• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ad"vies" gevraagd bij schoonmaken velgen.

iwan

Detailing rookie
11 jul 2010
183
0
Hallo allemaal,

ik zit met een probleem. Mijn (zomer) velgen heb ik gisteren omgewisseld voor mijn winterset. Tot mijn verbazing is aan 1 velg de binnenzijde heel ERG smerig. En dan bedoel ik ook echt smerig:-& . Nou is er voor een paar weken terug "'iets'" gesmeerd aan mijn voor ophanging van mijn auto. Dit is waarschijnlijk warm geworden en heeft dit als gevolg.
Ik heb toch voor de zekerheid een afspraak gemaakt bij de garage of ze ook even naar die hoes (heb geen idee hoe het heet) achter de as kunnen kijken.
Heb uiterraad daar zelf meteen naar gekeken met omwisselen van de winterbanden, en zag daar niks raars aan.

Nou is mijn vraag: hoe kan ik dit het beste schoonmaken en met welk product. Zat zelf te denken aan APC met de velgenborstel.

Hier de boosdoener:

fotocameraiwan327.webp

fotocameraiwan322.webp

fotocameraiwan323.webp

fotocameraiwan331.webp

Ziet er een beetje uit als "aandrijfashoesvet" Weet zo even geen andere benaming :weetniet

Op mijn vorige auto, een lekke ashoes gehad... Zat ook van dat enorm vieze/vette en vaste troep in.
Gevolg, tijdens het rijden heel de velg onder gesmeerd natuurlijk. Erg irritant om er af te krijgen, hoef je niet met een APCtje mee te beginnen.

Dus een stoute fles turtle velgen reiniger gekocht, die goed laten inwerken, borstelen en uitspoelen.

Oh ja, de borstel heeft nu bijna zijn originele kleur weer terug op de haren, nu toch ruim een jaartje verder!

Lijkt heel erg, maar is waarschijnlijk alleen maar vet van de aandrijfassen.
Daar zitten harmonicarubbers op die wel eens stuk gaan door al dat buigen.
Dan komt het vet door de centrifugaalkracht naar buiten slingeren.

Je kan een pure APC nemen, of WD40 om het eerst zachter te maken.
Een sopje van echt heet water met flink afwasmiddel kan overigens ook.
Kijk uit waar je het doet want je wilt dat vet niet op je bestrating.
Als je een metselkuip hebt gaat dat prima erboven.

Hans

Zo heren, dat is pas snel antwoord!!!!:-)^

Het klinkt erg zorg wekkend, zo'n aandrijfhoes kapot/lek.
Moet ik me al zorgen gaan maken???

De tips van jullie ga ik zeker gebruiken. Het wordt denk ik het heet water met de welbekende Dreft:-"

Deze week is er een afspraak bij de garage, dus dan weten we meer.

Ik hou jullie op de hoogte (als dat gewenst is?)

En de grote schoonmaak leg ik uiterraad vast op foto.

Heel erg bedankt tot zover.

Iwan Raave.

op de hoogte houden? da's altijd handig hoor!
Zullen vast nog wel anderen zijn die met deze "troep" te maken gaan krijgen... :cool

Dat lijkt inderdaad als twee druppels water op een kapotte ashoes...

Met de Passat ook gehad, dit heb ik toen schoon gekregen met Super Degreaser en Wheel Brightener, beide van Meguiars

Aandrijfas hoes zit er niet voor niets op. Dus zeker laten maken. Als er water en/pf zand in komt dan ben je verder van huis !

Is over het algemeen niet een erg dure reparatie. Dus geen risico nemen zou ik zeggen.

Ik zou eerst de het grootste deel van de koeklaag verwijderen met een oud shirt of oude doek, desnoods afblazen met een HD reiniger.

De laatste restanten pas aanpakken met een velgenreiniger en ontvetter.

Velgenreiniger / Super Degreaser / APC / Dasty whatever
Denk dat je idd best wel wat meer mag gebruiken dan je normaal zou doen, lekker insoppen, als maar daarna goed afspoelt.
En zeker weten dat je de hoes moet fixen, anders allemaal vuil en troep op plekken waar je niet wilt .... dan sta je in no-time weer bij de garage :(

De auto gaat van de week zeker even terug naar de garage/dealer. Heb het even opgezocht, en ik heb nog garantie. Dus dat zal wel goed komen, hoop ik:cool

Over de velgen kan ik kort zijn, dat gaat helemaal goed komen.

Liever minder schone velgen, dan een beschadigde!!!:jippie

De velgen in de eerste paar dagen.

img0948c.webp

Ik ga natuurlijk weer voor deze overwinning!:love

img0972b.webp

een soort Nick Nameless:lol

Hoi allemaal, ik wil jullie via deze weg bedanken voor het advies dat ik heb gehad. Mijn velgen zijn weer helemaal terug in de mooiste staat die er is. :love

Ik heb eerst de velgen met dreft en wat warm water schoongemaakt. Daarna de velgen gekleid met Elastic Clay van Poorboys World. En als klap op de vuurpijl de velg in de wax met Poorboys World Wheel Sealant :love

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

v_images.webp

v_images.webp

v_images.webp

De auto gaat maandag naar de garage terug voor de cardan as hoes. Het valt nog in de garantie periode.

Heel erg bedankt.

Vriendelijke groet, Iwan.

Maar niet te hard rijden dan... Anders zit de velg weeeeer onder!!!

Maaaarrrehhh, mooi resultaat met het afwasmiddel.... :cool

meuh