flip; Doe eens een boterhamzakje om je hand en wrijf eens over de lak. Voel je dan dingen zitten, SOWIESO kleien. :D

niet gekleid. Volgens een polijst vriend van mij was het niet nodig aangezien ik hem altijd goed gewaxt heb... (jullie kunnen mij nu vertellen of dit onzin is)
Die maat kan zich beter even verdiepen in de materie. :p Ik weet dat bij de vele poetsbedrijven de klei-stap alleen word gedaan wanneer er iets opvallend op de lak zit en dan word alleen dit lokaal gekleid. De klei ligt meestal in de kast half uit te drogen omdat het bijna nooit gebruikt word, haha.


Maaar... HOE BEVIEL ALLES? :p
 
Erg goed bezig geweest. Mooi resultaat!

Klei-en voor het polijsten is niet een keuze maar een must. Een wax zorgt er niet voor dat er geen teer, vliegjes, ijzerdeeltjes, tfr of andere rotzooi op je auto plakt. Dit was je er niet met een spons of wash mitt af. Normaal is dit dan ook minder erg maar als je gaat polijsten beweeg je met een pad (spons) erg vaak en snel over de lak heen. Als er dan toch nog een vuiltje op je lak zit pakt de pad deze op en zorgt voor vele krasjes in de lak. Als klei-en niet nodig is dan is er maar een manier om te zien of dit zo is (was) en dat is na het klei-en als je klei schoon is gebleven. Echter garandeer ik je dat er altijd wel vuil opzit. Het dak, de dorpel, motorkap, dit zijn allemaal delen die erg gevoelig zijn voor vastgekoekt vuil.

Tnx voor de feedback, zo leer ik elke keer weer wat bij!
De dorpel is bij mij moeilijk te polijsten gelukkig :p Maar bedankt, volgende keer zal ik eerst nog gaan kleien. Ik heb dit weekend een doffe auto die voor verkoop weer mooi moet worden, dus dat word nog een opgave! Heb je nog tips hoe ik die het beste aan kan pakken? Een doffe rode Lupo!

Op de foto waar de motorkap gepolijst is, daar zie je toch nog heel veel poespas zitten? :p

Tip van Flip; Doe eens een boterhamzakje om je hand en wrijf eens over de lak. Voel je dan dingen zitten, SOWIESO kleien. :D

Die maat kan zich beter even verdiepen in de materie. :p Ik weet dat bij de vele poetsbedrijven de klei-stap alleen word gedaan wanneer er iets opvallend op de lak zit en dan word alleen dit lokaal gekleid. De klei ligt meestal in de kast half uit te drogen omdat het bijna nooit gebruikt word, haha.


Maaar... HOE BEVIEL ALLES? :p

Tnx voor de tip! Zal ik in t vervolg proberen.
Ja het viel mij niet tegen allemaal, alleen het was erg vervelend werken aangezien het een witte auto is.
En het is erg mooi om te zien dat meeste vervuiling en swirls gewoon verdwijnen, lonend werk!
Daarnaast, hoe langer ik er mee bezig was hoe meer systeem ik er in kreeg :)
Maarrrrr, ik moet gewoon wat meer oefenen en meer verschillende auto's doen. (En van jullie veel leren haha)
 
+1

@Henkpascal
Geen testspot gedaan? Aangezien je meteen met grof bent begonnen. Misschien heeft de Punto wel een zachte lak, en had je met medium ook het gewenste resultaat behaald.

Ja de lak van de Abarth staat er wel om bekend. Heb 2 week al een test gedaan, dit ging aardig van grof naar fijn. Dus vandaar dat ik de hele auto zo heb gepolijst.
Ik ben nog maar een noob als het gaat om polijsten/detailen!
Is het zo erg dan je dan grof bent begonnen ?
 
Is niet "erg", alleen als het een zachte lak was onnodig qua handeling (en ook onnodig om "te veel" lak te verwijderen).

Ah op die fiets, zijn die spullen van Monello niet meer fillers dan cutters ? Dat zou dan betekenen dat de lak als t ware niet echt verwijderd word ?
 
Meer fillers als polijstmiddel? Hoe kom je daar bij? :)

Er zijn inderdaad polijstmiddelen die iets van olien ofso bevatten, maar in de basis slijpen deze nog steeds de lak weg.

Wat betreft het verwijderen van lak; Poetsbedrijven zijn van het snel en goedkoop, dus met een rotary en altijd dezelfde polijstmiddelen/pads raggen ze snel de boel strak. Hoeveel lak er verwijderd word, dat maakt niets uit.
Als Detailers, maak je de lak een stuk strakker en let je daarbij ook op lakbehoud. Sterker nog, een goede detailer meet de lak op voordat hij begint en zal dit meteen documenteren. Dit kan hij dan ook weer aan de klant meegeven als extra service.

