• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Achterlamp polijsten

Sjek

Detailing rookie
7 aug 2022
12
15
Hoi,

De lampen van mijn X3 uit 2004 zijn dof. Voor zijn ze al wat gepoetst om door de APK te komen, achter zijn ze erg dof. Ik heb op dit forum rondgekeken en zag veel positieve reacties op deze set van Mother's .

Nu is mijn vraag of deze ook werkt voor achterlampen, of dat daar andere producten voor zijn?
IMG_20220807_201259.jpg
IMG_20220807_201253.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kan hiermee:

Maar het kan in principe met elk willekeurig polijstmiddel.

En die set die ik linkte, is dat dan nodig? Ik heb nu voor het eerst een auto die ik echt mooi wil onderhouden, dus ik ben op dit forum op zoek naar goede tips. Ik heb al wat spullen voor wassen, maar ik zoek nu dus alles wat ik nodig heb om de lampen voor een achter weer mooi te maken.

Is het voldoende een polijstmachine met dat polijstmiddel te kopen? Of werkt een polijstschijf met een boormachine even goed?
 
Het product dat @nicknameless noemde, claimt ook een bescherming op het gepolijste oppervlak achter te laten, dus mogelijk dat dit al voldoende is. Voor achterlichten heb je meestal niet zo'n koplamprestauratiekit nodig, omdat koplampen vaak veel dieper verouderen. Met een handpad en het middel dat nicknameless noemde kom je waarschijnlijk al een heel eind, dan nog een geschikte microvezeldoek om het polijstresidue weg te vegen, en je kunt aan de slag.
 
Bedankt voor de hulp. Fijne community!

Ik heb foto's toegevoegd. Nu heb ik er geen verstand van, maar ik vind ze zelf behoorlijk stevig dof geworden. Vermoed je/jullie dat het genoemde polijstmiddel een goed resultaat geeft?
 

Bijlagen

  • IMG_20220807_201259.jpg
    IMG_20220807_201259.jpg
    199,8 KB · Weergaven: 65
  • IMG_20220807_201253.jpg
    IMG_20220807_201253.jpg
    169,7 KB · Weergaven: 68
Wat RedCat ook al schrijft, volgens mij zijn hier gewoon krassen van een schuurspons of schuurpapier te zien, dit is niet de normale verwering van een achterlicht, als je het al netjes krijgt, moet je hier flink aan de bak. De Mothers set die je eerder noemde had vroeger in elk geval schuurpapier in verschillende groftes, en een chemisch-mechanisch polijstmiddel een een polijstbal (voor op boor-/schroefmachine), dus daar moet je ver mee kunnen komen als de achterlichten al niet te ver beschadigd zijn. Het middel van nicknameless ken ik niet, dus geen idee of dat voldoende kan zijn.

Voor je aan de gang gaat, wel de lak rondom het achterlicht goed afplakken met een goede tape (gewone schilderstape voldoet echt niet) om de lak te beschermen.
 
  • Leuk
Reactions: Sjek en AndyVR
Eens met bovenstaande: dit is geen normale verwering. Dit herstellen vergt schuren, polijsten en beschermen. Is prima zelf te doen en nog leuk ook omdat het veel resultaat geeft. Kijk even in de how-to secties over het wetsanden van koplampen; geldt ook voor achterlichten. Ook @AndyVR heeft eens een topic gepost specifieker voor achterlichten.

Ik weet dat de set van autoglym schuurpapier, polijstmiddel en polijstspons bevat als zul je Gyeon Trim en de ontvetter nog wel moeten bestellen. Maar zelf adviseer ik je als beginner vooral handmatig te gaan schuren zodat je het tussenliggende resultaat beter kunt beoordelen.
 
  • Leuk
Reactions: Sjek en AndyVR
Lijkt meer alsof iemand met een schuursponsje er op is tekeer gegaan
Is het geen optie om 2e hands te kopen en te vervangen ?
Anders denk ik dat polijsten te licht is en je daarvoor zult moeten schuren.
Wat RedCat ook al schrijft, volgens mij zijn hier gewoon krassen van een schuurspons of schuurpapier te zien, dit is niet de normale verwering van een achterlicht, als je het al netjes krijgt, moet je hier flink aan de bak. De Mothers set die je eerder noemde had vroeger in elk geval schuurpapier in verschillende groftes, en een chemisch-mechanisch polijstmiddel een een polijstbal (voor op boor-/schroefmachine), dus daar moet je ver mee kunnen komen als de achterlichten al niet te ver beschadigd zijn. Het middel van nicknameless ken ik niet, dus geen idee of dat voldoende kan zijn.

Voor je aan de gang gaat, wel de lak rondom het achterlicht goed afplakken met een goede tape (gewone schilderstape voldoet echt niet) om de lak te beschermen.

Dank jullie wel. Ik weet niet wat de vorige eigenaar precies gedaan heeft, maar erg mooi is het inderdaad niet. Moeilijk op de foto te krijgen, maar het zijn meer barstjes dan schuursporen, heb ik het idee. Of misschien wel allebei. Ik wil het in elk geval proberen mooi te krijgen en kan anders nog kiezen om de lamp te vervangen.

Ik vond een oud bericht van @nicknameless voor machinaal herstellen van doffe koplampen. Is dat nog actueel genoeg om als leidraad te nemen?
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Ik heb ook zitten denken aan de lampunits uit de achterklep halen, maar mogelijk dat werken aan een losse unit lastiger is dan in de achterklep, en het risico dat er op een verkeerd punt wat druk op komt te staan en een achterlicht unit barst. Gewoon even kijken wat handig is voor je.
 
@nicknameless
Dank je. Stel dat ik het machinaal wil doen, heb ik dan zowel een polijst -als er schuurmachine nodig, of kunnen die ronde schuurvellen op een polijstmachine? En stel dat ik schuren met de hand wil doen, kan ik dan polijsten door een polijstschijf op mijn boormachine te zetten, of is dat inferieur aan een polijstmachine?

Aanvullend, waar denk je dat ik qua korrelgrootte moet beginnen?
 
Wil je machinaal schuren dan kan je best een toestel nemen met een zo klein mogelijke slag (excentrische schuurmachines worden vaak met een 3mm en 5mm slag gebruikt, wat ideaal is).
Je kan met een polijstmachine ook wel schuren, maar neem dan eentje met een 8mm slag. Bij grotere slagen, ga je je schuurpapier veel te bruut gebruiken waardoor het resultaat niet optimaal zal zijn en het polijsten eens zo moeizaam maakt.

Schuren kan je zeker ook met de hand doen al zal dit wat meer moeite vragen. Je kan polijsten met een pad op je accuboor maar dat is dan een roterend systeem waardoor je sneller hitte zal genereren op het plastic van je achterlichten, bij verkeerd gebruik kan je je achterlicht units doen vervormen en zelfs onomkeerbare schade aanrichten.

Ik zou beginnen met een P800 of 1000 en van daaruit kijken als je nog grover zou moeten gaan.
 
@Sjek,

m'n topic is nog redelijk actueel en kun je prima als leidraad gebruiken. In plaats van machinaal, kun je ook handmatig schuren.


Persoonlijk zou ik de achterlichten eruit halen (lijkt me niet veel werk, vaak 1 of 2 schroeven) om ze makkelijker te bewerken en minder risico op nevenschade op de omliggende randen.
Ik wil het handmatig gaan proberen en heb veel handleidingen gelezen en bekeken. Ik weet alleen niet waar ik qua schuren moet beginnen. Op de foto's zie je best diepe krassen en ik vroeg mij af of jij met je ervaring kunt inschatten met welke korrel ik het best kan starten?