• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies herstellen matig polijstwerk

Robster-f

Detailing trainee
16 aug 2017
5
32
31
Eindhoven
Mijn vorige bericht is helaas verwijderd omdat het niet voldeed aan de regels van het forum, daarom hier even een bericht. Vorig jaar heb ik mijn auto laten polijsten, helaas niet helemaal naar wens. Nadat de wax vol met fillers van de auto af waren kwam ik erachter dat er niet goed gewerkt is. Mijn hele auto zit vol met vegen/krassen als die in de zon staat.

Nu wil ik dit graag herstellen, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Als er iemand een helpende hand wil bieden met het oplossen dan zou dat helemaal goud zijn.
 

Bijlagen

  • 20190928_162443.jpg
    20190928_162443.jpg
    254,8 KB · Weergaven: 0
  • 20190928_162447.jpg
    20190928_162447.jpg
    404,1 KB · Weergaven: 0
  • 20190928_162448.jpg
    20190928_162448.jpg
    427,6 KB · Weergaven: 0
  • Verbluft
Reactions: Cordoba
Zo dan, dit zijn flinke hologrammen! Althans, de camera pakt ze heel goed op of het zijn echt schaven/krassen?

Als het holo's zijn, krijg je deze middels fijn polijsten meestal wel weg. Dit zou ik sowieso machinaal doen met een excentrische machine, scheelt namelijk spierballen kweken en je krijgt veel meer resultaat. (Zeker als de lak hard is)

Als je zelf aan de gang wilt, kort door de bocht;

1) Wassen en reinigen
2) Kleien
3) Polijsten
4) Nieuwe beschermlaag
 
Is hij door die 'poetser' met zand gepolijst? Dat ziet er echt verschrikkelijk uit op die foto's. Wat @Quantoxx zegt, dat wordt het gehele machinale stappenplan als ik het zo zie... Goed reinigen en kleien en dan de machine maar aan het werk, met de hand zou ik hier niet aan beginnen.
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
Ik vermoed dat je een ouder type mercedes hebt? Ik ben vrij zeker dat deze een harde blanke lak heeft, wat wilt zeggen dat je hier toch wel wat op kan werken.

Ik zelf zou starten met een grondige reiniging zoals Quantoxx zegt, na al deze stappen kan je eens beginnen met een grove polijstpasta i.c.m. een cutting polijstschijf/ wollen schijf, zo naar fijner toe werken. Mocht dit onvoldoende resultaat geven, dan kan je nog altijd met een heel fijne schuurkorrel de krasjes eruit schuren en vervolgens terug polijsten. MAAR dan moet je wel zeker zijn dat je lak in goede staat is en je nog voldoende ruimte hebt om je vernis bij te werken!
 
Laatst bewerkt:
Staat “kompressor“ op dus is denk idd een MB.

Er staat wel heel veel licht op. Kleien en polijst met een testspot moet uitkomst bieden hoe aan te pakken.
 
  • Leuk
Reactions: Xsara Coupe
Nou zo dan, de vorige poetser was er een van een dealer zeker, snel cartech troep met fillers er overheen en klaar, ik hoop dat je niet te veel betaald hebt.
Begin maar gewoon van voren af aan helemaal opnieuw met machinaal polijsten.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat je een ouder type mercedes hebt? Ik ben vrij zeker dat deze een harde blanke lak heeft, wat wilt zeggen dat je hier toch wel wat op kan werken.

Ik zelf zou starten met een grondige reiniging zoals Quantoxx zegt, na al deze stappen kan je eens beginnen met een grove polijstpasta i.c.m. een cutting polijstschijf/ wollen schijf, zo naar fijner toe werken. Mocht dit onvoldoende resultaat geven, dan kan je nog altijd met een heel fijne schuurkorrel de krasjes eruit schuren en vervolgens terug polijsten. MAAR dan moet je wel zeker zijn dat je lak in goede staat is en je nog voldoende ruimte hebt om je vernis bij te werken!

