• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies/ bevestiging gevraagd!

GHR

Detailing trainee
14 jan 2014
10
47
Ik ben nieuw op het forum. In het verleden ben ik altijd een wasstraat gebruiker geweest. Maar toen ik anderhalve maand geleden mijn mooie nieuwe witte Alfa Mito kreeg wilde ik toch zuinig gaan zijn op de lak. Ik heb me behoorlijk verdiept in de materie en heb een stappenplan samengesteld. Ik heb al een hoop spullen besteld hier bij Carclean.com maar voordat ik zo nog een bestelling doe leg ik het nog even voor hier.

Dit zijn de spullen die ik al heb:
Producten
Mother’s Back to Black (Naturally Black)
Mother’s Mag & Aluminum Polish
Mother’s Leather Cleaner
Mother’s Leather Conditioner
Poorboy’s World Wheel Sealant
Poorboy’s World Natural Look
Meguiar’s Perfect Clarity Glass Cleaner

Accessoires
1 Meguiar’s Wash Mitt
2 Meguiar’s Even Coat Applicator Pads
3 Meguiar’s Supreme Shine microvezel doeken
2 Poorboy’s World Microfiber applicator
4 Monello Piccolo Nero microvezel doeken
1 Monello Vetro Bianco
2 Zwarte dressing applicators

En dit wil ik nog bij gaan bestellen:
2x Monello Easy Detailing Polishing Hand Pad Black
1x Monello Easy Detailing Polishing Hand Pad White
1x Monello Peluche Verde trio
1x Mother’s Ultimate Wax System (shampoo, klei-kit, polijstmiddel, glaze & wax)

Om dan vervolgens tot dit stappenplan te komen. Ik was mijn auto altijd in de wasbox (ANAC bij Breda) omdat ik in een appartement woon en dus lastig mijn auto voor de deur kan wassen en nog belangrijker: afspuiten.
Voor stap 1 en stap 6 t/m 11 heb ik alles in huis voor zover ik weet. Alleen wil ik dus nog stap 2, 3, 4 en 5 toevoegen, daarvoor wil ik dus ook bovenstaande spullen bijbestellen.


Stappenplan:

1. Wassen
1. Wassen (Meguiar’s Wash Mitt)
2. Drogen met (Delirium Drying Towel)
3. Kieren en naden met stofzuiger uitstofzuigen
4. Nadrogen (Meguiar’s microvezel doek 1)

2. Kleien
1. Sprayen (Mother’s Showtime Quick Detailer Spray)
2. Kleien (Mother’s California Gold Clay Bars)
3. Afnemen (Mother’s Microvezel doek)

3. Polijsten
1. Polijsten (Mother’s California Gold Step 1: Pure Polish, Monello Easy Detailing Polishing Hand Pad White , Monello Peluche Verde 1)

4. Voeden
1. Voeden (Mother’s California Gold Step 2: Micro-Polishing Glaze, Monello Easy Detailing Finishing Hand Pad Black, Monello Peluche Verde 2)

5. Waxen
1. Waxen (Mother’s California Gold Step 3: Pure Brazilian Caranuba Liquid Wax, Monello Easy Detailing Finishing Hand Pad Black, Monello Peluche Verde 3)

6. Trim
1. Zwarte trim zwart maken (Mother’s Back to Black (Naturally Black), zwarte applicator 1, Monello Piccolo Nero 1)
2. Chromen trim polijsten (Mother’s Mag & Aluminum polish, Monello Piccolo Nero 2)

7. Velgen
1. Wassen (Meguiar’s Wash Mitt, onderdeel van wassen bij stap 1)
2. Drogen (droogdoek over van stap 1)
3. Sealen (Poorboy’s World Wheel Sealant, Meguiar’s applicator 1, Meguiar’s microvezel doek 2)

8. Banden
1. Drogen (Droogdoek over van stap 1)
2. Zwart maken (Mother’s Back to Black (Naturally Black), zwarte applicator 2)

9. Interieur
1. Afstoffen (microvezel handschoen)
2. Stofzuigen
3. Detailen (Poorboy’s World Natural look, Meguiar’s applicator 2, Meguiar’s microvezel doek 3)

