• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd

FB1989

Detailing rookie
16 aug 2018
7
15
Hi!

Ik heb vorige week een tweedehands range rover gekocht (Barollo Black) en zou de lak binnenkort graag op orde hebben.
ik heb me laten vertellen dat range rover nogal zachte lakken hanteerd, en wou hier even jullie advise m.b.t. een polijstmachine.

Ik heb goeie verhalen gehoord over de DAB900 V3 (veelzeidigste doordat het eveneens kleine backplates ondersteund), maar vraag me nu dus af in combinatie met welke pads en producten.

Ik denk eraan om de auto eerst te kleien, dan de polijsten en dan de waxen, coaten of sealen... Hebben jullie ervaring met range en producten die daar goed bij passen? Ik las ook dat er speciale waxen bestaan voor donkere wagens, klopt dit? of ga ik beter voor een sealant of coating die langere tijd bescherming biedt?
 
Hey :)

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. :p Er is niets merkgebonden, dus dat scheelt weer.

Als je zelf de lak wilt polijsten, dan zou ik inderdaad kiezen voor een DAP900 V3. Deze is er in kits en als je bijv. de Powerpack met Monello-producten kiest heb je een goede basis in huis. (1 september is de Super Summer Sale en is de DAP nóg voordeliger)

Bij de kits zitten pads en polijstmiddelen in meerdere gradaties en zo heb je keuze genoeg qua grofheid en welke combinatie van pad + polijstmiddel bij jouw lak nodig is.


Er zijn inderdaad waxen die het net iets beter doen op donkere lakken. ;) Het is echter belangrijker om middels het polijsten al 90% van je glans te creëren en de kers op de taart is dan je wax. :)
Of je keuze moet vallen voor een wax , sealant of coating is iets wat je zelf moet bepalen. Wil je therapeutisch lekker een waxje smeren, wil je meer vuilafstotendheid en een wat langere bescherming van een sealant of wil je een flinke stap verder gaan en een coating aanbrengen om de beste hescherming en standtijd te hebben? ;)
 
Wat betreft de DAP wil ik nog even 2 dingen toevoegen:

- Ik heb (nog) geen ervaring met de Super Summer Sale op 1 September, maar volgens mij is het op=op. Als je er dus 1 wil bemachtigen zou ik persoonlijk of 's ochtends vroeg of de nacht er voor (na 00:00) je bestelling plaatsen.

- er zit 1 pad "per soort" in de set, ik zou er een aantal bij bestellen, ook de kleinere 3.5". Met 1 pad kun je geen complete auto doen en continu uitwassen na 1 of 2 panelen is niet bepaald ideaal. Tenminste, zo heb ik het recent na mijn 1e keer ervaren. :)
 
@TimW ,de bijgeleverde kleine backingplate is 3,5” dus daar passen pads van 4” op. En ik zou bij aanschaf van een DAP idd gelijk een setje kleine pads meenemen.
@FB1989 90% van het resultaat bereik je dmv de voorbereiding (wassen/kleien) en het polijsten, besteed je budget ook zo zou ik zeggen.
Speciale wax voor donkere auto’s tja veel fabrikanten spelen daar op in idd maar de verschillen zijn marginaal denk ik.
Mooie wax om mee te starten qua budget zou Collinite 845/476 zijn wil je toch een stapje luxer dan heeft Waxaddict ook een mooie serie wax in het assortiment.
 
Als aanvullende opmerking over wax voor donkere kleuren:
Hier zit de Fusso Dark Coat op de vlaggenmast. En die is nog steeds wit...

Dus wat @Ric325i zegt kan ik bevestigen.
 
Hier ook ooit een zilvergrijze auto in de Fusso Coat Dark gezet en dat werkt prima. Denk niet dat het resultaat echt anders zou zijn geweest met de Fusso Coat Light (al heb ik die niet). Maar ik zou ook gerust de Light versie op een donkere auto smeren ;) Verwacht er geen grote verschillen van.

Tja, wax (vloeibaar of hard), sealant of coating? Proberen...ervaren... Is voor iedereen anders.
Sommige mensen smeren graag 'n keer vaker 'n wax - vinden het een soort therapeutische bezigheid.
Anderen zoeken juist het gemak van de duurzaamheid van een coating. Als je tenminste de mogelijkheid hebt om de auto binnen te laten staan om de coating 'n nacht uit te laten harden. En of je als beginner meteen na een eerste polijstbeurt een auto voldoende gecorrigeerd hebt om een coating aan te brengen? Spelen veel factoren mee.
 
Bedankt voor de vele nuttige tips hier... ik denk dat ik op 1 sept zeker de DAP900 ga bestellen in het packet. Ik zag dat deze komt met Monello Mezzo & Finale, ik veronderstel dat ik dus best ook een grote pad type cutting aanschaf? Of zou dit te veel van het goeie zijn om de zachtere laksoort van Range?

Voor de pads, bestel ik gelijk Monello (klein en groot) of zijn er andere en betere merken?

BTW, geen nood, ik ga na het bestellen niet gelijk mijn auto polijsten. Ik heb een workshop gevondne in Nederland waar ze je de basics leren in een 3 uur durende privé workshop... :) verder ben ik wel vrij handig, dus hoop dat het goed komt :)