• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd: low budget machine voor glaze en wax

PizzaPieter

Detailing guru
18 jul 2020
329
135
Heren en dames,

Ik heb nu 2x mijn auto gedaan en de drive om hem een 3e, 4e, 5e etc te.doen is er, maar ik moet wel zeggen dat mijn armen aardig op zijn na een dagje aan wax-in-wax-out met het handje....

Ik zag een Mequiar DA tool voor op de accu boor, maar wil eens weten wat hier de ervaringen daarvan zijn en welke (goedkope) alternatieven er zijn (lees <100€)
Tnx !
 
Laatst bewerkt:
+1 voor RedCat.

Er zijn wel goedkope machines te vinden, maar dit heeft veelal een hoog TellSell-gehalte, werkt eigenlijk niet fijn en is niet breed inzetbaar.

Daarbij zal je in de toekomst ook vast wel eens de overweging gaan maken om te gaan polijsten. Dat ene vervelende krasje of de hele auto.
 
Als je armen helemaal kapot zijn kan natuurlijk zijn omdat het fysiek echt niet gaat maar de kans is ook groot dat je teveel wax aanbrengt. Wax aanbrengen en afnemen hoeft normaal gesproken weinig kracht te kosten. Natuurlijk is machinaal sneller maar afnemen moet sowieso een fluitje van een cent zijn.
 
En het ligt eraan welke wax natuurlijk, de good old schildpad brengen ook veel mensen veeeeeeel te dik aan en dan wordt ook rustig eerste heel de auto ingesmeerd. De volgende stap is dan een beitel en hamer ;)
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik ben redelijk fit, dus denk niet dat t daaraan ligt.

Echter, na afspuiten, foam, gewoon wassen, velgen borstelen, drogen, glaze, afnemen, wax, afnemen dan heb ik mijn armen wel lam met zo'n klein padje.

Omdat ik hier niet ga horen, vermoed ik, dat de DA tool van Mequier een goeie zet is.....wat dan wel? Beginner he, dus iets voor de grote stukken.

Btw: gebruik Poorboys BlackHole glaze en PB wax met een handpad zo groot als een bierviltje (denk Monello).
 
@RedCat , mss heb je niet in de gaten dat ik een noob ben.
Er is een enorme verscheidenheid aan maten geuren en kleuren. Met name mini, maxi, mega, weet ik veel.
De mini die bij CC in de aanbieding is, is specifiek voor dorpels etc. Daar heb ik dus niets aan op motorkap, dak, deuren etc.
Welke maatvoering moet ik kiezen voor algemeen gebruik?
 
Zoals ook al door Dibbuz aangegeven is het meer dan waarschijnlijk dat je de wax veel te dik aanbrengt. En met veel, moet je denken aan een factor 10 te veel.
Als je ook maar iets ziet van een waas op de lak als je de wax aanbrengt, is dat meer dan genoeg. Mogelijk dat een andere (vloeibare) wax zoals de Collinite 845 ook al veel makkelijker aanbrengt/uitbuft (meer fool-proof). Ik weet niet welke wax van PB je nu gebruikt @PizzaPieter ?

Als je voor een machine gaat, is de optie die Ric aangeeft de beste (nieuwe) allround instapmachine. Anders het forum goed in de gaten houden, wanneer er een tweedehands machine wordt aangeboden (of zelf een machine te koop vragen). Dan zou een DAP900 (de voorloper van de machine die Ric heeft geadviseerd) een mooie optie zijn.
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
Voor het waxen en glazen heb je overigens geen grote pad nodig; een mini is dan wellicht heel slim om te nemen. Je smeert namelijk een hele auto in met één en dezelfde pad. Ik wax en glaze zelf ook met een 75mm pad en dat bevalt prima.

Maar om de drempel naar polijsten meteen weg te nemen is de DAP EVO 8mm de beste keuze!
 
Hey @Cordoba

Op jouw advies (Skodaforum) destijds de 845 liquid insulator wax gekocht en Disco Rosso en Disco Nero pads (wax dus niet van Poorboys, oops)

Ik vind het lastig of ik er teveel op stop. Zowel de glaze als de wax breng ik met een lichte druk en draaiende beweging aan (alle plekken worden meerdere keren geraakt).

Beide neem ik met aparte doeken af. Kost me niet veel moeite, hoef t er niet af te schrapen. Er zit een 'vliesje' overheen. Op de foto's zit de glaze.

20210703_171103.jpg
20210703_171108.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Kick Buttowski
Ik was al verbaasd, ik denk dat je moet proberen om veel dunner te smeren. Ik dacht nog even dat je misschien onnodig veel druk zette bij het uitbuffen, maar als ik de dikke waas zie, begrijp ik het wel. Het is dat je nog al ver uit de buurt woont, anders zou ik zeggen een keer samen wax aanbrengen en uitbuffen.

Voor het beoordelen of je nog wax aanbrengt, of met een 'lege' pad bezig bent: lichtjes over een stukje (schone) lak wrijven met de pad, als je dan in reflectie (zoals de foto van het dak) ook maar iets verschil ziet in glans, breng je nog steeds wax aan en is het dus voldoende. Dun wax (of een ander product) aanbrengen is ook een kunst, zeker als je dat een beetje egaal wil doen. Foto van de 1e keer, geeft wel aan dat ie mooi in de bescherming zit, en een mooie glans heeft.
 
Ik was al verbaasd, ik denk dat je moet proberen om veel dunner te smeren. Ik dacht nog even dat je misschien onnodig veel druk zette bij het uitbuffen, maar als ik de dikke waas zie, begrijp ik het wel. Het is dat je nog al ver uit de buurt woont, anders zou ik zeggen een keer samen wax aanbrengen en uitbuffen.
Veel dunner smeren, dan zit er ongeveer nix op. (Dit is de glaze trws).

Maar....mocht ik mezelf een kadootje gunnen (er zit een tas bij voor de spullen, dat vindt mijn vrouw dan weer leuk).... Moet ik dan nog extra/andere pads kopen? Of ben ik klaar met de set zoals ik hem heb aangevuld met deze machine?
 
Zo'n boormachine set is roterend, dan krijg je hologrammen.
Wil je echt beperkt uit geven neem dan de DAP 500EL.

Of kijk eens regelmatig hier bij te koop aangeboden, sommige forum leden besluiten toch al snel een upgrade te maken en bieden dan hun DAP aan.
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
Zo'n boormachine set is roterend, dan krijg je hologrammen.
Wil je echt beperkt uit geven neem dan de DAP 500EL.

Of kijk eens regelmatig hier bij te koop aangeboden, sommige forum leden besluiten toch al snel een upgrade te maken en bieden dan hun DAP aan.
Set die ik zag is wel excentrisch. Desalniettemin overweeg ik dan toch maar de DAP EVO.

Welk spul zou ik kunnen gebruiken om mijn mooie witte caravan te laten shinen?