10. Leer
1. Schoonmaken (Mother’s Leather Cleaner, PB applicator 1, Monello Piccolo Nero 3)
2. Voeden (Mother’s Leather Conditioner, PB applicator 2, Monello Piccolo Nero 4)

11. Ruiten
1. Schoonmaken (Meguiar’s Perfect Clarity Glass Cleaner, Monello Vetro Bianco)


Drie vragen aan jullie:
1. Is mijn stappenplan goed?
2. Voor stap 2, 3, 4 en 5: bestel ik dan de juiste spullen (materialen, pads en doeken?) om dit fatsoenlijk te kunnen doen?
3. Als ik dat spul heb bijbesteld, dan heb ik zo ongeveer alles wel wat ik nodig heb om mijn auto fatsoenlijk te onderhouden als ik me niet vergis?

Alvast bedankt!
 
Met Mother's heb ik geen ervaring, dus daar kan ik je niks over zeggen.

Wat ik je wel aan kan raden zijn de "Easy detailing duo" handpads van monello. Gele kant voor polijsten, zwarte voor fijn polijsten/afwerken
De black is een handpad zonder slijpgraad he, dus alleen voor waxen/sealants en dergelijke. Ik gebruik hem zelf voor opbrengen van wax.
[edit: Oh, verkeerd gelezen. Je gebruikt de witte voor polijsten. Top! ]

Trouwens, je hebt maar één "sterkte" polijstmiddel?
In plaats van de mothers kan ik je ook Monello Mezzo en Finale aanraden. Vooral met de finale nabewerken voor die wetlook.
Hoewel je het verschil op een witte auto met de hand waarschijnlijk niet direct ziet... Monello werkt wel heel erg fijn, zowel met de hand als machinaal.

Verder, je velgen niet met dezelfde washmitt als je lak. Dat remstof en dergelijke wil je niet in je lak wrijven.

Het gebruiken van een zwarte applicator voor een zwart product lijkt handig, maar is eigenlijk vet onhandig omdat je slecht ziet hoeveel product je erop doet.
Banden en velgen drogen met dezelfde droogdoek als de rest van de auto, daar word ie erg snel smerig van. Banden geven altijd nog af.

Verder ben je echt heel goed op weg. Je hebt de stappenplannen al goed doorgenomen zie ik.
Het blijft ook een kwestie van wat je zelf het fijnst vind werken hoor. Als je wat ervaring krijgt merk je dit vanzelf, er is niet één manier waarop het moet.
 
Thanks.

Ik had als review gelezen dat als je die pads omdraait, je met je handen in het andere product grijpt en dat lijkt me wat minder fijn.
Carclean heeft nu een aanbieding voor die Mother's met die drie stappen en een kleikit voor een goede prijs, en er zijn goede reviews over te vinden, vandaar dat ik hiervoor kies.

1 polijstmiddel lijkt me voldoende aangezien het nog een nieuwe auto is die alleen maar met een MF mitt gewassen is, dus er zullen weinig swirls etc. aanwezig zijn. Of heb ik dat verkeerd?

Mijn velgen was ik altijd pas als ik klaar ben met de rest van de auto, dus dan is remstof in de mitt minder een issue toch?

De Back to Black van Mother's is wit spul dus komt wel goed uit met die zwarte applicators ;)
 
Ik heb zelf ook een handpad met een zwarte en gele kant. Nooit last gehad van handen onder het polijstmiddel oid. Ik gebruik dan ook de uiteinden en niet het midden van de pad.
 
GHR zei:
1 polijstmiddel lijkt me voldoende aangezien het nog een nieuwe auto is die alleen maar met een MF mitt gewassen is, dus er zullen weinig swirls etc. aanwezig zijn. Of heb ik dat verkeerd?

Dat is niet altijd het geval. Op mijn nieuwe Fiesta waren toch ook de nodige swirls aanwezig. Twee polijstmiddelen zou je kunnen doen, hoewel ik denk dat je het verschil met handmatig werken lastig waarneemt.
Met Mothers heb ik ook geen ervaring. Wat betreft producten kan ik niets zeggen. De banden zou je best gewoon aan de lucht laten drogen en niet met een doek afvegen, die wordt daar alleen maar zwart van. Een volgende keer op de lak met een verborgen zandkorrel, trek je er zo weer krasjes in.
 
