• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd: 1 staps polijsten VW lak

VWGeak70

Detailing addict
23 sep 2016
52
53
Beste medeforummers,

Ik wil dit weekend mijn Vw Jetta uit 2013 een polijstbeurt geven. De lak (onyx white) van de auto is in prima staat, geen krassen of bijzonderheden. Wel heeft de wagen genoeg love marks en swirls. Een tijd geleden heb ik de wagen geheel gekleid en het grove voorwerk is dus reeds gedaan.

Ik zal uiteraard wel nogmaals een lichte kleibeurt moeten geven.

Mijn vraag is: welke combinatie is het best toe te passen?

Zelf dacht ik aan de oranje pad icm monello finale, gezien vw bekend staat om de harde lak. Witte pad met finale zal naar mijn gevoel niet werken. Zelf heb ik niet veel ervaring met harde lakken en zal ik nieuwe pads moeten bestellen. Alle advies is welkom!

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Alhoewel ik zeker een harde lak zou verwachten ontslaat dat idee je niet van het maken van een testspot. Dat gezegd hebbende:
-Mezzo /oranje pad (dit heb je waarschijnlijk minimaal wel nodig om überhaubt iets te corrigeren)
-finale /witte pad.

Mocht Mezzo niet genoeg corrigeren zou ik naar een combinatie gaan als bv:
Scholl S3/Scholl paars (of de zwart/witte sandwich spiderpad)
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en VWGeak70
1 staps polijsten dan zou ik zeggen pak een medium combinatie zoals Mezzo/oranje pad.
“De auto strak krijgen” hoort wat mij betreft een finish bij met Finale/witte pad.

Maar goed hier mag iedereen een eigen mening over hebben natuurlijk. Wie weet vind jij het resultaat acceptabel met alleen de Mezzo combi maar goed als je toch bezig bent waarom zou je em geen finish geven?
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en VWGeak70
Ik ga er stiekem van uit dat jouw VW een harde lak zal hebben. Of je nu alleen een kleine swirl hebt of een flinke kras, voor beide zal je de power moeten hebben om iets van deze harde lak weg te kunnen slijpen. ;)

Een testspot zegt natuurlijk alles. Misschien heb je helemaal geen harde lak en zou een medium-combi al genoeg kunnen doen.

Monello-lijn, in de basis - Van grof naar fijn:

Veloce --> Geel
Mezzo --> Oranje
Finale --> Wit

Als je dan bijv. Finale op Oranje gebruikt, maak je een halve stap omhoog. Dit soort halve stapjes merk je vrij weinig van, tenzij je een boterzachte lak hebt. :D


Persoonlijk zou ik een witte lak niet aftoppen met Purple Haze. Naast het feit dat dit in mijn ervaring niet een hele bijzondere wax is, wil je de witte lak zo wit mogelijk houden. Purple Haze zal pas vele lagen een minimaal kleurverschil geven, maar ik had gekozen voor bijv. de Collinite 845. Naast de scherpe prijs en gebruiksgemak, geeft deze wax een ietswat glasachtige glans. ;)
 
  • Leuk
Reactions: VWGeak70
Als één stap is Menzerna heavy cut 400 echt een topper en aanrader.
Te gebruiken met een oranje pad.

Bekijk hem maar eens in de webwinkel en in filmpjes.
 
  • Leuk
Reactions: VWGeak70
Als je persé maar 1 stap wil polijsten zou ik niet voor oranje Monellopad en Finale gaan, maar een combinatie van een iets agressiever polijstmiddel en een middelharde pad. Bijvoorbeeld Monello groen en als polijstmiddel Schol S20.

Persoonlijk denk ik dat ik in jouw situatie toch minstens voor een 2-step zou gaan, bijvoorbeeld Mezzo op oranje en Finale op wit.
 
  • Leuk
Reactions: VWGeak70
Wat wil je bereiken?

De XC stond hier mog redelijk goed bij, dus met een rondje Monello groen en S40 heb ik een meer dan tevreden resultaat behaalt. Groen heeft net iets meer “kracht” dan wit en samen met S40 vind ik dat een fijne combi voor “bijhouden”.

Enkele kleine defecten accepteer ik, de wat grotere eerst met spiderpad en S3 gedaan (nav eerdere testspot).
 
  • Leuk
Reactions: VWGeak70