Waarom is de standaard op dit forum steeds beginnen met een zware combi aan t worden?
Dit ziet er uit als een combi van hologrammen en swirls..Ik zou eens beginnen met een lichte combi en indien nodig opschalen zoals @Quantoxx schrijft..

@Robster-f , hoe was je de auto?
@AndyVR , dit is zeker niet persoonlijk bedoeld, maar waar vroeger S3 of MF/wol een laatste redmiddel was lijkt t nu normaal en zonder testspot wordt steeds door diverse mensen schuurpapier geroepen.. Voor een expert (ik weet zeker dat jij die kennis zult hebben) wellicht goed te doen, maar voor de 90% beginners hier gewoon enorm link!! Zelfs voor een expert zit daar een risico aan..
 
Eens met @Xsara Coupe, nu al schuurpapier adviseren is echt te voorbarig en ik denk ook niet dat TS de kennis, kunde en materiaal heeft om daar mee te werken.

Met de hand kom je al een eind met de vegen die je ziet op de foto's maar als de hele auto zo is dan is dat wel een hele klus. Als het mijn auto was had ik met een DAP EVO met de Monello polijstmiddelen dit aangepakt. Beginnen met een medium stap (Mezzo op oranje). Dat zou voldoende moeten zijn voor die vegen/hologrammen.

De vraag is meer wat er onder vandaan komt en waar je aan gaat storen als die vegen eenmaal weg zijn. Daarna kan je altijd nog verder opbouwen om te kijken hoe je het nog verder kunt verbeteren. Tip: neem eens dit topic door:
https://forum.carclean.com/threads/...al-dap500-900-20-11-15-update-geplaatst.4265/

Dit is zelfs voor een beginner prima op te lossen.
 
Het schuuradvies kwam van een forum member die nog de titel had “detailing trainee”

Dit advies zou ik toch minder snel gaan opvolgen als dat het advies van een @Dibbuz of een @Quantoxx af zou komen. En dan nog.... schuren is niet voor de beginner!
 
Waarom is de standaard op dit forum steeds beginnen met een zware combi aan t worden?
Dit ziet er uit als een combi van hologrammen en swirls..Ik zou eens beginnen met een lichte combi en indien nodig opschalen zoals @Quantoxx schrijft..

@Robster-f , hoe was je de auto?
@AndyVR , dit is zeker niet persoonlijk bedoeld, maar waar vroeger S3 of MF/wol een laatste redmiddel was lijkt t nu normaal en zonder testspot wordt steeds door diverse mensen schuurpapier geroepen.. Voor een expert (ik weet zeker dat jij die kennis zult hebben) wellicht goed te doen, maar voor de 90% beginners hier gewoon enorm link!! Zelfs voor een expert zit daar een risico aan..

Ik kan niet altijd goed inschatten hoeveel ervaring iemand anders heeft, daarom zeg ik hoe ik het zou doen. Is dit niet de beste oplossing? Dat kan heel goed zijn, veel hangt af van je kennis, welke producten je hebt en de staat van het te bewerken deel. Daarnaast denk ik ook dat je veel verschillende meningen of werkwijzes kan krijgen als je op een gelijkaardig forum een open vraag stelt, daar dient dit forum toch voor?
 
Het schuuradvies kwam van een forum member die nog de titel had “detailing trainee”

Dit advies zou ik toch minder snel gaan opvolgen als dat het advies van een @Dibbuz of een @Quantoxx af zou komen. En dan nog.... schuren is niet voor de beginner!

No offence taken. Een bepaalde titel op een forum zegt dan ook niks, het maakt je daarom niet beter of slechter natuurlijk. We kunnen allemaal wel wat bijleren van elkaar.
 
Ik zou van mij ook niet al te veel aannemen ondanks dat ik al jaren member ben, maar bij hologrammen zou ik echt licht beginnen, anders heb je de kans dat je later meer werk hebt, omdat je zelf ook krasjes kan veroorzaken, vooral bij een zachte lak.
 