Was het inderdaad maar zo'n feest, een nieuwe auto staat niet garant aan geen swirls of andere lakdefecten.

De Mother's set is zeker een goede keuze, de producten zijn zeer gemakkelijk in gebruik en degelijke resultaten.
Prijs/kwaliteitsverhouding is bijzonder goed.
 
Quote:

Velgen en banden:
2. Drogen (droogdoek over van stap 1)


Nog een tip: neem voor de velgen en banden een aparte (evt. goedkope) droogdoek, en niet dezelfde doek die je gebruikt voor je lak.



meuh
 
Top, thanks, dus banden niet afvegen met een doek maar gewoon aan de lucht laten drogen. En verder zit ik dus op het juiste spoor :)

Op een witte auto zie je swirls etc. sowieso al lastiger dan op donkere kleuren, dus ik ga het eerst met deze proberen. Mocht het nodig zijn dan kan ik er altijd nog een extra polijstmiddel bijbestellen.
 
Helemaal met Dibbuz eens - mothers was ook mijn 1e set en werkt erg plezierig.

Ik zou alleen niet de mother's spray gebruiken bij de klei maar voor DJ clay lube kiezen (navul variant) want die werkt heel erg fijn. De spray lekker in de auto leggen om vogelpoep te verwijderen. De klei in 3 blokjes verdelen dan zijn ze nog steeds groot genoeg om lekker mee te werken en heb je meteen een stukje voor je lak, velgen en je ramen.

Zou ook een handpad oranje mee bestellen voor nog wat meer cut. En eventueel een fles Monello mezzo voor als de swirls er toch niet uit willen met Mothers.

Misschien ook een idee om de Collinite 845 mee te bestellen en die eerst op de auto te zetten vanwege de lange standtijd en te toppen met de Mothers wax voor wetlook effect.

Voor trims vind ikzelf de AF trim revive erg fijn maar ken de mothers hierin niet.
 
En ik vind de Born Slippy dan weer niet zo knallend, Johan vind hem daarentegen weer geweldig. Ik hou meer van de spray die erbij zit of Spray & Wipe.
 
Vind het nadeel van de spray die erbij zit dat je dan geen andere spray meer kunt gebruiken met je klei. De spray&wipe heb ik nog niet met klei uitgeprobeerd. Heb nog genoeg born slippy staan. Maar zal dat zeker eens gaan doen.

Spray op zich is inderdaad wel erg fijn - vooral het kaneel geurtje :)
 
Waarom zou je eigenlijk geen andere spray meer kunnen gebruiken? :weetniet Ik heb al diverse detailers gebruikt met één klomp klei van Mothers, (spray en wipe, citrus bling, meg's, mothers eigen, enz). Daar kan de klei prima tegen :cool: . Met koud weer kan ik wel aanraden om de klei te kneden in een emmer met warm water. Anders is die zo hard.
 
Hier ben ik weer. Ik heb de eerdere bestelling gedaan en de producten al eens gebruikt, naar volle tevredenheid. Maar ik merkte dat ik nog een paar dingetjes miste.

Ik zit te denken om de volgende bestelling te doen:

1. Autoglym - Vinyl & Rubber Care - 500ml
2. Autoglym - Engine Cleaner - 1 Liter
3. Mothers Wax - Plastic Polish - 236ml
4. Mothers Wax - Fender Well Brush
5. Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser - 946ml
6. Poorboys World - Spray and Rinse Wheel Cleaner - 946ml
7. Carclean.com - EZ Detail Brush
8. Monello - Sponge
9. Monello - Piccolo Nero Trio
10. Monello - Disco Duo applicator pads
11. Monello - Lege fles met verdeling en sprayer 700ml - 3-pack

Hiermee heb ik mijn stappenplan aangepast naar onderstaand. Weer iets completer volgens mij. Het "enige" dat ik nu nog mis om alles compleet te hebben is volgens mij iets om te foamen en een DAP, maar dat zie ik voorlopig nog niet zitten. Of is er nog iets anders dat ik misschien over het hoofd zie of vergeet als het op een full detail kunnen doen aankomt?

