• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd voor een paar kleine lakschades

JustMe

Detailing rookie
9 jul 2021
2
2
Goedenavond,

Ik ben nieuw op het forum. Voorheen had ik een oude Peugeot en vond ik de lak van mijn auto nog niet zo heel erg interessant (ook al was het vrij netjes). Nu heb ik sinds iets meer dan een maand een 2e handse BMW 3 serie uit 2013 en tot mijn spijt ontdek ik een aantal plekjes, waarschijnlijk ontstaan door vogelpoep en steenslag.

Nu ben ik relatief handig, en heb ik een hele bende YouTube filmpjes gekeken over het mooi herstellen van plekken in het lak. Maar toch wil ik graag eerst feedback of het uberhaupt mogelijk is om het te herstellen. Voordat ik het 1 en andere met pads en polijst middel ga proberen.

Als het niet mogelijk is, wat zijn dan de opties? De schades zijn overigens voornamelijk storend in zonlicht. Het belangrijkste voor mij is dat het niet erger wordt. Herstellen is beter :). Hieronder wat foto's


Deurportier:
portier1.jpg
portier2.jpg


Steenslag motorkap
steenslag.jpg


Dak (vermoedelijk vogelpoep):
dak1.jpg
dak2.jpg


Motorkap
motorkap1.jpg
 
Welkom op het forum. ;)

Ik bekeek de foto's op mijn telefoon en dus zie ik niet alles in detail, maar ik heb bij alle foto's het idee dat dit schades zijn door vogelpoep. (Behalve de motorkap, natuurlijk)
Hier is kortweg weinig aan te doen omdat het dus schades zijn en de lak is aangetast.

Minder zichtbaar maken is misschien mogelijk middels polijsten, maar veelal is het een gedane zaak. Zo kan de ene plek door warmte verbeteren, waar de andere juist nog harder inbrand.


De steenslag op de motorkap lijkt al te roesten en is dus door tot op het staal. Daarbij lijkt het erop dat er vanaf de 'krater' ook een kras loopt (naar linksboven). Echter lijkt mij dat dit ónder de lak zit en de lak daar loslaat.
Dit idee had ik in eerste instantie ook bij de schade boven de deurgreep.


Misschien dat anderen ook even willen meedenken. (@RedCat)
 
Die op de deur lijken mij problemen met de blanke lak, dan helpt polijsten niet meer
Steenslag die roest zit vaak in de randjes al verder onder de lak, zeker meet een blauwe gloed, dus stevig aanpakken
De vogelpoep lijkt mij door de lak heen, met een loupe / vergrootglas zie je dan barstjes, rest alleen spotrepair
 
Bedankt voor de reacties!

Het plekje op het dak is al aanzienlijk minder geworden. De auto stond vol in de zon, het lijkt daardoor een stuk minder te worden. Of het is een optische illusie.

Wat betreft de steenslag, ga ik denk ik te lijf met lakstiften en een klein schuur pinnetje. Vervolgens zoveel mogelijk weg polijsten. Ik heb liever dat je heel licht een verschil ziet in lak dan dat het roestig is of doortrekt.

Voor de rest ga ik eens kijken of ik het vak van polijsten eigen kan maken, meer omdat ik ook kleine krasjes heb en swirls. Mooi beginnen bij een plek wat minder zichtbaar is. Het blijft spannend ;).

Laatste vraag daarover, worden de beschadigingen niet groter door te polijsten? Ik zie liever niet dat het lak straks verder beschadigd is doordat het bijvoorbeeld de blanke lak losgetrokken heeft.
 
Neen , geen optische illusie, recente ingebrande vlekken van vogelpoep verdwijnen (volledig of gedeeltelijk) door warmte.
Op je vraag; normaal gezien niet, je dient uiteraard met het minst zware polijstmiddel aan de gang te gaan, met de juiste techniek en het juiste pad. Doe wat opzoekingen op dit forum en je komt veel te weten. Succes!
 
Dat wegtrekken neem ik met een korreltje zout ...

Die op het dak is echt niet zomaar weg, hoogstens minder zichtbaar
Polijsten bij problemen met de blanke lak vraagt om ervaring