Zou na de polijststap(pen) ook ontvetten om te kijken of de hologrammen inderdaad verdwijnen na het polijsten. Sommige polijstmiddelen hebben oliën in zich en dan lijkt het resultaat beter dan dat het is
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
AndyVR is inderdaad nog niet zo lang lid, heeft nog geen duizenden posts op zijn naam, maar dat zegt niet alles. Als ik het goed heb, is Andy ook beroepsmatig bezig met autolak, dus zal op bepaalde gebieden echt veel meer kennis hebben dat menig 'Detailing guru'.

In het algemeen: een advies om (te) licht te beginnen kan niet zoveel kwaad, kost vooral extra tijd en materiaal. Te zwaar beginnen kan zeker bij een beginner makkelijk leiden tot onherstelbare schade, waardoor overspuiten dan de enige oplossing is.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
AndyVR is inderdaad nog niet zo lang lid, heeft nog geen duizenden posts op zijn naam, maar dat zegt niet alles. Als ik het goed heb, is Andy ook beroepsmatig bezig met autolak, dus zal op bepaalde gebieden echt veel meer kennis hebben dat menig 'Detailing guru'.

In het algemeen: een advies om (te) licht te beginnen kan niet zoveel kwaad, kost vooral extra tijd en materiaal. Te zwaar beginnen kan zeker bij een beginner makkelijk leiden tot onherstelbare schade, waardoor overspuiten dan de enige oplossing is.

Ik ben inderdaad nog maar heel recent lid op dit forum.
Het klopt dat ik in het dagelijkse leven schadehersteller ben, dit al +15 jaar, wat toch al kan tellen.

Zoals je zegt kan het (te) grof starten, een slechte afloop hebben. Je kan inderdaad best eerst op een stukje testen met een fijne pasta. De reden waarom ik mijn methode van aanpakken deelde was omdat ik de gewoonte heb van efficiënt en tijdbesparend te werken. Als ik na een fijne korrel, eens een medium korrel moet gebruiken om vervolgens vast te stellen dat ik nog defects heb, dan kan ik terug vanaf 0 beginnen terwijl ik tegelijk al wat (minuscuul) van mijn blanke lak heb verwijderd. Uiteraard kan dit voor iemand met weinig ervaring fout aflopen door onmiddellijk te starten met een erg bijtende pasta.

Maar verder snap ik ook wel de reacties om te starten met een fijne pasta en/of een testspot, alle begrip voor deze opmerkingen.
 
We delen allemaal onze kennis maar let daarbij altijd (extra) op dat de lezer soms wat meer uitleg (en context) nodig kan hebben.

Mijn hersenen zijn super gevoelig voor inconsistentie, niet altijd leuk, vaak wel handig.

Als je polijst omdat je een schade weg wilt krijgen, is een tussenstap meer nooit de reden van meer laagdikteverlies aan het einde
De restschade die je na een milde stap nog ziet, moet nog weg. Dus voor het resultaat moet je dieper.
Het maakt daarbij helemaal niets uit of je dat in drie stappen of in vijf stappen doet. Het maakt wel uit hoe grof.
Je hoeft in beide benaderingen namelijk niet dieper dan de diepste schade. En niet daar voorbij.

Zie oude post
 
Beter niet te zwaar beginnen, volg de tips van @Quantoxx, @Dibbuz en @Xsara Coupe.

Ik herken zulke mooie handtekeningen, vrij vergelijkbaar met die ik op een V70 aantrof.
A76A993B-4DDE-4B9D-93C4-225093B529B0.jpeg
Oplossing, Rupes geel op een groene Monello pad.

Resultaat:
1C34CBFF-3280-4AE2-9BA1-5F0556B415BB.jpeg

Advies: testspot, kijk wat je nodig hebt. Ook deze V70 was “hard”, witte monello pad gaf weinig resultaat, maar groene pad had net iets meer bite en was voldoende om deze te laten stralen.