1. Motor
1. Autoglym Engine Cleaner (opspuiten, inwerken met kwast 1 en afspoelen)
2. Autoglym Vinyl & Rubber care (Monello Disco Duo 1)
3. Na een uur uitwrijven (Piccolo Nero 1)

2. Banden
1. Schoonmaken met APC (1:10) in Monello fles 1, Mothers Fender Well Brush en afspoelen.
2. Aan de lucht laten drogen

3. Wielkuipen
1. Schoonmaken met APC (1:10) in Monello fles 1, Mothers Fender Well Brush) en afspoelen.

4. Wassen
1. Sponningen etc. schoonmaken met APC (1:10) in Monello fles 1, inwerken met kwast 2.
2. Wassen (Meguiar’s Wash Mitt bovenkant, Monello Sponge onderkant)
3. Drogen (Delirium Drying Towel)
4. Kieren en naden met stofzuiger uitstofzuigen
5. Nadrogen (Meguiar’s microvezel doek 1)

5. Kleien
1. Sprayen (Mother’s Showtime Quick Detailer Spray)
2. Kleien (Mother’s California Gold Clay Bars)
3. Afnemen (Mother’s Microvezel doek)

6. Polijsten
1. Polijsten (Mother’s California Gold Step 1: Pure Polish, Monello Easy Detailing Polishing Hand Pad White, Monello Peluche Verde 1)
2. Alternatief bij meer swirls: Monello Raffini Mezzo, Monello Easy Detailing Cutting Hand Pad Orange, Monello Peluche Verde 1)

7. Voeden
1. Voeden (Mother’s California Gold Step 2: Micro-Polishing Glaze, Monello Easy Detailing Finishing Hand Pad Black, Monello Peluche Verde 2)

8. Waxen
1. Waxen (Mother’s California Gold Step 3: Pure Brazilian Caranuba Liquid Wax, Monello Easy Detailing Finishing Hand Pad Black, Monello Peluche Verde 3)

9. Trim
1. Zwarte trim zwart maken (Mother’s Back to Black (Naturally Black), zwarte applicator 1, Monello Piccolo Nero 2)
2. Chromen trim polijsten (Mother’s Mag & Aluminum polish, Monello Piccolo Nero 3)

10. Velgen
1. Velgenreiniger (Poorboy’s World Spray and Rinse (1:3 verdund in Monello fles 2)
2. Inwerken met kwast 3 (rondom wielbouten, ventiel, etc)
3. Velgbed schoonmaken (EZ Detail Brush)
4. Wassen (Meguiar’s Wash Mitt, onderdeel van wassen bij stap 1)
5. Drogen (droogdoek over van stap 1)
6. Indien nodig: kleien (conform stap 5)
7. Sealen (Poorboy’s World Wheel Sealant, Meguiar’s applicator 1, Meguiar’s microvezel doek 2)

11. Banden
1. Zwart maken (Spuitbus Action), zwarte applicator 2)

12. Interieur
1. Afstoffen (microvezel handschoen)
2. Stofzuigen
3. Detailen (Poorboy’s World Natural look, Meguiar’s applicator 2, Meguiar’s microvezel doek 3)
4. Plastic voor tellerunit krasvrij maken (Mothers Plastic Polish, Monello applicator 1, Piccolo Nero 4)

13. Leer
1. Schoonmaken (Mother’s Leather Cleaner, PB applicator 1, Monello Piccolo Nero 5)
2. Voeden (Mother’s Leather Conditioner, PB applicator 2, Monello Piccolo Nero 6)

14. Ruiten
1. Schoonmaken (Meguiar’s Perfect Clarity Glass Cleaner, Meguiar’s applicator 1, Monello Vetro Bianco)



Hoor het graag! Dan kan ik misschien vanmiddag nog een bestelling doen. :heart_eyes:
 
Of kan ik de Poorboy's World Natural Look die ik nu toch al heb ook gebruiken voor de motor in plaats van de Autoglym Vinyl & Rubber Care? Als het een vergelijkbaar product is hoef ik het natuurlijk niet nogmaals kopen, de Natural Look is nog lang niet leeg.