Dus, een testspot kan jou vertellen dat je met je finishing combi (bijv. Witte pad + Finale) dat er iets meer glans onstaat, maar de swirls hebben nog wel meerdere hits nodig om te verdwijnen. Dus, schaal je op naar een medium combi. (Bijv. Oranje pad + Mezzo) Kan je met deze combi de swirls wegkrijgen, dan blijf je hierbij.
Met een grove combi (Bijv. Gele pad + Veloce) kan je in 1 hit klaar zijn, maar misschien was een halve hit al genoeg en ben je dus onnodig "goede" lak aan het verwijderen.

Je slijpt er niet meteen een meter lak af, maar als je bedenkt dat de blanke lak gemiddeld zo dik is als 2 plasticjes van een pakje peuken, ga je er iets spaarzamer mee om. :)

Greeetz
 
Ergens ver in mijn achterhoofd kan ik mij herinneren dat er op het forum ooit een testje is geweest. Daarbij werd de lak gemeten en die was zo'n 150 micron. Na een flinke detail met een DAP en rotary was er zo'n 8 micron verwijderd.
 
Meer fillers als polijstmiddel? Hoe kom je daar bij? :)

Er zijn inderdaad polijstmiddelen die iets van olien ofso bevatten, maar in de basis slijpen deze nog steeds de lak weg.

Wat betreft het verwijderen van lak; Poetsbedrijven zijn van het snel en goedkoop, dus met een rotary en altijd dezelfde polijstmiddelen/pads raggen ze snel de boel strak. Hoeveel lak er verwijderd word, dat maakt niets uit.
Als Detailers, maak je de lak een stuk strakker en let je daarbij ook op lakbehoud. Sterker nog, een goede detailer meet de lak op voordat hij begint en zal dit meteen documenteren. Dit kan hij dan ook weer aan de klant meegeven als extra service.

Dus, een testspot kan jou vertellen dat je met je finishing combi (bijv. Witte pad + Finale) dat er iets meer glans onstaat, maar de swirls hebben nog wel meerdere hits nodig om te verdwijnen. Dus, schaal je op naar een medium combi. (Bijv. Oranje pad + Mezzo) Kan je met deze combi de swirls wegkrijgen, dan blijf je hierbij.
Met een grove combi (Bijv. Gele pad + Veloce) kan je in 1 hit klaar zijn, maar misschien was een halve hit al genoeg en ben je dus onnodig "goede" lak aan het verwijderen.

Je slijpt er niet meteen een meter lak af, maar als je bedenkt dat de blanke lak gemiddeld zo dik is als 2 plasticjes van een pakje peuken, ga je er iets spaarzamer mee om. :)

Greeetz

Ergens ver in mijn achterhoofd kan ik mij herinneren dat er op het forum ooit een testje is geweest. Daarbij werd de lak gemeten en die was zo'n 150 micron. Na een flinke detail met een DAP en rotary was er zo'n 8 micron verwijderd.

Vandaar. Ik heb t verkeerd begrepen dan. Maar dacht dat je gewoon standaard van grof naar fijn gaat!
Hoe weet je dan wanneer je wat kunt doen, daar zou je dan al een lakmeter voor nodig hebben zeker?
Dus in t vervolg in 2 fasen polijsten en niet in 3 ? En dan gewoon het bij de oranje pad houden? Daarna gewoon eindigen met witte pad?
 
Haha! Maak het niet te moeilijk voor jezelf. :)

Je gaat indaad van grof naar fijn, maar dan kijk je dus hoe grof die grof moet zijn. Ik heb zelf altijd de (pech) dat ik harde lakken tegenkwam. Dus dan pakte ik Gele pad + Veloce en was er veelal meerdere hits nodig. Zo nu en dan kwam ik een zachte lak tegen en merkte toen op dat ik met Oranje pad + Mezzo al de boel in één hit strak kon krijgen en schaalde dan al af naar Witte pad + Finale.

Zou ik zo'n zachte lak óók doen met Gele Pad + Veloce, zou ik waarschijnlijk met de horizontale banen (1/2 een dambordpatroon) al de boel gecorrigeerd hebben, vervolgens met de andere helft van het dambordpatroon goede lak weghalen en dan is de korrel misschien amper afgebroken. (En de finish dus minder strak)
Vervolgens moet ik dan de 'schade' van Gele pad + Veloce extra goed wegwerken met Oranje pad + Mezzo en dan nog Witte pad + Finale.

Ondertussen heb ik de lak dus al zo vaak gepolijst, dat er onnodig veel goede lak weg is. :)

Dusss... Testspot doen en kijken welke stap al genoeg is. Vervolgens afschalen.
Vrees verder niet dat het heeeeel erg is, want met de DAP en een iets te zware combi, haal je niet 10x teveel lak weg als nodig, maar onnodig = onnodig. :)